Auteur Topic: [Aflevering 6] - Wegstoppen  (gelezen 14376 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #80 Gepost op: 8-02-2021, 16:18:18 »
Ja, Rik heeft dat laatst gezegd in de officiële WidM podcast. Dat de Mol gewoon maar wat doet. Volgens mij maakt deze ook niet altijd de test, ligt een beetje een de Mol wat ze daar precies zitten te doen. Het is dus niet zo dat ze de test goed moeten maken, hij telt volgens Rik helemaal niet mee.

Dat klopt. En er is nog nooit een mol geweest die een rood scherm heeft gehad (zelfs niet rode schermen waarbij die kandidaat kans had terug te komen). Toch suggereerde de montage ons in 2009 sterk dat Anniek (die in een vroege aflevering rood kreeg, maar mocht blijven) nog steeds de mol kon zijn. In 2007 wreven ze na afloop er in dat Paul na zijn rode scherm (dat niet in beeld was, maar geimpliceerd) de mol niet meer kon zijn, maar dat was omdat zijn terugkeer afhing van factoren die hij niet zelf onder controle had.

Dat het absoluut onmogelijk is dat een mol een rood scherm krijgt (bijv in een scenario zoals deze aflevering), is niet officieel bevestigd. Het zou de rare affaire Arjen Lubach (2010) kunnen verklaren. In de podcast lijkt Rik de deur wel dicht te trekken door te zeggen dat de uitkomst echt onzeker was en dat er scenario's klaar lagen voor als er wel iemand rood te zien kreeg. Maar ik weet niet of we daar zo zwaar aan moeten tillen.

Als de mol niet rood kreeg en de testbiechten kloppen, zouden we Marije en Charlotte wel kunnen wegstrepen als mol. Maar er is veel onzeker met dit soort executies. Ik tel het wel als een minpuntje voor Marije en Charlotte, maar ik weeg er niet te zwaar aan.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #81 Gepost op: 8-02-2021, 16:28:51 »
D

 In de podcast lijkt Rik de deur wel dicht te trekken door te zeggen dat de uitkomst echt onzeker was en dat er scenario's klaar lagen voor als er wel iemand rood te zien kreeg. Maar ik weet niet of we daar zo zwaar aan moeten tillen.



Misschien in de aard van dat de afvaller kon terugkomen door een extra opdracht. Ik denk dat ze altijd wel zoiets achter de hand houden voor het geval dat het niet loopt als voorzien. Of is van de laatste aflevering volgende week een twist te maken waardoor er toch geen afvaller is, maar die zal nu niet nodig zijn.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #82 Gepost op: 8-02-2021, 17:46:41 »
En als de Mol is wie ik denk dat het is hebben we een supermol die nog amper verdacht wordt en hebben we nog héle leuke afleveringen te gaan.
  Wie is dat dan?

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #83 Gepost op: 8-02-2021, 17:50:10 »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #84 Gepost op: 8-02-2021, 20:05:25 »
Ja voor punt 1 dat de mol verstoort en 2 geld uit de pot houdt maar niet met punt 3 onverdacht.
Het hele concept van het spel is altijd al dat de mol saboteert en dat de kandidaten de mol moeten zoeken. Dat tweede deel van het spel valt toch helemaal weg als de mol niet ook onverdacht moet blijven? Natuurlijk is het niet per se erg als de mol in aflevering 1 al door één kandidaat ontdekt wordt, maar het is wel degelijk altijd al onderdeel van het concept dat de mol stiekem saboteert. Dat zit hem ook al in de naam: een mol is namelijk een dubbelspion. In het concept van het spel is dat dus iemand die zich voordoet als kandidaat, maar stiekem de kandidaten tegenwerkt.

Wanneer je iemand dan een goede mol vindt, valt over te twisten. De ene hecht meer waarde aan een mol die veel saboteert, de andere aan een mol die het hele spel onverdacht blijft. Jij hecht duidelijk meer waarde aan het eerste, en dat is prima, maar dat betekent natuurlijk niet dat het tweede niet ook onderdeel is van het spel :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #85 Gepost op: 9-02-2021, 12:06:50 »
Het hele concept van het spel is altijd al dat de mol saboteert en dat de kandidaten de mol moeten zoeken. Dat tweede deel van het spel valt toch helemaal weg als de mol niet ook onverdacht moet blijven? Natuurlijk is het niet per se erg als de mol in aflevering 1 al door één kandidaat ontdekt wordt, maar het is wel degelijk altijd al onderdeel van het concept dat de mol stiekem saboteert. Dat zit hem ook al in de naam: een mol is namelijk een dubbelspion. In het concept van het spel is dat dus iemand die zich voordoet als kandidaat, maar stiekem de kandidaten tegenwerkt.

