Auteur Topic: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig  (gelezen 14369 keer)

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #60 Gepost op: 21-02-2022, 15:20:57 »
Een foutief antwoord geven lijkt me als mol riskanter dan de verkeerde container weghalen. Op de toren staat sowieso iemand naast je die in kan grijpen. Beneden is het een stuk minder goed te checken wat er gebeurt.
Ben ik helemaal met je eens. Maar dat is hoe wij er nu jaar kijken, nadat we de opdracht hebben gezien. De mol moet op basis van een paar regels tekst waarschijnlijk al een keuze maken.
En dat geldt natuurlijk niet alleen hier, maar bij veel meer opdrachten. Wij redeneren vaak van: "als mol wil je op deze positie zitten", maar kun je dat van tevoren altijd al goed inschatten? Ik weet vrijwel zeker van niet.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #61 Gepost op: 21-02-2022, 17:04:54 »
Overzicht:
1. Arno, Sahil
 - geen vraag gehoord maar waren een duo bij "vakbondje" en "hoog spel spelen"

2. Glen, Kim-Lian, Suzanne
 - Zaten samen met Arno bij "Avondklok"

3. Everon, Hila, Thomas
 - Wie begonnen bij "avondklok" aan de kerk?

4. Laetitia, Thomas
 - Naar wie is een verdubbellaar gegooid bij "uit de lucht gegrepen"?

5. Arno, Fresia, Hila, Kim-Lian, Sahil, Welmoed
 - Wie begonnen bij "net wel of net niet" in het water?

6. Arno, Hila, Laetitia, Suzanne, Thomas, Welmoed
 - Wie zaten bij "Af-troeven" bij troeven?

7. Arno, Fresia, Kim-Lian, Sahil, Thomas
 - Wie is nog gaan zwemmen na "Prikactie"?

8. Thomas
 - Wie heeft jokers gekregen bij "vakbondje"?

9. Arno, Everon, Hila, Fresia, Kim-Lian, Welmoed
 - ???

10. Hila, Thomas
 - Bij wie werden 3 verschillen doorgegeven bij "huis(ont)houden"?

11. Fresia
 - Wie leverde de foto van Arno in?

12. Fresia, Kim-Lian, (Laetitia)
 - Wie heeft schapen in het Kim-Lian hok gezet?

13. Everon, Fresia, Hila, Kim-Lian, Welmoed
 - Wie werd er afgeschoten bij het lasergamen?

14. Laetitia
 - Wie kwam als eerste aan bij het Amfitheater?

15. Glen, Everon ofwel Arno
 - Halve vraag: ... tijdens de livestream bij de opdracht "ontmaskerd?"?
   We kennen het begin van deze vraag niet.

16. Everon, Kim-Lian, Laetitia, Sahil. Container met Sealand op.
 - Wie hadden 4 zwanen bij zwanenmeer? Gokje want niet gehoord.

Er mist nog 1 container en 1 vraag die beide niet in beeld komen. Aangevuld bij 16.

Ik heb voor 2 containers geen vraag of waar ze eventueel samen iets gedaan hebben. Er waren dus wel veel verschillende containers, Thomas 2x en Everon, Hila, Thomas stond zowel op een witte als rode container.
De container die ze aanduidden op het laatste moest weg zijn want was het antwoord op lasergame.
Everon zegt ergens dat Thomas er 2x staat, maar niemand komt erop om ook die 2de gewoon te verwijderen. Het geld kan onmogelijk in dubbele containers liggen, dus of verwijderen of negeren.

Mocht iemand toch nog een vraag/verband weten bij de 2 overgebleven naamkaartjes, maar ik kom er niet echt uit.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2022, 19:42:58 door mocemole »

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #62 Gepost op: 21-02-2022, 17:11:43 »

De container die ze aanduidden op het laatste moest weg zijn want was het antwoord op lasergame.
Everon zegt ergens dat Thomas er 2x staat, maar niemand komt erop om ook die 2de gewoon te verwijderen. Het geld kan onmogelijk in dubbele containers liggen, dus of verwijderen of negeren.

