Auteur Topic: Wie is de Mol? in de media  (gelezen 10226 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Wie is de Mol? in de media
« Gepost op: 4-01-2023, 21:57:28 »
Alles wat je over het programma, de presentator, de crew en de kandidaten in de media tegenkomt, kun je kwijt in dit topic.

Er staan weer een paar interviews met kandidaten in de verschillende tv-gidsen. Interessant: voordat bekend was dat hij deel zou nemen, had Sander met zijn kinderen een codenaam afgesproken om het toch over WIDM te kunnen hebben in het bijzijn van anderen. De naam: 'Project Kleine Potjes'. Gaan we het zo makkelijk maken dit jaar? ::vergroot:: :P
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #1 Gepost op: 5-01-2023, 14:25:27 »
Het zijn vaak zulke korte artikeltjes dat ik ze in de kiosk snel even lees.

Het Veronica Magazine heeft de leukste molcover met een tekening van "supermol" Dennis Weening erop. Die dan "zijn diepste molgeheimen" zou prijsgeven of iets dergelijks, wat natuurlijk erg tegenvalt. (Anekdotes die de molloten al kenden.) De andere twee supermollen volgens dat magazine zijn Jeroen en Merel, wat een beetje willekeurig lijkt.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #2 Gepost op: 5-01-2023, 15:37:47 »
Sander loopt helemaal leeg over WIDM. (Ik overdrijf.) Leuk interview inderdaad, Pac. Hij komt in de VARAgids terug op een uitspraak uit het Molboekje. Van: ik hoefde niet meer te liegen, ik was echt in Afrika o.i.d. Nu iets uitgebreider.

Sander: "Ik ga regelmatig naar Afrika, dus is het niet gek als ik een tijdje weg ben, dat komt vaker voor. Iedereen vond het geloofwaardig. Uiteindelijk bleek dat we met Wie is de Mol? naar Zuid-Afrika gingen. Dus ik had niet eens gelogen, want ik ging ook echt naar Afrika. Ik had zelfs een shirt meegenomen, een blauw T-shirt dat ik vaak draag, met een afdruk van het Afrikaanse continent inclusief Madagaskar."


In de Avrobode en Televizier een kort interview met Ranomi en Froukje. Geven allebei aan niet makkelijk te liegen. Froukje wel genuanceerder: "makkelijk liegen, nee, dat is het woord niet, je moet de hele tijd nadenken over wat je ook alweer hebt gezegd."

Froukje zei dat ze al iets had teruggezien.

Morgen een interview met Jurre in de Telegraaf, denk ik. Staat nu online achter een betaalmuur. Clickbait titel: "Ik ben geschrokken van mezelf".

Kort duo interview met Sander en Soy in de TV krant. Sander die op de foto vaderlijk een arm om hem heen slaat ::rofl::

Kon ik weinig mee. Soy zei nog wel dat-ie de 1e nacht al met een Molboekje onder z'n kussen sliep. "Iedereen is voorzichtig met informatie."
« Laatst bewerkt op: 5-01-2023, 16:14:48 door Amethyst »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #3 Gepost op: 5-01-2023, 18:17:09 »
De Volkskrant:

‘Zuid-Afrika is een land dat vraagt om toelichting’

Het succesprogramma Wie is de Mol? speelt zich dit seizoen voor de tweede keer af in Zuid-Afrika. Presentator Rik van de Westelaken legt uit waarom opnieuw voor dit land is gekozen, en welke vernieuwingen het programma heeft doorgevoerd.

Abel Bormans 5 januari 2023, 14:00

 Zaterdag begint het 23ste seizoen van Wie is de Mol?, sinds 1999 op televisie. Bij de vorige editie, die zich vanwege de pandemie in het Europese Albanië afspeelde, keken naar de begin- en slotaflevering meer dan drie miljoen mensen. De locatie deze keer: Zuid-Afrika, hetzelfde land als in 2013, al is nu voor de West-Kaap en de Garden Route – een bij toeristen geliefde kustroute in het zuiden – gekozen.

‘We hebben een lijst voorwaarden waaraan een land moet voldoen’, zegt presentator Rik van de Westelaken aan de telefoon. ‘Het moet een visueel aantrekkelijk en afwisselend land zijn, veilig, goed te bereizen, we moeten medewerking en vergunningen van de autoriteiten krijgen en met kwalitatief vaardige lokale producers aan de slag kunnen. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, dan kom je op een niet zo heel lange lijst van bestemmingen uit. Zuid-Afrika is zo’n groot en fascinerend land, het was voor ons geen moeilijke keuze om er opnieuw naartoe te gaan.’

Elk jaar probeert het programma te vernieuwen. Zo kwam er deze keer een verdiepende podcast waarin de cultuur en geschiedenis van het land worden besproken met deskundigen.

‘Dit is een land dat vraagt om toelichting’, zegt Van de Westelaken. ‘Er kijken veel jonge mensen naar ons programma. Zij krijgen op school niet altijd les over de geschiedenis van Zuid-Afrika. In een van de opdrachten gaan we met de Afrikaanse taal aan de slag. We willen onze kijkers uitleggen dat de Nederlanders daar een complexe, dubieuze rol hebben gespeeld.’

