Auteur Topic: Molloot staat in het woordenboek!  (gelezen 5275 keer)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Molloot staat in het woordenboek!
« Gepost op: 26-07-2022, 20:01:14 »
Ik was vandaag in een boekwinkel en zag daar de nieuwe Dikke van Dale staan. Ik kon het niet laten er even in te kijken... ::nieuwsgierig::

Het is gelukt ::bravo:: Ruim 12 jaar na de grote actie Help 'molloot' het woordenboek in! staan we dan eindelijk in het woordenboek ::feest::
« Laatst bewerkt op: 28-07-2022, 12:03:13 door Heinz »
...óf niet!

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2022, 20:49:55 »
Wauw ::bravo:: ::bravo::

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2022, 20:51:28 »
Hahahaha helemaal geweldig ::bravo::

Offline Whatthefrank

  • Winnaar Z4P
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO2022 & winnaar RSC 26
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2022, 21:00:10 »
 ::bravo:: ::bravo::
Er is geen Mol meer...

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #4 Gepost op: 26-07-2022, 21:18:15 »
Hell yeah!  ::bravo:: ::super::
Tell me what your telescope says

Offline PieterBasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 1/8e finalist WidMO 2022
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #5 Gepost op: 26-07-2022, 21:45:28 »
 ::bravo:: ::bravo:: ::joehoe:: ::joehoe::
'Ze noemen me ook wel Duracell konijn'

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #6 Gepost op: 26-07-2022, 21:48:24 »
En hier het bewijs dat het echt een Belgische vinding was

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #7 Gepost op: 26-07-2022, 23:14:04 »
Mooi dat het ook nog het woord bovenin de pagina is.

Allemaal de Van Dale kopen nu. ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #8 Gepost op: 28-07-2022, 11:51:35 »
« Laatst bewerkt op: 28-07-2022, 11:54:20 door Heinz »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #9 Gepost op: 28-07-2022, 13:01:19 »
Haha, wat grappig!

Ik vind dat artikel van de Telegraaf trouwens echt heel verwarrend geschreven. En sinds wanneer woont Jos in Stadskanaal? ???
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #10 Gepost op: 28-07-2022, 14:48:22 »
Ik had nog zo'n best gedaan om namen etc zo correct mogelijk in het artikel te krijgen. Hoe  Musselkanaal/Stadskanaal en Groningen erin geslopen is, weet ik niet, journaliste Ronneke heeft nochtans haar best gedaan om de juiste gegevens te vermelden. Maar zoals dat gaat bij Mediahuis: een item wordt vaak 1 op 1 overgenomen door de aangesloten kranten.

Veel is overgenomen uit het artikel uit januari 2010. Wat wezenlijk nieuw is, dat is de laatste alinea, dat gegeven komt rechtstreeks uit een gesprek uit onze whatsappgroep.

Het grappige is dat Pac er in onze groep mee kwam, maar via via werd ik gisteren ook attent erop gemaakt.

Verder had SBS het item in de 8-uur editie van Hart van Nederland, vanmorgen, Q-music had het item (hoe grappig: daar werkt Joeri van Breukelen...).

Kortom: het wordt breed opgepikt.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #11 Gepost op: 28-07-2022, 19:23:39 »
Erg leuk dat het woord ‘molloot’ in de gedrukte editie van de Dikke Van Dale te vinden is! Ben daar ook heel enthousiast over  ::bravo:: Het lijkt me alleen wel goed om wat meer context erbij te geven. Het woord is namelijk al in april 2017 digitaal opgenomen in de database van Van Dale (Van Dale Online). Het woordenboek verschijnt niet elk jaar in druk. De vijftiende editie is in 2015 uitgekomen. Op 22 maart 2022 lag de zestiende editie in de winkel. Het woord ‘molloot’ staat dus eigenlijk al vier maanden in de papieren Van Dale  :D

In 2015 en 2016 heb ik contact opgenomen met de hoofdredacteur van Van Dale. Dit was een vervolgpoging na eerdere forummers om de geuzennaam van Molfans officieel erkenning te geven. Het woord was echter nog steeds onvoldoende ingeburgerd volgens Van Dale. In het jaar 2017 werd het woord echter dus wél toegelaten. Ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed dat we het mede aan De Slimste Mens te danken hebben dat ‘molloot’ is toegelaten door Van Dale. Medio 2016 was er in dit programma namelijk een vraag over Wie is de Mol? en een van de antwoorden die de kandidaten moesten geven, was ‘molloten’. Onderstaand screenshot heb ik indertijd naar Van Dale gemaild, want blijkbaar was die benaming al dusdanig ingeburgerd dat deze bij De Slimste Mens gewoon een antwoord is  ;D Klopt het dat de pogingen die in 2015-2016 zijn ondernomen niet aan bod komen in De Telegraaf? Anyway, wel goed dat het woord weer eens in de media opduikt, want woordenboekmakers checken echt de frequentie van woorden in algemene teksten.

Overigens heb je de Dikke Van Dale, maar ook het Groene Boekje. Deze Woordenlijst Nederlandse Taal bevat de officiële spelling van Nederlandse woorden. (In Van Dale staan echter meer termen en de betekenis wordt erbij gegeven.) In de database van het Groene Boekje ontbrak tot voor kort het lemma ‘molloot’ ... maar nu niet meer! Een precieze publicatiedatum weet ik nu niet, maar het woord is wel vrij recentelijk opgenomen. Het is nog even wachten tot dit in druk te bewonderen is, want de volgende gedrukte editie van het Groene Boekje verschijnt naar verwachting pas in oktober 2025.

