Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p  (gelezen 10709 keer)

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #80 Gepost op: 15-02-2022, 19:09:17 »
Maar waarom was er een Everon hok als er geen Everon schapen waren? Waren die echt nergens of zijn ze er niet aan toegekomen? Wat moeten we hiervan denken..
Geen enkele in beeld gezien, terwijl van elke andere kandidaat er wel één in beeld kwam. Alleen Thomas vindt tussen zijn schapen blijkbaar een Everon schaap.
Als zowel Kim als Fresia beweren dat zij enkel hun eigen schapen hebben neig ik dat te geloven, al stonden er Fresia's in de foute weide.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #81 Gepost op: 15-02-2022, 20:18:24 »
Hmm, zou wel een aanwijzing naar Everon kunnen zijn. Geen schapen van de mol of één schaap dat zich goed verborgen houdt in de kudde.

Misschien dat een van de omheinde struiken bedoeld was als een soort "parkeerhok" om een kudde tijdelijk te stallen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #82 Gepost op: 15-02-2022, 22:31:06 »
Het enige hok waarvan niet bekend is welke schapen er aanvankelijk in stonden, is het Laetitia hok met 10 schapen, mogelijk waren dat overwegend de Everons.

In het begin van de opdracht stonden in de hokken:

1. Everon-hok    - 15 Kim-schapen ("allemaal Kims")
2. Thomas-hok   - 15 Fresia-schapen ("heel veel Fresia's")
3. Laetitia-hok   - 10 ?-schapen (mogelijk Everons)
=
4. Fresia-hok     - 30 Thomas-schapen ("met een enkele Everon")
5. Kim-hok        - 40-50 Laetitia-schapen (niemand die er iets over zegt)

De eerste drie hokken zijn goed te tellen, de laatste twee zijn schattingen. Dan kom ik op een totaal van ongeveer 110-120 schapen. Rik heeft het over 100 schapen. Dus het kan zijn dat ik de grotere kuddes niet helemaal goed tel.

Aan het eind staan er alleen schapen in het Kim-hok, en in het Thomas-hok. De schapen in het Kim-hok bestaan uit de 10 onbekende (overwegend Everon?) schapen en de 15 Kim-schapen, die allebei ontsnapten en mengden, en later nog eens mengden met 6 Fresia-schapen. Dat zijn er minder dan de 15 waarmee ze begonnen. Maar een deel van de Fresia-schapen wilde meteen al niet mee, en blijkbaar zijn er onderweg nog een paar afgehaakt. Ik zie er maar 6 staan wachten na aankomst. Er gaan uiteindelijk ongeveer 30 schapen het Kim-hok in, dus dit klopt wel aardig.

29 goed en 19 fout, zegt Rik. Dat zou dan betekenen:

Kim-hok: 15 goed (Kim), 16 fout (onbekend + Fresia) => 15x15 - 16x50 = - 575 euro

Dan blijft er over:
Thomas-hok: 14 goed, 3 fout => 14x15 - 3x50 = 60 euro

Fresia en Kim verantwoordelijk voor veruit het meeste mingeld, dat was al duidelijk.

Maar Everon en Thomas ook niet zo geweldig bezig geweest, is mijn conclusie. Nauwelijks opbrengst in het Thomas-hok.

Het vrijlaten van de Laetitia-schapen uit het Laetitia-hok is een vraagteken. De grootste kudde, goed voor maximaal 750 euro, maar mingeld als er 10-12 verkeerde schapen tussen stonden (als ik die 40-50 schapen goed heb geteld). Bij de andere kuddes was het "allemaal dezelfde", "heel veel" en "met een enkele verkeerde", dus mogelijk is met deze actie geld verloren gegaan.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #83 Gepost op: 15-02-2022, 22:50:50 »
We weten niet welke schapen in het Laetitia hok zitten, maar die zijn vrij gelaten in het begin. Fresia zegt dat het niet uitmaakt want niet in een hok, dus ook niet fout. Daarna mengen die met de Kim schapen die dezelfde kant uitlopen, die gaan het Kim hok in uiteindelijk. Er wordt door Kim en Fresia gezegd dat het vooral Kim schapen zijn met wat Fresia ertussen. Ik denk dat naast de 15 juiste Kim schapen er daar zeker 8 foute tussen zitten. De schapen op de Thomas weide zijn Fresia schapen, die brengt Laetitia op het einde mee, 3 zijn koppig en blijven in de weide van Thomas. We weten niet wat daar mee gebeurt. Maar degene die Laetitia meeneemt komen in de Fresia weide. Dat zijn er nog een stuk of 5.

