Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld  (gelezen 12606 keer)

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #120 Gepost op: 5-02-2022, 17:19:25 »
Voor mij is Laetitia het meest verdacht in deze opdracht.

Bij haar valt op dat ze alleen (!) bij de pijnappel staat maar netjes laat gebeuren (afl 10: misschien zelfs aanstuurt?) dat het verkeerde beeld (Doopvont) richting basiliek gaat, terwijl ze kan weten dat de pijnappel daar naartoe moet (heeft ze de beschrijving trouwens wel echt door de portofoon doorgegeven?)
En dat als Sahil later met diezelfde pijnappel wel op weg is naar de basiliek ze dat probeert te vertragen door te verwijzen naar de sokkel bij de doopkapel, de pijnappel zo dus in die richting sturend.  Dit trouwens in schril contrast  met haar eigen controlevraag voor het beeld Doopvont dat niet naar de sokkel in het amfitheater moet. Je ziet Sahil zich verdedigen “die moet toch naar de basiliek ??”.  Waarna Laetitia zich in de daaropvolgende discussie als enige helemaal koest houdt, alle anderen (Sahil, Fresia en ook KL) dragen bij tot de goede oplossing.
Niet gelukt, maar wel een ernstige molpoging, weliswaar goed verstopt in de montage, met als bedoeling de pijnappel en het doopvont op de verkeerde plaats te laten belanden. Dit waren ook de enige beelden waarvoor verwarring mogelijk was. Haar positionering en interventies zijn dus opmerkelijk.

Overigens valt ze ook in het begin van de proef al op.
Omdat de proef relatief makkelijk was en een redelijk grote kans op slagen had, wou ze per beeld gaan. Dat gebeurt op een mol-achtige manier. Anderen laten beginnen, daar dan vlot bij aansluiten en als Thomas als vierde volgt snel willen afkloppen. Kim gooit roet in het eten en ze moet van vooraf aan beginnen. Nu moet ze wel initiatief nemen, en volgt geconcentreerd of er voldoende anderen volgen op een manier die aan het als eerste bovenhalen van haar joker in de allereerste proef van het seizoen doen denken (was nodig om geld weg te spelen).

« Laatst bewerkt op: 5-02-2022, 18:26:20 door Molekule »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #121 Gepost op: 5-02-2022, 17:40:00 »
Voor mij is Laetitia het meest verdacht in deze opdracht.

Bij haar valt op dat ze alleen (!) bij de pijnappel staat maar netjes laat gebeuren (afl 10: misschien zelfs aanstuurt?) dat het verkeerde beeld (Doopvont) richting basiliek gaat, terwijl ze kan weten dat de pijnappel daar naartoe moet (heeft ze de beschrijving trouwens wel echt door de portofoon doorgegeven?)
En dat als Sahil later met diezelfde pijnappel wel op weg is naar de basiliek ze dat probeert te vertragen door te verwijzen naar de sokkel bij de doopkapel, de pijnappel zo dus in die richting sturend.  Dit trouwens in schril contrast  met haar eigen controlevraag voor het beeld Doopvont dat niet naar de sokkel in het amfitheater moet).
Mogelijks stelt ze ook (buiten beeld) in vraag of de pijnappel mogelijks) wel naar de basiliek moet (want je ziet Sahil zich verdedigen). Om zich daarna in de discussie als enige helemaal koest te houden, alle anderen (Sahil, Fresia en ook KL) dragen bij tot de goede oplossing.
Niet gelukt, maar wel een ernstige molpoging, weliswaar goed verstopt in de montage, met als bedoeling de pijnappel en het doopvont op de verkeerde plaats te laten belanden. Dit waren ook de enige beelden waarvoor verwarring mogelijk was. Haar positionering en interventies zijn dus opmerkelijk.