Zij denken dus dat er 2 vragen op Thomas slaan (de foto van Arno en de eerste vraag). Ze weten wel dat het geld daar niet in ligt, maar zoeken dus verder naar een vraag met Thomas als antwoord. Fresia vullen ze in voor de schapen opdracht.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #63 Gepost op: 21-02-2022, 17:26:55 »
2. Glen, Kim-Lian, Suzanne
 - ???

+ Arno zaten samen in een groepje bij de opdracht avondklok.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #64 Gepost op: 21-02-2022, 18:11:43 »
Overzicht:
Dank! Maar... in jouw overzicht staan 14 containers (waarvan 2 zonder vraag). Thomas was dubbel en ook Everon/Hila - die dubbele staan niet in jouw overzicht, maar wel in de tekst eronder en daarmee kom je op 16 containers. Er stonden er 18, dus dan missen we er nog 2 toch?

Ik vind het overigens wel vreemd dat er maar 2 (eigenlijk 4 dus) zouden zijn die dubbel staan. Daardoor merk je dat veel minder snel op en is de kans dat ie blijft staan veel groter. Aan de andere kant merken ze het wel, maar in plaats van te bedenken dat er dan twee weg moeten bij 1 vraag, geven ze ]'Thomas" twee keer als antwoord...
« Laatst bewerkt op: 21-02-2022, 18:53:49 door m0ll0m »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #65 Gepost op: 21-02-2022, 18:21:08 »
Dan zou de vraag kunnen geweest zijn: "Wie zat er met Arno in een groepje bij Avondklok?"
Dan zou de container "Arno, Everon, Hila, Fresia, Kim-Lian, Welmoed degene kunnen zijn die moest blijven staan. Het zou dus kunnen dat de lasergame container onterecht is blijven staan en gewisseld is met de container waar Arno als extra persoon op staat.

Zij denken dus dat er 2 vragen op Thomas slaan (de foto van Arno en de eerste vraag). Ze weten wel dat het geld daar niet in ligt, maar zoeken dus verder naar een vraag met Thomas als antwoord. Fresia vullen ze in voor de schapen opdracht.
De container kwam niet in beeld, ze waren wel met 3 bij toen de schapen van het ene naar het andere hok werden gedreven.
Fresia was wel een goed antwoord, dus die verwijderen was wel een goed idee, onmols van Fresia om de 2de Thomas en de Fresia te laten weghalen.
Dank! Maar... in jouw overzicht staan 14 containers (waarvan 2 zonder vraag). Thomas was dubbel en ook Everon/Hila - die dubbele staan niet in jouw overzicht, maar daarmee kom je op 16 containers. Er stonden er 18, dus dan missen we er nog 2 toch?

Ik vind het overigens wel vreemd dat er maar 2 (eigenlijk 4 dus) zouden zijn die dubbel staan. Daardoor merk je dat veel minder snel op en is de kans dat ie blijft staan veel groter. Aan de andere kant merken ze het wel, maar in plaats van te bedenken dat er dan twee weg moeten bij 1 vraag, geven ze ]'Thomas" twee keer als antwoord...
De dubbele heb ik er in de aanvullende tekst erbij gezet. Er was nog een halve vraag ...tijdens de livestream bij de opdracht "ontmaskerd". Dat kan een vraag zijn wie de vrijstellingen won of wie verdachtst was. Dat hoort ook niet bij de containers waarbij geen vraag staat. Ik zal het aanpassen, dan mist nog 1 container.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #66 Gepost op: 21-02-2022, 18:25:35 »
Bovenin kan er dus gemold zijn door hier meteen aan de slag te gaan, en niet eerst het totaal aantal zinsdelen te tellen.

Als je bijvoorbeeld 16 zinsdelen telt, en 18 containers, weet je dat er bij 1 vraag meerdere containers passen.

Wat ook nog kan.. is dat de zinsdelen op meerdere manieren te combineren waren tot nieuwe vragen. Maar dat lijkt me niet waarschijnlijk als ik de zinsdelen lees die we hebben gevonden, of afgeleid.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2022, 18:52:13 door annebeestje »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #67 Gepost op: 21-02-2022, 18:41:24 »
Bezig met het zelfde overzicht  ::tandpastasmiley:: Ik weet dat in mijn post dus eerder genoemde dingen staan...
Van de vijf containers die bleven staan hadden er sowieso 4 weggemoeten!