Wat aan de andere kant gebeurt, de Laetitia schapen worden vrij gelaten, de Thomas schapen staan in de Everon weide, die moeten nog verplaatst, maar we zien niet hoe dat gaat.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #84 Gepost op: 15-02-2022, 23:09:57 »
De schapen op de Thomas weide zijn Fresia schapen, die brengt Laetitia op het einde mee, 3 zijn koppig en blijven in de weide van Thomas. We weten niet wat daar mee gebeurt. Maar degene die Laetitia meeneemt komen in de Fresia weide. Dat zijn er nog een stuk of 5.
Klopt dat er 3 Fresia schapen achterblijven in het Thomas-hok, en dat er dus 12 meegenomen worden. En dat daarvan uiteindelijk 6 aankomen (geen 5). Dat betekent dat er onderweg ergens 6 Fresia-schapen zijn achtergebleven.

 ::gaap:: ::slaap::
« Laatst bewerkt op: 18-02-2022, 17:40:37 door Molest »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #85 Gepost op: 15-02-2022, 23:15:26 »
::gaap:: ::slaap::

Haha, val je ervan in slaap, al die schaapjes? Leuk dat je het uitpluist! Doet me denken aan mijn allereerste forumbijdrage bijna 20 jaar geleden.

Ik had de Mol (WIDM 3) mooi te pakken met de schaapjesopdracht van destijds: https://i.imgur.com/9jdvWjg.png  ::pinokkio:: ::rofl::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #86 Gepost op: 15-02-2022, 23:38:13 »
Ja het is tamelijk slaapverwekkend, haha. Morgen die kuddes maar weer eens natellen, om het nog wat scherper te krijgen. Dan pas ik mijn post wel weer aan als het moet. Maar ik vind het een leuke opdracht. Mijn vader had vroeger schapen, vandaar. :)
Ik had de Mol (WIDM 3) mooi te pakken met de schaapjesopdracht van destijds: https://i.imgur.com/9jdvWjg.png  ::pinokkio:: ::rofl::
Knappe prestatie! Of dat hier ook lukt, ik verwacht van niet... Maar ik hoop op wat duidelijkheid over hoe goed of slecht Thomas en Everon het nou eigenlijk hebben gedaan.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #87 Gepost op: 16-02-2022, 08:02:55 »
Alleen was John de Mol niet. ;)

De schaapjesopdracht komt oorspronkelijk uit De Mol 2.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Terug naar nu: Everon is wel opvallend wild bezig met de schapen en wordt hier door zijn medekandidaten op bekritiseerd. Doe eens lief, doe eens rustig, etc. Het zou mols gedrag kunnen zijn maar dat lijkt me toch vreemd omdat je dan de schapen expres stress zou bezorgen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #88 Gepost op: 16-02-2022, 11:16:06 »
Die opdracht was ook iets met schapen, zoals ze in DE MOL elk seizoen wel een opdracht met dieren hadden. Verder leek deze er niet op en was dit een deelopdrachtje voor slechts 2 kandidaten van in totaal 8 kandidaten (aflevering 3). Die 2 moesten een kudde van 953 schapen een heel eind weg brengen over een grote stoffige vlakte. Van tevoren moesten ze een hond uit 3 kiezen die hun hierbij kon helpen.
De andere 6 kandidaten deden in tussentijd een opdracht met een koets en een bibliotheek.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #89 Gepost op: 16-02-2022, 11:23:29 »
Ik maakte dan ook de vergelijking met de schaapjesopdracht uit WIDM 3. ::jaja::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #90 Gepost op: 16-02-2022, 11:47:24 »
Ik maakte dan ook de vergelijking met de schaapjesopdracht uit WIDM 3. ::jaja::
Waarom had je het dan over De Mol 2? Maar laten we on topic blijven.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #91 Gepost op: 16-02-2022, 11:50:54 »
Lees maar terug, het ging via de huidige schaapjesopdracht naar WIDM 3 naar De Mol 2 waarna ik weer on-topic ging naar de huidige schaapjesopdracht. Dus met dat laatste ben ik het eens. ;D

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #92 Gepost op: 16-02-2022, 15:12:29 »
Aanvulling op het schaapjes tellen, ik heb geprobeerd te tellen welke schapen van wie in beeld zijn gekomen:

Kim-Lian: 3
Thomas: 2
Fresia: 3
Laetitia: 2
Everon: 1 (jawel!)



Vooral tijdens de opdracht waren de labels volstrekt onleesbaar en soms zelfs niet zichtbaar. Zouden er ook ongelabelde schapen tussen hebben gezeten? Dit zou kunnen verklaren waarom bij het tellen van de schapen er te meer dan 100 lijken te zijn.

