Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?  (gelezen 11774 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #60 Gepost op: 1-02-2021, 14:08:46 »
Als je als mol in de middelste coupé aankomt, heb je naar mijn inziens gefaald in je taak als mol. Het doel van de mol is de boel zo veel mogelijk te vertragen zodat er zo weinig mogelijk geld in de pot komt. Gooi één van de juiste treintickets weg zou ik zeggen of laat de postvak vallen.
Ik denk dat het wel zal opvallen als ze dat kaartje missen. Bovendien kunnen ze niet verder. De onderste steen zal boven worden gedraaid om dat kaartje te vinden.
Vertragen kan. Probeert Charlotte hier ook een beetje door de code op de klokken niet te zien.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #61 Gepost op: 1-02-2021, 14:26:01 »
Probeert Charlotte hier ook een beetje door de code op de klokken niet te zien.
Ik krijg echt hier echt het idee dat ze inderdaad de tijd aan het rekken is. Eerst de code op de klokken niet willen/kunnen zien, terwijl die volgens mij toch behoorlijk duidelijk te zien was, en vervolgens in de eindcoupé uitgebreid de jokers gaan verdelen, terwijl de klok rustig verder tikte...
Ich bin ein Bärliner!

Offline the_wizard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #62 Gepost op: 1-02-2021, 14:28:57 »
Je kan het ook anders zien, dat de mol juist z'n best deed om in de middelste coupé te komen. Hiermee werd de executie nl iets "eerlijker", kans van 1 op 3 om af te vallen. Als de mol bij de verliezers had gezeten, was de kans 1 op 2 wat zelfs voor Rick iets te gortig was. Dus volgens mij had Marije idd geoefend op het binnenhalen van de postzakken.  ::vergroot::

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #63 Gepost op: 1-02-2021, 16:33:57 »
Verder vind ik het heel apart hoe Marije de zak naar binnen weet te halen. Ze blijkt hier de perfecte techniek te hanteren die niet erg voor de hand ligt. Sla namelijk met de stok tegen het touw een klein stukje boven de knoop van de zak. De ring waarmee de zak vasthangt komt los en door het gewicht van de ring maakt het touw een lus om de stok (foto). Als je snel genoeg bent kun je nu de zak grijpen voordat die op de grond valt. Dit is des te opmerkelijker aangezien de stok aan het einde een ronde haak heeft die je blijkbaar om de ring moet zien te krijgen.
Je ziet dat Rocky op de achtergrond dezelfde techniek zou willen toepassen als Marije. Dat was dus voorkennis van de opdracht of van de mol die kennelijk toch wil dat het team de middelste wagon haalt.

Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #64 Gepost op: 1-02-2021, 17:12:39 »
Ik betwijfel of dit een techniek is, leek meer geluk dan wijsheid  :-X

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #65 Gepost op: 1-02-2021, 18:26:51 »
Ik denk dat deze opdracht veel beter in elkaar zat dan ik hier veel lees! Ik ben er hoe ik het begrijp in elk geval nog steeds positief over. ::bravo::

Joshua biecht wel dat je postzakken moest pakken bij een stationnetje, maar in de voorkennis was er sprake van postzakken bij twee stations. Dus vertragen tot voorbij het eerste station levert dan al geldverlies op. Pas als je dat eerste station voorbij was, werd het wachten en kon het andere team een inhaalslag maken.

Dan valt Charlotte op die het laatste treinkaartje vindt. Dat kan ze een tijdje weggemoffeld hebben, en op het juiste moment (na het eerste station!) weer tevoorschijn getoverd. Bij de andere kant wordt het laatste kaartje gevonden door Joshua, maar die is de Mol niet. Verdacht dus van Charlotte.

Ook nog eentje toe te voegen aan de afleveringstitels:

Charlotte: 'Het waren allerlei verschillende soorten raadsels. 't Is woensdag en 4 dagen na gisteren moet je de trein pakken vanaf Pilsen naar Praag, hoe laat moet je vertrekken'.

4 dagen na gisteren --> tot 3 tellen.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #66 Gepost op: 1-02-2021, 18:58:52 »
En Joshua moest dus de biechten nog inspreken, nadat hij de executie gehad had...
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #67 Gepost op: 1-02-2021, 19:02:06 »
Joshua biecht wel dat je postzakken moest pakken bij een stationnetje, maar in de voorkennis was er sprake van postzakken bij twee stations. Dus vertragen tot voorbij het eerste station levert dan al geldverlies op. Pas als je dat eerste station voorbij was, werd het wachten en kon het andere team een inhaalslag maken.

