Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol  (gelezen 20305 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #40 Gepost op: 13-02-2021, 22:31:11 »
Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is. (Niks op aan te merken.)

Zin 2: De afvaller, Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm.
Rocky is in deze zin een verduidelijking van de afvaller en moet daarom tussen komma's.

Een persoon is geen scherm. Terecht fout gerekend.

Zin 3: Charlotte is de volgende pot, anders scherm.
Anders is een voegwoord in deze context.

Of Charlotte homoseksueel is, dat weet ik niet. Volgende pot zou kunnen maar scherm is onzin. Rocky is geen scherm. Charlotte ook niet.

Zin 4: Maar het seizoen, klopt absoluut
Weet niet precies meer waarom dit zo geschreven moet worden.

Met of zonder komma maakt niet uit. Het is kolder. Een mooi seizoen, een slecht seizoen, een spannend seizoen. Prima. Het seizoen klopt absoluut? Dit slaat nergens op.

Zin 5: Renée lijkt de mol-kandidaat
Deze is al besproken, molkandidaat is een voegwoord.

Molkandidaat is geen voegwoord maar een zelfstandig naamwoord. Je mag echter geen woord maken van twee aparte woorden. Dus ook deze zin is fout.

Dit is een perfecte duiding van de geformuleerde zinnen en wat er aan schortte.  ::ok::
Woosie down?

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #41 Gepost op: 13-02-2021, 22:32:20 »
Er is expliciet gezegd dat het niet uitmaakt of het een ware uitspraak is, zolang het maar taalkundig klopt. "Rocky is een scherm" is een taalkundig juiste zin. Zie Colorless green ideas sleep furiously ;)

Als waarheidswaarde er toe doet, dan is zin 1 immers ook fout. ;)

Ah ok, natuurlijk. Je zou ook aan computers kunnen denken dan die eigennamen krijgen. Dan is het inderdaad wel apart dat Rik het foutrekenen verder ook niet heeft toegelicht hier.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #42 Gepost op: 13-02-2021, 22:33:18 »
Dit is een perfecte duiding van de geformuleerde zinnen en wat er aan schortte.  ::ok::

Nee, deze gaat in op inhoud en niet op taalkundige correctheid.

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #43 Gepost op: 13-02-2021, 22:34:07 »
Dit is een perfecte duiding van de geformuleerde zinnen en wat er aan schortte.  ::ok::

Je mag een zin niet beginnen als 'maar' als voegwoord (tegenstelling) wordt gebruikt. Het woord moet altijd in een zin staan na een komma, maar je mag er geen zin mee beginnen.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #44 Gepost op: 13-02-2021, 22:39:04 »
Als ik mezelf vergelijk met vrienden en ik zeg over mezelf "Maar ik ben hetero" dan is dat taalkundig goed. Er hoeft niet te staan "Mijn vrienden zijn homo maar ik ben hetero".

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #45 Gepost op: 13-02-2021, 22:39:11 »
'Renée lijkt de Mol, kandidaat!' is een correcte Nederlandse zin.

Wat maakt dat je hier niet 'Kandidaat Renee lijkt de mol' verzint.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #46 Gepost op: 13-02-2021, 22:40:33 »
Wat maakt dat je hier niet 'Kandidaat Renee lijkt de mol' verzint.
Brain freeze?

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #47 Gepost op: 13-02-2021, 22:41:57 »
Je mag een zin niet beginnen als 'maar' als voegwoord (tegenstelling) wordt gebruikt. Het woord moet altijd in een zin staan na een komma, maar je mag er geen zin mee beginnen.

Ik denk dat het een beetje teveel wordt, maar ... Volgens Genootschap Onze Taal kun je een zin wel met “Maar” beginnen. Precies zoals de zin hier gemaakt is.

https://onzetaal.nl/taaladvies/echter-maar/#close

Maar kan alleen vooraan in (een deel van) een zin staan zónder komma erachter:

We vroegen om aardbeienijs, maar kregen kersenijs.
Maar dat kost te veel.
Maar dit bleek niet te kloppen.

Zinnen als ‘Echter bleek dit niet te kloppen’ en ‘Echter kost dat te veel’ komen in de praktijk veel voor, en waren vroeger (tot zo’n tachtig jaar geleden) wel correct. Tegenwoordig wordt deze volgorde door de meeste mensen als fout beschouwd.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #48 Gepost op: 13-02-2021, 22:43:33 »
Je mag een zin niet beginnen als 'maar' als voegwoord (tegenstelling) wordt gebruikt. Het woord moet altijd in een zin staan na een komma, maar je mag er geen zin mee beginnen.

Dat is gewoon echt niet waar. Maar goed, daarover ga ik echt geen discussie entameren.
Woosie down?

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #49 Gepost op: 13-02-2021, 22:45:30 »
Ik denk dat het een beetje teveel wordt, maar ... Volgens Genootschap Onze Taal kun je een zin wel met “Maar” beginnen. Precies zoals de zin hier gemaakt is.

https://onzetaal.nl/taaladvies/echter-maar/#close

Maar kan alleen vooraan in (een deel van) een zin staan zónder komma erachter:

We vroegen om aardbeienijs, maar kregen kersenijs.
Maar dat kost te veel.
Maar dit bleek niet te kloppen.

