Auteur Topic: Verschillen Nederlandse en Belgische mol  (gelezen 9414 keer)

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #20 Gepost op: 28-02-2021, 18:33:02 »


De Vlaamse serie vind ik beter omdat de deelnemers daar ogenschijnlijk minder bezig zijn met hoe zij overkomen op de kijkers. Ze laten iemand die de test als slechtste heeft gemaakt vertrekken. Ze doen weinig moeite om iemand in het spel te houden, vinden de groep minder belangrijk.


Dat is m.i. het grote verschil. De Vlamingen hoeven geen image waar ze hun geld mee verdienen hoog houden. Dat maakt het voor de Vlamingen ook mogelijk opdrachten te verzinnen waarin mindere eigenschappen van deelnemers gemakkelijk aan het licht komen. Het zijn daardoor twee verschillende programma’s. En de afwisseling vanaf begin maart is ook wel leuk ook.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #21 Gepost op: 28-02-2021, 18:42:25 »
Om het verschil te zien in diepgang en vindingrijkrijk (vooral m.b.t. troeven) tussen De Mol en WIDM moet je alleen maar kijken naar de Koffertjes opdracht van De Mol 2020 (aflevering 7, opdracht 3).

...

Vergelijk deze opdracht nou eens met de Binnenvaart opdracht. Sportief gezien misschien wel leuk (voor de ene helft) maar speltechnisch kan deze niet tippen aan de koffertjes opdracht naar mijn idee.
Mee eens!
Dat is m.i. het grote verschil. De Vlamingen hoeven geen image waar ze hun geld mee verdienen hoog houden. Dat maakt het voor de Vlamingen ook mogelijk opdrachten te verzinnen waarin mindere eigenschappen van deelnemers gemakkelijk aan het licht komen. Het zijn daardoor twee verschillende programma’s. En de afwisseling vanaf begin maart is ook wel leuk ook.
Dit maakt die series zo veel leuker.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #22 Gepost op: 28-02-2021, 20:47:52 »
Wat ik eigenlijk ook wel fijn vind aan De Mol is dat het in Nederland niet zo populair is. Blijft het toch iets meer binnen de community. Wel zo gezellig, niet te overhyped. Hoef ik me ook niet te verantwoorden tegenover al mijn vrienden als ik er eens een keer naast zit.  ;D
En het maakt het extra leuk als je in real life iemand tegenkomt die het ook kijkt.
Die overhype die zoals jij het noemt is misschien ook wel de reden dat het programma en beetje is vastgeroest en weinig lijkt te doen met de adviezen die wij hier elk jaar weer aandragen. Waarom nog veranderen als de kijkcijfers zo hoog zijn en je bijna geen programma op TV kunt zien waar ze het niet terloops over WIDM hebben.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #23 Gepost op: 28-02-2021, 21:07:18 »
vlaamse accenten

Ganne uit seizoen 4 spande wat mij betreft de kroon.


De Joeri (zoals ze hem noemen, uit seizoen 7 komt daar heeeeeel dichtbij.


Gelukkig heb ik daar geen ondertiteling bij nodig.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #24 Gepost op: 3-03-2021, 17:18:04 »
In het nieuwe seizoen gaat er nog een verschil komen: oranje schermen. Wat deze betekenen blijft nog een mysterie. Wel is al bekend dat seizoen 2021 in Duitsland is opgenomen.
Het is nog niet bekend wanneer de uitzendingen starten. De afgelopen 2 seizoenen startten 8 en 10 maart. In 2016 pas eind maart. De afleveringen zullen te bekijken zijn via GoPlay.be. Hier zijn ook de laatste 4 seizoenen te bekijken. Je moet wel even een (gratis) account aanmaken. Zin in.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #25 Gepost op: 3-03-2021, 17:40:16 »
Klopt allemaal. We spreken er hier (verder) over. :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #26 Gepost op: 3-03-2021, 17:42:01 »
Oranje scherm! Tijdelijk eruit? Herkansing? Nog geen zekerheid over afvallen? Leuk bedacht weer. Hadden ze bij Charlotte moeten doen  ;)

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #27 Gepost op: 3-03-2021, 17:53:05 »
Ik vind beide series ontzettend leuk om naar te kijken, omdat ze juist zo verschillend zijn.

Ik ben het ermee eens dat de opdrachten in België vaak ingenieuzer en gelaagder in elkaar zitten (al vind ik de opdrachten in widm2021 dit jaar wellicht nog wel beter dan ze in België geweest zijn de afgelopen seizoenen). Daar genieten we altijd ontzettend van  ::bravo::

Het grote voordeel bij de Nederlandse versie vind ik dat speltactieken, bondjes en verdenkingen veel meer besproken worden. Verhoudingen komen veel meer aan bod en je wordt veel meer meegenomen in de ervaringen en denkwijzen van de kandidaten. Dit mis ik in de Belgische seizoenen wel echt.

