Auteur Topic: [Aflevering 2] - Kunstgreep  (gelezen 8433 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #20 Gepost op: 14-01-2023, 22:05:26 »
Dit bedoel ik niet negatief maar gewoon uit interesse. Waar zat de gelaagdheid in opdracht 2?
Verschillende manieren waarop je een foto kan insteken (letterlijke objecten, kleuren), twee verschillende groepen en acties nodig (fotograferen, muren ziejeb), rebus om het te verdubbelen. Niet de meest gelaagde opdracht tot nu toe, maar al gelaagder dan veel opdrachten uit het verleden.

Kan je nagaan hoe het voor de kandidaten is die een test moeten maken over potentiële mollen die ze amper aan het werk hebben kunnen zien. Het is toch wel een grote loterij zo in het begin.
Ben ik het wel mee eens. WIDM zelf spelen is een andere ervaring dan wat wij op televisie zien. Als de foto-groep besluit om geen informatie te delen, weet de andere groep helemaal noets. Bondjes worden veel crucialer.
...óf niet!

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #21 Gepost op: 14-01-2023, 22:12:26 »
Soy irriteert me al lichtelijk, echt zo iemand die echt van tevoren heeft besloten extreem veel te gaan nepmollen. Of hij is de Mol maar dan meteen ook geen beste.

ik heb dit met annick  :-X

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #22 Gepost op: 14-01-2023, 22:12:52 »
Die staalfabriek, Sarah die de drone en schokken aanstuurt: op en top mollocatie. Maar chaotisch als altijd. Genoeg zaken gezien die opvallen maar het lijstje met namen is lang. Het leek wel alsof de mol besloten had Sarah niet terug te willen hebben en dus die 3k nooit gehaald zou gaan worden.

En dan die proplocatie + muurschilderingen. Ook een beproefde methode waarbij groepen elkaar moeten aansturen. Nu heb je zeker de nodige verbeelding nodig bij de gemaakte foto's van de groep op de props afdeling. Maar het is ook duidelijk dat Soy zoiets had van: tijd om te hulpmollen. En waar Daniel in de eerste aflevering flink wel bekritiseerd als te enthousiast bleef het hier stil na afloop. De focus ging op Jurre omdat ie landscape fotografie deed ipv portrait fotografie. Dan zoek ik het ook eerder bij de kandidaten die wijselijk hun mond hielden.

Omdat je alleen geen echt overzicht hebt bij die staalfabriek en Soy zijn stempel drukte bij het zoeken en fotograferen van foutieve muurschilderingen schiet ik alleen weinig op met mijn molverdenkingen.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #23 Gepost op: 14-01-2023, 22:19:11 »
Fenomenale aflevering  ::bravo:: Ik zit er helemaal in dit seizoen, wat een sterke start  ::bravo::
Ik vond deze dan eigenlijk weer een beetje terug bij af  :-\\

Eerste opdracht was aardig, maar het was volstrekt onmogelijk om in 45 minuutjes €3000 te halen. Enkel met topatleten en perfecte uitvoering was er een kans van slagen geweest. Dit vind ik zo typisch voor WIDM en ik vind het jammer dat het er weer in zit. Als kijkers hadden we verder ook niet echt een overzicht van wat er nou gebeurde; we keken naar wat aan elkaar geplakte beelden van in paniek rondrennende BN'ers.

Tweede opdracht was matig interessant. Voor de kijker niet echt boeiend en voor de kandidaten op straat vermoedelijk bijzonder saai.

En toen was het alweer tijd voor de test...
« Laatst bewerkt op: 14-01-2023, 22:21:03 door vickypollard »

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #24 Gepost op: 14-01-2023, 22:23:23 »
Deze aflevering deed me op de één of andere manier wat minder dan de vorige aflevering. Het voelde toch vooral als een ‘standaard’ worm aflevering.

Je ziet dat de makers proberen de opdrachten minder ‘plat’ te maken, waar ik heel blij mee ben, maar het kwam toch niet helemaal uit de verf. 

Dat Sarah invloed had op de opdracht van de kandidaten was heel goed gevonden, maar verder werd er uiteindelijk vooral veel chaos in beeld gebracht, zeker in de tweede opdracht.

Misschien dat het komt doordat het 2 van die rommelige opdrachten waren en dat de uitzending meer in balans was geweest als daar een meer mysterieuze/psychologische opdracht tegenover had gestaan.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #25 Gepost op: 14-01-2023, 22:44:34 »
Weer fijne aflevering, al was de eerste opdracht wat te chaotisch om goed te kunnen volgen.
Ben nu al benieuwd naar aflevering 3!

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #26 Gepost op: 14-01-2023, 22:52:40 »
maar verder werd er uiteindelijk vooral veel chaos in beeld gebracht, zeker in de tweede opdracht.

Misschien dat het komt doordat het 2 van die rommelige opdrachten waren en dat de uitzending meer in balans was geweest als daar een meer mysterieuze/psychologische opdracht tegenover had gestaan.