Als je van linksboven begint te tellen naar beneden, per rij naar beneden en dan een rij opschuiven (eerste rij vijf, 2e 3en 3e vier en rechterrij vijf) zijn de containers die bleven staan:

container 2
container 5
container 12
container 14
container 16

container 2: Arno, Hila, Laetitia, Suzanne, Thomas, Welmoed > was het antwoord op de vraag wie in troeven zat
container 5: Everon, Hila, Thomas > dubbele (met container 3) > antwoord op de vraag wie begon in de kerk
container 12: Everon, Fresia, Hila, Kim-Lian, Welmoed > afgeschoten bij lasergamen >deze werd opengemaakt
container 14: ??
container 16: Arno, Fresia, Kim-Lian, Sahil, Thomas > wie gingen zwemmen na Prikactie.

En dat is een molactie van Everon: hij zegt die te gaan weghalen maar in plaats daarvan haalt hij container 17 weg. Je ziet de 'K' van 'Maersk' links van het goede antwoordbordje maar de container die Everon weghaalt heeft dat niet.

Saillant is dat container 17 de enige is met 'Sealand'. Mocht de Mol bovenin staan is dat ook makkelijk te onthouden.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #68 Gepost op: 21-02-2022, 18:48:58 »
Opvallend dat we niet weten wat er op container 14 stond. De naam van de Mol wellicht?   ::vergroot::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #69 Gepost op: 21-02-2022, 18:55:58 »
De dubbele heb ik er in de aanvullende tekst erbij gezet.
Klopt - dat bedoelde ik ook, maar stond er niet. Nu wel ;-)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #70 Gepost op: 21-02-2022, 18:59:14 »
Mollem, jouw 14 was die rode container, net buiten het veld toch? Ik vind die ook heel verdacht.
Ze moesten echt helemaal erachter lopen om het bord te kunnen lezen. Voor zover we te zien krijgen is alleen Thomas daar geweest.

Thomas maakt ook nog een opvallende opmerking tijdens porto-overleg met Kim Lian:
Kim Lian "Wie leverde een ingeleverde foto van Arno in" (Wat een rare vraag)
Thomas: "Weet ik niet meer.. Misschien lost het zich vanzelf op. Als we iets anders moeten weghalen, dan weten we dat jij het bent."
Met andere woorden; als er straks een container overblijft met jouw naam, Kim Lian, dan weten we dat jij bij deze vraag past. Dan zou je kunnen afleiden dat Thomas weet dat er een container met "Kim Lian" is. Of hij gebruikt het puur als hypothetisch voorbeeld, kan ook.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2022, 19:18:58 door annebeestje »

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #71 Gepost op: 21-02-2022, 19:18:42 »
Het lijkt mij dat je als mol op de grond wil staan toch? Je kan boven wel van alles roepen maar als je beneden staat heb je uiteindelijk in de hand wat er met de containers gebeurd. Je hoeft alleen maar de container met het geld weg te sturen, doen alsof dat de juiste is en je bent klaar

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #72 Gepost op: 21-02-2022, 19:27:21 »
Mollem, jouw 14 was die rode container, net buiten het veld toch? Ik vind die ook heel verdacht.

Yep, vanuit de kraanpositie (shot aan begin vd opdracht) rechtsboven. Van container 1, 4, en 14 weten we niets. Hoewel er ruimte is voor combinatie van namen als antwoord op vragen die we wel hebben gehoord/gezien maar waarvan we het niet hebben gezien. Zo moet er ergens alleen Laetitia zijn, gokken op de plaatjes, container 15 misschien? Oh, ik wou dat ik de snelle skills had om even ala thermolmeter een graphic te maken. Als ik dat wil doen kost het me toch al gauw een paar uur  ::rofl::  nou ja misschien zots zo een overzicht van de containers icm met bordjes en vragen...

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #73 Gepost op: 21-02-2022, 19:41:35 »
Bezig met het zelfde overzicht  ::tandpastasmiley:: Ik weet dat in mijn post dus eerder genoemde dingen staan...
Van de vijf containers die bleven staan hadden er sowieso 4 weggemoeten!

