Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding  (gelezen 8387 keer)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #20 Gepost op: 22-01-2023, 09:39:01 »
Ik zat nog te wachten op Rik die zou zeggen: gefeliciteerd met het vinden van alle zeven tafels. Helaas zijn niet bij elke tafel alle knoppen synchroon ingedrukt.

Want dat viel mij op: aftellen 1...2...3... en bij enkele tafels zag je dat Anke of Annick niet tegelijk met de rest de knop I drukte. Verder valt er weinig te mollen als Daniel de spelbreker hier is door de groep bij elkaar te houden. Anke of Annick probeerde ook te pushen om toch op te splitsen, toch een tafel verder te gaan.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #21 Gepost op: 22-01-2023, 09:54:41 »
Ik vond deze opdracht best tof om te kijken:
- mooie plaatjes van Zuid-Afrika, iets zien van het land.
- tof om de adrenaline te zien, camera’s waren goed geplaatst.
- ook wel eens leuk dat een groep goed nadenkt en de opdracht zo naar een goed einde brengt. We zeggen hier zo vaak: ze hadden de opdracht makkelijk kunnen halen als ze zo en zo hadden gedaan.
- ik vind dat er wel wat te speuren en strepen valt, juist omdat de goede aanpak wordt gekozen. Lichte potloodstreep door:
* Soy omdat hij niemand alleen bij de knoppen wil laten (en zelf ook niet van de gelegenheid gebruik gemaakt heeft om even te drukken) en Annick weerhoudt van per ongeluk drukken.
* Daniël (en Nabil??) omdat die zo strak de leiding nam en het naar een goed einde bracht.
* Anke en Daniël, omdat ze de groep tegenhielden om verder te zoeken.

Het was mij wel totaal onduidelijk welke consequentie drukken op het scherm had/ hoe vaak ze mochten drukken etc, maar volgens mij wist de groep dat ook niet.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #22 Gepost op: 22-01-2023, 10:07:21 »
Opdracht was beter geweest als het gelijk drukken ook écht gelijk drukken had betekend. Er zat nu soms een halve seconde tussen, die had dan afgekeurd kunnen worden.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #23 Gepost op: 22-01-2023, 10:36:58 »
Anke lijkt hier, samen met Daniel grotendeels verantwoordelijk voor het feit dat ze stoppen als ze alle tafeltjes gehad hebben. Dat zorgt er voor dat ze op mijn verdachtenlijstje wat zakt.
Waarom? Iemand roept dat ze het geld kwijtraken wanneer ze nog een keer op dezelfde knop drukken maar dat is in de hele speluitleg verder door niemand gezegd. Het enige wat had kunnen gebeuren is dat iemands klok op 0:00 terecht was gekomen maar het leek erop dat ze dat makkelijk konden voorkomen.
Wat Anke doet kan ook als een fanatieke kandidaat spelende mol worden uitgelegd. Ze an er geen geld mee uit de pot spelen m.i.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #24 Gepost op: 22-01-2023, 11:46:22 »
Opdracht was beter geweest als het gelijk drukken ook écht gelijk drukken had betekend. Er zat nu soms een halve seconde tussen, die had dan afgekeurd kunnen worden.
Dan hadden ze moeten definiëren wat tegelijk drukken betekent. Hoeveel tijd mag er zitten tussen de eerste en de laatste. Dan krijg je een heel ander spel en kan de Mol of iemand anders net een fractie te vroeg of te laat zijn. Zonder deze definitie mag je ervan uitgaan dat de marge erg groot was. Anders kun je niet verkopen waarom de ene wel gelijktijdig is en de andere niet terwijl het verschil in beide gevallen (ongeveer) even groot is.

