Auteur Topic: Veranderingen  (gelezen 9466 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Veranderingen
« Reactie #40 Gepost op: 9-01-2023, 16:44:38 »

Overigens vraag ik me af of we nu behalve 'digitaal Molgeld' ook 'digitale vrijstellingen' en/of 'digitale topito's' krijgen?
Dan zijn die fijn ook niet meer te jatten en wordt er een heel stuk dynamiek van het spel weggehaald.

 :-\\

De digitale pot kan ik niet zo erg vinden, merk ik. In Vlaanderen doen ze dat al langer, en tot tevredenheid. Misschien is het zelfs wel een vooruitgang: al dat gehannes met het kiezen van een penningmeester - wat na 2005 nooit meer tot echt spannende conflicten heeft geleid - was toch een beetje zinloze schermvulling. En ja, het ontneemt de mol ook de kans om geld uit de pot te rampassen, maar na één beroemd geworden keer - George in Portugal - had ik die tamelijk luie vorm van mollen ook wel gezien. In de afgelopen bijna-kwarteeuw is alles wat er met fysiek geld kan gebeuren al eens gedaan - stelen, minbedragen, zichzelf 'vernietigende' biljetten, hints op de briefjes - dus dit vind ik eigenlijk wel verfrissend.  ::jaja::
Woosie down?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Veranderingen
« Reactie #41 Gepost op: 9-01-2023, 16:59:38 »
De rol van de penningmeester vind ik opzich wel iets te saai/zinloos geworden ja. Altijd hetzelfde, beetje overhyped en uiteindelijk gebeurt er bijna nooit iets met het geld.

Aan de andere kant vind ik het wel een beetje bij Wie is de Mol? horen om fysiek geld te hebben. Ziet er toch altijd leuk uit en je kan het ook fysiek gebruiken in opdrachten. Het penningmeestergekneuter kan er dan verder prima worden uitgeknipt.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #42 Gepost op: 9-01-2023, 17:21:05 »
Ik ben het op zich wel met jullie eens dat het nu verfrissend is. Maar volgend jaar graag toch weer cash geld terug! Elk jaar verandering toch??  ::trots:: 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Veranderingen
« Reactie #43 Gepost op: 9-01-2023, 17:24:50 »
Mijn eerste reactie was al dat ik genoten heb van de finale aflevering en vooral het plezier dat Everon had maakte  hem een leuke mol. Hij had best leuke acties maar er is ook het nodige mislukt. Wat nu bij mij blijft hangen is dat ik het langzamerhand flauw ga vinden dat de mol geld verstopt, weggooit of opeet. Dat ziet er leuk uit op beeld in de finale maar is uiteindelijk maar kruimelwerk en niet zo moeilijk als je alleen met een cameraman/vrouw bent.

Dat komt mogelijk ook omdat er cash geld te rapen valt. De vergelijking mag hier niet gemaakt worden maar dat is een wereld van verschil met de Vlaamse mol. Geen cash geld, de opdrachten moeten daar echt gesaboteerd worden. De mol wordt ook in België geholpen door voorkennis en codetaal van de presentator maar moet vervolgens wel zelf aan de bak!

Dit  poste ik vorig jaar direct na de finale en ik vind het een vooruitgang als er geen gesjoemel met fysiek geld meer mogelijk is.

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #44 Gepost op: 9-01-2023, 23:53:52 »
Met het risico op een onbedoelde stereotypering van het land Zuid Afrika, was mijn eerste ingeving dat ze wellicht niet daar op straat met - ook al zijn het nep coupures - bankbiljetten willen wapperen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Veranderingen
« Reactie #45 Gepost op: 10-01-2023, 01:04:55 »
Met het risico op een onbedoelde stereotypering van het land Zuid Afrika, was mijn eerste ingeving dat ze wellicht niet daar op straat met - ook al zijn het nep coupures - bankbiljetten willen wapperen.

