Auteur Topic: De beste positie van de Mol  (gelezen 3257 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
De beste positie van de Mol
« Gepost op: 7-01-2023, 00:16:49 »
Dit topic keert inmiddels ook al enkele seizoen terug, alleen zag ik het nog niet.

Ik ben benieuwd of het tot nieuwe inzichten leidt, nu er ook al data-analyse (zie betreffend topic) op wordt losgelaten.

In seizoen 12 was het Maarten van der Weijden, die de mol hoopte te kunnen ontmaskeren door zijn zoektocht "wiskundig" te benaderen.

Het bracht hem tot aflevering 3.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2023, 18:06:58 »
Molposities zijn altijd interessant! Benieuwd of er na een tijdje een patroon uit volgt, eventueel in combinatie met andere analyses.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #2 Gepost op: 7-01-2023, 21:55:10 »
Opdracht 1:
De traditionele moltactiek is om wel te ontsnappen en geld te verdienen, maar daardoor ook ervoor te zorgen dat er een communicatielijntje wordt verbroken.

Opdracht 2:
Aan de ene kant heb je als mol direct de mogelijkheid om geld mis te lopen door te zingen. Aan de andere kant kan je meer invloed hebben door de deelopdrachten uit te voeren. Nadeel daarvan is wel dat deze opdrachten met zijn allen werden gedaan, dus veel meer dan vertragen of chaos creëren kan je ook niet doen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2023, 22:08:06 »
Opdracht 1:
Uit de kist ontsnappen om de communicatie te doorbreken en idealiter vervolgens niet op de juiste plek aankomen.

Opdracht 2:
Ik denk dat de mol graag bij de zangers zit. Hier kun je direct invloed uitoefenen of er wel of geen geld verdiend wordt. De andere deelopdrachten leveren niet direct geld op, terwijl mensen je wel verdacht kunnen vinden.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #4 Gepost op: 7-01-2023, 23:22:49 »
Ehm mijn mening bij opdracht 1 is dat de mol best juist niet aan kan komen op extractie punt.  Dan kan er namelijk nooit 4000 euro verdiend worden en is er eigenlijk al 2000 euro verspeeld .

Opdracht 2.   Voor allebei de groepen is iets te zeggen om als mol aanwezig te willen zijn .  Als zanger heb je zelf direct invloed op geldwinst.   In de deelopdrachten kun je stoorzender spelen en zo minder afleiding vrij spelen en heb je invloed op welke zanger welk bedrag meekrijgt

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #5 Gepost op: 7-01-2023, 23:41:01 »
Voor een eerste aflevering denk ik dat de mol wel aan wil komen, en vroeg, zodat anderen aanwijzingen missen. Het is maar voor een klein bedrag, en je maakt je onverdacht in de groep.

En in de groep zangers. Maar de deelopdrachten groep kan ook. In beiden kan je voorzichtig mollen.

Wat mij opviel was dat Sander zei dat hij zacht zou zingen, en tussen 2 mensen. En vervolgens zat er behoorlijk wat ruimte voor hem en achter hem.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #6 Gepost op: 7-01-2023, 23:52:22 »
Opdracht 1:
Ideaal is vertragen en niemand laten ontsnappen. Echter als er een groep heel goed is en snel duidelijk maakt wat de bedoeling is, zoals Jurre en Sarah in dit geval, zou ik kiezen voor zo snel mogelijk ontsnappen en daarmee voorkomen dat er nog genoeg informatie is om andere duo's te laten ontsnappen. €500 in de pot, meteen geld in de pot gestopt en daardoor niet zo verdacht.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2023, 00:22:24 »
Beste molpositie mijns inziens
Opdracht 1:
lekker onopvallend in je kist blijven, foute antwoorden, deur op slot, of niet op tijd binnen komen, schuld aan anderen geven. geen geld verdienen.

Opdracht 2:
Bij de deelopdrachten; het maakt niet zoveel uit of er meer of minder koorleden bijkomen, een slechte zanger pikt de dirigent er toch wel redelijk goed uit (Jurre, Sander en helaas ook twee 'original' koorleden, Anke en Sarah konden dus echt wel ok zingen ;-) ) bij de deelopdrachten kun je redelijk onopvallend net doen of je goed meewerkt, en het allemaal niet zo goed weten met al die liedjes. De fanatiekelingen het werk laten doen.
Als mol in de zaal kijkend naar het koor zou je zelfs nog door je reacties de dirigent kunnen proberen te beïnvloeden/sturen door moeilijk te kijken, grimassen te trekken op het moment dat er een kandidaat langs komt in de hoop dat de dirigent z'n hand opsteekt.


