Auteur Topic: Veranderingen  (gelezen 9551 keer)

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Veranderingen
« Reactie #20 Gepost op: 8-01-2023, 16:30:03 »
- minder biechten

Dit is zó veel beter! We zien wat er gebeurt, dus iemand hoeft dat niet voor een zwart scherm uit te leggen. Wat mij betreft skippen ze 90% van de biechten tijdens de opdrachten überhaupt.

Er wordt inderdaad vanaf nu 'eliminatie' gezegd ipv executie, klinkt minder wreed. Ik vind executie unieker (werd al 22 jaar gebruikt zonder dat iemand klaagde) maargoed, het moet veranderen in het kader van een familieprogramma. Past wel in de switch van hard spel (1999-2018) naar meer een luxe schoolreisvibe (2019-heden).

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Veranderingen
« Reactie #21 Gepost op: 8-01-2023, 16:48:48 »
Dit is zó veel beter! We zien wat er gebeurt, dus iemand hoeft dat niet voor een zwart scherm uit te leggen. Wat mij betreft skippen ze 90% van de biechten tijdens de opdrachten überhaupt.

Er wordt inderdaad vanaf nu 'eliminatie' gezegd ipv executie, klinkt minder wreed. Ik vind executie unieker (werd al 22 jaar gebruikt zonder dat iemand klaagde) maargoed, het moet veranderen in het kader van een familieprogramma. Past wel in de switch van hard spel (1999-2018) naar meer een luxe schoolreisvibe (2019-heden).

Met alle respect maar de luxe schoolreis is in 2016 al ingevoerd. Het minst spannende seizoen ever wellicht wel. Het harde kwam in seizoen 18 dan wel weer terug voor 1 seizoen maar dat lag echt aan andere factoren.

Ik vond het feit dat we echt niks nada hebben gezien van de dynamiek onder de kandidaten en het smeden van bondjes etc echt geen goede verandering. Hopelijk blijft dat bij aflevering 1 omdat ze logisch gezien vrij vol was.

Blijft jammer dat aflevering 1 altijd zo extreem vol zit. Een hele drukke edit. Koor opdracht was leuk (beter goed gejat dan slecht verzonnen) maar de uitleg rondom de deelopdrachten was er niet waardoor het eigenlijk niet te volgen was.  Doe dan 1 moeilijkere deelopdracht

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #22 Gepost op: 8-01-2023, 16:51:28 »
Penningmeester was al heel lang een volstrekt nutteloze functie waar onnodig moeilijk over werd gedaan door de deelnemers.
Er zijn weldegelijk bedragen verdwenen de laatste jaren, al zijn het betrekkelijk kleine bedragen, akkoord. Maar het onnodig moeilijk daarover doen vond ik juist een prachtig psychologisch spel. Jeroen viel bijna in katzwijm over een biljet van 50 euro naar Elly, en Everon idemdito vorig jaar toen Kim-Lian een of ander luttel bedrag had achterovergedrukt. Mooi toch?!
Hopelijk volgende week wel weer beelden buiten de opdrachten inderdaad.
Helemaal mee eens ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #23 Gepost op: 8-01-2023, 16:58:44 »
Het zou leuk zijn als ze ook wat chronologischer monteren in de opdrachten en meer overzichten laten zien hoe het spel werkt, wie zich waar bevindt etc. Daar zijn ze een paar jaar geleden na veler verzoek wel mee begonnen, maar dat lijken ze ook al weer te hebben losgelaten.

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #24 Gepost op: 8-01-2023, 18:07:31 »
Rik heeft in een interview uitgelegd waarom hij het woord executie heeft laten vervallen. Hij vond het niet prettig om dit woord te gebruiken, zeker in een tijd waar in allerlei landen daadwerkelijk executies worden uitgevoerd. Wat mij betreft een prima uitleg en keuze.

Zeker geloofwaardig. Maar ook een term die aan Daniël te linken is (zie Daniël topic).
En een kandidaat die geëlimineerd is de kans geven geld uit de pot te spelen om zo weer toegang te krijgen doet mij erg aan ransomware denken. Losgeld betalen om weer toegang te krijgen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Veranderingen
« Reactie #25 Gepost op: 8-01-2023, 18:23:28 »
Rik heeft in een interview uitgelegd waarom hij het woord executie heeft laten vervallen. Hij vond het niet prettig om dit woord te gebruiken, zeker in een tijd waar in allerlei landen daadwerkelijk executies worden uitgevoerd. Wat mij betreft een prima uitleg en keuze.