Zinnen als ‘Echter bleek dit niet te kloppen’ en ‘Echter kost dat te veel’ komen in de praktijk veel voor, en waren vroeger (tot zo’n tachtig jaar geleden) wel correct. Tegenwoordig wordt deze volgorde door de meeste mensen als fout beschouwd.
Interessant! Ik kan me herinneren dat mijn docent Nederlands hier heel strikt op was dat het dus echt niet mag om een zin met maar te beginnen, maar blijkbaar mag het dus wel.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #50 Gepost op: 13-02-2021, 22:46:04 »
'Rocky is een scherm' is vanuit grammaticaal/syntactisch oogpunt inderdaad correct, vanuit semantisch oogpunt niet. De zinnen over Renée en het absoluut kloppende seizoen zijn grammaticaal incorrect omdat ze een foutieve spatie bevatten en er een bijzin als hoofdzin gepresenteerd wordt. 'Jullie weten dat Marije de mol is, maar het seizoen klopt absoluut' zou gecombineerd wel grammaticaal correct geweest zijn, maar niet logisch.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2021, 22:48:32 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #51 Gepost op: 13-02-2021, 22:48:14 »
Nee, deze gaat in op inhoud en niet op taalkundige correctheid.

Ik heb jou het vooralsnog niet beter zien doen. Er was maar één zin grammaticaal en inhoudelijk correct. Nu kunnen we nog nog pagina's dooremmeren over hoe inderdaad 'Kleurloze dromen vertimmeren onzichtbare cornflakes' taalkundig correct is, maar aangezien 'de jury' slechts die ene zin heeft goedgekeurd die zowel grammaticaal als inhoudelijk klopt, ga ik er vanuit dat de zinnen aan die beide criteria moesten voldoen.
Woosie down?

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #52 Gepost op: 13-02-2021, 22:50:36 »
Dat is gewoon echt niet waar. Maar goed, daarover ga ik echt geen discussie entameren.

https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1577/maar_aan_het_begin_van_de_zin/
Blijkbaar is het een oude schoolregel, maar dus niet zaligmakend. Mijn docent Nederlands was er in ieder geval zeer streng op.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #53 Gepost op: 13-02-2021, 22:51:47 »
Was het niet Charlotte die er zo trots op was dat ze "de" voor "afvaller" had gezet (en daarmee de hele zin grammaticaal om zeep helpt)?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #54 Gepost op: 13-02-2021, 22:52:51 »
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1577/maar_aan_het_begin_van_de_zin/
Blijkbaar is het een oude schoolregel, maar dus niet zaligmakend. Mijn docent Nederlands was er in ieder geval zeer streng op.

Diezelfde link had ik dus ik eerder al gegeven in antwoord op jouw ongegronde bewering. Om daar dan nu alsnog mee aan te komen...  :-\\ :-\\
Woosie down?

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #55 Gepost op: 13-02-2021, 22:53:15 »
Interessant! Ik kan me herinneren dat mijn docent Nederlands hier heel strikt op was dat het dus echt niet mag om een zin met maar te beginnen, maar blijkbaar mag het dus wel.

Taal leeft en de regels zijn aan verandering onderhevig. Ik kijk bij twijfel altijd even bij Genootschap Onze Taal. Wat nu nog als fout taalgebruik wordt beschouwd, is over een tijdje geaccepteerd.

Terug on topic (WIDM):
Het zo strikt toepassen in het spel voelt als erg flauw, tenzij we iets ander gemist hebben wat ze niet in de spotlight willen. Zoals het verwisselen van de verplichte woorden.

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #56 Gepost op: 13-02-2021, 22:57:21 »
Diezelfde link had ik dus ik eerder al gegeven in antwoord op jouw ongegronde bewering. Om daar dan nu alsnog mee aan te komen...  :-\\ :-\\

Ik heb echt moeite met je reacties. In mijn ogen val je eerst widm1992 persoonlijk aan en nu weer zo'n lelijke reactie naar mij? Het kan toch zijn dat het elkaar kruist? Wat maakt dat uit? Ik vind dit soort reacties op een forum erg jammer, onnodig zelfs.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #57 Gepost op: 13-02-2021, 22:58:38 »
Ik heb jou het vooralsnog niet beter zien doen. Er was maar één zin grammaticaal en inhoudelijk correct. Nu kunnen we nog nog pagina's dooremmeren over hoe inderdaad 'Kleurloze dromen vertimmeren onzichtbare cornflakes' taalkundig correct is, maar aangezien 'de jury' slechts die ene zin heeft goedgekeurd die zowel grammaticaal als inhoudelijk klopt, ga ik er vanuit dat de zinnen aan die beide criteria moesten voldoen.

Nee, natuurlijk hoefde het niet beide te zijn, want dan zou de zin Marije is de mol ook foutgerekend worden. Immers, dit is inhoudelijk niet waar.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #58 Gepost op: 13-02-2021, 23:00:31 »
'Kleurloze dromen vertimmeren onzichtbare cornflakes'

Die had ik bonuspunten gegeven. ::rofl::

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #59 Gepost op: 13-02-2021, 23:01:58 »
Ik heb echt moeite met je reacties. In mijn ogen val je eerst widm1992 persoonlijk aan en nu weer zo'n lelijke reactie naar mij? Het kan toch zijn dat het elkaar kruist? Wat maakt dat uit? Ik vind dit soort reacties op een forum erg jammer, onnodig zelfs.

Mollie85, ik begrijp deze reactie helemaal en dank voor de steun. Helaas ben ik inmiddels gewend aan de manier van reageren en doe ik het af als 'pure interessantdoenerij' om met de woorden van Michmol zelf te spreken.