Ik heb persoonlijk een lichte voorkeur voor de Nederlandse style, maar hoop vooral dat beide series lekker verschillend blijven  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 3-03-2021, 18:00:55 door Lama1997 »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #28 Gepost op: 3-03-2021, 18:00:14 »
Het grote voordeel bij de Nederlandse versie vind ik dat speltactieken, bondjes en verdenkingen veel meer besproken worden.
Dat vind ik juist een groot nadeel.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #29 Gepost op: 3-03-2021, 19:15:30 »
Ik heb een sterke voorkeur voor de Vlaamse versie (beste Nederlandstalige tv-programma dat er is), maar ben zeker toch ook blij met de Nederlandse versie.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #30 Gepost op: 3-03-2021, 21:38:23 »
Een ander verschil is dat DE MOL elke aflevering (behalve de eerste van elke serie) begint met een herkenningsmuziekje. Terwijl dit speelt zien we een terugblik van de vorige aflevering waar het beeld telkens wordt stilgezet om alle kandidaten te tonen (naam en beroep). Dit werkt voor mij erg goed.
De eerste van elk seizoen begint meestal heel mysterieus met spannende muziek waarbij je vaak verplaatsingen ziet van de kandidaten op weg naar de eerste opdracht.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #31 Gepost op: 4-03-2021, 11:00:10 »
In Nederland snappen de kandidaten het spel wel beter. In België is het soms echt een vakantiereisje. Spreiden staat ook in bijna niemand zijn woordenboek daar. Hoe kan je nul halen op de test? Sympathieke kandidaat of niet, dan verdien je het eerste afvaller te zijn. Met iets wat statistisch spreiden en kansrekening toe te passen kan je volgens mij heel ver komen daar. In Nederland kom je er ook nog een eind mee, maar dan moet de mol goed onder de radar blijven. Veel minder kandidaten gaan al vanaf het volle begin all-in dus iedereen die een beetje goed zit kan een grote voorsprong hebben.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #32 Gepost op: 4-03-2021, 11:16:05 »
Maar ja, als iedereen gaat spreiden, dan heb je er dus ook weer geen voordeel aan. Er moet immers (bijna) iedere aflevering iemand naar huis.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #33 Gepost op: 4-03-2021, 11:27:37 »
Wat mij betreft zijn het twee verschillende programma's die afstammen van hetzelfde format. De Vlaamse versie is een stuk trouwer gebleven aan het originele format, waar de in dit topic genoemde verschillen vandaan komen. De Nederlandse versie is geëvolueerd naar een programma voor het grote zaterdagavondpubliek.

Beiden zie ik graag, ieder om zijn eigen merites. In de Vlaamse versie zijn de opdrachten vaak wat gelaagder, spectaculairder. Maar dat programma is (zeker in Nederland) voor de happy few. Het massaal zoeken naar de mol (o.a. op dit forum) zoals in Nederland vind ik ook erg leuk.

Als je ze wat naar elkaar toe zou brengen (beide huidige formats) dan zou je voor mij ideale televisie hebben maar ik zie dat in beide landen niet gebeuren. Geeft niets, ik kijk met plezier, iedere keer weer.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #34 Gepost op: 4-03-2021, 11:56:53 »
Wat mij betreft zijn het twee verschillende programma's die afstammen van hetzelfde format. De Vlaamse versie is een stuk trouwer gebleven aan het originele format, waar de in dit topic genoemde verschillen vandaan komen. De Nederlandse versie is geëvolueerd naar een programma voor het grote zaterdagavondpubliek.

Beiden zie ik graag, ieder om zijn eigen merites. In de Vlaamse versie zijn de opdrachten vaak wat gelaagder, spectaculairder. Maar dat programma is (zeker in Nederland) voor de happy few. Het massaal zoeken naar de mol (o.a. op dit forum) zoals in Nederland vind ik ook erg leuk.

Als je ze wat naar elkaar toe zou brengen (beide huidige formats) dan zou je voor mij ideale televisie hebben maar ik zie dat in beide landen niet gebeuren. Geeft niets, ik kijk met plezier, iedere keer weer.
Ik zie het als gelijke programma's maar met een verschillend niveau. Ik zou ook weinig dingen kunnen noemen waar de Nederlandse variant beter in is. Hooguit dat de executie ietwat spannender wordt gemonteerd in Nederland.