Nou nee...  In de onderwereld hebben ze het volop over eliminaties. Dus dan is dit echt van de regen in de drup.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #26 Gepost op: 8-01-2023, 19:39:05 »
OMG, wordt zelfs in een spelprogramma nu al digitaal geld gepromoot?   ::oink::

Hahah inderdaad, eng.. zoveel mogelijk contant blijven betalen mensen!!

Heerlijk dat er minder biechten zijn, hoop dat dat zo blijft!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Veranderingen
« Reactie #27 Gepost op: 8-01-2023, 19:48:50 »
Nou nee...  In de onderwereld hebben ze het volop over eliminaties. Dus dan is dit echt van de regen in de drup.
Zullen we ze "de klas/het veld uitsturen" dan? Geeft "rood krijgen" ook weer een extra lading.  ::tandpastasmiley::
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Veranderingen
« Reactie #28 Gepost op: 8-01-2023, 22:12:09 »
Eén ding dat in elk geval níet is veranderd is, dat ik al bij het begin van de eliminatie zei "het vierde scherm gaat rood zijn". ::)

Verder - geen penningmeester: ik had het pas door toen ik het hier las. Had het dus niet gemist. Minder biechten heb ik ook niet doorgehad bij het kijken, dus ook geen gemis.

Verandering die mij zeer goed zint: grotere geldbedragen :D
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #29 Gepost op: 8-01-2023, 22:15:14 »
Ik ben ook blij met de grotere geldbedragen. Als er meer geld in de pot kan, geeft het mij ook een minder slecht gevoel als er geld uit de pot kan.

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Veranderingen
« Reactie #30 Gepost op: 9-01-2023, 05:51:02 »
Met alle respect maar de luxe schoolreis is in 2016 al ingevoerd. Het minst spannende seizoen ever wellicht wel. Het harde kwam in seizoen 18 dan wel weer terug voor 1 seizoen maar dat lag echt aan andere factoren.

Voor mijn gevoel is de luxe schoolreis al in 2012 gestart. Toen was het definitief afgelopen met inleveren van een deel van de bagage, zagen we vrijwel nooit meer een simpel tentje en hoefden persoonlijkheden niet meer ingeleverd te worden.

Ik hoop dat we vooral de simpelere overnachtingen weer vaker gaan zien. En het geld dat daarmee bespaard wordt, mag worden vertaald in hogere mogelijke opbrengsten bij opdrachten.  ::hypocriet::

Offline Rallymitchel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Trust Nobody"
Re: Veranderingen
« Reactie #31 Gepost op: 9-01-2023, 10:37:30 »
Positief:
- Minder biechten: Maken de opdrachten echt zoveel fijner om naar te kijken. De opdracht wordt gewoon door de opdracht (via Rick) duidelijk en niet doordat de kandidaten ons eerst door verschillende biechten moeten uitleggen waar de opdracht precies om gaat. ::ok::

- Opdrachten zelf: We hebben er nog maar 2 echt gezien, maar tot nu toe echt toffe opdrachten. Uiteraard een beetje afgekeken van België, maar beter goed gejat dan slecht bedacht. Ik vind het in ieder geval een goede ontwikkeling, vooral de 'opdrachten-in-opdrachten' zoals bij opdracht 2. Hopelijk krijgen we de rest van het seizoen net zulke leuke opdrachten.  ::tandpastasmiley::

- Geldbedragen: Heerlijk om te zien dat er in opdracht 1 eindelijk weer eens 4000 euro te verdienen valt! En geen alles-of-niks opdrachten, dus de mol moet eindelijk goed aan het werk. Ik heb dat echt wel gemist de afgelopen jaren, met lage geldbedragen waardoor bijna iedere nieuwe mol het record van 'laagste pot ooit' verbrak, of opdrachten die dusdanig onhaalbaar waren dat je er als mol weinig energie in hoeft te steken. Vind het echt een hele goede ontwikkeling dat de opdrachten (in ieder geval deze aflevering) goed in elkaar zaten met mooie bedragen.  ::bravo::


