Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden  (gelezen 26844 keer)

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #80 Gepost op: 11-01-2021, 11:03:14 »
Ik bedacht me nog iets over deze opdracht, wat Renée weer verdacht zou maken. Wat als De Mol ook niet wist wat de geheime opdracht waren, want "het waren geheime opdrachten". (Dat zie ik ze wel zeggen in aflevering 10). Dan is Renée wel verdacht, want ze gaat voor de joker, en de duimen is de meest logische keuze.

Misschien is dit al gezegd trouwens, ik heb niet alle posts van afgelopen 3 pagina's onthouden.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #81 Gepost op: 11-01-2021, 11:25:12 »
Gaat er bij mij niet in, de mol kent ALTIJD de opdrachten. Anders kun je niet mollen.
Dus onmols van renee omdat ze 700 in de pot brengt met haar foute antwoord!
Mols van splinter omdat hij de opdrachten nogal opvallend deed en daarmee renee de kans gaf het ‘door te hebben’. Marije ook enigszins verdacht met correct uitvoeren vd opdrachten.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #82 Gepost op: 11-01-2021, 11:29:48 »
Gaat er bij mij niet in, de mol kent ALTIJD de opdrachten. Anders kun je niet mollen.
Dus onmols van renee omdat ze 700 in de pot brengt met haar foute antwoord!
Mols van splinter omdat hij de opdrachten nogal opvallend deed en daarmee renee de kans gaf het ‘door te hebben’. Marije ook enigszins verdacht met correct uitvoeren vd opdrachten.

Dat denk ik ook niet, maar als Renee hier twee antwoorden had gegeven en niet het antwoord 'duimpjes omhoog houden voor de camera'... dan waren denk ik alle ogen op haar gericht vanaf nu. Dus het is als mol ook wel te verdedigen, maar ja 700 euro is wel veel. Een brutale mol zou gewoon twee foute antwoorden erin knallen.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #83 Gepost op: 11-01-2021, 12:00:00 »
Gaat er bij mij niet in, de mol kent ALTIJD de opdrachten. Anders kun je niet mollen.

Dat is trouwens niet waar. Het kan ook heel erg per mol verschillen hoeveel ze weten. Thomas wist bijvoorbeeld maar iets af van 3 opdrachten en heeft besloten de rest over zich heen te laten komen en spontaan te mollen. Maar het gebeurt wel vaker dat slechts een deel van de opdracht bekend is bij de mol, letterlijk alles weten hoeft vaak niet eens.
En er is altijd nog de optie dat deze opdracht terplekke is verzonnen, omdat er iets anders wegviel en er geen tijd is geweest om de mol volledig in te lichten. (zal hier vast niet het geval zijn geweest)


Maar ik denk dat de enige 2 die Renée echt heeft gezien en geloofwaardig over zou kunnen liegen het slaan van een mug is en het in beeld over een lijntje stappen. Bij de anderen was ze vaak verder weg. Maar de vraag is ook in hoeverre ze antwoorden goed zouden rekenen. Was 'Splinter sloeg wilt om zich heen' ook goed geweest? Want verzin maar eens dat hij een mug wilde slaan...
En de meest duidelijke, de duimpjes, overslaan is ook niet heel geloofwaardig.

Dus ik durf Renée er toch nog niet helemaal door af te strepen.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2021, 12:07:47 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #84 Gepost op: 11-01-2021, 13:01:29 »
Geweldige discussie die in dit topic is losgebarsten om te proberen doorgronden wat de keuzes van de Mol geweest zouden kunnen zijn, fijn  :D

Gaat er bij mij niet in, de mol kent ALTIJD de opdrachten. Anders kun je niet mollen.
Dus onmols van renee omdat ze 700 in de pot brengt met haar foute antwoord!
Mols van splinter omdat hij de opdrachten nogal opvallend deed en daarmee renee de kans gaf het ‘door te hebben’. Marije ook enigszins verdacht met correct uitvoeren vd opdrachten.