Offline Lo

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2023, 02:24:22 »
Bovendien plak je de geldbedragen op de kandidaten. Ik dacht zelf eerst dat Sarah wel perfect in het koor paste maar toen ging de dirigent met zijn rug naar het koor staan en gold alleen de zang. Slimme molsactie om op haar het meeste geld te zetten. Het ging wel de pot in maar had ook anders kunnen aflopen. Voor alleen de zang zou ik mijn geld inzetten op Soy.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2023, 13:51:27 »
Opdr 1: uit de box komen en zsm naar Rik. Zo zorg je dat anderen geen info meer hebben én haal je n wit voetje want je hebt n bedragje binnengehaald

Opdr 2: in t koor. Bij de mini opdrachten ben je niet alleen. Je hebt daar amper invloed. Daarnaast gingen de hoogste bedragen in de juiste enveloppen die ook verdiend werden. Indien de mol hier zat is t niet helemaal gelukt

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #10 Gepost op: 8-01-2023, 16:05:18 »
Opdracht 1:
Normaliter lekker in de kist blijven, maar vaak wil een mol in het begin even extra vertrouwen winnen, en door een klein bedragje te winnen doe je dat, maar zorg je er ook voor dat de rest antwoorden mist en niet kunnen ontsnappen en dat gebeurde dus ook. Mol bij de 4 die bij Rik kwamen.

Opdracht 2:
Lastig, kan allebei, maar slecht zingen is wel opzichtig. De rest zit gewoon toe te kijken. Molpositie daarom beter bij de niet-zangers, maar dan zou je willen zorgen dat de hoge bedragen bij slechte zangers terecht komen. Dat is niet gelukt, wellicht werd de mol teveel overstemd door de groep. Bij de andere opdrachten kon je als mol lekker chaos creeren. Minder koorleden vergroot wel degelijk de kans dat de dirigent de juiste personen eruit pikt.

Begint al lekker, er is geeneen kandidaat die zowel bij de kistuitbrekers als niet-zangers zat  ::rofl::

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #11 Gepost op: 8-01-2023, 16:38:17 »
Begint al lekker, er is geeneen kandidaat die zowel bij de kistuitbrekers als niet-zangers zat  ::rofl::

Het kan dus gewoon zijn dat de mol niet op de positie(s) heeft gezeten waar jij denkt dat de mol zat.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #12 Gepost op: 8-01-2023, 16:52:13 »
Opdr 1: uit de box komen en zsm naar Rik. Zo zorg je dat anderen geen info meer hebben én haal je n wit voetje want je hebt n bedragje binnengehaald

Opdr 2: in t koor. Bij de mini opdrachten ben je niet alleen. Je hebt daar amper invloed. Daarnaast gingen de hoogste bedragen in de juiste enveloppen die ook verdiend werden. Indien de mol hier zat is t niet helemaal gelukt

Helemaal mee eens.  ::jaja::

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #13 Gepost op: 8-01-2023, 16:56:53 »
Het kan dus gewoon zijn dat de mol niet op de positie(s) heeft gezeten waar jij denkt dat de mol zat.
Dat betekent het uiteraard, maar om met deze analysemethode de mol op te sporen hoop je dat het beter matcht. Maar het zal pas na meerdere afleveringen gaan blijken of er een patroon in zit.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2023, 17:05:53 »
Ik weet niet of "ontsnappen of niet" voor mij echt valt onder de positie van de mol. Wat voor mij wel valt onder de positie van de mol is je bevinden in de kist op het eindpunt van de opdracht en daar zie ik nog niemand over. Ik kan me voorstellen dat als kandidaten aankomen bij een lege kist dat ze verder zoeken naar een andere plek. Het lukt dit team echter niet om te ontsnappen vanwege de personen die bij die kist komen die niet erg behulpzaam zijn.

Ik zie in dit topic ook niets over de volgorde van binnenkomen. Specifiek Anke heeft een andere positie, omdat ze als eerste is. De productie kan moeilijk sturen op wie als laatste de telefoon pakt, maar kan wel enigszins sturen wie als eerste de telefoon pakt. Als de mol al als eerste te horen krijgt de mol te zijn, valt dit mogelijk de anderen minder op.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2023, 17:12:42 door squirleon »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2023, 17:11:19 »
Ik denk dat je als mol bij opdracht 2 echt bij de niet-zangers wil zitten. Als je bij de zangers zit heb je 0 controle. Niet over hoeveel geld jou wordt toebedeeld en niet hoeveel koorleden er zijn. Je kan alleen mollen door slecht te zingen. Als men enigzins zangkwaliteiten van jou verwachten is dat al snel heel verwacht. Ik denk dat alleen Anke en Sander daar wel mee weg zouden komen (van de 5 die moesten zingen). Maar je moet dan wel mollen waar de andere kandidaten vlakbij zijn en op je letten.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2023, 19:24:22 »
Ik weet niet of "ontsnappen of niet" voor mij echt valt onder de positie van de mol. Wat voor mij wel valt onder de positie van de mol is je bevinden in de kist op het eindpunt van de opdracht en daar zie ik nog niemand over. Ik kan me voorstellen dat als kandidaten aankomen bij een lege kist dat ze verder zoeken naar een andere plek. Het lukt dit team echter niet om te ontsnappen vanwege de personen die bij die kist komen die niet erg behulpzaam zijn.

