Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol  (gelezen 20273 keer)

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #20 Gepost op: 13-02-2021, 21:53:54 »
Ja maar er waren geen komma's, dus ik snap dat dat fout gerekend is.

De Mol moet hier toch wel tussen Charlotte en Splinter zitten lijkt me. Ik denk dat een grondige analyse van deze opdracht veel informatie gaat opleveren.
Molkandidaat is een goed woord, maar dit mag je niet vormen met twee woorden.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #21 Gepost op: 13-02-2021, 21:55:19 »
Weet ik, maar Pac deed er een komma tussen zodat je er wel een zin van kan maken die klopt. Daar reageerde ik op.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #22 Gepost op: 13-02-2021, 22:01:20 »
Heeft iemand die 5 zinnen exact paraat? (of de zin om ze op te zoeken?) Volgen mij waren ook de meeste juist, alleen die "Renée lijkt de mol kandidaat", leek mij fout, maar met komma zou het best kunnen: "Renée lijkt de mol, kandidaat!"

Misschien was bijna alles dan toch afgekeurd omdat er kisten ongebruikt bleven die gebruikt moesten worden? ???

Ik vind het heel raar dat wij niet te horen krijgen wèlke zin is goedgekeurd.

Maar dan zou het woord 'maar' bijna nergens passen, omdat een zin die daarmee begint (zoals deze ;D) blijkbaar ook niet goed wordt gerekend.
"maar" betekent ook "slechts" en dan is er geen komma.  "Jullie weten dat Marije maar de mol is" zou correct zijn, dunkt mij.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #23 Gepost op: 13-02-2021, 22:02:09 »
Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is. (Niks op aan te merken.)

Zin 2: De afvaller, Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm.
Rocky is in deze zin een verduidelijking van de afvaller en moet daarom tussen komma's.

Zin 3: Charlotte is de volgende pot, anders scherm.
Anders is een voegwoord in deze context.

Zin 4: Maar het seizoen, klopt absoluut
Weet niet precies meer waarom dit zo geschreven moet worden.

Zin 5: Renée lijkt de mol-kandidaat
Deze is al besproken, molkandidaat is een voegwoord.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2021, 22:07:14 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #24 Gepost op: 13-02-2021, 22:05:41 »
"De afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm."

Zou niet weten waarom dat niet goed is, grammaticaal. "Het programma WIDM is waarschijnlijk ..." mag toch ook gewoon?

Maar goed, hier zou ik graag van een neerlandicus meer over horen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #25 Gepost op: 13-02-2021, 22:12:10 »
Ik denk dat het hier "Rocky, de afvaller, is waarschijnlijk.." i.p.v. "De afvaller, Rocky, is..." had moeten zijn.

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #26 Gepost op: 13-02-2021, 22:12:19 »
verdacht van Charlotte dat ze zo hamerde op het woord 'met'. Waarschijnlijk was dat woord er niet en als ze de mol is zou ze dat weten. Ze had ook de opdracht kunnen geven om een ander voorzetsel te zoeken zoals 'door' of 'na'.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #27 Gepost op: 13-02-2021, 22:13:22 »
De uitkomst van deze opdracht slaat echt nergens op. Ze hebben toch €150,- verdiend? Maar er was helemaal geen zin van zes woorden.  ??? ::niet-ok::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #28 Gepost op: 13-02-2021, 22:15:21 »
Nederlands is sowieso een vak apart, en deze opdracht had ook voordeel van de twijfel moeten zijn.  ::)

Voelde wel heel erg seizoen 1.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #29 Gepost op: 13-02-2021, 22:16:11 »
Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is. (Niks op aan te merken.)

Zin 2: De afvaller, Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm.
Rocky is in deze zin een verduidelijking van de afvaller en moet daarom tussen komma's.

Zin 3: Charlotte is de volgende pot, anders scherm.
Anders is een voegwoord in deze context.

Zin 4: Maar het seizoen, klopt absoluut
Weet niet precies meer waarom dit zo geschreven moet worden.

Zin 5: Renée lijkt de mol-kandidaat
Deze is al besproken, molkandidaat is een voegwoord.

Zin 4: je mag een zin taalkundig gezien nooit met 'maar' beginnen omdat het een tegenstelling (voegwoord) is en het altijd binnen een zin na een komma komt. Het zou wel gebruikt kunnen worden in een zin als bijwoord.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #30 Gepost op: 13-02-2021, 22:17:55 »
Weet ik, maar Pac deed er een komma tussen zodat je er wel een zin van kan maken die klopt. Daar reageerde ik op.
Snap ik.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #31 Gepost op: 13-02-2021, 22:20:08 »
De zin van Marije klopt, want deze is 7 woorden lang. Er lagen al 2 woorden, en voor de 5 toegevoegde woorden, wordt dan 30 euro per woord verdiend?

Zou zin 2 dan alleen kunnen zonder 'De'? 'Afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm' klopt sowieso, toch?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #32 Gepost op: 13-02-2021, 22:23:49 »
Ze hebben toch €150,- verdiend?
Hoe die 150 is berekend, wordt inderdaad ook uit niets duidelijk... Tenminste, mij niet. In mijn beleving was het 300 per zin. Dan kan 150 helemaal niet, tenzij er 1 "verplichte kist" uit een zin is weggehaald, maar dat zou wat mij betreft gewoon 0 euro zijn.