Een ander manier is om te eisen dat alle knoppen op enig moment tegelijk ingedrukt moeten zijn. Met als extra voorwaarde dat geen enkele knop eerder mag zijn ingedrukt en weer losgelaten. Dan heb je niets met de tijd te maken. Deze definitie had er ook voor gezorgd dat als ze een tafel twee keer hadden gedaan, dit tafeltje niet meer geldig was.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #25 Gepost op: 22-01-2023, 11:55:03 »
Ranomi probeert op het laatst nog te gaan zoeken met ‘ iedereen even vaak drukken’  en ze krijgt meerdere mensen mee, maar met name Anke is heel stellig dat ze alles gevonden hebben.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #26 Gepost op: 22-01-2023, 11:57:10 »
Iemand roept dat ze het geld kwijtraken wanneer ze nog een keer op dezelfde knop drukken maar dat is in de hele speluitleg verder door niemand gezegd. Het enige wat had kunnen gebeuren is dat iemands klok op 0:00 terecht was gekomen maar het leek erop dat ze dat makkelijk konden voorkomen.

Er wordt door Rik in de inleiding duidelijk gezegd dat ieder station maar één keer gebruikt mag worden. Wat de consequenties zijn als er een station meerdere keren gebruikt wordt is niet geheel duidelijk, maar het lijkt mij dat het in ieder geval het gewonnen bedrag bij de opdracht verlaagt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #27 Gepost op: 22-01-2023, 12:24:19 »
Je zou de regels als volgt heel kort kunnen omschrijven:
- Elke knop mag maar één keer worden ingedrukt, anders is dat station ongeldig
- Alle knoppen moeten tegelijkertijd zijn ingedrukt door de juiste kandidaten
Edit
Ik zie bij het terugkijken dat er ook geld kan worden verdiend als er maar één iemand drukt. Maakt het iets ingewikkelder.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023, 13:12:34 door MartinJ »

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #28 Gepost op: 22-01-2023, 12:38:35 »
Het feit dat hier zoveel mensen zeggen , je zou dit of je zou dat , geeft voor mij aan dit een mislukte opdracht was in de opzet .    Ik denk echt dat de groep hier de mol buitenspel heeft gezet door constant bij elkaar te blijven  en is de analyse over wat te doen als ze denken dat ze al 7 stations hebben gehad interessant en ook hoe het komt dat ze achter elkaar blijven rijden ( wie geeft daar de aanzet toe, ik herinner me iemand die zegt allemaal achter soy aan )

Offline Martialis1

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #29 Gepost op: 22-01-2023, 13:46:26 »
Tijdens de discussie of ze alle tafels hebben gevonden zegt Annick “ik zag er geloof ik nog een”. Tijdens de discussie zegt ze iets wat niet goed opgenomen lijkt te zijn (heel zacht). Heeft de regie haar opmerking daar in de edit onopvallender gemaakt?

Edit: heeft iemand een overzichtje gemaakt van de namen op de tafels? Want ik geloof dat Jurre 3 keer een tafel heeft ingedrukt maar 2 vingers opsteekt wanneer dat gevraagd wordt. Potentiële mol actie?
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023, 13:56:26 door Martialis1 »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #30 Gepost op: 22-01-2023, 13:55:29 »
Wat Anke doet kan ook als een fanatieke kandidaat spelende mol worden uitgelegd. Ze an er geen geld mee uit de pot spelen m.i.

Zeker, en het kan ook voorsorteren zijn als er een opdracht in het verschiet ligt waar het om "vertrouwen" en/of "precisie" draait. Het geld is binnen, Anke is precies, houdt alles goed bij en ze is te vertrouwen, anders had ze wel door willen gaan met het risico het geld weer kwijt te spelen. Het kan plan B zijn geweest als het niet was gelukt onopvallend te mollen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #31 Gepost op: 22-01-2023, 17:34:37 »
Het koffertjes-vertrouwensspel volgende week wordt heel belangrijk......
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #32 Gepost op: 22-01-2023, 17:37:59 »
Gemiste kans om aan deze opdracht niet een draai te geven à la de balkonopdracht in Colombia. Toen moesten er ook meerdere kandidaten op een plek (een etage) bijeenkomen, maar moesten ze daar vervolgens blijven staan (al was het speelveld daar nu wellicht te groot voor). Daar zou de opdracht een stuk gelaagder van zijn geworden en had geen enkele kandidaat belang bij het als groep blijven opereren zoals gisteren het geval was. Echt een van de allersaaiste en slechtste opdrachten van de laatste jaren.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #33 Gepost op: 22-01-2023, 20:51:34 »
Soy probeert het wel.
- Verwarring zaaien bij de tijdklok
- hij wil de groepen opsplitsen
- hij wil nog verder zoeken terwijl ze in het veld tot de conclusie komen dat ze er al zeven hebben.
Soy kwam twee keer als eerste aan in beeld, eerst op de voet gevolgd door Ranomi, daarna op de voet gevolgd door Annick.
Soy ook met een voice over dat hij als eerste kwam aan rijden en weet je wat ik laat niemand als eerste aan die knoppen zitten. Je kan ook zeggen dat Soy het wilde proberen maar het niet lukte doordat Ranomi op zijn bumper kleefde.