Dat eventuele sentiment zou dan in elk geval niet ingegeven zijn door hun eerdere ervaringen in exact hetzelfde land...   ;)
Woosie down?

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #46 Gepost op: 10-01-2023, 17:41:59 »
Dat eventuele sentiment zou dan in elk geval niet ingegeven zijn door hun eerdere ervaringen in exact hetzelfde land...   ;)

Daar heb je helemaal gelijk in. Dan zal het eerder spel-technisch zijn als het papieren geld verdwijnt uit het programma.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Veranderingen
« Reactie #47 Gepost op: 10-01-2023, 17:59:53 »
In de podcast Trust Nobody (yay!) vond ik de drie tafelgasten wel een goede uitleg hebben voor het verdwijnen van fysiek geld. Onder andere zeggen ze daar - in mijn woorden - dat productie er misschien helemaal niet zo blij mee was dat er zo werd gerommeld met achtergehouden briefjes en dergelijke, dat ze ervoor hebben gekozen om dat nu onmogelijk te maken.

Terug mijn eigen mening, vind ik het wel goed dat het geld dit keer wordt weggelaten, omdat dat gedoe met geld wel of niet "in de pot stoppen" de focus weghaalt van wat de essentie van het spel is - het geld wordt verdiend (of niet verdiend) in de opdrachten.

Verder vond ik het recente gedoe met douceurtjes en beslissingen voor penningmeesters zelf erg flauw worden. Die keer met Hadewych voor een joker in 2012 - was dat de eerste keer? - was het een heel klein dingetje tussendoor, maar vanaf Margriet werd het een heel ding en zelf vond ik het steeds erg vervelend dat er zo met de pot werd gerommeld.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #48 Gepost op: 10-01-2023, 18:27:29 »
Sarah mag volgende week geld uit de digitale pot spelen. 'Losgeld' betalen om opnieuw toegang te krijgen (klinkt als ransomware) met digitaal geld (verwijzing naar bitcoins). Ik link het verdwijnen van papieren geld dus aan Daniël op dit moment.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #49 Gepost op: 11-01-2023, 17:44:36 »
het recente gedoe met douceurtjes en beslissingen voor penningmeesters zelf erg flauw worden.
Dit gedeelte ben ik helemaal eens...... een penningmeester moet een bescheiden kleine rol hebben en geen beslisbevoegdheid over allerhande spellen. Dus ik ben 'voor straf' akkoord dat die hele penningmeester er dit seizoen uitgemieterd is. Maar ik vind wel dat die bescheiden rol volgend jaar weer terug moet. Ik vind het machtig mooi om te zien hoe zo'n penningmeester dan verkozen wordt onder de kandidaten. Dat psychologische aspect heeft me aan vele mollen gebracht.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Veranderingen
« Reactie #50 Gepost op: 12-01-2023, 16:06:32 »
zoveel mogelijk contant blijven betalen mensen!!
Want? #durftevragen

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Veranderingen
« Reactie #51 Gepost op: 12-01-2023, 16:10:32 »
Ze kunnen het doen zoals monopoly met bankkaarten. Mits bezit van het kaske/bakske/pinapparaat kan er dan alsnog van de pot gestolen worden. Dan kunnen we lekker pinnen zoals ze het in Nederland zeggen.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Veranderingen
« Reactie #52 Gepost op: 14-01-2023, 00:14:48 »
Van mij mag Rik ook "tijd voor test en gezellig naar huis met een warm dekentje op de bank" zeggen, maar van deze uitleg krijg ik jeuk. Alsof de "daadwerkelijke executies overal in de wereld" een recent fenomeen zijn. Bovendien is "eliminatie" gewoon een synoniem, dat net zo goed "ombrengen"  betekent. En dat hij er geen probleem mee had om WIDM te presenteren in een genocidale dictatuur als China maakt dit statement al helemaal blaartrekkend hypocriet.  ::)