Als publieke omroep heb je de plicht om daar aandacht aan te besteden, vindt Van de Westelaken. ‘De podcast begint met een aflevering waarin de eerste ontmoeting wordt besproken tussen Nederlanders en de Khoikhoi, de oorspronkelijke bewoners van de West-Kaap. De Nederlanders hadden schipbreuk geleden en kwamen er dus per toeval terecht. Ze werden gastvrij ontvangen door de Khoikhoi en kregen onderdak, eten en drinken. Dat beviel blijkbaar uitstekend, want niet veel later keerden de Nederlanders onder leiding van VOC-voorman Jan van Riebeeck terug om zich daar land toe te eigenen. Zo is het begonnen. Alsof jij je huis openstelt voor gasten en die vervolgens denken: goh, leuk huis, nu is het van mij. Ongelooflijk stuitend.

‘Het is goed dat we eerlijker naar onze geschiedenis gaan kijken en met de podcast en het programma hopen we daar een klein steentje aan bij te dragen.’

Ook programma-inhoudelijk werden wijzigingen doorgevoerd. Nieuw dit jaar is dat alle kandidaten ten overstaan van elkaar het telefoontje krijgen waarin hun wordt verteld of ze wel of niet de Mol zijn. Van de Westelaken: ‘Ook voor ons spannend. Een eerste test of de Mol een pokerface kan houden.’

De presentator verklaart het langdurige succes van het programma. ‘Het is elk jaar weer een mysterie dat veel mensen bezighoudt: wie is de grote saboteur? Alle kandidaten worden in een groot avontuur ondergedompeld, en ik denk dat veel kijkers zich afvragen: hoe zou ik dat hebben gedaan? Daar wordt onderling over gepraat. Een miljoen mensen spelen onze app, waarin ze kunnen raden wie de Mol is. Het is een gezamenlijke beleving die je denk ik niet meer zo vaak hebt bij een televisieprogramma.’

https://www.volkskrant.nl/recente-producties/zuid-afrika-is-een-land-dat-vraagt-om-toelichting~b3db19dc/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #4 Gepost op: 5-01-2023, 18:23:05 »
Annemiekes A-Lunch, NPO Radio 2:

Rik van de Westelaken doet (mol)boekje open over nieuw seizoen Wie Is De Mol?

Aankomende zaterdag start een nieuw seizoen van Wie Is De Mol?. En wie kun je dan beter Prominent Aanwezig hebben dan Rik van de Westelaken?

Presentator Rik van de Westelaken is bij Annemiekes A-Lunch aangeschoven om te praten over het nieuwe seizoen van Wie Is De Mol?, dat zich dit jaar afspeelt in Zuid-Afrika. Volgens hem is het ieder seizoen weer een feestje om te mogen maken, en verheugt hij zich al op de uitzendingen op tv:

"Alsof je je vakantiefilm weer terug ziet"
Rik van de Westelaken

Dit jaar ging het selecteren van de Mol iets anders dan in voorgaande seizoenen. Vroeger werd elke kandidaat van tevoren tijdens een privégesprek met de makers gevraagd of ze liever mol of kandidaat willen zijn. Nu werd er telefonisch tegen de kandidaten gezegd of ze de mol of een kandidaat waren… Waar alle andere deelnemers bij waren! Hoe goed hebben de kandidaten hun pokerface op weten te zetten?
Vernieuwde Wie Is De Mol? podcast

Naast een nieuw seizoen op tv, komt er ook weer een nieuwe Wie Is De Mol? podcast. Ook de opzet daarvan is dit jaar anders. In de vernieuwde podcast neemt Rik van de Westelaken je mee langs alle opnamelocaties en geeft hij meer achtergrondinfo over historische plekken, gedenkwaardige gebouwen en de adembenemende natuur.

Annemieke in gesprek met Rik: https://content.omroep.nl/arla/p/npo/visualradio/nporadio2_vsr/2023/1/5/nporadio2_vsr-20230105-130540-0083jd.mp4

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #5 Gepost op: 5-01-2023, 18:28:30 »
Ook leuk, Heemsteder.nl:

Onderzoek: Nederlander snakt weer massaal naar vakantie

Met de passage:

"De snelst opkomende vakantiebestemming van 2022 is Albanië. Marleen Rompen: “Afgelopen jaar was Albanië de bestemming van het tv-programma ‘Wie is de Mol’. Dit zou de opkomende populariteit van dit land kunnen verklaren.”

https://www.heemsteder.nl/onderzoek-nederlander-snakt-weer-massaal-naar-vakantie/

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #6 Gepost op: 5-01-2023, 19:02:06 »
Ik had afgelopen zomer 'gewoon' een balkantrip gemaakt. Niet specifiek Albanië vanwege widm, maar wel even bezocht natuurlijk.