add: bij de executie wijst hij nog een keer naar Nabil die deed iets verdachts. 'De mol heeft gebaald omdat wij het zo goed hebben gedaan.' en 'Nabil was e.e.a. van plan en dat het net niet gelukt is'.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023, 21:58:24 door foxhunter »

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #34 Gepost op: 22-01-2023, 20:59:56 »
Ja, vooral het willen opsplitsen van de groepen maakt Soy verdacht vind ik. Enerzijds het beste jongetje van de klas zijn door Annick te controleren maar anderzijds mollen door op te splitsen zou perfect molgedrag kunnen zijn.

Offline Mol-Dova

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #35 Gepost op: 23-01-2023, 05:00:00 »
Na deze opdracht is het duidelijk.
Deze persoon is helaas ook mijn minst favoriete Mol,
maar zij is de Mol.

Molactie
Molactie #1 (03:54)
Annick probeert weg te rijden van het station - zonder enige reden - nadat ze daar geroepen is.
Alleen Daniel's herhaalde geschreeuw voorkomt dit.

Molactie #2 (04:22)
Annick probeert de anderen direct terug te roepen naar de tijdcellen in plaats van door te rijden. Op dit punt werden slechts 3 stations ingedrukt.
Volkomen zinloos en een poging om de groep tegen te houden.

Molactie #3 (04:54)
Annick drukt onmiddellijk op de knop terwijl de anderen nog discussiëren.
Natuurlijk is dit om de tijd sneller te laten gaan.
Een complete solo die anders niet bij haar past.

Molactie #4 (05:32)
Ze probeert de groep en zichzelf af te remmen.

5. molactie #5 (06:14)
Ze stopt gewoon ^^.
In sommige shots later zie je haar wel op een station.

Hier hebben ze uitgeknipt hoe ze -herhaaldelijk- werd genoemd door een kandidaat.
door een kandidaat. Anders zou het overduidelijk zijn.

6. molactie #6 (06:54)
Geen woorden.
Soms is het gewoon makkelijker dan je denkt.

7. molactie #7 (08:39)
We weten dat er geen ander station is.
Maar Annick zegt dat er een andere is (verder weg).
Of het was een luchtspiegeling of zij is de Mol.
Dit is geen slordigheid meer, dit is opzettelijke manipulatie.

8.Molactie #8 (10:04)
Zij is natuurlijk -samen met Ranomi- de eerste die koste wat het kost weg wil.
en wil doorrijden. Hier ook niet.

Betekenis van de naam "Om Leiding"
De naam van de taak verwijst naar het feit dat het om leiderschap gaat.
Leiderschap?
Over de respectievelijke leidende naam van de mol op de papiertjes!

Elke keer als Annick op een stuk papier staat, is zij de eerste -leidende- naam.

Annick/Ranomi/[niet genoemd].
Annick/Jurre/Daniel
Annick/Anke/Soy/Daniel

Dit is bij geen enkele andere kandidaat het geval.
Haar naam "leidt" daarom altijd de anderen.

Alternativ: OM LEIDING is een anagram voor DE MOL GING.
En wie ging er aan het eind van de discussie? Annick (Molactie #8).

Hoe groot is trouwens de kans dat een kandidaat in de definitieopgave met "MODEL" een anagram van "DE MOL" bedenkt?

PS: Wil je diep in de ogen van de mol kijken?
Aflevering 2 -> 0:24 (WIDM Engelse subs op YT)
« Laatst bewerkt op: 23-01-2023, 05:01:56 door Mol-Dova »

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #36 Gepost op: 23-01-2023, 08:10:24 »
Overtuigende opsomming!