Wat Splinter en Marije doen met die opzichtige duimpjes voor de neus van Renee lijkt mij onmols omdat ze daarmee de kans vergroten dat Renee die gaat noemen in plaats van alleen de echte geheime opdrachten, = geld in de pot. De Mol zou juist het voorstel van Lakshmi links laten liggen denk ik. Het kan aan de andere kant ook een trigger zijn voor Renee na te denken over alle 'rare' dingen die ze doen, en daardoor hopen dat ze tegenover Rik meer dan alleen de duimpjes gaat noemen.

Het kan wat mij betreft ook heel goed zijn dat Mol Renee iedereen om de tuin leidt door een voorbeeldige kandidaat te spelen. (Deze 400€ (vd 1000?) voor lief te nemen in ruil voor bevestiging van de groep dat zij met haar 'ik hoor en zien niet alles' de Mol niet kan zijn, na die opzichtige eerste aflevering. Zometeen laat ze zich weer lekker afschieten met geld op zak.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #85 Gepost op: 11-01-2021, 13:41:54 »
Ja daar had ik ook nog aan gedacht, maar ze konden niet om die duimpjes heen denk ik, en splinter had al heel veel opvallends gedaan. Maar is indd een twijfel puntje, dank voor het aanstippen.

Overigens blijft het een onmols actie van renee om het foute antwoord te geven.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #86 Gepost op: 11-01-2021, 13:57:57 »
Met die duimpjes als antwoord gooit ze wat mij betreft zand in de ogen van de rest, door te doen alsof ze het allemaal niet is opgevallen terwijl het mij duidelijk lijkt dat het haar wel is opgevallen. (als ze de selfie maken draait ze wat mij betreft express weg van de groep, stoicijns bijna -ik kan me gewoon niet voorstellen dat een kandidaat zo naief opgaat in het filmen van alles en alle gekke dingen die eromheen gebeuren alleen maar wegwuift als 'wat deden ze raar, ze waren er met hun koppie niet bij'... ze heeft echt wel dingen zien gebeuren). Ik gun haar het voordeel van de twijfel, want als ze het ècht niet heeft gezien ligt ze er vrees ik snel uit (wat de meeste hier denken)....

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #87 Gepost op: 11-01-2021, 14:25:34 »
Wat nog ter verdediging van Renée zou kunnen worden opgevoerd, is dat ze wellicht één bepaalde rol speelt: de wat meer onhandige kandidaat die niet alles 100% snapt en meekrijgt. Al is dat niet erg handig om dan als Mol in deze opdracht geld uit de pot proberen houden. Ze is heel vocaal tijdens de opdracht in dat ze niet snapt wat er allemaal gebeurt, het beeld van de warrige deelnemer versterkend.

Alleen voor de ontknoping zou ze dan ook besloten hebben dat het niet mogelijk was een geheime opdracht te herkennen. Min of meer bewust geld verdienen is hier altijd controversieel, maar niet helemaal ondenkbaar. Ze zal enig bewijs van voorkennis en helderheid van geest wel graag uit de weg willen gaan. (Plus het probleem met de uitleg van de opdracht en de vraag of ze nu door Florentijn voor het blok wordt gezet.)

Vanuit Lakshmi was het trouwens erg verstandig geweest om de opdrachten fout door te geven, waarbij in het ongewis blijft wie het precies verknald had. Veel makkelijker manipuleren dan ze veel opdrachten meegeven en hopen dat het aan hun kant fout gaat.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2021, 16:01:40 door Uil »

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #88 Gepost op: 11-01-2021, 15:22:18 »
Ik vind dat bij deze opdracht de manier waarop de jokers verdiend kunnen worden en het geld niet/wel onduidelijk is, terwijl dit juist cruciaal is om te weten of kandidaten, vooral Florentijn en Renée, mols zijn. Als het geld alleen niet zou worden verdiend als beide cameramensen een juiste opdracht zouden noemen is de actie van Renée niet onmols, het geld is dan namelijk al verdiend. Ook lees ik hier dat sommige mensen denken dat een goede opdracht het geld door die groep verdiend te niet doet en dat het geen invloed heeft op het andere team, als dit zo is dan is Florentijn raar bezig, maar als dit niet het geval is en er twee opdrachten door hen samen moesten worden genoemd voor geen geld en wel jokers dan is het daardoor waarschijnlijker dat er geld in de pot komt.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #89 Gepost op: 11-01-2021, 16:26:01 »
Ik kreeg niet de indruk dat dit groepje wist dat er geen geld was verdiend. Ze waren behoorlijk verbaasd te horen dat het geld door het andere groepje was verdiend.
Dat wisten ze allemaal, Joshua al toen bleek dat hij de porto's had omgedraaid en de andere 2 toen Rik vertelde dat er geld te verdienen was met geheime opdrachten, die zij hadden moeten uitvoeren. En ze wisten van zichzelf dat ze dat niet gedaan hadden.