Als je van linksboven begint te tellen naar beneden, per rij naar beneden en dan een rij opschuiven (eerste rij vijf, 2e 3en 3e vier en rechterrij vijf) zijn de containers die bleven staan:

container 2
container 5
container 12
container 14
container 16

container 2: Arno, Hila, Laetitia, Suzanne, Thomas, Welmoed > was het antwoord op de vraag wie in troeven zat
container 5: Everon, Hila, Thomas > dubbele (met container 3) > antwoord op de vraag wie begon in de kerk
container 12: Everon, Fresia, Hila, Kim-Lian, Welmoed > afgeschoten bij lasergamen >deze werd opengemaakt
container 14: ??
container 16: Arno, Fresia, Kim-Lian, Sahil, Thomas > wie gingen zwemmen na Prikactie.

En dat is een molactie van Everon: hij zegt die te gaan weghalen maar in plaats daarvan haalt hij container 17 weg. Je ziet de 'K' van 'Maersk' links van het goede antwoordbordje maar de container die Everon weghaalt heeft dat niet.

Saillant is dat container 17 de enige is met 'Sealand'. Mocht de Mol bovenin staan is dat ook makkelijk te onthouden.
Ik heb mijn overzichtje nog eens aangepast. De container met Sealand op heeft het kaartje "Everon, Kim-Lian, Laetitia, Sahil", we hebben geen vraag gehoord, maar het zou kunnen dat het bij het zwanenmeer past. Zij hadden 4 zwanen verzameld. Dan zou het toch niet die container zijn die moest blijven staan, maar wel die met Arno, Everon, Hila, Fresia, Kim-Lian, Welmoed.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #74 Gepost op: 21-02-2022, 20:02:28 »
Tsja dan is er de vraag of wij alle vragen hebben gehad, ik vermoed van wel. Met een paar dubbele containers ben je er al namelijk. Hier even een overzicht van de vragen op volgorde van zoals we hebben gezien / gehoord, met goede antwoord erbij en op welke container (C) -volgens mijn telling per rij naar beneden beginnen linksboven- dat te zien was.

1. Vakmanscha(a)p wie in het vak Kom-Lian > Fresia, Kim-Lian, Laetitia > niet gevonden
2. (af)troeven wie in troeven? > Arno, Hila, Laetitia, Suzanne, Thomas, Welmoed > C2 (gevonden door Thomas)
3. Wie begon bij avondklok in de kerk? > Everon, Hila, Thomas > C3 en C5  (C3 gevonden door Thomas, C5 blijven staan)
4. Bij wie is de verdubbelaar gegooid? > Laetitia, Thomas > C8 (gevonden door Thomas)
5. '...tijdens de livestrean bij 'Ontmaskerd' ? > ? niet gevonden
6. Wie ging na prikactie zwemmen? (Eerst zegt Fresia de vraag niet, later wel) > C16 (Thomas dirigeert Everon daarheen)
7. Wie begon in het water bij net of net niet > Arne, Fresia, Hila, Kim-Lian, Sahil (Welmoed?) C9
8. Wie werd afgeschoten bij het lasergamen? > Everon, Fresia, Hila, Kim-Lian, Welmoed > ?
9. Wie hebben drie verschillen doorgegeven bij huis(ont)houden? > Hila, Kim-Lian, Laetitia, Thomas > C13
10. Wie tekende Arno bij Vergezichten? (vraag volgens Kim-Lian) > Fresia > C6 & C10
11. Wie als eerste in theater? > Laetitia > ?

vier combinaties niet gezien
Combinaties die we wel zagen maar waar geen vraag bij past:

c17 > Everon, Laetitia, Kim-lian, Sahil
? (C4?) > Arno, Kim-Lian, Sahil, Suzanne, Welmoed
? (C1?) > Glen, Kim-Lian, Suzanne 

Al eerder door iemand gemeld, dat het antwoord met Glen kon zijn "Wie heeft naast Laetitia iets over zingen gezegd..."

Blijft mijn conclusie dat container 14 (een rode, rechtsboven) de onbekende blijft, en dat container 17 onterecht door Everon is weggehaald.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2022, 20:06:43 door Mollem »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #75 Gepost op: 21-02-2022, 21:24:59 »
Het lijjkt alsof er net iets te veel onbekenden zijn om het schema compleet te maken.