Offline eilandgek

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #35 Gepost op: 23-03-2021, 18:42:02 »
Voor mij wint ook de Vlaamse versie. De Nederlandse serie is zo braaf geworden. (Semi-)BN'ers die aandacht willen, minder bezig zijn met de pot. Zoveel vrijstellingen e.d. dat die het strijden om de pot vaak overschaduwen. Een groot deel van het programma wordt besteed aan bondjes en flauwe "blabla" tussen kandidaten onderling of aan de ontbijttafel.
Sinds het ongeluk van Janine zijn de (zwaardere) fysieke opdrachten verdwenen. Bovendien wordt denk ik de vijver te klein om uit te vissen, als alle NL deelnemers opdrachten zoals de Vlaamse zouden aan moeten kunnen. En opdrachten die lang duren? Nee hoor, 30 minuutjes of max. een uur. En vaak heel rechttoe rechtaan, in ieder geval niet te vergelijken met de gelaagde opdrachten van De Mol.
Qua presentatie ben ik er niet helemaal uit. Rik in NL vind ik te lief en kruipt dichter naar de groep, terwijl voorheen (tot voor Art) de presentatie juist "streng" was op de groep. Daar genoot ik van. De presentator had zo een geheel eigen rol. De rol van de presentatie in NL en BE is zo verschillend dat ik het moeilijk vind om daar te vergelijken.
Kortom, Wie is de Mol vind ik leuk om naar te kijken en ziet er heel mooi en gelikt uit, maar hoe groter het programma werd, hoe meer de variatie verdween, met vanwege de hoge kijkcijfers weinig prikkel tot vernieuwing.
De Mol vind ik gewoon fantastisch in quasi alle opzichten!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #36 Gepost op: 23-03-2021, 19:35:19 »
Zet mij op een onbewoond eiland, dan heb ik liever de Nederlandse versie. Maar ik ben ook Nederlandse, misschien heeft het daarmee te maken. Ik herken mijn cultuur. België, zie de snelwegen, de grauwe steden, alles is somberder en depressiever. Dat zie je terug in De Mol. De Belgen laten zich graag voorstaan op hun muzieksmaak. Artistiek enzo. Ik vind het depressief, geef mij maar Volendam, Nick en Simon. Belgische mol wil geen problemen bij hun kandidaten dus daarom zetten ze mensen bij elkaar die allemaal graag een feestje bouwen. Daarmee heb je snel een groep. Ja, maar daarmee sluit je heel veel kandidaten uit met een wat serieuzere inslag.
En het wordt snel iets te melig. Maar dat is mijn mening. Afleveringen van anderhalf uur vind ik iets te lang.
Nederlandse versie is vaak veranderd, gaat met de tijd mee, experimenteert en ik neem aan dat er in de toekomst nog steeds dingen zullen veranderen, minder biechten bijvoorbeeld. Belgie blijft vasthouden aan hetzelfde. Waarom niet eens andere muziek bijvoorbeeld?
Ik heb ook best wel kritiek op de Nederlandse mol, naast de vele biechten wordt het iets  te veel op kinderen gericht laatste jaren.
« Laatst bewerkt op: 23-03-2021, 20:03:37 door Run »

Offline Lizard

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #37 Gepost op: 24-03-2021, 18:26:55 »
Ik vind de opdrachten in de Vlaamse versie inderdaad duidelijker of duidelijker uitgelegd - al vond ik afgelopen WIDM NL seizoen vrij duidelijk qua opdrachten.

Qua groepsdynamiek, volgens mij letten ze er in beide versies wel op dat het een diverse groep met verschillende types is die het een paar weken met elkaar uithoudt. Lijkt mij ook precies de bedoeling, dat je bij het selecteren er wel op let dat je niet alleen maar dezelfde type mensen in een groep hebt. Da's ook saai. Bij WIDM heb je af en toe ook types die expres de kont tegen de krib gooien om te mollen of te stoken (al vond ik het wel hilarisch dat zowel Joshua als Lakshmi meen ik in hun intro zeiden dat ze het leuk leek om te liegen en te bedriegen en te manipuleren... en vervolgens in de groep deden ze hartstikke hun best  ::rofl::).

En volgens mij zijn die BN'ers niet alleen maar met zichzelf of hun carriere of hun image bezig. Zitten genoeg fanatiekelingen bij! Al zou een seizoen met niet-BN'ers wel eens weer een welkome afwisseling zijn. De kijkcijfers lijden daar vast niet onder.

Ander voordeel voor De Mol is dat de afleveringen net wat langer zijn. Dan is er ook meer tijd voor gezellige tussendoortjes zoals die er eerder ook wel eens waren in WIDM, of voor meer tijd per opdracht. Dat helpt ook met de duidelijkheid.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #38 Gepost op: 25-03-2021, 12:25:55 »
Het zou best verfrissend zijn als WIDM naast de 'gewone' versie met semi-bekende Nederlanders weer eens een seizoen met onbekende Nederlanders zou opnemen. Volgens mij willen ze best graag twee seizoenen in een jaar maken, dus wat let ze? Het lijkt mij een verademing om weer eens mensen vol in het spel te zien gaan, niet bezig met hun carrièreboost, maar echt met het spel. Maar goed, met de Vlaamse Mol word ik natuurlijk op mijn wenken bediend. Er gaat niets boven het origineel, zo blijkt maar weer.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #39 Gepost op: 26-03-2021, 08:25:25 »
Nog even voor de duidelijkheid:

Het benoemen van verschillen tussen WIDM en De Mol en het analyseren wat de implicaties hiervan zijn mag in dit topic. Maar dit topic is er niet om het ene programma als winnaar uit te roepen en het andere met de grond gelijk te maken. Kritiek en tips over WIDM geef je het liefst onderbouwd in het feedbacktopic.