Auteur Topic: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen  (gelezen 12927 keer)

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #40 Gepost op: 30-01-2022, 00:49:23 »
Laetitia zit bij het 2e shot nog steeds aan de ketting, die boten kwamen pas later langs. Je ziet ook geen enkele beweging in het water.

Het zou mij niet verbazen dat we dit terugzien na de ontknoping: Laetitia haalt het zakje uit het water (bij screenshot 1 kan ze er al bij), laat even zien dat er een verdubbelaar in zit, en legt het zakje daarna weer terug bij het water.  ::vergroot::

Waarom is dat Mols?  Oké ze mist daardoor een verdubbelaar. Maar als kandidaat weet ze niet wat er in zit en kan ze dus denken dat dat een tweede zakje was met sleutel voor als de eerste verkeerd terecht was gekomen en dus had ze die niet nodig.

Het aanspoelen kan gebeurd zijn door de golfslag van de boottaxi.

Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #41 Gepost op: 30-01-2022, 00:52:16 »
Juist. Als Kim Lian Hila aan de porto krijgt zitten haar armen al onder de modder. hila heeft de juiste informatie doorgespeeld aan Kim maar niemand weet hoe lang Kim al wachtte op die informatie. Laetitia speelde de juiste informatie door aan Thomas en krijgt de juiste info van Kim. Ze mist wel haar verdubbellaar.
Fresia heeft bij iedereen een zwart zakje geworpen, bij Laetitia ook een roze. wat Sahil deed is minder zichtbaar, hij gooit een zwart zakje bij Laetitia (of was dat ook Fresia?) en een roze bij Thomas, die was al los. Hila en Everon heeft hij niet gezien.

Klopt, Kim Lians armen hadden al een modderbad gehad toen ze voor het eerst Hila sprak. Het zakje van Hila werd in de bosjes gegooid, je hoort Hila later ook zeggen 'Oh heeft ze wel wat gegooid'. Hila heeft behoorlijk moeten zoeken, maak ik hier op uit.

Sahil gooit een zwart zakje naar Laetitia.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #42 Gepost op: 30-01-2022, 01:03:22 »
Mijn ruimtelijk inzicht is niet heel erg goed maar kunnen we aan de schaduw niet zien dat het tafeltje is gedraaid? Hebben ze bij de edit vast geen rekening gehouden. Staat de zon in het bovenste deel niet richting blauwe pijl en beneden richting groene pijl? Met dank aan de foto van @FS

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #43 Gepost op: 30-01-2022, 01:16:56 »
Dat dacht ik eerst ook, maar het tafeltje van Kim Lian lijkt toch niet verplaatst als je alle beelden goed analyseert.
Doordat ze verschillende shots gebruiken lijkt het soms heel anders, maar als je goed op de details let dan blijkt het tafeltje toch overal hetzelfde te staan.

Mijn ruimtelijk inzicht is niet heel erg goed maar kunnen we aan de schaduw niet zien dat het tafeltje is gedraaid? Hebben ze bij de edit vast geen rekening gehouden. Staat de zon in het bovenste deel niet richting blauwe pijl en beneden richting groene pijl? Met dank aan de foto van @FS

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #44 Gepost op: 30-01-2022, 01:18:51 »
Mijn ruimtelijk inzicht is niet heel erg goed maar kunnen we aan de schaduw niet zien dat het tafeltje is gedraaid? Hebben ze bij de edit vast geen rekening gehouden. Staat de zon in het bovenste deel niet richting blauwe pijl en beneden richting groene pijl? Met dank aan de foto van @FS
Ik zie op beide fotos een schaduw aan de kant van de gele pijl.

Daarnaast zijn meerdere zijkanten tegelijkertijd in de schaduw.

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - ????
« Reactie #45 Gepost op: 30-01-2022, 03:02:05 »
Kim-Lian die bij het busje meteen al riep: "oh we zijn al begonnen natuurlijk!"
ehhh... hoezo wist zij dat. obvious, obvious mol
Ik kreeg hier zo'n "Hebben jullie een idee waar in Kiev je bent?"-gevoel bij.  Dit was veel te opvallend idd!

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #46 Gepost op: 30-01-2022, 06:33:51 »
Vind Laetitia helemaal niet zo verdacht. Ze pakt wel de zwarte etui, lost het raadsel snel op, graaft goed en ziet de boot aankomen en stapt snel in. Denk dat je best gestrest bent als je een uurtje in the middle of nowhere aan een ketting vast staat. Als ze de mol is, waarom dan Überhaupt los komen en op de goede plek graven? Plus als je een voet vlakbij de etui kan krijgen, kan je er met je handen nog steeds niet bij.

Van Kim Lian viel me nog op dat ze aanvankelijk helemaal niet bij het punt gaat graven waar ze vast zit maar een stukje er vanaf bij een vaag takje wat uit de grond steekt. Het in de modder spelen kan eerder gebeurd zijn. We horen wel een hoop geroep uit de portofoons komen terwijl ze een masker neemt. Daar slaat ze geheel geen acht op (maar misschien zat er modder in haar oren?)