Overigens valt ze ook in het begin van de proef al op.
Omdat de proef relatief makkelijk was en een redelijk grote kans op slagen had, wou ze per beeld gaan. Dat gebeurt op een mol-achtige manier. Anderen laten beginnen, daar dan vlot bij aansluiten en als Thomas als vierde volgt snel willen afkloppen. Kim gooit roet in het eten en ze moet van vooraf aan beginnen. Nu moet ze wel initiatief nemen, en volgt geconcentreerd of er voldoende anderen volgen op een manier die aan het als eerste bovenhalen van haar joker in de allereerste proef van het seizoen doen denken (was nodig om geld weg te spelen).
Als Laetitia via de porto hoort dat ze met de doopvont verkeerd gaan naar het theater is Laetitia degene die vraagt of de doopvont daar wel heen moet. Een mol herstelt die fout niet.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #122 Gepost op: 5-02-2022, 17:47:13 »
Toch wel. Laetitia wil het beeld Doopvont eerst naar de basiliek en de pijnappel daarna richting Doopkapel sturen. Het ommetje via de amfitheater zou beide beelden samenbrengen (met veel volk in de buurt) waardoor het veel lastiger wordt om ervoor te zorgen dat het fout gaat.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #123 Gepost op: 5-02-2022, 18:45:21 »
Toch wel. Laetitia wil het beeld Doopvont eerst naar de basiliek en de pijnappel daarna richting Doopkapel sturen. Het ommetje via de amfitheater zou beide beelden samenbrengen (met veel volk in de buurt) waardoor het veel lastiger wordt om ervoor te zorgen dat het fout gaat.
nee hoor, ik heb het helemaal uitgeplozen en uitgeschreven, zie vorige pagina. Ze lopen naar 2 verkeerde locaties met doopvont. Laetitia herstelt direct dat ze niet naar amfitheater moeten komen door die vraag te stellen. Daardoor kunnen ze meteen bijstellen. Als Laetitia niks had gezegd waren ze helemaal naar amfitheater gelopen met een verkeerd beeld, wat heel ver weg was. Bovendien had ze de rest de schuld kunnen geven. Die stonden immers bij het beeld doopvont. Zij was daar niet bij. Behoorlijk kandidaats.

Daarnaasr was er oo dit moment 0 volk bij amfitheater, zij was daar alleen. En amfitheater is niet een ommetje, maar de langste weg die je kan lopen. Laetitia voorkomt die omweg. Als ze naar basiliek gaan zijn ze meteen ook al in de buurt van doopkapel. Daar is veel volk en daar komt de fout naar boven dat doopvont niet naar basiliek maar naar doopkapel moet.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2022, 18:48:15 door Theovv »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #124 Gepost op: 5-02-2022, 19:17:30 »
Ik ben het met Theovv eens. Hoe je het ook went of keert, hier is geen MOLstreek uit te halen. Ben bang dat een eventuele MOlstreek door de regie is verstopt.
Dank voor het uitschrijven! Zou het ook wel hebben willen doen maar heb absoluut geen tijd momenteel.
Vind het moeilijk dit jaar een MOl aan te wijzen. Voor iedereen, die nog over is, valt wel iets te zeggen.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2022, 23:14:37 door Gadoesja »

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #125 Gepost op: 5-02-2022, 20:27:39 »
nee hoor, ik heb het helemaal uitgeplozen en uitgeschreven, zie vorige pagina. Ze lopen naar 2 verkeerde locaties met het doopvont.

Heb ik gelezen hoor, maar mijn punt is dat de molstrategie van Laetitia hier is om de mogelijke verwarring tussen basiliek en doopvont uit te spelen. En daarvoor moest ze de acties doen die ze deed (zoals het doopvont liever NIET naar het amfitheater laten brengen waar ook de pijnappel staat). Een deel van haar acties hebben we ongetwijfeld niet gezien.

Het beeld naar het amfitheater laten komen levert inderdaad wat tijdverlies, maar de kans is zeer groot dat die fout later hersteld wordt en intussen de pijnappel al op zijn juiste plek staat.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2022, 20:50:03 door Molekule »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #126 Gepost op: 5-02-2022, 21:39:46 »
Heb ik gelezen hoor, maar mijn punt is dat de molstrategie van Laetitia hier is om de mogelijke verwarring tussen basiliek en doopvont uit te spelen. En daarvoor moest ze de acties doen die ze deed (zoals het doopvont liever NIET naar het amfitheater laten brengen waar ook de pijnappel staat). Een deel van haar acties hebben we ongetwijfeld niet gezien.

Het beeld naar het amfitheater laten komen levert inderdaad wat tijdverlies, maar de kans is zeer groot dat die fout later hersteld wordt en intussen de pijnappel al op zijn juiste plek staat.
Ik kijk er anders tegenaan. De doopvont naar het amfitheater laten komen is EN veel erger omdat die afstand veel groter is, EN het kan allebei. Zowel de doopvont richting amfitheater, en verwarring tussen basiliek en doopvont. Bovendien praten ze over de porto, dus ook als pijnappel en doopvont niet bij elkaar komen, worden die beschrijvingen wel gewoon voorgelezen.