Mollem, hoe kom jij op 2 Fresia containers? Die C10 dacht ik meerdere namen te lezen?

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #76 Gepost op: 21-02-2022, 21:43:41 »
Dit zijn mijn bevindingen

De witte sterren zijn containers die bleven staan. De groene ster is de container die werd opengemaakt.
T= gepakt door Thomas
E= gepakt door Everon

Na een laatste analyse kan ik niemand echt op grove fouten betrappen...
Die 'foute' containers van Everon die ik eerder noemde zijn denk ik gewoon verdacht gemaakt door de edit.
Enige verdachte molacties: Kim-Lian die de vraag over de jokers nog niet heeft gezien/doorgegeven.
En zij leidt Thomas en Everon af met dat zweverige gedoe over die container.

De interessantste container is denk ik de rode containers en dan vooral die rechtsachter.
Als je daar het naambordje van wilt lezen moet je er helemaal omheen lopen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #77 Gepost op: 21-02-2022, 22:03:11 »
Het lijjkt alsof er net iets te veel onbekenden zijn om het schema compleet te maken.
Mollem, hoe kom jij op 2 Fresia containers? Die C10 dacht ik meerdere namen te lezen?

Ben het met je eens dat er op drie a vier plekken onbekenden zijn. Fresia op C2 is te vrij vaag zien aan het begin

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #78 Gepost op: 21-02-2022, 22:13:39 »
Ik krijg het ook niet waterdicht gepuzzeld. Zie bijlage.
Kom al heel erg overeen met de post hierboven molletje1985.
Er waren 14 vragen en 3 dubbele antwoorden: THE, T en AFHKSW waren dubbel.

Opvallend vind ik kraan 21: Waarom stonden Fresia en Kim niet op kraan 22?
(naast kraan 21 stond 20, 22 stond op zijn minst een eind verderop).

Everon geeft veel verkeerde antwoorden, laat Thomas het echte werk doen, en haalt de verkeerde Thomas container weg, dat was Arno en Sahil.

De afvoerstapel ontwikkeld zich onnavolgbaar na vier containers.
Ik hanteer mijn eigen nummering.
Aan het eind waren over A1, A5, C4, D3 en D1. Hiervan waren A5 en D3 dubbelen.
C4 was EFHKW. Die wees Kim aan en bevat meerdere namen dus die is fout.
A1 en D1 zijn misschien AS en GKS die we in het begin zagen, die zijn het ook niet.
Ik denk dat er een container was met alleen de naam van de mol en die is natuurlijk weg, want dat was vraag 18: Wie is de mol? Everon, Fresia?

Maar Fresia wist niet meer dat zij de lightpainting van Arno had gemaakt, dat zou ze zich toch wel herinneren?  Maakt ze dat dan goed met de schapen met antwoord Fresia / Kim Lian in de wetenschap dat die container er niet is? Waarom zo moeilijk doen. Uiteindelijk wordt Fresia wel weggehaald via de schapen. Maar onlogisch als mol.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2022, 22:33:29 door foxhunter »

Offline Tungsten

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 2 - Heftig
« Reactie #79 Gepost op: 21-02-2022, 23:03:47 »
Ik kom uit op het volgende:

A Everon, Hila, Thomas
B Arno, Fresia, Kim-Lian, Sahil, Thomas
C Everon, Hila, Thomas
D Arno, Hila, Laetitia, Suzanne, Thomas, Welmoet
E Glenn, Kim-Lian, Suzanne

F Arno, Fresia, Hila, Kim-Lian, Sahil, Welmoed
G Thomas
H Arno, Sahil
I Fresia

J Hila, Kim-Lian, Laetitia, Thomas
K Everon, Fresia, Hila, Kim-Lian, Welmoed (Keuze Kim-Lian -> leeg)
L (1 naam, mogelijk 2e Thomas)
M (3 regels, mogelijk Arno, Fresia, hila, Kim Lian, +)

N Laetitia, Thomas
O Everon, Kim-Lian, Laetitia, Sahil
P ?
Q Laetitia
R ?
« Laatst bewerkt op: 21-02-2022, 23:06:38 door Tungsten »
Glow in the dark