Wanneer je iemand dan een goede mol vindt, valt over te twisten. De ene hecht meer waarde aan een mol die veel saboteert, de andere aan een mol die het hele spel onverdacht blijft. Jij hecht duidelijk meer waarde aan het eerste, en dat is prima, maar dat betekent natuurlijk niet dat het tweede niet ook onderdeel is van het spel :P
De regels:
In het programma moet een groep kandidaten (vijf mannen, vijf vrouwen) opdrachten uitvoeren in het buitenland. Voor iedere opdracht kunnen ze geld verdienen. Een van de deelnemers is echter een saboteur, een bedrieger, de Mol. De Mol zal proberen het geld in de pot zo laag mogelijk te houden door de kandidaten tegen te werken.

Dit zijn ze ... niet meer en niet minder. Waar staat dat de mol niet mag ontdekt worden?
Nogmaals ik begrijp je standpunt en voor ons is het leuker als we echt niet weten wie het is maar dat de mol niet ontdekt is NIET het doel van het spel. Dat was mijn enige punt.

Ideaal is een mol die erop los saboteert en wel degelijk ook onder de radar blijft.
En nu zeg ik er niks meer over, ieder zijn ding  ::tandpastasmiley::

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #86 Gepost op: 9-02-2021, 12:23:29 »


Dit zijn ze ... niet meer en niet minder. Waar staat dat de mol niet mag ontdekt worden?

Copy/paste van Avro Tros:
HET SPEL
Met het uitvoeren van de opdrachten kunnen de kandidaten geld verdienen voor de pot... veel geld. Hiervoor is samenwerken en vertrouwen cruciaal maar met de aanwezigheid van de Mol - een saboteur - in de groep is dit niet gemakkelijk. Negen kandidaten, één mol... maar wie dit is weet niemand. Alleen een slimme kijker kan ontdekken waar en hoe de Mol opdrachten saboteert.
Aan het eind van iedere aflevering worden alle kandidaten onderworpen aan het meest zenuwslopende onderdeel van het spel: een test met 20 vragen over de identiteit en het doen en laten van de Mol. De kandidaat die het minst weet ligt uit het spel. Behalve de Mol... die hoeft nooit naar huis. Degene die in de laatste aflevering de meeste vragen over de Mol goed weet te beantwoorden en dus de Mol ontmaskert, wint de inhoud van de pot.

**
Ik heb een paar delen vet gemaakt. Het lijkt mij dat het doel vooral is dat je als kandidaat de mol weet te ontmaskeren? En dat de mol daardoor ook goed zijn/haar best moet doen om niet te worden ontdekt. Alle vragen gaan over de identiteit en het doen en laten van de mol...
De mol is natuurlijk een saboteur: hij/zij moet zich inzetten om zo min mogelijk geld in de pot te krijgen. Maar dat moet degene wel op zo'n manier doen dat het verborgen blijft, anders wordt het wel erg makkelijk voor de kandidaten (en de kijkers) om de mol te ontmaskeren. Lijkt mij hoor.  :)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #87 Gepost op: 9-02-2021, 14:22:48 »
Copy/paste van Avro Tros:
HET SPEL
Met het uitvoeren van de opdrachten kunnen de kandidaten geld verdienen voor de pot... veel geld. Hiervoor is samenwerken en vertrouwen cruciaal maar met de aanwezigheid van de Mol - een saboteur - in de groep is dit niet gemakkelijk. Negen kandidaten, één mol... maar wie dit is weet niemand. Alleen een slimme kijker kan ontdekken waar en hoe de Mol opdrachten saboteert.
Aan het eind van iedere aflevering worden alle kandidaten onderworpen aan het meest zenuwslopende onderdeel van het spel: een test met 20 vragen over de identiteit en het doen en laten van de Mol. De kandidaat die het minst weet ligt uit het spel. Behalve de Mol... die hoeft nooit naar huis. Degene die in de laatste aflevering de meeste vragen over de Mol goed weet te beantwoorden en dus de Mol ontmaskert, wint de inhoud van de pot.

**
Ik heb een paar delen vet gemaakt. Het lijkt mij dat het doel vooral is dat je als kandidaat de mol weet te ontmaskeren? En dat de mol daardoor ook goed zijn/haar best moet doen om niet te worden ontdekt. Alle vragen gaan over de identiteit en het doen en laten van de mol...
De mol is natuurlijk een saboteur: hij/zij moet zich inzetten om zo min mogelijk geld in de pot te krijgen. Maar dat moet degene wel op zo'n manier doen dat het verborgen blijft, anders wordt het wel erg makkelijk voor de kandidaten (en de kijkers) om de mol te ontmaskeren. Lijkt mij hoor.  :)

ok, wijkt deels af van het origineel waar ik naar verwijs. Maar zoals gezegd, we zeggen in cé hetzelfde op een andere manier. De kandidaten moeten inderdaad op zoek naar de mol en de mol moet saboteren. Die slimme kijker is relatief want alles hangt af van de manier waarop het in beeld is gebracht. Mocht de mol een zware fout maken dan zal dat er wel uitgeknipt worden anno 2021 ...
Het spreekt voor zich dat een kandidaat die bij elke gelegenheid alles doet mislukken snel ontdekt wordt als de mol of het moet Ron zijn  ::rofl::