Hier dacht ik ook net aan. Ontsnappen of niet is niet zozeer een positie, maar meer een molkeuze.

Verder denk ik dat je als mol niet in de eindkist wil zitten, op het moment dat je ontsnapt kan je dan alsnog niet van de radar verdwijnen. Aan de andere kant kan je er dan juist voor kiezen om naar de verkeerde locatie te gaan of gewoon lekker vast blijven zitten. Dus ik denk dat het ook niet heel veel uitmaakt. Maar vanwege de traditionele molstrategie 'zelf ontsnappen, rest vast laten zitten' zou ik de mol niet in de centrale kist zetten.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Joyce_

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #17 Gepost op: 9-01-2023, 11:06:03 »
Opdracht 1:
Normaliter lekker in de kist blijven, maar vaak wil een mol in het begin even extra vertrouwen winnen, en door een klein bedragje te winnen doe je dat, maar zorg je er ook voor dat de rest antwoorden mist en niet kunnen ontsnappen en dat gebeurde dus ook. Mol bij de 4 die bij Rik kwamen.

Opdracht 2:
Lastig, kan allebei, maar slecht zingen is wel opzichtig. De rest zit gewoon toe te kijken. Molpositie daarom beter bij de niet-zangers, maar dan zou je willen zorgen dat de hoge bedragen bij slechte zangers terecht komen. Dat is niet gelukt, wellicht werd de mol teveel overstemd door de groep. Bij de andere opdrachten kon je als mol lekker chaos creeren. Minder koorleden vergroot wel degelijk de kans dat de dirigent de juiste personen eruit pikt.

Begint al lekker, er is geeneen kandidaat die zowel bij de kistuitbrekers als niet-zangers zat  ::rofl::

Daniel en Froukje braken wel uit, maar bereikte de locatie niet.. en zaten bij de niet-zangers  ::jaja::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #18 Gepost op: 9-01-2023, 11:43:55 »
Als ik Soy, Sarah, Jurre of Annick was geweest, had ik niet bij de zangers willen zitten. Aan de ene kant weet je dat de anderen dan veel geld op je inzetten, aan de andere kant wordt het bijna onmogelijk om geloofwaardig en onverdacht er niet uitgepikt te worden. Ook Nabil zingt wel eens een liedje bij z'n shows, al wordt dat misschien minder breed uitgemeten?

Aan de andere kant kan het voor de rest juist wél tactisch zijn om bij de zangers te gaan (mits niemand het weet als je goed kan zingen). Dan is er immers minder plaats voor echt goede zangers en kun je redelijk makkelijk onderdoen voor echte koorleden. Hoe dan ook wil de Mol in aflevering 1 mollen, maar wel low-profile blijven.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2023, 11:58:55 door Pac »
...óf niet!

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #19 Gepost op: 9-01-2023, 12:06:13 »
Hier dacht ik ook net aan. Ontsnappen of niet is niet zozeer een positie, maar meer een molkeuze.

Verder denk ik dat je als mol niet in de eindkist wil zitten, op het moment dat je ontsnapt kan je dan alsnog niet van de radar verdwijnen. Aan de andere kant kan je er dan juist voor kiezen om naar de verkeerde locatie te gaan of gewoon lekker vast blijven zitten. Dus ik denk dat het ook niet heel veel uitmaakt. Maar vanwege de traditionele molstrategie 'zelf ontsnappen, rest vast laten zitten' zou ik de mol niet in de centrale kist zetten.

Ik vind het wel een molpositie. Het is alleen niet de mol-startpositie. Maar het is wel een plek in het spel, en die kan doorheen de opdracht veranderen. De mol heeft er ook invloed op, dus het kan iets zeggen over of de mol op die plek in het spel wil zijn of niet.


Daniel en Froukje braken wel uit, maar bereikte de locatie niet.. en zaten bij de niet-zangers  ::jaja::
Dat is waar :) Alleen waren zij wel heel laat eruit, hebben ze daarmee de rest nog erg geblokkeerd?


Als ik Soy, Sarah, Jurre of Annick was geweest, had ik niet bij de zangers willen zitten. Aan de ene kant weet je dat de anderen dan veel geld op je inzetten, aan de andere kant wordt het bijna onmogelijk om geloofwaardig en onverdacht er niet uitgepikt te worden. Ook Nabil zingt wel eens een liedje bij z'n shows, al wordt dat misschien minder breed uitgemeten?

Aan de andere kant kan het voor de rest juist wél tactisch zijn om bij de zangers te gaan (mits niemand het weet als je goed kan zingen). Dan is er immers minder plaats voor echt goede zangers en kun je redelijk makkelijk onderdoen voor echte koorleden. Hoe dan ook wil de Mol in aflevering 1 mollen, maar wel low-profile blijven.
Eens, dus dan waren de niet-zangers bij de zanggroep verdacht (Sander en Anke, maar Anke werd niet aangewezen door de dirigent) en de zangers bij de niet-zanggroep (Annick)
« Laatst bewerkt op: 9-01-2023, 12:10:18 door Theovv »