Poll

Geloof jij in de maskerhint?

Ja
144 (40.6%)
Nee
143 (40.3%)
Weet niet / geen mening
68 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 355

Auteur Topic: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)  (gelezen 114462 keer)

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #880 Gepost op: 1-03-2022, 11:34:09 »

Maar kritiek leveren op dit mooie programma is natuurlijk uit den boze hier.
Zeker niet. Maar kritiek leveren zonder dat je weet hoe het echt zit is in zijn algemeenheid niet goed.
Zaterdag, of kort daarna (?) weten we meer.

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #881 Gepost op: 1-03-2022, 12:21:45 »
De maskerhint is waarschijnlijk nog altijd niet bekend bij het merendeel van het kijkpubliek. Die kijken hooguit Moltalk als ze dat al doen en daar is deze niet voorbij gekomen. Ik denk dat velen hier zichzelf te belangrijk zijn gaan vinden en denken dat de programmamakers het programma voornamelijk voor de molloten hier maken.

Ze gaan echt niet hoog en laag springen met allerlei constructies met een nieuwe mol. Het feit dat er nog altijd voldoende twijfel (ook hier op het forum) over de hint is betekend dat de makers geslaagd zijn in hun opzet. Ook de stemmers in de WIDM app zijn hier een bevestiging op. 44% op Fresia, 30% op Everon en 26% op Kim-Lian. Als het allemaal zo duidelijk was dan zat het merendeel van Nederland op Kim-Lian.

Ze stoppen nou eenmaal hints in het programma. Dat blijft dus altijd een grijs-gebied waarin de ene keer een hint sneller opgepakt wordt en de andere keer minder snel. De programmamakers zijn geen heiligen die alles kunnen voorspellen en dus altijd de perfecte net-niet, net-wel hint kunnen maken.

Volgende keer beter.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #882 Gepost op: 1-03-2022, 12:27:13 »
Ik ken niemand die de hint niet kent. Zelfs op mn werk en die volgen geen forums.

De hint is zelfs besproken in de telegraaf. Je moet wel onder n steen gelegen hebben wil je deze niet meegekregen hebben.

Er zijn gewoon veel mensen die t naast zich neergelegd hebben. Niemand op mn werk zit op Kim en ze kennen allemaal de “hint”

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #883 Gepost op: 1-03-2022, 12:36:03 »
Ik denk dat er meer mensen zijn die van de hint afweten dan verwacht, maar daar is de app geen goede graadmeter voor. Die percentages hebben voor een groot deel te maken met het feit dat nagenoeg alle WIDM-Youtubers inmiddels op Fresia zitten, en de kijkers volgen braaf. Fresia is de laatste 2 afleveringen echt enorm gestegen, ze stond zelfs onder Kim.

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #884 Gepost op: 1-03-2022, 12:39:57 »
Ik ken niemand die de hint niet kent. Zelfs op mn werk en die volgen geen forums.

De hint is zelfs besproken in de telegraaf. Je moet wel onder n steen gelegen hebben wil je deze niet meegekregen hebben.

Er zijn gewoon veel mensen die t naast zich neergelegd hebben. Niemand op mn werk zit op Kim en ze kennen allemaal de “hint”

Want iedereen leest de Telegraaf?  ???

Als je gewoon het programma kijkt en vervolgens verder gaat met je leven, dan is het toch niet gek als je de hint niet meekrijgt? Jouw bubbel hoeft geen weerspiegeling te zijn van de gemiddelde kijker. Net zoals mijn bubbel dat ook niet is.

En inderdaad mensen leggen de hint naast zich neer omdat het geen 100% uitsluitsel geeft zoals bij de Klaashint.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #885 Gepost op: 1-03-2022, 13:05:10 »
Het is sowieso ongekend dat vanaf aflevering 1 bij publiek, de mol en waarschijnlijk ook de kandidaten een potentiele hint bekend is. Of Kim wel of niet de mol is, dit gegeven heeft invloed gehad op haar spel en het spel van de anderen. Als mol zal ze tov de kandidaten minder mols moeten doen, omdat bij het minste haar mol-rol bevestigd wordt. Als kandidaat zal ze dit natuurlijk uitspelen, hoe meer kandidaten er op haar zitten, hoe meer kans zij krijgt om de winnaar te worden. En ik vertrouw Kim ook wel als het gaat om een spelletje spelen met het TV-publiek, mol of geen mol. Oogverwijzigen lekker aandikken.

Er zijn voldoende hints richting Kim, maar vergeet niet dat er ook sterke hints zijn richting Everon (Af T Roeven, anagram voor Everon, de Bird verwijzingen, kapotte portofoon bij Zwanenmeer, slecht werkende metaaldetector, altijd en eeuwig vertragen) of Fresia (alle 11 hints, super fanatiek maar feitelijk niets inbrengen, altijd maar je gezicht verbergen bij executie, de lichaamstaal). Van zowel Kim als Fresia heb ik de indruk dat ze glashard voor de camera kunnen liegen (en dat ook doen), van Everon is het over-acting inmiddels wel bekend.