Het viel inderdaad wel op hoeveel Nederlanders er verbleven in het hotel waar de kandidaten sliepen in aflevering 1 in Shkodër. (Waar ik per toeval heb gegeten)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #7 Gepost op: 6-01-2023, 00:15:20 »
Ik vond het wel geinig dat Anniek in haar laatste optreden in de Slimste Mens de vraag kreeg (nadat de anderen het niet wisten) wat dactylogram is "logo van Wie is de Mol" dus ik neem haar maar weer als avatar:

dactylogram
dakˈtiləˌgram
NOUN
plural -s
an impression taken from a finger : fingerprint
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #8 Gepost op: 6-01-2023, 11:01:27 »
Een vreemde en nogal macabere eend in de bijt, maar ik weet niet of en waar dit elders past: voormalig kandidaat Jantien de Boer (seizoen 2003 in Portugal) komt als journaliste van de Leeuwarder Courant ruimschoots aan het woord in met name de vierde aflevering van de (neerslachtig stemmende) documentaireserie 'De Moord op Marianne Vaatstra'. Deze vierdelige reeks is in de zomer van 2021 gemaakt voor Discovery+ maar nu (ook) te zien op HBO Max.
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #9 Gepost op: 6-01-2023, 11:16:49 »
Dat heeft inderdaad wel erg weinig met WIDM te maken. Overigens is Jantien (want zo mogen wij molloten haar natuurlijk gewoon noemen ;)) al wel vaker op tv geweest om over haar boek Landschapspijn te praten.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #10 Gepost op: 6-01-2023, 11:28:21 »
Dat heeft inderdaad wel erg weinig met WIDM te maken. Overigens is Jantien (want zo mogen wij molloten haar natuurlijk gewoon noemen ;)) al wel vaker op tv geweest om over haar boek Landschapspijn te praten.

Dat realiseer ik me, vandaar mijn voorbehoud. Ik zag het hier echter nog nergens vermeld, en ik zie hier wel vaker berichten als WIDM-veteranen over een ongerelateerd onderwerp in de media opduiken. Maar verwijder het bericht vooral als het in strijd is met het Handvest.
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #11 Gepost op: 6-01-2023, 11:32:05 »
Geen probleem hoor. Het had misschien beter in het WIDM-off-topic-topic gepast, maar hier kan ook.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #12 Gepost op: 6-01-2023, 12:16:16 »
Bij Jan-Willem Start Op was Rik vanochtend ook te gast. (Hier vanaf 2:49:18.) Hij gaf aan dat het telefoontje van Everon zo'n twee weken voor vertrek is opgenomen, en dat de kandidaten elkaar daar voor het eerst zagen. Verder gaf hij aan dat alles 'anders dan anders' is dit seizoen en Zuid-Afrika als land en de podcast werden besproken.
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #13 Gepost op: 6-01-2023, 13:12:45 »
Alles weer anders dan anders? Good old WIDM dus.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #14 Gepost op: 6-01-2023, 13:22:38 »
Lavezzi gaat weer Mollenstreken doen

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #15 Gepost op: 6-01-2023, 13:35:48 »
Mij viel het volgende op in het interview met Sander in de VARA gids. Sander zegt hier ongevraagd het volgende:
"Vanaf het begin heb je meteen het gevoel: er zit er hier een te liegen, maar wie is het? Of ben je het zelf?"

Die toevoeging "Of ben je het zelf?" is in mijn optiek onlogisch. Hij heeft het over zichzelf. Hij zelf hoeft zich niet af te vragen of hij de Mol is want dat weet hij. Hij verplaatst zich hier van zijn eigen standpunt naar het standpunt van de andere kandidaten / kijkers in vrijwel dezelfde zin.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #16 Gepost op: 6-01-2023, 14:42:55 »
Klinkt als iemand die zichzelf graag verdacht maakt. Maar ja, je kan het omkeren net zo vaak als je wil.

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #17 Gepost op: 6-01-2023, 17:56:27 »
Vanavond in Op1, 22:00 uur op NPO1.

Hila Noorzai en Marije Knevel over een nieuw seizoen van Wie is de Mol?

Jokers, vrijstellingen en natuurlijk de gevreesde test en executie. Morgen worden fans getrakteerd op alweer het 23e seizoen van Wie is de Mol? Wie houdt dit jaar zijn medekandidaten voor de gek en wie weet de mol als eerste te ontmaskeren? We bespreken het vanavond met oud-kandidaten Marije Knevel en Hila Noorzai

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #18 Gepost op: 6-01-2023, 20:03:42 »
Bij Jan-Willem Start Op was Rik vanochtend ook te gast. (Hier vanaf 2:49:18.) Hij gaf aan dat het telefoontje van Everon zo'n twee weken voor vertrek is opgenomen, en dat de kandidaten elkaar daar voor het eerst zagen. Verder gaf hij aan dat alles 'anders dan anders' is dit seizoen en Zuid-Afrika als land en de podcast werden besproken.
Rik zei ook dat het een van de betere seizoenen was, net zoals hij dat vorig jaar ook zei. (En dat was gewoon een goed seizoen).

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #19 Gepost op: 6-01-2023, 21:08:50 »
Sander was in hlf8. Ging ook nog deels over widm. Hij lijkt me niet de Mol.