Opvallend is dat van iedereen behalve Everon een duidelijk leesbaar label is, maar het wel lijkt te kloppen dat er daadwerkelijk Everon schapen in de Thomas- en Laetitia-kuddes zaten. Bovenstaand screenshot is van 15:26 en is een Everon-schaap in de Laetitia-kudde. Het schaap rechts lijkt geen label te hebben.

Kim en Fresia maken geen moment melding van een Everon-schaap in hun kuddes, waardoor ik denk dat ze allemaal aan de andere kant hebben gestaan. Logisch wel, want uiteindelijk moesten alle schapen de wandeling afleggen. Er wordt ook op geen enkel moment duidelijk van wie de schapen in de Laetitia-weide zijn. Niet genoemd, en niet leesbaar.

Met het bestaan van de Everon-schapen bevestigd vind ik het opvallend dat deze automatisch min-geld opleverden, tenzij er heel veel moeite gedaan werd om ze eruit te halen: er waren er een paar verstopt in een grotere kudde. 

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #93 Gepost op: 16-02-2022, 15:17:36 »
Goed gevonden!
Die 2de E lijkt wel een O.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #94 Gepost op: 16-02-2022, 17:01:45 »

Met het bestaan van de Everon-schapen bevestigd vind ik het opvallend dat deze automatisch min-geld opleverden, tenzij er heel veel moeite gedaan werd om ze eruit te halen: er waren er een paar verstopt in een grotere kudde.

Wat goed gevonden allemaal.  ::ok::
Everon-schapen als min-geld... Zou dit een aanwijzing kunnen zijn naar Everon als mol (disclaimer: ik zit in een bepaalde tunnel inmiddels  ;) )?
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #95 Gepost op: 16-02-2022, 17:27:13 »
Goed gevonden!
Die 2de E lijkt wel een O.
Volgens mij een A.  Er staat dan E VAR ON.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #96 Gepost op: 16-02-2022, 17:32:15 »
Vooral tijdens de opdracht waren de labels volstrekt onleesbaar en soms zelfs niet zichtbaar. Zouden er ook ongelabelde schapen tussen hebben gezeten? Dit zou kunnen verklaren waarom bij het tellen van de schapen er te meer dan 100 lijken te zijn.
Ja, ik dacht ook al te zien dat sommige schapen geen label hadden. ::jaja:: Die kunnen dan niet meetellen, ook niet als ze in een hok staan. Dan is het dus best mogelijk dat het aantal goede èn het aantal foute schapen in het Kim-hok allebei lager uitvallen dan 15 resp. 16. Dat zou betekenen dat het Kim-hok mogelijk minder mingeld oplevert, en het Thomas-hok méér mingeld.
Ik ga daar later in de week bij de hertelling nog eens beter op letten. Kom er vandaag niet aan toe. :)
Met het bestaan van de Everon-schapen bevestigd vind ik het opvallend dat deze automatisch min-geld opleverden, tenzij er heel veel moeite gedaan werd om ze eruit te halen: er waren er een paar verstopt in een grotere kudde.
Maar het is niet duidelijk welke schapen er in het begin in het Laetitia-hok staan. Voor de hand ligt dat dat de kudde van 10 overwegend Everon-schapen is. Als dat zo is, zitten ze niet alleen maar verspreid in andere kuddes, en leveren dus ook niet automatisch mingeld op.

De actie om het hele Laetitia-hok weer leeg te maken gaat overigens af van de resterende tijd en aandacht om het Thomas-hok goed te controleren. Aangezien daar waarschijnlijk toch wel een paar foute schapen tussen stonden, kan dat verdacht zijn van Everon.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2022, 17:36:31 door Molest »

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #97 Gepost op: 16-02-2022, 17:48:00 »
Volgens mij een A.  Er staat dan E VAR ON.

Het was een vrouwtje: een Eva-ron (H)ooi  ::rofl::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #98 Gepost op: 16-02-2022, 17:56:38 »
Het was een vrouwtje: een Eva-ron (H)ooi  ::rofl::
Ik bedoel Video Assistent Referee. De VAR. (Dat zoveel hints voetbal gerelateerd zijn, kan ik ook niet helpen).
« Laatst bewerkt op: 16-02-2022, 18:03:40 door foxhunter »

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #99 Gepost op: 16-02-2022, 19:51:43 »
Het was een vrouwtje: een Eva-ron (H)ooi  ::rofl::
Komt Ron Boszhard wéér terug!  ::tandpastasmiley::