Blijft voor mij over de vraag waarom de ogen van Kim achter het masker zitten als Kim niet de mol is. Ik heb daar nog steeds geen reden voor gevonden. Waarom een toevallige kandidaat die dan ook nog in de finale komt? Toeval bestaat ook niet in wie is de mol.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #886 Gepost op: 1-03-2022, 13:37:01 »
Een gedachte die me vandaag bekroop: wat als dit seizoen bedoeld is als 'het trollen van de molloten'? Fresia is de mol, terwijl er geen finalist op haar zit (wat volgens Rick nooit zou kunnen). Er is een onomstotelijke hint (de maskerhint), maar die wijst niet naar de mol. Het ontkrachten van alle wetmatigheden die we denken te kennen.  :-X

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #887 Gepost op: 1-03-2022, 13:44:31 »
Een gedachte die me vandaag bekroop: wat als dit seizoen bedoeld is als 'het trollen van de molloten'? Fresia is de mol, terwijl er geen finalist op haar zit (wat volgens Rick nooit zou kunnen). Er is een onomstotelijke hint (de maskerhint), maar die wijst niet naar de mol.
En dan toevallig de ogen van een kandidaat die ook nog eens in de finale komt, 20% kans. Ik heb voldoende twijfels bij Kim, voldoende alternatieven (Everon & Fresia met goede redenen) maar ik geloof absoluut niet in het trollen van molloten.

Als Kim niet de mol is, waarom dan ogen achter het masker??? Er hoeven geen ogen achter het masker en bewust verkeerde ogen daar geloof ik ook niet in. Maar toch twijfels door alles wat ik de afgelopen weken heb gezien.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #888 Gepost op: 1-03-2022, 13:51:38 »
"Trollen van molloten" acht ik ook uitgesloten. Ik zei het al eerder (maar heeft niet iedereen alles al eerder gezegd in dit topic): het programma wordt in eerste instantie voor een miljoenenpubliek gemaakt dat met veel plezier met het hele gezin een uurtje tv kijkt op zaterdag. Hints zijn meestal een leuk extraatje voor de fanatiekere speurder maar soms gaan ze ermee de mist in omdat verkeerd wordt ingeschat hoe makkelijk iets opgepikt wordt en hoeveel impact het heeft onder fanatiekere molloten. In dit geval lijkt het nog mee te vallen omdat er nog veel twijfel is maar ik ben benieuwd hoe de makers er over zullen denken: grote fout of niet? Maar expres molloten sarren? Nee, daarvoor wordt het programma niet gemaakt.

Als de makers erkennen dat het een grote fout was zou ik het prima vinden als ze besluiten helemaal met hints te stoppen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #889 Gepost op: 1-03-2022, 13:54:29 »
Dat is wat Rick al jaren zegt, die is helemaal niet van de hints. Maar hij laat die hints toch toe. Dus het zal wel nooit ophouden.

Ik vind zelf het sterkste punt dat we nu 9 afleveringen gezien hebben waar Kim-Lian steeds gekoppeld wordt aan maskers. Dat doen ze niet bij een kandidaat. Zij moet wel de mol zijn door de overkoepelende Maskerhints, dus afgezien van die ogen aan het hele begin.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #890 Gepost op: 1-03-2022, 14:44:49 »
Waarom ik hier echt niet in geloof.