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #37 Gepost op: 23-01-2023, 09:14:57 »
Na deze opdracht is het duidelijk.
Deze persoon is helaas ook mijn minst favoriete Mol,
maar zij is de Mol.

Molactie
Molactie #1 (03:54)
Annick probeert weg te rijden van het station - zonder enige reden - nadat ze daar geroepen is.
Alleen Daniel's herhaalde geschreeuw voorkomt dit.

Molactie #2 (04:22)
Annick probeert de anderen direct terug te roepen naar de tijdcellen in plaats van door te rijden. Op dit punt werden slechts 3 stations ingedrukt.
Volkomen zinloos en een poging om de groep tegen te houden.

Molactie #3 (04:54)
Annick drukt onmiddellijk op de knop terwijl de anderen nog discussiëren.
Natuurlijk is dit om de tijd sneller te laten gaan.
Een complete solo die anders niet bij haar past.

Molactie #4 (05:32)
Ze probeert de groep en zichzelf af te remmen.

5. molactie #5 (06:14)
Ze stopt gewoon ^^.
In sommige shots later zie je haar wel op een station.

Hier hebben ze uitgeknipt hoe ze -herhaaldelijk- werd genoemd door een kandidaat.
door een kandidaat. Anders zou het overduidelijk zijn.

6. molactie #6 (06:54)
Geen woorden.
Soms is het gewoon makkelijker dan je denkt.

7. molactie #7 (08:39)
We weten dat er geen ander station is.
Maar Annick zegt dat er een andere is (verder weg).
Of het was een luchtspiegeling of zij is de Mol.
Dit is geen slordigheid meer, dit is opzettelijke manipulatie.

8.Molactie #8 (10:04)
Zij is natuurlijk -samen met Ranomi- de eerste die koste wat het kost weg wil.
en wil doorrijden. Hier ook niet.

Betekenis van de naam "Om Leiding"
De naam van de taak verwijst naar het feit dat het om leiderschap gaat.
Leiderschap?
Over de respectievelijke leidende naam van de mol op de papiertjes!

Elke keer als Annick op een stuk papier staat, is zij de eerste -leidende- naam.

Annick/Ranomi/[niet genoemd].
Annick/Jurre/Daniel
Annick/Anke/Soy/Daniel

Dit is bij geen enkele andere kandidaat het geval.
Haar naam "leidt" daarom altijd de anderen.

Alternativ: OM LEIDING is een anagram voor DE MOL GING.
En wie ging er aan het eind van de discussie? Annick (Molactie #8).

Hoe groot is trouwens de kans dat een kandidaat in de definitieopgave met "MODEL" een anagram van "DE MOL" bedenkt?

PS: Wil je diep in de ogen van de mol kijken?
Aflevering 2 -> 0:24 (WIDM Engelse subs op YT)

Dank voor de opsomming, het was allemaal indd heel opvallend. Na deze afl ben ik ook bang dat zij de mol is, ik wil het alleen nog niet echt zeggen/accepteren omdat ik dit type mol niet leuk vind.. heel fout, ik weet het. Maar werkelijk bij alles wat er gebeurt probeert ze te mollen. Enige waarmee ik mezelf nog probeer te overtuigen dat ze het niet is, is dat zeker 4 kandidaten haar verdenken. Dus wil ze verdacht worden of is ze de in your face mol?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #38 Gepost op: 23-01-2023, 12:34:00 »
Om leiding:
Om om is mO -> mOl-eiding

mol eindig   ?

add: de mol ging >  i over,  nav vorige post van mol-dova
« Laatst bewerkt op: 23-01-2023, 12:41:05 door Mollem »

Offline tumtum22

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Om Leiding
« Reactie #39 Gepost op: 23-01-2023, 15:12:28 »

Alternativ: OM LEIDING is een anagram voor DE MOL GING.
En wie ging er aan het eind van de discussie? Annick (Molactie #8).


spoiler: je hebt van de tweede 'i' een 'g' gemaakt die er niet was. Dit is geen anagram. (DE MOL IING)