Ik deel deze mening. Proef 2 zal ik nog eens moeten herbekijken, want bij zoveel chaos ben ik even afgehaakt.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2023, 22:54:20 door Molekule »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #27 Gepost op: 14-01-2023, 22:55:42 »
Leuke groep, leuke locatie. Was wel enthousiast aan het begin van de 1e opdracht. Leuk, die dubbele laag met Sarah die als een Milgram experiment deelneemster de anderen schokken kan toedienen - en dat ook zonder schroom doet. Maar zoals anderen hier ook al aangaven: dan is het wel een beetje sneu dat ze fantastisch werk leverde en toch niet terug kon komen. Omdat de lat door de makers wel erg hoog was gelegd. Maar het maakt wel dat je je afvraagt of de mol goed zijn/haar best heeft gedaan om Sarah wel terug te krijgen (chaos en verdeeldheid in de groep dan ongetwijfeld wat meestal in het voordeel van de mol is), of juist als vanouds zo min mogelijk geld wil binnenbrengen. Had Sarah graag teruggezien in de groep, met een hoop gedoe daaromheen als het even kon.

Tweede opdracht was leuk, mij vielen Anke en Soy daar in eerste instantie op. Soy is zo obvious aan het mollen dat ik wel vraagtekens zet bij hem, maar Anke was subtiel aan het sturen en meegaan in foute suggesties van anderen. Terwijl Daniel terecht tegengas gaf en de juiste foto maakte. Maar waarom brengen de makers zulke opdrachten toch zo vaak onduidelijk in beeld? Als de kijker een beetje een beeld had van waar die correctie graffiti zich bevond op een plattegrondje, was het een veel spannender opdracht geweest om te zien.

Hopelijk komen er in de volgende afleveringen meer opdrachten met psychologische dilemma's en dubbele lagen. Maar vind het een leuk seizoen tot nu toe.


Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #28 Gepost op: 14-01-2023, 23:00:30 »
...
Maar het maakt wel dat je je afvraagt of de mol goed zijn/haar best heeft gedaan om Sarah wel terug te krijgen (chaos en verdeeldheid in de groep dan ongetwijfeld wat meestal in het voordeel van de mol is), of juist als vanouds zo min mogelijk geld wil binnenbrengen.
...
Het was voor de mol effectiever geweest Sarah terug te krijgen, want dan was, in dit geval, 90% van het geld weggespeeld. Dus stel, ze hadden €1700 gehaald, dan was er €1530 verdwenen doordat Sarah terugkwam. Dat is een stuk effectiever dan proberen als enige die opdracht te saboteren ;)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #29 Gepost op: 14-01-2023, 23:22:06 »
Het was voor de mol effectiever geweest Sarah terug te krijgen, want dan was, in dit geval, 90% van het geld weggespeeld. Dus stel, ze hadden €1700 gehaald, dan was er €1530 verdwenen doordat Sarah terugkwam. Dat is een stuk effectiever dan proberen als enige die opdracht te saboteren ;)

Exact! Ik denk dus dat de mol zijn/haar best heeft gedaan hier  ::jaja::
You'll never walk alone

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #30 Gepost op: 14-01-2023, 23:23:52 »
Het was voor de mol effectiever geweest Sarah terug te krijgen, want dan was, in dit geval, 90% van het geld weggespeeld. Dus stel, ze hadden €1700 gehaald, dan was er €1530 verdwenen doordat Sarah terugkwam. Dat is een stuk effectiever dan proberen als enige die opdracht te saboteren ;)

Klopt, maar de mol wist wellicht niet hoeveel procent Sarah gehaald had. Alleen hoe vaak het mis ging bij haar (drone of schok dan). Blijft altijd een klein risico dat de mol wel volop geld inbrengt in de hoop Sarah daarmee terug te krijgen - en dus geld weg te spelen plus chaos terug in het spel te halen - maar dat zij haar spel gewoon niet goed genoeg speelde? En dan zit dat geld (minimaal 1500 euro en maximaal 3000 euro) mede dankzij de mol wel in de pot. Althans, zo begreep ik het spel, moet de aflevering nog een keer terugkijken  :)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #31 Gepost op: 14-01-2023, 23:25:32 »
Is er iemand die halverwege meer zijn of haar best is gaan doen? Juist omdat je weet dat Sarah het goed aan het doen is?

En wat zou een manier kunnen zijn om de mol te laten weten hoe goed of slecht Sarah het doet?

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2023, 23:42:11 »
Bottom line van wat hier gezegd wordt (mocht de crew meelezen)

Er zit vooruitgang in de opdrachten maar het is allemaal te chaotisch in beeld gebracht.

Ik wil echt rustigere opdrachten waarin we de kandidaten echt goed kunnen observeren. Hergebruik een goede opdracht uit het verleden of iets van de belgische Mol, i dont care maar in deze chaos gaan we echt niet kunnen ontdekken wie er een Mol is.