Everon kan er volgens mij echt niets aan doen dat het zakje verkeerd viel, ik geloof wel dat dat gebeurd is.

Thomas streep ik nu echt wel helemaal af. Niet mollen terwijl niemand je ziet.

Fresia doet het gewoon goed. Een etui net even verkeerd gooien, weinig bijzonder. Met haar insteek op alles zou ze als mol álle zakje verkeerd gegooid hebben denk ik  ::rofl::

Denk overigens dat Sahil als tweede rond vloog om zwarte zakjes te gooien waar Fresia had gemist maar hij ziet Everon blijkbaar niet. Mols al verdenk ik hem gewoonweg niet.


Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #47 Gepost op: 30-01-2022, 08:45:33 »
Vind Laetitia helemaal niet zo verdacht. Ze pakt wel de zwarte etui, lost het raadsel snel op, graaft goed en ziet de boot aankomen en stapt snel in. Denk dat je best gestrest bent als je een uurtje in the middle of nowhere aan een ketting vast staat. Als ze de mol is, waarom dan Überhaupt los komen en op de goede plek graven?
Een klein bedrag pakken om onverdacht te blijven. Hebben we al zo vaak gezien.


Citaat
Plus als je een voet vlakbij de etui kan krijgen, kan je er met je handen nog steeds niet bij.
dan tik je die etui toch eerst terug met je voet? De ketting stond niet eens strak in dat andere shot ...ze kon er makkelijk bij. Desnoods op handen en voeten.

Offline gais

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #48 Gepost op: 30-01-2022, 09:13:09 »
Zichtbaar mollen in deze opdracht is toch zinloos, de Mol weet dat de andere kandidaten niet bij elkaar in de buurt gaan komen. Niemand kan controleren wat je doet. Als mol kun je dus prima de hele opdracht uitzitten zonder wat te doen / vinden. Ook kun je verkeerde instructies doorgeven zondar dat iemand er achter komt. Die zichtbare acties zijn vooral leuk voor ons als kijker en schrijf ik op het conto van de regie.

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #49 Gepost op: 30-01-2022, 09:34:02 »
Is iemand anders het ook opgevallen dat wanneer Laetitia Thomas ziet, ze aan hem vroeg: heb jij de verdubbelaar?

Toen dacht ik: hoe kun jij weten van een verdubbelaar als jij zelf dat zakje hebt laten liggen? Want het lijkt mij niet dat ze in de speluitleg te horen hebben gekregen dat er een verdubbelaar gegooid zou worden toch?

Voorkennis??  ::vergroot::

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #50 Gepost op: 30-01-2022, 09:40:56 »
Ik kreeg hier zo'n "Hebben jullie een idee waar in Kiev je bent?"-gevoel bij.  Dit was veel te opvallend idd!
Ja... ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waar de rest blijft, maar geen enkele reden om het zo te verwoorden.

Klopt, Kim Lians armen hadden al een modderbad gehad toen ze voor het eerst Hila sprak.
Kim-Lian wordt erg (te?) verdacht gemonteerd in deze opdracht. We zien haar 6 meter in de richting van rood lopen, maar heeft ze gegraven en heeft ze niks gevonden of toen het zakje met geld weggegooid?

Een klein bedrag pakken om onverdacht te blijven. Hebben we al zo vaak gezien.

dan tik je die etui toch eerst terug met je voet? De ketting stond niet eens strak in dat andere shot ...ze kon er makkelijk bij. Desnoods op handen en voeten.
Ik begrijp Laetitia als mol en als kandidaat niet in deze opdracht.

Als mol zijn er zijn zo veel manieren om te mollen in deze opdracht, zeker omdat je helemaal alleen bent. Ze geeft goede info door aan Thomas (+500 euro!) en ze graaft zelf goed (+250 euro), dus ze verdient hier direct en indirect gewoon 750 euro.

Het roze zakje is dan weer erg verdacht. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat je dit niet meeneemt als kandidaat en ze lijkt het makkelijk te kunnen pakken. Als je er met je voeten makkelijk bij kunt, kun je dat met je handen ook als je plat gaat liggen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #51 Gepost op: 30-01-2022, 09:53:22 »
Goeie punten allemaal. +750 is wel heel veel idd

Online widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #52 Gepost op: 30-01-2022, 10:14:20 »
Het "hee we zijn al begonnen"-moment vond ik ook erg gescript over komen, maar er zijn wel opties om dit te verklaren:
- Wellicht hebben ze van te voren samen ontbeten en toen al kandidaten gemist.
- Was er niet al een busje weg?
- Wellicht hebben ze vanuit de productie bij het busje te horen gekregen "missen jullie niemand? Het spel is al begonnen". Zodat ze mooie beelden hadden om deze "twist" in beeld te kunnen brengen. En zo zijn er vast meer te verzinnen.


Is iemand anders het ook opgevallen dat wanneer Laetitia Thomas ziet, ze aan hem vroeg: heb jij de verdubbelaar?

