Ik was benieuwd hoe de veelgeprezen Zuiderburen dit soort opdrachten eigenlijk aanpakken. Doen die het beter?
In het afgelopen seizoen in Duitsland kon ik er vijf vinden:
- Een opdracht om de baasjes van honden te vinden in een park. Ingehuurde mensen, alleen ongemakkelijk als kandidaten fout zitten.
- Bubbelvoetballen tegen een lokaal Duits amateurelftal. Ook van tevoren geregeld dus.
- Een videoclip opnemen met een bekende jodelaar en andere lokale ambachtslieden. Wederom in een afgebakende setting.
- Paintballen tegen freerunners: wederom ingehuurd.
- Sprookjes voorlezen aan Duitse kinderen. Volgens mij vonden die er niet zoveel aan :P
In Griekenland had je trouwens nog de opdracht om zoveel mogelijk mensen te laten kijken naar een karaokeoptreden in een metrostation ::rofl:: Maar behalve dat kan ik me niet zo snel iets heugen waarbij mensen echt lastiggevallen werden of geacht mee te gaan in de chaos. Persoonlijk vind ik een georganiseerde ontmoeting met locals vaak op beeld ook prettiger om naar te kijken. Maar dat is een algemeen kritiekpunt op de opdrachten in WIDM die vaak te chaotisch in beeld komen.
Juist, dit is dus exact wat ik bedoelde.
Dit soort dingen zijn beter doordacht en voorbereid door de makers.
Kijk, ik denk gewoon dat de mensen die zo’n kleedjesopdracht lollig vinden er moeilijk bij kunnen dat andere mensen er ongemakkelijk van worden, en vice versa.
Kant lollig vindt kant ongemakkelijk een stel azijnpissers, en kant ongemakkelijk vindt kant lollig sociaal incapabel.
Rick’s reactie op Instagram is wat mij betreft veelzeggend.
Je mag het zogezegd wel allemaal geregeld hebben van te voren, maar elke winkelier die boos kleden terug komt halen, is er naar mijn mening één te veel.
Ik geloof er totaal niet in dat dit volledig is opgezet door de mol, gelet op de lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen van de winkeliers.
Als ik de regisseur zou zijn, zou ik zo’n scene er direct uitknippen, want het laat het programma niet van de beste kant zien en het was verreweg het meest ongemakkelijke moment in die hele opdracht.
Maar goed, Rick laat het er in omdat hij het vermakelijk vindt.
Dat is prima natuurlijk, maar het leidt wel (terecht) tot dit soort discussies.