Negatief:
- Molgeld: Voor mij hoort het molgeld er echt bij in Wie is de Mol? Het is juist één van die dingen die ervoor zorgt dat het spel 24 uur per dag doorgaat. Het is in mijn ogen echt een ding dat het spel harder kan maken en voor veranderingen in de groepsdynamiek zorgen. Wie herinnert zich niet de legendarische acties van bijvoorbeeld Jeroen en Sebastiaan Labrie als penningmeester? Ik hoop dat ze het fysieke geld later dit seizoen wel weer aan bod brengen...  ::jaja::

- Beelden buiten de opdrachten: Hopelijk komt dit de komende afleveringen nog wel terug, maar ik miste wel dat stukje buiten de opdrachten om waarin je de groep echt een beetje leert kennen. Ik vind sowieso dat dit met het jaar minder lijkt te worden, maar dat ligt misschien aan mij. Anders mogen ze best wel een half uurtje aan de uitzending plakken hoor als ze er dan meer ruimte voor hebben  :-X

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Veranderingen
« Reactie #32 Gepost op: 9-01-2023, 11:26:48 »
Positief:
- Minder biechten: Maken de opdrachten echt zoveel fijner om naar te kijken. De opdracht wordt gewoon door de opdracht (via Rick) duidelijk en niet doordat de kandidaten ons eerst door verschillende biechten moeten uitleggen waar de opdracht precies om gaat. ::ok::

- Opdrachten zelf: We hebben er nog maar 2 echt gezien, maar tot nu toe echt toffe opdrachten. Uiteraard een beetje afgekeken van België, maar beter goed gejat dan slecht bedacht. Ik vind het in ieder geval een goede ontwikkeling, vooral de 'opdrachten-in-opdrachten' zoals bij opdracht 2. Hopelijk krijgen we de rest van het seizoen net zulke leuke opdrachten.  ::tandpastasmiley::

- Geldbedragen: Heerlijk om te zien dat er in opdracht 1 eindelijk weer eens 4000 euro te verdienen valt! En geen alles-of-niks opdrachten, dus de mol moet eindelijk goed aan het werk. Ik heb dat echt wel gemist de afgelopen jaren, met lage geldbedragen waardoor bijna iedere nieuwe mol het record van 'laagste pot ooit' verbrak, of opdrachten die dusdanig onhaalbaar waren dat je er als mol weinig energie in hoeft te steken. Vind het echt een hele goede ontwikkeling dat de opdrachten (in ieder geval deze aflevering) goed in elkaar zaten met mooie bedragen.  ::bravo::


Negatief:
- Molgeld: Voor mij hoort het molgeld er echt bij in Wie is de Mol? Het is juist één van die dingen die ervoor zorgt dat het spel 24 uur per dag doorgaat. Het is in mijn ogen echt een ding dat het spel harder kan maken en voor veranderingen in de groepsdynamiek zorgen. Wie herinnert zich niet de legendarische acties van bijvoorbeeld Jeroen en Sebastiaan Labrie als penningmeester? Ik hoop dat ze het fysieke geld later dit seizoen wel weer aan bod brengen...  ::jaja::

- Beelden buiten de opdrachten: Hopelijk komt dit de komende afleveringen nog wel terug, maar ik miste wel dat stukje buiten de opdrachten om waarin je de groep echt een beetje leert kennen. Ik vind sowieso dat dit met het jaar minder lijkt te worden, maar dat ligt misschien aan mij. Anders mogen ze best wel een half uurtje aan de uitzending plakken hoor als ze er dan meer ruimte voor hebben  :-X

Ik vond deze zo goed omschreven dat ik hem maar even in zijn volledigheid citeer :)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Veranderingen
« Reactie #33 Gepost op: 9-01-2023, 12:05:20 »
Biechten over verdachte acties van andere kandidaten vind ik heel interessant. Die wil ik niet alleen bij de test horen. Biechten waar kandidaten het over hun strategie hebben hoeven ze er voor mij ook zeker niet uit te laten.

Nu waren er veel minder biechten, maar nog steeds relatief veel die niks met het spel te maken hadden. Is meer de kaasschaafmethode nu. Vind ik geen goede ontwikkeling.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Veranderingen
« Reactie #34 Gepost op: 9-01-2023, 12:15:07 »
Ik kreeg hetzelfde gevoel als toen ik naar aflevering 1 van seizoen 11 zat te kijken ::bravo:: Toen was er ook een kersverse editor, en dat was te zien. Ik denk dat er nog meer verschuivingen zijn geweest in de redactie, want er is deze keer duidelijk gekeken naar De Mol voor inspiratie. Zouden ze met het oog op Zuid-Afrika als land er extra aandacht aan hebben besteed? Deelopdrachten, minder biechten, toffe plottwists buiten het 'vaste kader': hopelijk zijn het blijvertjes.