Eens. En echte executies worden - helaas - al sinds mensenheugenis uitgevoerd in grote delen van de wereld (ik denk zelfs lang geleden in de tijd van de Romeinen, de Middeleeuwen etc. vaker en op meer plekken dan in 2023). Om dan na 23/24 jaar WIDM ervoor te kiezen om dat woord niet meer te gebruiken. Het is voor mij geen heet hangijzer, maar de uitleg is inderdaad debiel. Zou de vraag 'Is de Mol een man of vrouw' er nog wel in zitten?
« Laatst bewerkt op: 14-01-2023, 00:16:35 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Veranderingen
« Reactie #53 Gepost op: 14-01-2023, 13:06:28 »
Ik geloof niet dat het vervangen van executie door eliminatie ook maar iets te maken heeft met executies in Iran of de woke cultuur. Eerder denk ik dat ze (eindelijk) eens goed naar het programma van onze zuiderburen hebben gekeken, wat je ook terugziet in de gelaagde tweede opdracht. Daar gebruiken ze altijd al de term eliminatie. Dit is volgens mij ook de enig juiste term. Want elimineren doe je als je (mogelijkheden) wegstreept.
Executie betekent iets uitvoeren, dat kan van alles zijn.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Veranderingen
« Reactie #54 Gepost op: 14-01-2023, 18:38:36 »
Ik geloof niet dat het vervangen van executie door eliminatie ook maar iets te maken heeft met executies in Iran of de woke cultuur. Eerder denk ik dat ze (eindelijk) eens goed naar het programma van onze zuiderburen hebben gekeken, wat je ook terugziet in de gelaagde tweede opdracht. Daar gebruiken ze altijd al de term eliminatie. Dit is volgens mij ook de enig juiste term. Want elimineren doe je als je (mogelijkheden) wegstreept.
Executie betekent iets uitvoeren, dat kan van alles zijn.

Executie betekent óók ombrengen, maar elimineren eveneens. Het eerste woord wordt vooral gebruikt in geval van een terdoodveroordeling of standrecht, het tweede met name bij bende-oorlogen. Dus dat is qua dood-analogie lood om oud ijzer.

En waarom gaf Rik dan juist wel die woke-verklaring? Hij had óf niets kunnen zeggen, óf er desgevraagd juist een gebbetje van kunnen maken in de trant van: 'De molloten dringen er altijd op aan dat wij als makers beter naar de Vlaamse Mol moeten kijken. Welnu, dat heb ik gedaan en Giles zegt ook "eliminatie".' Dan had geen haan er naar gekraaid.
Woosie down?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Veranderingen
« Reactie #55 Gepost op: 14-01-2023, 18:55:55 »
Ze kunnen het doen zoals monopoly met bankkaarten. Mits bezit van het kaske/bakske/pinapparaat kan er dan alsnog van de pot gestolen worden. Dan kunnen we lekker pinnen zoals ze het in Nederland zeggen.
hoe noemen jullie dat dan? Betalen met den elektríek?

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Veranderingen
« Reactie #56 Gepost op: 14-01-2023, 19:22:00 »
 ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Veranderingen
« Reactie #57 Gepost op: 14-01-2023, 22:02:23 »
3 opdrachten gaan naar 2, maar per opdracht is wel een hoger bedrag te verdienen.

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Veranderingen
« Reactie #58 Gepost op: 14-01-2023, 22:05:37 »
Zou de vraag 'Is de Mol een man of vrouw' er nog wel in zitten?

Ik weet niet zo goed of dit misschien een sarcastische of retorische vraag is, maar vandaag bij de test werd duidelijk dat deze vraag er nog in zit.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Veranderingen
« Reactie #59 Gepost op: 14-01-2023, 22:10:49 »
3 opdrachten gaan naar 2, maar per opdracht is wel een hoger bedrag te verdienen.
In de vooruitblik kon ik 3 opdrachten herkennen voor volgende week.