Dan valt Charlotte op die het laatste treinkaartje vindt. Dat kan ze een tijdje weggemoffeld hebben, en op het juiste moment (na het eerste station!) weer tevoorschijn getoverd. Bij de andere kant wordt het laatste kaartje gevonden door Joshua, maar die is de Mol niet. Verdacht dus van Charlotte.

Waar heb je vandaan dat er twee stations waren? Gold dat alleen voor de groep met voorkennis of voor beide groepen? En is ook bevestigd dat het laatste treinkaartje pas na het eerste station gevonden is?

Hoe dan ook had de snelste groep best het eerste station kunnen proberen, want ik geloof dat de stokken in de eerste wagon lagen. Het is dus ook een mogelijke sabotage (mols)  om dan nog geen aandacht aan de stokken te schenken.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #68 Gepost op: 1-02-2021, 19:11:46 »
Waar heb je vandaan dat er twee stations waren? Gold dat alleen voor de groep met voorkennis of voor beide groepen? En is ook bevestigd dat het laatste treinkaartje pas na het eerste station gevonden is?
Rocky:
"Deze code is te vinden in de postzakken die jullie tegenkomen op de twee stations die de trein zal passeren".
Charlotte:
"Zorg ervoor dat je bij die stations een postzak vanuit de trein naar binnen haalt, om de code te vinden".

Tot zover de voorkennis. Dit was ook de opdracht voor het andere team (voorgelezen door Joshua, die een briefje vindt tijdens de eerste opdracht).

Niet bevestigd dat het laatste treinkaartje na het eerste station gevonden is. Een eerder station heb ik bij terugkijken in elk geval niet ontdekt. Maar het gaat er niet eens om dat kaartje te vinden na het eerste station, het kan er ook vlak voor zijn. Zolang er vertraagd wordt is de kans groter dat dat station wordt gepasseerd.

EDIT: Het zou kunnen dat het station waar ze de postzak binnenhaalden toch het eerste was. Met nog zo'n 900 euro op de klok, ergens halverwege dus. In dat geval heeft vertragen allemaal niet uitgehaald. Het hangt van de plaats van het andere station af.
Charlotte vindt trouwens nog 2 andere treinkaartjes, maar dat ze het laatste kaartje vindt, is verdacht.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 19:54:43 door Molest »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #69 Gepost op: 1-02-2021, 19:59:23 »
Splinter wordt verdacht neergezet door dat we te zien krijgen dat hij een kaartje terug in de kist laat glijden. Suggestie: Splinter vertraagd.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #70 Gepost op: 1-02-2021, 23:44:06 »
EDIT: Het zou kunnen dat het station waar ze de postzak binnenhaalden toch het eerste was. Met nog zo'n 900 euro op de klok, ergens halverwege dus. In dat geval heeft vertragen allemaal niet uitgehaald. Het hangt van de plaats van het andere station af.
Charlotte vindt trouwens nog 2 andere treinkaartjes, maar dat ze het laatste kaartje vindt, is verdacht.

Volgens update in het locatietopic hebben ze de postzakken hoogstwaarschijnlijk bij de eerste gelegenheid gepakt.  De vertraging (voorzover daar sprake van is) heeft dus niet het effect gehad dat ze een postzak hebben gemist.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #71 Gepost op: 1-02-2021, 23:50:52 »
Ja, ik zie het. Geen effectieve molactie dus, waarschijnlijk. Maar twee stations met twee keer kans op een postzak maakt de opdracht wel een stuk interessanter. De stelling dat de Mol niet kon mollen, klopt niet helemaal.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #72 Gepost op: 2-02-2021, 11:26:45 »
Ik denk dat deze opdracht veel beter in elkaar zat dan ik hier veel lees! Ik ben er hoe ik het begrijp in elk geval nog steeds positief over. ::bravo::
Klopt, los van de voorkennis en de drie vrijstellingen was de opdracht zelf super sterk! Alles zat goed in elkaar, was leuk om naar te kijken en zonder voorkennis zou hier echt ook spanning inzitten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #73 Gepost op: 2-02-2021, 16:00:18 »
De film Rocky (met Sylvester Stallone) gaat over een bokser in de ring. Een bokswedstrijd kent meerdere rondes die beginnen en eindigen met een bel. Deze opdracht wordt ook afgesloten met een bel. Heeft Rocky deze ronde gewonnen? De opdracht begon met een toeter, een bel zou aan het begin wel heel veel opvallen.