Dank @DRenziboy voor de zinnen. ::ok:: Zin 1 en 4 zijn wat mij betreft allebei gewoon juist, en dus klopt (wat mij betreft) de uitslag niet. Dan is mijn enige conclusie dat er kisten ongebruikt zijn gebleven en dat dit niet is verteld in de uitslag. Maar (!) dat lijkt me ook heel raar.

Ik bedoel, dit was misschien niet de allerbeste aflevering. Maar het seizoen klopt absoluut. Of is dit spreektaal? Geen idee. Het is nogal arbitrair allemaal.

Edit: hoe het ook zij, er zou geen discussie moeten zijn over de regels. Die zouden niet alleen duidelijk maar ook eenduidig moeten zijn, zodat wij (komma) kijkers (komma) het kunnen hebben over wie de mol is.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #33 Gepost op: 13-02-2021, 22:24:29 »
De zin van Marije klopt, want deze is 7 woorden lang. Er lagen al 2 woorden, en voor de 5 toegevoegde woorden, wordt dan 30 euro per woord verdiend?

Zou zin 2 dan alleen kunnen zonder 'De'? 'Afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm' klopt sowieso, toch?

Volgens mij slaat afvaller hier op Rocky. Je krijgt dan ‘Rocky is waarschijnlijk een rood scherm’. Dat klopt natuurlijk niet (Rocky krijgt of heeft).

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #34 Gepost op: 13-02-2021, 22:25:27 »
Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is. (Niks op aan te merken.)

Zin 2: De afvaller, Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm.
Rocky is in deze zin een verduidelijking van de afvaller en moet daarom tussen komma's.

Een persoon is geen scherm. Terecht fout gerekend.

Zin 3: Charlotte is de volgende pot, anders scherm.
Anders is een voegwoord in deze context.

Of Charlotte homoseksueel is, dat weet ik niet. Volgende pot zou kunnen maar scherm is onzin. Rocky is geen scherm. Charlotte ook niet.

Zin 4: Maar het seizoen, klopt absoluut
Weet niet precies meer waarom dit zo geschreven moet worden.

Met of zonder komma maakt niet uit. Het is kolder. Een mooi seizoen, een slecht seizoen, een spannend seizoen. Prima. Het seizoen klopt absoluut? Dit slaat nergens op.

Zin 5: Renée lijkt de mol-kandidaat
Deze is al besproken, molkandidaat is een voegwoord.

Molkandidaat is geen voegwoord maar een zelfstandig naamwoord. Je mag echter geen woord maken van twee aparte woorden. Dus ook deze zin is fout.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #35 Gepost op: 13-02-2021, 22:26:09 »
De zin van Marije klopt, want deze is 7 woorden lang. Er lagen al 2 woorden, en voor de 5 toegevoegde woorden, wordt dan 30 euro per woord verdiend?

Zou zin 2 dan alleen kunnen zonder 'De'? 'Afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm' klopt sowieso, toch?
Klopt, ze mochten max 12 woorden leggen per zin, elke zin kon 300 euro opleveren. Dat zijn 10 woorden per zin. De 2 die er al lagen telden niet mee.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #36 Gepost op: 13-02-2021, 22:27:36 »
"De afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm."

Zou niet weten waarom dat niet goed is, grammaticaal. "Het programma WIDM is waarschijnlijk ..." mag toch ook gewoon?

Maar goed, hier zou ik graag van een neerlandicus meer over horen.

Rocky kan een rood scherm krijgen, of zien, of verdienen. Maar ze is geen rood scherm?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #37 Gepost op: 13-02-2021, 22:28:49 »
Zin 4: je mag een zin taalkundig gezien nooit met 'maar' beginnen omdat het een tegenstelling (voegwoord) is en het altijd binnen een zin na een komma komt. Het zou wel gebruikt kunnen worden in een zin als bijwoord.

Maar dat is niet helemaal waar:
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1577/maar_aan_het_begin_van_de_zin/#:~:text=Volgens%20een%20oude%20schoolregel%20mag,vormen%2C%20maar%20dat%20hoeft%20niet.
Woosie down?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #38 Gepost op: 13-02-2021, 22:29:39 »
Er is expliciet gezegd dat het niet uitmaakt of het een ware uitspraak is, zolang het maar taalkundig klopt. "Rocky is een scherm" is een taalkundig juiste zin. Zie Colorless green ideas sleep furiously ;)

Als waarheidswaarde er toe doet, dan is zin 1 immers ook fout. ;)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #39 Gepost op: 13-02-2021, 22:30:57 »
Ik denk inderdaad dat we onderscheid moeten maken tussen wat inhoudelijk klopt en wat taalkundig correct is. Rocky is een scherm kan taalkundig prima. Je kunt ook een scherm hebben dat je een naam geeft.

'De afvaller Rocky is...' kan niet zonder komma's, dat is taalkundig incorrect. 'Afvaller Rocky is...' kan wel.