Vriendlief heeft de term ‘molloot’ gemunt, maar is ook bekend wie als eerste bedacht heeft/hebben om van dit woord een geuzennaam te maken?
« Laatst bewerkt op: 29-07-2022, 01:00:31 door Molzkovicz »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #12 Gepost op: 28-07-2022, 19:51:25 »
Oh, ik gooide per ongeluk mijn eigen bericht weg, terwijl ik er een aanvulling op wilde plaatsen.

Het is inderdaad al een tijd bekend dat het begrip in 2017 al werd opgenomen in de online-versie van de Dikke....maar dat was hier nu niet het issue.

Lautjuh kwam met het topic, onder meer Daedalus heeft er toen een leuk filmpje bij gemaakt, een krakend verslag in zwart-wit.

Er zijn diverse initiatieven genomen om het begrip "molloot" te promoten.

Uit de uitleg van De Dikke van Dale is af te leiden dat het soms een zaak van lange adem is. En ze zullen echt niet tussendoor een update maken, alleen omdat er een lobby is voor een woord.

Zo zal het begrip "Schipholvoordringer" de eerstvolgende editie denk ik niet halen.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #13 Gepost op: 28-07-2022, 21:14:00 »
Erg leuk dat het woord ‘molloot’ in de gedrukte editie van de Dikke Van Dale te vinden is! Ben daar ook heel enthousiast over  ::bravo:: Het lijkt me alleen wel goed om wat meer context erbij te geven. Het woord is namelijk al in april 2017 digitaal opgenomen in de database van Van Dale (Van Dale Online). Het woordenboek verschijnt niet elk jaar in druk. De vijftiende editie is in 2015 uitgekomen. Op 22 maart 2022 lag de zestiende editie in de winkel. Het woord ‘molloot’ staat dus eigenlijk al vier maanden in de papieren Van Dale  :D

(knip)
Klopt! Ik dacht eigenlijk dat het woord het niet gehaald had, omdat ik er niemand over gehoord had toen en omdat het in de tussentijd alweer uit het gratis woordenboek is gehaald. Maar een plekje in de papieren versie is natuurlijk wel de ultieme erkenning van 'onze soort' ::trots::
...óf niet!

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #14 Gepost op: 28-07-2022, 22:08:50 »
Uit de uitleg van De Dikke van Dale is af te leiden dat het soms een zaak van lange adem is. En ze zullen echt niet tussendoor een update maken, alleen omdat er een lobby is voor een woord.

Het tijdsaspect speelt mee, maar het lijkt me geen doorslaggevende factor. Zo stond het woord ‘covid’ al in april 2020 in Van Dale Online. Het gaat volgens mij eerder om de frequentie van een woord en deels ook wáár het te vinden is. Zo zal een uitzending van De Slimste Mens veel meer gewicht in de schaal leggen dan een melding in een buurtkrantje van Tytsjerksteradiel, dunkt me. Ik ben het met je eens dat Van Dale niet gevoelig is voor lobby’s (al kan de redactie niet alle woorden checken en worden tips welkom geheten), maar zonder die beginlobby die in 2010 is gestart, had de term ‘molloot’ nooit zo’n hoge vlucht genomen.

Een ingeving van vriendlief en vervolgens een brainwave van degene die daar een geuzennaam van maakte (Lautjuh of iemand anders), heeft dus uiteindelijk tot een woord in Van Dale geleid. Dat idee vind ik echt mindblowing!  ::hyper::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #15 Gepost op: 28-07-2022, 22:47:33 »
Een ingeving van vriendlief en vervolgens een brainwave van degene die daar een geuzennaam van maakte (Lautjuh of iemand anders), heeft dus uiteindelijk tot een woord in Van Dale geleid. Dat idee vind ik echt mindblowing!  ::hyper::

Het is wel erg leuk ja. Als ik zoek met de zoekfunctie (op dit forum) zie ik dat het woord in 2007 (het jaar van de tekening van Vriendlief) verder niet gebruikt werd en pas wat jaren erna echt als de geuzennaam en dan door Lautjuh die in 2010 de actie zou starten.

De actie waarvan de Hyves-pagina hier nog te bekijken is: https://web.archive.org/web/20131127175251/http://molloot.hyves.nl/ ;D
« Laatst bewerkt op: 28-07-2022, 22:54:38 door Heinz »

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #16 Gepost op: 30-07-2022, 15:08:40 »
 ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Guacemole

  • Forumlid
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #17 Gepost op: 30-07-2022, 23:18:34 »
Dit is echt fantastisch, had dit nog niet gezien! Gefeliciteerd allemaal haha ::bravo::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #18 Gepost op: 15-08-2022, 14:27:35 »
Molloot stond nog niet in de woordenlijst die gehanteerd wordt door het spelletje Wordfeud. Heb gevraagd om dit toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: 15-08-2022, 14:30:47 door MartinJ »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Molloot staat in het woordenboek!
« Reactie #19 Gepost op: 16-08-2022, 15:37:42 »
De Taalunie heeft het woord ook erkend, kijk maar: https://woordenlijst.org/#/?q=molloot

 ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!