Op het moment dat Florentijn voor het geld kiest, zegt Marije meteen : "Oh Florentijn, ik hou van je!" terwijl ze met haar handen een dankgebaar maakt. Ogenschijnlijk überkandidaats natuurlijk, maar het zou ook erg mols kunnen zien.
Maar alleen voor het andere groepje, voor het eigen groepje juist kandidaats.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2021, 16:43:48 door Theovv »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #90 Gepost op: 11-01-2021, 17:01:06 »
en de andere 2 toen Rik vertelde dat er geld te verdienen was met geheime opdrachten, die zij hadden moeten uitvoeren. En ze wisten van zichzelf dat ze dat niet gedaan hadden.
Er werd niet door Rik gezegd dat àlle medekandidaten geheime opdrachten hadden uitgevoerd, dus Charlotte en Rocky hadden ook nog van elkaar kunnen denken dat ze door de ander waren uitgevoerd.
 
De reacties van beiden zijn hoe dan ook heel verschillend.
- Charlotte reageert heel verbaasd. Opvallend is dat dezelfde reactie 2x in beeld komt, in opeenvolgende shots. Waarmee de montage die verbazing benadrukt. Ze staat daarna met een moeilijk gezicht op te pennen dat Joshua aan het mollen is. Ze kijkt geen moment naar Rocky.
- Rocky reageert ontspannen en lacherig, en benoemt een van de geheime opdrachten die ze later van Florentijn heeft gehoord.

Ik vind beide reacties wel verdacht. Uit die van Charlotte maak ik op dat ze vermoedelijk niets van Florentijn had gehoord over geheime opdrachten. Als zij de Mol is, moest ze dus verbazing veinzen, en dat komt duidelijk in beeld. Verder is het de vraag of Florentijn e.e.a. uit zichzelf aan Rocky heeft verteld, of dat zij op hem is afgestapt om informatie uit hem te krijgen die ze later in de groep kwijt kon. Want als een van beide dames de Mol is, moest natuurlijk wel duidelijk worden hoe de vork in de steel zat in deze groep.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #91 Gepost op: 11-01-2021, 17:09:09 »
Er werd niet door Rik gezegd dat àlle medekandidaten geheime opdrachten hadden uitgevoerd, dus Charlotte en Rocky hadden ook nog van elkaar kunnen denken dat ze door de ander waren uitgevoerd.
 
De reacties van beiden zijn hoe dan ook heel verschillend.
- Charlotte reageert heel verbaasd. Opvallend is dat dezelfde reactie 2x in beeld komt, in opeenvolgende shots. Waarmee de montage die verbazing benadrukt. Ze staat daarna met een moeilijk gezicht op te pennen dat Joshua aan het mollen is. Ze kijkt geen moment naar Rocky.
- Rocky reageert ontspannen en lacherig, en benoemt een van de geheime opdrachten die ze later van Florentijn heeft gehoord.

Ik vind beide reacties wel verdacht. Uit die van Charlotte maak ik op dat ze vermoedelijk niets van Florentijn had gehoord over geheime opdrachten. Als zij de Mol is, moest ze dus verbazing veinzen, en dat komt duidelijk in beeld. Verder is het de vraag of Florentijn e.e.a. uit zichzelf aan Rocky heeft verteld, of dat zij op hem is afgestapt om informatie uit hem te krijgen die ze later in de groep kwijt kon. Want als een van beide dames de Mol is, moest natuurlijk wel duidelijk worden hoe de vork in de steel zat in deze groep.
Rocky wist het sowieso ook, want Florentijn had het verteld, dus samen met Joshua minstens 2 kandidaten die wisten dat Florentijn een keuze maakt tussen 0 euro en een (mogelijke) joker.