1. Het Masker was officieel alleen te zien voor een selecte groep kijkers (25.000 ofzo).
2. Het is dus buiten de uitzending om.
3. Een half jaar voor de uitzending je Mol al prijsgeven zet juist aan tot niet kijken van het programma.
4. Zelfs zonder belichte afbeelding is al te zien dat er ogen achter zitten.
5. Het is te makkelijk. Je hoeft hier echt geen goede speurder voor te zijn om op het idee te komen.
6. En omdat dit lange tijd de enige beelden van dit seizoen waren, worden die juist volledig doorzocht.
7. Het masker komt uiteindelijk niet overeen met het gouden masker van de Mol bij het bal.
8. Er zijn zat andere maskers te zien op de biljetten. Waarvan deze een is?
9. De kans dat Kim nou net in de finale komt is ook niet astronomisch klein.
10. Het brengt enorm veel negatieve publiciteit met zich mee als naderhand blijkt dat de Mol al een half jaar ontmaskerd was. 'Meest verdachte Mol ooit' 'Wie is de Mol? Easy Mode'.
11. Het is niet echt eerlijk naar Kim-Lian als ze de Mol zou zijn.
12. Het komt ook gewoon niet overeen met het spel als ze de Mol is. Terwijl je toch wilt dat het daaruit te blijken valt.
13. En wat Heinz trouwens zei, ze maken het voor miljoenen casual kijkers. Die hebben allemaal niet die stream gezien. Stel je voor dat ze in het hintsronde dit kenbaar maken. Dan heb je aan de ene kant de normale kijker die het nooit heeft kunnen zien (alleen via andere media) en aan de andere kant de boze fan die vindt dat hij onderschat is door het zo makkelijk te maken. Je zal relatief heel weinig kijkers er tevreden mee stellen.
14. Ik zie het niet als mollootje trollen, want het is een aanwijzing, maar geen bewijs. Een aanwijzing hoeft niet waar te zijn en daarom moet je het hele seizoen ook kijken om de aanwijzingen af te wegen. Want primair draait het programma nog altijd om molacties first, hints second. Dus in dat opzicht zou je het meer als een soort test kunnen zien.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #891 Gepost op: 1-03-2022, 14:48:21 »
Je legt precies uit waarom ik het geen leuke hint vind. Maar dat is iets anders dan dat het geen hint is :P
Voor de volledigheid het masker was ook even te zien in aflevering 1, bij het begin van de livestream ;)
...óf niet!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #892 Gepost op: 1-03-2022, 14:52:50 »
Spijker op de kop, Chardo! Het is inderdaad een aanwijzing en geen hint. Doordat echter hele volksstammen op dit forum in deze aanwijzing graag een hint wilden zien, is zo'n beetje de heilige overtuiging ontstaan dat het een hint is én dat die maar één ding kan betekenen. Zaterdag 5 maart wordt een gedenkwaardige dag.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #893 Gepost op: 1-03-2022, 14:59:20 »
Waarom ik hier echt niet in geloof.

1. Het Masker was officieel alleen te zien voor een selecte groep kijkers (25.000 ofzo).


En in alle aankondigingen van het seizoen, en aflevering 1.

Maar ik snap je punten wel, maar dit is denk ik meer waarom je hoopt dat het niet zo is.

Edit:
Ennne check de definitie van een hint eens.... dat is letterlijk aanwijzing
« Laatst bewerkt op: 1-03-2022, 15:03:44 door Enermol »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #894 Gepost op: 1-03-2022, 15:05:49 »
Je legt precies uit waarom ik het geen leuke hint vind. Maar dat is iets anders dan dat het geen hint is :P
Voor de volledigheid het masker was ook even te zien in aflevering 1, bij het begin van de livestream ;)

Helemaal mee eens. Ik vind het géén leuke hint, of hij nu wel of niet naar de mol verwijst. Het feit dat iets onomstotelijk naar 1 persoon wijst, maakt dat er gedoe ontstaat.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #895 Gepost op: 1-03-2022, 15:10:05 »
Waarom ik hier echt niet in geloof.
......
Normaal gesproken zou Kim in aflevering 3 voor mij al afgevallen zijn als mol-kandidaat. Maar bij mij blijft de vraag knagen, waarom de ogen van een kandidaat verstoppen achter een masker met de titel de ontmaskering. Dat betekent nog steeds niet dat ik in een Kim-tunnel zit, want dat zit ik niet, maar ik zit ook niet in een andere tunnel. Ik kan niet geloven dat de masker-hint geen hint is en tegelijkertijd heb ik grote twijfels bij Kim als mol.

Links of rechtsom, het moment van de maskerhint heeft een aparte wending aan het seizoen gegeven of deze nu wel of niet waar is.
Ik moet overigens ook nog steeds nadenken over de opmerking van Glenn, die weet wie de mol is en zegt 'You don't know shit' oftewel Everon is de mol.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #896 Gepost op: 1-03-2022, 15:11:58 »
7. Het masker komt uiteindelijk niet overeen met het gouden masker van de Mol bij het bal.

Klopt die staat op de tarotkaart.

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #897 Gepost op: 1-03-2022, 16:10:07 »
Waarom ik hier echt niet in geloof.

1. Het Masker was officieel alleen te zien voor een selecte groep kijkers (25.000 ofzo).
2. Het is dus buiten de uitzending om.
3. Een half jaar voor de uitzending je Mol al prijsgeven zet juist aan tot niet kijken van het programma. 
10. Het brengt enorm veel negatieve publiciteit met zich mee als naderhand blijkt dat de Mol al een half jaar ontmaskerd was. 'Meest verdachte Mol ooit' 'Wie is de Mol? Easy Mode'.