Wat de mol hier ook wilde, voorkomen dat de doopvont helemaal naar het amfitheater zou gaan was sowieso niet nodig en zelfs heel onhandig voor de mol.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #127 Gepost op: 5-02-2022, 22:49:09 »
Ja, we zien het anders maar dat mag hè 😉

Verwarring als de beelden van basiliek en doopvont naast elkaar staan met de beschrijving erbij? Weinig waarschijnlijk toch?
Ze komen er zelfs uit met drie (Sahil, Fresia, KL) als ze 1 beeld bijhebben (de pijnappel met Sahil) na een korte gezamenlijke discussie.
Over de portofoon lijkt me het moeilijkst om samen tot de juiste oplossing te komen, en dus beste scenario voor de mol waarop ze graag op aanstuurt. Vraag is of Laetitia de informatie over de pijnappel wel echt gedeeld heeft, ik betwijfel dat - we zien het in elk geval niet in beeld.



« Laatst bewerkt op: 5-02-2022, 22:55:30 door Molekule »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #128 Gepost op: 6-02-2022, 00:32:02 »
Ja, we zien het anders maar dat mag hè 😉

Verwarring als de beelden van basiliek en doopvont naast elkaar staan met de beschrijving erbij? Weinig waarschijnlijk toch?
Ze komen er zelfs uit met drie (Sahil, Fresia, KL) als ze 1 beeld bijhebben (de pijnappel met Sahil) na een korte gezamenlijke discussie.
Over de portofoon lijkt me het moeilijkst om samen tot de juiste oplossing te komen, en dus beste scenario voor de mol waarop ze graag op aanstuurt. Vraag is of Laetitia de informatie over de pijnappel wel echt gedeeld heeft, ik betwijfel dat - we zien het in elk geval niet in beeld.

Maar dan zou ze een goede molactie actief voorkomen om een minder goede molactie te laten slagen, dat lijkt me niet logisch.

Stel dat ze wel helemaal naar het amfitheater zeulen met de doopvont en daar meteen snappen dat die naar doopkapel moet en pijnappel naar basiliek, dan kost dat alsnog veel meer tijd dan dat Laetitia dit voorkomt en hoop dat er verwarring blijft over basiliek vs doopkapel. Die liggen naast elkaar en dat is dus zo opgelost, wat uiteindelijk ook gebeurd.


Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #129 Gepost op: 7-02-2022, 20:52:10 »
Het zou zeker kunnen dat spelen op tijdslimiet een betere molstrategie was dan spelen op verwarring tussen basiliek en doopkapel, maar op zich zie ik geen reden om Laetitia als mol af te schrijven als ze voor de verwarring gaat en zich daaraan houdt.

Ik dacht aanvankelijk wel ten onrechte dat behalve Kim en Sahil ook Fresia aan de oplossing (beelden doopkapel en basiliek op de juiste plaats) bijdraagt, maar bij nader inzien (herbekijken) is dat inderdaad niet het geval. Fresia zette eerst een val op (“iets met een kerk”) waarna de kerk wat later een basiliek werd, en ze verwijst in de discussie met Sahil en Kim (waarin Laetitia passief blijft) naar de anderen (Thomas en co) die ook een beeld richting basiliek aan het dragen zijn. Het is Kim die haar het mollen onmogelijk maakt door “iets met …” aan te vullen met “dopen”.
Overigens zie je niet tot wie Sahil zich precies richt met zijn vraag “dit beeld moet toch naar de basiliek?” richt: Laetitia of Fresia. Één van de twee lijkt hem gechallenget te hebben, en omdat Laetitia al naar de doopkapel (waar de bijhorende sokkel staat) had verwezen, dacht ik dat dit ook Laetitia moet zijn geweest. Maar het kan dus net zo goed Fresia geweest zijn …

Één van beiden is naar mijn gevoel de mol.
 


« Laatst bewerkt op: 8-02-2022, 07:39:34 door Molekule »

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #130 Gepost op: 27-02-2022, 12:54:38 »
Categorie ''het is heel makkelijk uit te leggen''. In de beschrijving van het tarot kaarten pakje van Kim staat er dit: ''Colette Baron-Reid has expertly blended elements of the I-Ching, Norse runes, traditional tarot, and other ancient divination tools into a sacred communication system: Wisdom of the Oracle. This 52-card deck and companion guidebook will allow you to interpret messages about all aspects of your journey, with over 250 independent meanings that can speak to an unlimited number of circumstances.'' En als je zoekt naar ''rune stones'' op google krijgt je dit: ''Rune stones are an ancient Norse divination method, dating back to about the 1st century AD''. Een verwijzing naar de mol haar Scandinavische spiritualiteit  ::vergroot::.

Offline Frietei

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 3 - Tijdsbeeld
« Reactie #131 Gepost op: 27-02-2022, 17:55:37 »
De pijnappel kan ook verwijzen naar de KNVB-beker en dus weer een voetbalhint (Fresia). De beker heeft zelfs als bijnaam dennenappel of pijnappel. En de pijnappel staat ook nog eens symbool voor onsterfelijkheid hetgeen naar de mol kan verwijzen…🤷🏻