On topic hierop aansluitend:
Maar in deze aflevering is er totaal geen nut als mol om geld te pakken bij opdracht 3 en liefst geen of zo weinig mogelijk bij opdracht 1. Bij drie nemen Rocky en Renée 750 euro (250 + 500?) en daar is al mol totaal geen reden voor. Noch voor goodwill, noch om niet ontdekt te worden. Dus dat bevestigt enkel wat we al weken zien dat die twee kandidaten teveel binnenhalen mochten ze de mol zijn.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #88 Gepost op: 9-02-2021, 14:29:08 »
De regels:
In het programma moet een groep kandidaten (vijf mannen, vijf vrouwen) opdrachten uitvoeren in het buitenland. Voor iedere opdracht kunnen ze geld verdienen. Een van de deelnemers is echter een saboteur, een bedrieger, de Mol. De Mol zal proberen het geld in de pot zo laag mogelijk te houden door de kandidaten tegen te werken.

Dit zijn ze ... niet meer en niet minder. Waar staat dat de mol niet mag ontdekt worden?
Nogmaals ik begrijp je standpunt en voor ons is het leuker als we echt niet weten wie het is maar dat de mol niet ontdekt is NIET het doel van het spel.
In de spelomschrijving die je hier citeert (waar heb je die trouwens vandaan?) staat ook nergens dat de deelnemers de mol moeten vinden en dat er elke week iemand uitgaat, maar dat lijkt me ook onomstotelijk een deel van het spel ;) En het hele concept van "de mol zoeken" werkt uiteraard alleen als de mol niet makkelijk te ontdekken is en zijn sabotages stiekem uitvoert. Het staat misschien niet expliciet in de regels, maar impliciet kun je er wel uit afleiden dat dat de bedoeling is.

Op Wikipedia staat het overigens wel expliciet: "Het programma draait om een spel, waarbij de kandidaten moeten samenwerken om geld voor een pot te verdienen. Een van hen is de mol, degene die het spel in het geheim saboteert. De winnaar krijgt de pot.".

Overigens denk ik ook niet dat iemand hier denkt dat het doel van het spel is dat de mol volledig onontdekt blijft. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat zowel de kandidaten als de kijker in de finale juist kunnen zitten.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #89 Gepost op: 9-02-2021, 15:50:17 »
In het molboekje staat onder het kopje "Hoe werkt het spel":
Tien bekende Nederlanders... Hij of zij heeft als doel de opdrachten te saboteren, zodat er zo min mogelijk geld in de pot komt. Natuurlijk moet de Mol zo onopvallend mogelijk zijn slag slaan, of juist niet - om de anderen op het verkeerde been te zetten.

Volgens mij impliceert dit dat de Mol niet ontdekt wil worden. Uiteraard hier weer de mogelijkheid van een omgekeerde psychologie (zoals met succes toegepast door Jeroen in de jubileumeditie).

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #90 Gepost op: 9-02-2021, 18:13:55 »
ok, wijkt deels af van het origineel waar ik naar verwijs. Maar zoals gezegd, we zeggen in cé hetzelfde op een andere manier. De kandidaten moeten inderdaad op zoek naar de mol en de mol moet saboteren. Die slimme kijker is relatief want alles hangt af van de manier waarop het in beeld is gebracht. Mocht de mol een zware fout maken dan zal dat er wel uitgeknipt worden anno 2021 ...
Het spreekt voor zich dat een kandidaat die bij elke gelegenheid alles doet mislukken snel ontdekt wordt als de mol of het moet Ron zijn  ::rofl::


Ah, oké. Dan snap ik het.  ::ok:: Maar montage kan ook veel doen hoor. Of een té overduidelijke hint van de makers, waardoor je niet om de mol heen kunt. Is helaas ook weleens gebeurd: dan voel ik mij niet zozeer een slimme kijker, omdat het dan overduidelijk is wie de mol is en persoonlijk vind ik dat minder leuk.