Toen dacht ik: hoe kun jij weten van een verdubbelaar als jij zelf dat zakje hebt laten liggen? Want het lijkt mij niet dat ze in de speluitleg te horen hebben gekregen dat er een verdubbelaar gegooid zou worden toch?

Voorkennis??  ::vergroot::

Ik denk dat die verdubbelaar wel in de speluitleg voorkomt. Kandidaten weten vaak meer dan wij denken.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #53 Gepost op: 30-01-2022, 10:38:23 »
Ik denk dat die verdubbelaar wel in de speluitleg voorkomt. Kandidaten weten vaak meer dan wij denken.
Het kan natuurlijk een totale brainfreeze van Laetitia zijn, maar ik kan me dan al helemaal niet voorstellen waarom ze het roze zakje vergeet nadat ze zich bevrijd. Ze krijgt eerst zwart maar vindt het sleuteltje niet, waarna ze aan de ketting (die lang genoeg lijkt te zijn op de beelden) roze probeert te bereiken. Als ze dan eindelijk het sleuteltje vindt en het kistje opent wil ze zo snel mogelijk op het bootje. Het kan wedstrijdspanning zijn uiteraard, maar apart is het wel. Mols is de rest van hoe ze speelt totaal niet, zoals ik hierboven ook al aangeef.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Online widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #54 Gepost op: 30-01-2022, 10:40:33 »
Is inderdaad een molse actie, maar een molse actie kan een kandidaat ook uithalen natuurlijk. Wellicht wil ze Fresia op het verkeerde been zetten? :D

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #55 Gepost op: 30-01-2022, 10:57:20 »
Citaat
Mijn ruimtelijk inzicht is niet heel erg goed maar kunnen we aan de schaduw niet zien dat het tafeltje is gedraaid? Hebben ze bij de edit vast geen rekening gehouden. Staat de zon in het bovenste deel niet richting blauwe pijl en beneden richting groene pijl? Met dank aan de foto van @FS

Als het blad maar groot genoeg is, dan valt het bovenste deel van de tafelpoten altijd wel in de schaduw. Je kunt beter kijken naar de schaduw van Kim zelf en dan naar het tafeltje kijken. Ik heb echter geen beelden gezien die dan onomstotelijk bewijzen dat het gedraaid is.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #56 Gepost op: 30-01-2022, 11:13:32 »
Is je tafeltje een kwartslag draaien niet net zo flauw (of nog flauwer) dan bij 'Hoog spel' eerst in de toren kijken hoe je partner naar beneden komt? Daar was er nog een kans dat je gezien werd, maar hier niet.

Plus niet nodig, als je niet op de goede plek wilt graven zijn daar genoeg manieren voor.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #57 Gepost op: 30-01-2022, 11:20:08 »
Is iemand anders het ook opgevallen dat wanneer Laetitia Thomas ziet, ze aan hem vroeg: heb jij de verdubbelaar?

Toen dacht ik: hoe kun jij weten van een verdubbelaar als jij zelf dat zakje hebt laten liggen? Want het lijkt mij niet dat ze in de speluitleg te horen hebben gekregen dat er een verdubbelaar gegooid zou worden toch?

Voorkennis??  ::vergroot::

Nee hoor, Thomas zei het gewoon.

Lae komt aangevaren
Thomas: Hoeveel had jij?
Lae: 250
Thomas: Ik 200 plus een verdubbelaar
Lae: Heb jij een verdubbelaar?
Thomas: Een verdubbelaar
Lae: Lekker bezig
Thomas: Yessireebob

(Thomas vergist zich trouwens in die 200 die 250 blijkt te zijn)

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #58 Gepost op: 30-01-2022, 11:31:25 »
hmmm.. zie deze 2 screenshots die vlak na elkaar getoond werden.
linker screenshot:
Leatitia zet haar voet bijna in het water, en kan het roze zakje niet bereiken.

rechter screenhsot: zelfde roze zakje wat nog dichter bij de kant ligt, en waar je haar voetafdruk nog ziet staan. De camera draait en je ziet Laetitia (nog aan de ketting) op een paar meter afstand haar hand uitsteken richting het zakje en zegt "o nee, wat doe je me aan.. nou ok,ik ga maar gewoon verder!" en draait zich om en loopt weg..

Terugkijken vanaf 12:45 tot 12:56

Dit is een duidelijke molaktie, ik kan het niet anders uitleggen.  (er zijn geen andere kandidaten in de buurt, dus het kan geen nep-mollen zijn)

Maar het tweede shot. Zie je daar laetitia ook in? Of kan dat later zijn opgenomen?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] opdracht 1 - Uit de lucht gegrepen
« Reactie #59 Gepost op: 30-01-2022, 11:43:26 »
Er wordt in ieder geval alles aan gedaan om Kim verdacht neer te zetten. Al bij het eerste deel van de opdracht loopt ze vertraging op. "Bij het paaltje waar ik vast zit," zegt ze. Om vervolgens een stukje terug te lopen, nog een heel stuk ketting over te houden tot aan het paaltje en dus op een willekeurige plaats te gaan graven naar de sleutel.