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #92 Gepost op: 11-01-2021, 17:25:10 »
Bij de rondleiding binnen was één van de opdrachten om de gids te vragen of deze al grootouder was, tevens is er een duidelijk groot leeftijdsverschil tussen de 2 gidsen.
Het lijkt me aannemelijk dat de mol verantwoordelijk was voor het meelokken van de verkeerde gids.
Dus:
 Als je als mol buiten ingedeeld bent, probeer je de oudere vrouw mee te lokken.
 Ben je als mol binnen ingedeeld, probeer je de jongere vrouw mee te lokken.
Dit zorgt dan toch weer voor een geestig drempeltje, dat een kandidaat vervolgens moet gaan vragen aan een twintiger of ze oma is!

Opvallend ook dat je niet ziet hoe de gidsen toewijzing tot stand gekomen is (of toch gewoon door kans of crew?), terwijl er wél nadruk op de omavraag wordt gelegd.

Betekent dit dat je Joshua en Lakshmi al kan afstrepen als mol?
« Laatst bewerkt op: 11-01-2021, 21:13:53 door ErikY »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #93 Gepost op: 11-01-2021, 17:28:31 »
Maar gidsen lokken toch toeristen mee en niet andersom? :P

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #94 Gepost op: 11-01-2021, 17:30:57 »
 ::rofl::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #95 Gepost op: 11-01-2021, 20:07:25 »
Ik heb ooit op dit forum gelezen dat de kandidaten meestal een uitgebreidere uitleg van de opdracht krijgen dan die wij zien in de uitzending. Wat ook niet zo gek is aangezien de spelregels voor ons vaak onduidelijk zijn.

Als dit het geval is dan zou de verwisseling van de porto's door Joshua wel eens een heel slimme kandidaatsactie kunnen zijn om a) te voorkomen dat een concurrent (Florentijn) een joker krijgt en b) de kans dat er geld in de pot komt te vergroten. Immers, het team van Joshua kan nu geen uitgevoerde geheime opdracht benoemen aangezien er geen is uitgevoerd en zou er dus ook geen joker in dit team en mogelijk ook niet in het andere team verdiend kunnen worden (ervan uitgaande dat beide teams één uitgevoerde geheime opdracht moeten kunnen noemen.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #96 Gepost op: 11-01-2021, 20:20:36 »
Nou, het omwisselen van de porto's zorgde er niet echt voor dat Florentijn geen joker kon verdienen. Hij kreeg de opdrachten gewoon hardop voorgelezen. Hij had hier heel goed voor een joker kunnen gaan.

Wat denk ik eerder is gebeurd: Florentijn die dacht dat Joshua hem voor de gek hield en niet per ongeluk had gewisseld, maar heel bewust veel verkeerde informatie doorgaf. Waardoor al zijn info wellicht fout zou zijn. Al zou je dan nog een gokje kunnen wagen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Karlijn13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #97 Gepost op: 11-01-2021, 21:06:32 »
Er hebben nog nooit aanwijzingen in opdrachttitels gezeten toch?
Zou dat nu misschien wel zo kunnen zijn?
Heeft de mol zich letterlijk 'om (door) de tuin laten leiden' door de gids?
Maw zit de mol in het trio Florentijn, Rocky, Charlotte?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #98 Gepost op: 11-01-2021, 21:15:19 »
b) de kans dat er geld in de pot komt te vergroten.

Nee, doordat dit team geen enkele geheime opdracht kan doen wordt er juist niets verdiend en controle over het andere team heeft hi niet

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #99 Gepost op: 11-01-2021, 22:42:45 »
Bij de rondleiding binnen was één van de opdrachten om de gids te vragen of deze al grootouder was, tevens is er een duidelijk groot leeftijdsverschil tussen de 2 gidsen.
Het lijkt me aannemelijk dat de mol verantwoordelijk was voor het meelokken van de verkeerde gids.

Betekent dit dat je Joshua en Lakshmi al kan afstrepen als mol?

Leuk bedacht!

Het kan natuurlijk ook dat Joshua en Lakshmi de lijstjes geheime opdrachten verdeelden. In dat geval kan het wel/niet pakken van dat lijstje voor jouw groepje juist de mollenstreek zijn.