En eens dat het wat nutteloos is om als mol geld te pakken bij opdracht 3. Nu had ik Rocky al onderaan en Renée als grote twijfel, maar toch. Soms ontkom je er niet aan als mol om toch (een beetje) geld te pakken, omdat je anders megaverdacht wordt. Maar het moet wat mij betreft niet té worden. In opdracht 3 maakt dat in ieder geval niet uit, lijkt mij, dus ik denk dat de mol hier geen geld heeft gepakt. ::vergroot::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #91 Gepost op: 9-02-2021, 18:52:40 »
Heb in het topic Renée een vraag gesteld over de beweegredenen van Renée om Marije en Charlotte te vrijwaren voor de executie.
Heb geen idee waarom zij juist deze 2 heeft uitgekozen. Had minstens op Splinter gerekend, hij ook aan zijn gezicht te zien.
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #92 Gepost op: 9-02-2021, 19:15:04 »
Renée legt het zelf goed uit in de uitzending.
Haar verdachten zijn Marije en misschien Charlotte. Het levert geen informatie op om de mol een groen scherm te laten zien.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #93 Gepost op: 9-02-2021, 19:27:02 »
Negen kandidaten, één mol... maar wie dit is weet niemand.
Dit verklaart het sippe gezicht van Splinter. Gaandeweg het programma is hij er achter gekomen dat hij de Mol is. Daar had hij geen rekening mee gehouden. Moet ie zijn tactiek drastisch bijstellen.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 19:30:15 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Online Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #94 Gepost op: 9-02-2021, 22:14:34 »
En eens dat het wat nutteloos is om als mol geld te pakken bij opdracht 3. Nu had ik Rocky al onderaan en Renée als grote twijfel, maar toch. Soms ontkom je er niet aan als mol om toch (een beetje) geld te pakken, omdat je anders megaverdacht wordt. Maar het moet wat mij betreft niet té worden. In opdracht 3 maakt dat in ieder geval niet uit, lijkt mij, dus ik denk dat de mol hier geen geld heeft gepakt. ::vergroot::

Hier ben ik het niet mee eens. De opdracht was namelijk pas geslaagd als er minstens 500€ werd genomen. Dan pas kregen Renée en de 2 die ze koos hun scherm niet te zien. Zodat de kans dat niemand afviel heel groot was. Lijkt mij dat dit het doel was van de productie, dus in dit geval kan de mol best op het einde nog 250€ of 500€ meegritsen. Wat Rocky en Renée hier dus hebben gedaan. Ik schrijf ze hierom dus zeker niet af.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #95 Gepost op: 9-02-2021, 22:38:47 »
Nee, ik ook niet. Als het de bedoeling was om geen afvaller te hebben, kan de mol hier effe geholpen hebben om het vereiste geld te pakken. De mol kan op de hoogte worden gehouden, ze hadden oortjes.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #96 Gepost op: 9-02-2021, 22:39:07 »
Hier ben ik het niet mee eens. De opdracht was namelijk pas geslaagd als er minstens 500€ werd genomen. Dan pas kregen Renée en de 2 die ze koos hun scherm niet te zien. Zodat de kans dat niemand afviel heel groot was. Lijkt mij dat dit het doel was van de productie, dus in dit geval kan de mol best op het einde nog 250€ of 500€ meegritsen. Wat Rocky en Renée hier dus hebben gedaan. Ik schrijf ze hierom dus zeker niet af.

Doel van de productie misschien. Maar niet het doel van de mol. De mol is er om geld uit de pot te houden, niet om de productie te helpen.

Als de productie zo graag wilde dat het voordeel verdiend werd, dan hadden ze het voordeel maar moeten inzetten ongeacht hoeveel geld gepakt werd. Daar moeten ze niet de mol voor inzetten.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 22:41:32 door Leendert »

Online Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #97 Gepost op: 9-02-2021, 22:44:43 »
Daar ben ik het mee eens. Maar hoe jammer het ook is, de mol is vaker dan we willen ‘productieassistent’. Ook ik zie dit liever anders.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #98 Gepost op: 9-02-2021, 23:26:17 »
De mol heeft er wel degelijk belang bij dat er schermen niet te zien zijn, dit geeft kandidaten namelijk een stuk minder informatie over de mol. Daarnaast bestaat de kans dat er niemand uit gaat of zelfs dat er iemand uitgaat die op de goede mol zit.

Maar goed, of de mol hier zelf voor gezorgd heeft... ik denk dat je er ook van uit kunt gaan dat de winnaar van het spel er voor zorgt dat er voldoende geld in de pot komt.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Wegstoppen
« Reactie #99 Gepost op: 10-02-2021, 00:01:51 »
Ze hadden ook kunnen kiezen voor een dilemma voor de penningmeester de 750 euro in de pot of een groepsvrijstelling. Wie zegt dat de Mol deze opdracht zal winnen. Uiterst onzeker.

Dat Renee wint is best logisch, iedereen wil je sterkste concurrent eerst uit het spel, de zwakste wordt door iedereen genegeerd, en dan komt het moment dat je de zwakste niet meer kunt uitschakelen.
Ik boycot Rusland & Russische producten!