En zoooooo jammer van Sarah, zij had dit seizoen echt kunnen opschudden naar mijn idee. Zo iemand die nog niet heel bekend is en waar je geen vooroordeel over hebt en die lekker hard en fanatiek speelt. Gelukkig lijkt iedereen vrij fanatiek dit seizoen dus het komt wellicht goed. Maar geef ons wat gelaagde opdrachten die rustig in beeld worden gebracht waar we de kandidaten goed observeren en ik ben een blij mens.
Voorbeelden van soort opdrachten die ik graag zou zien (uiteraard niet volledig hergebruikt maar in de richting van..)

- molboekjes opdrscht in kerk s11
- kerkopdracht s13
- liftopdracht s7
- meet the mole opdrachten (s6,8 en 9)

« Laatst bewerkt op: 14-01-2023, 23:45:56 door Rämon »

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #33 Gepost op: 15-01-2023, 00:43:55 »
Vond het maar een slappe aflevering, heel matig in beeld gebracht ook.

De eerste opdracht was niet te halen en dus jammer voor Sarah! De tweede opdracht was enorm chaotisch en ontzettend slecht gespeeld door de zoekers. De rebus was een aardige toevoeging, maar niet te doen met 1 koffer. En de derde opdracht.. Oh nee, die was er niet! :-\\

Nee, dit was helaas weer het niveau van afgelopen jaren.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #34 Gepost op: 15-01-2023, 00:48:45 »
Van de term 'gelaagdheid' circuleren verschillende definities, zo te zien. De eerste opdracht voldeed wel enigszins aan de mijne, in de zin dat er een element in de opdracht was waarvan de grootste kandidatengroep geen weet had.

De tweede opdracht daarentegen was m.i. vrij rechttoe rechtaan, maar daar is verder niets mis mee. Annick werd nogal verdacht in beeld gebracht ("Je zit gewoon te muiten"), en Soy deed erg zijn best om mols over te komen met zijn al te onbesuisde gekiek.

Het was een leuke aflevering, maar ik onderschrijf de kritiek over de chaotische montage. Ik wil bij een opdracht graag zien hoe deze verloopt, en vooral van de eerste kregen we meer een sfeerimpressie. De foto-opdracht vond ik al integerder in beeld gebracht. Wel jammer van het geregisseerde bondje tussen Daan en Anke, maar soit.
Woosie down?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #35 Gepost op: 15-01-2023, 01:32:48 »
Onder gelaagdheid versta ik dat er meerdere opdrachten zijn ( de lagen ) die onderling invloed hebben op elkaar . Dus de uitkomst van de ene opdracht heeft een gevolg op de uitvoering van de andere.

Dus bv het aanraken van de spiraal op het afgaan van het alarm. Maar ook het niet raden van 5 vd 6 graffiti’s waardoor er slechts 1 deel van de rebus getoond kan worden .

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #36 Gepost op: 15-01-2023, 01:45:01 »
Onder gelaagdheid versta ik dat er meerdere opdrachten zijn ( de lagen ) die onderling invloed hebben op elkaar . Dus de uitkomst van de ene opdracht heeft een gevolg op de uitvoering van de andere.

Dus bv het aanraken van de spiraal op het afgaan van het alarm. Maar ook het niet raden van 5 vd 6 graffiti’s waardoor er slechts 1 deel van de rebus getoond kan worden .

Hmmjah, okee. Zo bezien had ook opdracht 2 een flinterdun extra laagje.
Woosie down?

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #37 Gepost op: 15-01-2023, 06:49:15 »
Het valt mij op dat de makers het niet heel snel goed kunnen doen. Zijn de molloten niet iets te verwend geraakt door de jaren. De tijd dat de makers een serie konden maken die door kijkers maar 1x werd bekeken ligt ver achter ons. De afleveringen worden frame bij frame doorgenomen. Daarbij mag de mol niet te opzichtig of te onopvallend in beeld worden gebracht en het liefst nog duidelijke hints naar de mol, maar ook weer niet zo opvallend dat ze (frame per frame) te ontdekken zijn.  >:D  ::oink::

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #38 Gepost op: 15-01-2023, 08:40:32 »
Bottom line van wat hier gezegd wordt (mocht de crew meelezen)

Er zit vooruitgang in de opdrachten maar het is allemaal te chaotisch in beeld gebracht.

Ik wil echt rustigere opdrachten waarin we de kandidaten echt goed kunnen observeren. Hergebruik een goede opdracht uit het verleden of iets van de belgische Mol, i dont care maar in deze chaos gaan we echt niet kunnen ontdekken wie er een Mol is.

Ik denk dat je daarvoor vooral ook meer tijd voor opdrachten moet uittrekken. Met 45 minuutjes (en in het verleden nog vaker: 30) is het gegarandeerd chaos.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 2] - Kunstgreep
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2023, 09:53:51 »
Ik kan hier slechts aan toevoegen, het meeste is al gezegd, dat de zoektocht in november behalve de kisten, ook in aflevering 2 een element daarvan bevatte: wij hadden toen ook muurschilderingen.

Ben benieuwd of ook de puzzelstukken in een aflevering terug gaan komen, want ook die waren heel erg leuk en hadden een hoog opdracht-gehalte.


Met dat laatste bedoel ik:  dat deel zou heel goed in een echte opdracht hebben gepast.