1&2. Daar ben ik mee akkoord. Was ook altijd één van de stokpaardjes van de makers van nooit hints buiten het programma te hebben. Natuurlijk is het toegestaan dat er wat aanpassingen komen aan het programma zoals jullie gedaan hebben met de groene en zwarte vrijstelling.
3. Waarom? Ik volg WIDM pas sinds begin 2021 en ben dan in sneltempo de vorige seizoenen gaan zien op Youtube. In een aantal gevallen wist ik al wie de mol was door hier het forum te lezen en dat iemand verwijst naar mol X - raar dat daarvoor geen spoiler moet - maar wel over de maskerhint of over De Mol (Vlaanderen).
Maar dat maakt het niet minder leuk, het is anders omdat je weet (of denkt te weten) wie het is en dan kan je nog meer de focus leggen op wat die persoon gedaan heeft.
10. De makers proberen de identiteit geheim te houden maar dat toe er eigenlijk niet toe want de enige taak van de mol is er voor te zorgen dat de pot zo laag mogelijk is. Wordt hij al ontdekt in aflevering 1 (of ervoor) het zij zo als hij zijn taak maar doet. Misschien minder leuk voor de kijker - voor mij niet - maar dan zullen ze het wel zo monteren dat het niet lijkt dat die persoon uiteindelijk de mol is.

Maar dat neemt niet weg dat de maskerhint natuurlijk een toevallig iets kan zijn en geen hint.
Zetten ze in WIDM eigenlijk valse tips? In de Mol niet en toch ontdekken de mollotens soms zaken die een valse hint blijken.

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #898 Gepost op: 1-03-2022, 16:35:20 »
Je legt precies uit waarom ik het geen leuke hint vind. Maar dat is iets anders dan dat het geen hint is :P

Ik lees nu ook dat fans die er wel in geloven het eigenlijk geen leuke hint vinden. Een officiële hint verwerken gaat niet van de ene op de andere dag. Daar zullen zeker scenario's voor worden uitgeschreven en wellicht ook wat tests voor worden gedaan om te kijken of het opvalt. De reden waarom ze niet in het jubileumseizoen zaten was immers tijdsgebrek. Ik kan dus niet geloven dat ze dachten dat het wel een geaccepteerde hint zou worden. Met 22 jaar aan kijkersdata en feedback via social media geloof ik niet dat ze niet hadden verwacht dat dit ontdekt zou worden. Dus kan gedaan zijn met de bedoeling dat het ontdekt zou worden, maar dan hebben ze bewust hun zelfvernietigingsknop ingedrukt. Helemaal omdat we nu nog steeds over 2016 praten als het zwarte schaap seizoen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Dus dan heb je de andere mogelijkheid, dat het niet klopt. Dan is natuurlijk de vraag waarom is het gedaan? Daar heeft niemand echt een antwoord op denk ik. Het enige logische wat ik kan bedenken is dat dit niet hetzelfde masker is als de Mol in het rood droeg, dus dan is het juist een hint dat Kim-Lian niet de Mol is. Ik bedoel we kregen toch ook niet voor niets een deel van het bal en de Mol te zien in aflevering 1? Ik geloof dat dat wel een manier is waarop ze dit kunnen verkopen als Kim niet de Mol is. Al weet ik niet of er überhaupt een masker op een van de biljetten kan matchen met het masker van de Mol op het bal. 

Puntje bij paaltje, iedereen die erin gelooft kan vasthouden aan het masker en de tunnel en dat zal ook voor heel wat inkleuring hebben gezorgd. Maar zoals ik Kim in het spel zie, zie ik in haar van alle drie de finalisten de minste potentiële molacties. Er zijn een hele hoop acties die ik niet te verklaren vind als Mol en wel als kandidaat die lukraak spontaan dingen uitprobeert. En ik denk dat iedereen die het wel ziet in haar tunnelvisie heeft door het masker en omdat ze in aflevering 2 oprecht veel fouten maakte wat een soort bevestiging gaf. 

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #899 Gepost op: 1-03-2022, 16:37:06 »
Ik zou er zelf nog aan willen toevoegen dat ik niet geloof dat de makers van de website weten wie de mol is. Al helemaal niet voorafgaand aan de opnames.

Hoe de afbeelding dan toch bestaat? Een paar opties:

-Er bestaat van iedereen een gemaskerde foto (mogelijk op de geldbiljetten). De webdesigner heeft in zijn ogen het meest toepasselijke masker uit de beschikbare bestanden gepakt, zonder eraan te denken dat er kandidatenogen achter stonden.

-Er lag een plan om te beginnen met een ontmaskering, waar de kandidaten bekend werden gemaakt. Voor elke kandidaat was er een maskerfoto beschikbaar. Uiteindelijk is het plan gewijzigd, maar toch een van de foto's gebruikt.

- De webdesigner wilde graag ogen achter een masker plakken om het er mooier uit te laten zien, maar was wat lui en heeft simpelweg de ogen van een willekeurige kandidaat erachter geplakt.


Het is dan nog eens extra ongelukkig/toevallig dat Kim in de finale staat en ook nog eens tarotkaarten met maskers erbij heeft.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?