In het extra materiaal "Gemengde gevoelens"zie je (ook daar beschreven) dat Rocky met haar armen MOL uit beeld, na de executie. Dus na zo'n opdracht met een knock-out voor Joshua en een bel voor winnaar Rocky nog even heel toevallig MOL maken met je armen, dit is wel het ideale moment he!
« Laatst bewerkt op: 2-02-2021, 16:18:25 door foxhunter »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #74 Gepost op: 2-02-2021, 17:03:17 »
Marije "wagon 1 ..."
Rocky "wagon 2 ...", "wagon 3"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #75 Gepost op: 2-02-2021, 19:02:33 »
Jongens heel deze aftelklok,heeft nul of generlei toegevoegde waarde. De treinrit is een vast iets en er komen op 2 momenten postzakken. Enkel op die momenten kan de code voor de laatste deur binnen gehaald worden.
Dus vertragen is enkel nodig zolang je nog voor het eerste ophaalmoment zit.

Het tweede moment is een vast aantal minuten vanaf de start en dus ook een vast aantal stappen die het te winnen bedrag kleiner is geworden.

Dus de mol weet voor de proef al hoeveel er Max te winnen valt en kan dus zeer bewust inzetten hoeveel voorkennis waard is.
De vraag voor ons is dus biedt de mol,express laag om niet verdacht te zijn en gokt erop,dat de drie dames niet al bij de eerste postzakken kunnen cashen.
Of wil de mol zeker zijn en gaat voor voorkennis.

Zelf denk ik dat een mol wel weet dat er altijd wel 1 deelnemer hebberig is e de voorkennis voor veel geld koopt. Dus ik sluit renee en splinter hier niet uit.
Aan de andere kant 3 met exact zelfde bod en dan verandert ineens de regel over wie de voorkennis krijgt ( eerst was het topbod kiest 2 kandidaten,, nu werd het alle drie de bieders van het hoogste bod)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #76 Gepost op: 2-02-2021, 19:58:31 »
Marije "wagon 1 ..."
Rocky "wagon 2 ...", "wagon 3"
Mooi gevonden! (Marije --> Charlotte)
Samen tellen maar Rocky telt tot drie.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2021, 10:21:16 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #77 Gepost op: 2-02-2021, 23:19:12 »
De laatste twee kaartjes van de drie dames zitten op seconden na elkaar in de uitzending, maar het heeft wel wat langer geduurd voor ze die hadden. Beide zijn gevonden door Charlotte.

Foto 1: zoeken naar Parijs - München (kaartje 3)
Foto 2: zoeken naar Wenen - Praag (kaartje 4)

Bij het vierde kaartje heeft Marije Rocky vervangen met zoeken.
Screenshots zijn van dezelfde plek.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #78 Gepost op: 3-02-2021, 09:10:50 »
Zoeken naar kaartjes en vertraging is mogelijk zinloos, maar omdat er gewacht moest worden op de postzakken houd ik er rekening mee dat het eerste station toch wel is gepasseerd. In het locatie topic bestaat daar geen 100% zekerheid over.
Ze begonnen op een eindstation, en dan is vaak het eerstvolgende station nog in de stad zelf, al op ongeveer 5 minuten.

EDIT: de grote berg kaartjes van het onderste screenshot is terecht gekomen op de plek waar in het bovenste screenshot Rocky haar armen houdt. Te zien aan de nerven. Ik zie zeker 70-80 kaartjes die nog bekeken zijn door Rocky en Marije voordat het laatste kaartje was gevonden. Met tussendoor een wissel van de wacht, misschien zo'n anderhalve minuut.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2021, 09:49:35 door Molest »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Ontspoord?
« Reactie #79 Gepost op: 3-02-2021, 11:41:44 »
Als mol zou ik toch een andere kandidaat de kapotte koffer laten pakken en de kaartjes over de grond te laten strooien. Zie de humor er wel van in om te kijken naar "kandidaten, die hun eigen onwetendheid laten zien". Joshua en Charlotte trapten erin. Mol technisch is het vast beter om het zelf te doen, maar lang niet zo leuk.