Er zal vast nog wel fysiek Molgeld komen, of ze moeten de aard van de opdrachten sterk veranderen. In veel opdrachten kon je namelijk fysiek geld pakken in een laserdoolhof, in een bakje langs een route vinden of van een theeplant plukken. Misschien dat Rik vanaf nu de penningmeester is.
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Veranderingen
« Reactie #35 Gepost op: 9-01-2023, 13:50:15 »
Rik heeft in een interview uitgelegd waarom hij het woord executie heeft laten vervallen. Hij vond het niet prettig om dit woord te gebruiken, zeker in een tijd waar in allerlei landen daadwerkelijk executies worden uitgevoerd. Wat mij betreft een prima uitleg en keuze.

Van mij mag Rik ook "tijd voor test en gezellig naar huis met een warm dekentje op de bank" zeggen, maar van deze uitleg krijg ik jeuk. Alsof de "daadwerkelijke executies overal in de wereld" een recent fenomeen zijn. Bovendien is "eliminatie" gewoon een synoniem, dat net zo goed "ombrengen"  betekent. En dat hij er geen probleem mee had om WIDM te presenteren in een genocidale dictatuur als China maakt dit statement al helemaal blaartrekkend hypocriet.  ::)
Woosie down?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Veranderingen
« Reactie #36 Gepost op: 9-01-2023, 13:53:30 »
Je kunt opties elimineren, je kunt ze moeilijk executeren. In die zin is het dus wel minder hard. Niet de meest belangrijke verandering als je het mij vraagt, maar een kniesoor die erop let.
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Veranderingen
« Reactie #37 Gepost op: 9-01-2023, 13:59:48 »
Je kunt opties elimineren, je kunt ze moeilijk executeren. In die zin is het dus wel minder hard. Niet de meest belangrijke verandering als je het mij vraagt, maar een kniesoor die erop let.

Nouja, in het Engels betekent "to execute" ook gewoon "uitvoeren". En Tunnelgraver merkte terecht op dat in de onderwereld "eliminaties" aan de orde van de dag zijn. En waarom nú die verandering? Je zou kunnen zeggen dat alle daadwerkelijke executies vóór de inval in Oekraïne daardoor gebagatelliseerd worden (ik zeg dat overigens niet). Het is lood om oud ijzer. Ik erger me niet zozeer aan het gebruik van een ander woord, maar des te meer aan zijn vrome uitleg waarmee hij zichzelf een aureool aanmeet. Zeg dan gewoon niets.
Woosie down?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Veranderingen
« Reactie #38 Gepost op: 9-01-2023, 15:19:33 »
Ik erger me niet zozeer aan het gebruik van een ander woord, maar des te meer aan zijn vrome uitleg waarmee hij zichzelf een aureool aanmeet. Zeg dan gewoon niets.

Precies! De regisseur had mijns inziens in dit geval de presentator moeten terugfluiten.


Overigens vraag ik me af of we nu behalve 'digitaal Molgeld' ook 'digitale vrijstellingen' en/of 'digitale topito's' krijgen?
Dan zijn die fijn ook niet meer te jatten en wordt er een heel stuk dynamiek van het spel weggehaald.

 :-\\
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Verandering
« Reactie #39 Gepost op: 9-01-2023, 15:28:09 »
Ik heb het al keer bij een serie van de mol gezegd dat ik een gevaar vind zitten aan het hebben van deelopdrachten en dat wordt door jurre ook al benoemd in het extra materiaal ( dansen en zingen ) .  Door de groep veelvuldig op te splitsen , komen bepaalde kandidaten minder in de buurt van de mol.  En heeft niet iedereen volledige kennis over wat er die dag heeft plaatsgevonden. Je bent dus voor je informatie afhankelijk van de mededeelzaamheid van medekandidaten .

Dit wordt vaak opgelost door een bondgenoot te zoeken en en dan strategisch plaats te nemen in verschillende groepjes.