Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan  (gelezen 8914 keer)

Offline Kriekendiek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #20 Gepost op: 21-01-2023, 22:31:02 »
Weer een verwijzing naar VOC..

Herkomst van het schip ingaan
Net als de uitdrukking ‘in de aap gelogeerd zijn’, heeft ‘het schip ingaan’ te maken met de ronselpraktijken van de VOC in de zeventiende eeuw. Op reis gaan met een koopvaardijschip in de zeventiende eeuw was avontuurlijk, maar ook een maandenlange onderneming die erg gevaarlijk was. Vaak voer er op de VOC-schepen veel gespuis mee: doerakken, bandieten, zeg maar het uitschot van de samenleving.
De gevaarlijke reis, het risico op rampen, ongelukken en ziekten en het feit dat de reizen niet altijd gezellig waren, zorgde ervoor dat het lastig aan matrozen komen was voor de VOC. Om deze reden zetten ze onder meer in Amsterdam ronselaars in om matrozen in de val te lokken en een contract te laten ondertekenen, vaak nadat ze een flinke hoeveelheid gratis alcohol hadden gekregen. Deze personen gingen dan letterlijk en figuurlijk het schip in.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #21 Gepost op: 21-01-2023, 22:34:10 »
Dan denk ik niet dat de mol die bewuste enveloppe wil vinden, eerst wel, met mijn molbril op, want dan weet je zeker dat deze in het spel komt, maar als een kandidaat de enveloppe vindt weet je ook vrijwel zeker dat er geen geld in de pot komt...

Als de MOL deze enveloppe vindt kan hij hem verdonkeremanen

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #22 Gepost op: 21-01-2023, 22:50:28 »
Ik kan me niet voorstellen dat het een hint is, maar Spy heeft hier volgens mij echt een ketting met een sleuteltje om tijdens een opdracht over sleutels…

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #23 Gepost op: 21-01-2023, 23:10:31 »
Het was voor mij na drie woorden duidelijk dat het antwoord "schip" moest zijn. Ik vind dat hier de opdracht voor de mol is om te zorgen dat er voor jokers wordt gekozen. Proberen te zorgen dat het codewoord niet wordt gevonden lijkt mij hier een strategie die een grote kans heeft om te mislukken.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #24 Gepost op: 21-01-2023, 23:16:27 »
Als de MOL deze enveloppe vindt kan hij hem verdonkeremanen

moeilijk uitvoerbaar voor de mol. Beter dat een kandidatenteam deze vindt en ermee aan de haal gaat.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #25 Gepost op: 21-01-2023, 23:19:41 »
Het was voor mij na drie woorden duidelijk dat het antwoord "schip" moest zijn. Ik vind dat hier de opdracht voor de mol is om te zorgen dat er voor jokers wordt gekozen. Proberen te zorgen dat het codewoord niet wordt gevonden lijkt mij hier een strategie die een grote kans heeft om te mislukken.

Volgens mij wil de mol juist dat het woord gevonden wordt. Immers, ze moesten het woord goed hebben om het aanbod van Rik te krijgen (geld of jokers). Jurre gaf de aanzet en Daniël maakte het af.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #26 Gepost op: 21-01-2023, 23:21:49 »
en anders had iemand anders hem binnen 10 seconden wel gevonden ook.... Het codewoord was makkelijk,

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #27 Gepost op: 21-01-2023, 23:29:48 »
moeilijk uitvoerbaar voor de mol. Beter dat een kandidatenteam deze vindt en ermee aan de haal gaat.

Lijkt mij niet. Onder op het stapeltje leggen. Achteraan lopen en ergens wegstoppen.

Offline poploo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #28 Gepost op: 21-01-2023, 23:36:34 »
Het was voor mij na drie woorden duidelijk dat het antwoord "schip" moest zijn. Ik vind dat hier de opdracht voor de mol is om te zorgen dat er voor jokers wordt gekozen. Proberen te zorgen dat het codewoord niet wordt gevonden lijkt mij hier een strategie die een grote kans heeft om te mislukken.

Ik denk dat, als de mol het briefje heeft met het dilemma, het ook niet ingebracht hoeft te worden als ze het codewoord niet of niet goed hebben.
Het heeft pas zin om dat dilemma erin te gooien als het daadwerkelijk het geld uit de pot kan houden, dus als je gehoord hebt dat het goede woord genoemd is.

Offline poploo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #29 Gepost op: 21-01-2023, 23:40:45 »
Volgens mij wil de mol juist dat het woord gevonden wordt. Immers, ze moesten het woord goed hebben om het aanbod van Rik te krijgen (geld of jokers). Jurre gaf de aanzet en Daniël maakte het af.

Maar als ze het woord niet vinden hebben ze ook geen geld.

Als mol kan je twee tactieken hebben: of niet goed meezoeken en het woord vinden saboteren, of juist fanatiek meedoen, zorgen dat het dilemma bekend is, en zorgen dat er een team naar Rik gaat die voor de jokers gaat kiezen.
Aangezien het best makkelijk leek (het ijs lag niet heel erg verstopt, de kistjes stonden ook in het zicht, en na een paar woorden kon je het woord schip al vinden), moet je als mol dus zorgen dat de kandidaten die gaan kiezen voor de jokers naar Rik gaan. Dat wil je natuurlijk niet zelf zijn, want dan maakt dat je verdacht.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #30 Gepost op: 21-01-2023, 23:42:47 »
Ik denk dat, als de mol het briefje heeft met het dilemma, het ook niet ingebracht hoeft te worden als ze het codewoord niet of niet goed hebben.
Het heeft pas zin om dat dilemma erin te gooien als het daadwerkelijk het geld uit de pot kan houden, dus als je gehoord hebt dat het goede woord genoemd is.
En bij deze puzzels heb je nogal eens dat er een verkeerd woord genoemd wordt, dat niet bij alle woorden past alleen bij een aantal, dus de mol wil daar wel bij zijn en het goeie woord noemen.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #31 Gepost op: 21-01-2023, 23:44:33 »
Een leuke opdracht qua setting. qua moeilijkheid en twist een beetje mwah.
Ik had na 3 woorden meteen wel door dat het codewoord 'schip' was en vervolgens kan er heel makkelijk gekozen worden voor jokers.

Waar ik de jokers een goede toevoeging vond in opdracht 2; er was een goede reden om tegen elkaar te spelen, was het hier weer zo'n ouderwetse non-twist. Opdracht geslaagd, oh nee toch niet.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #32 Gepost op: 21-01-2023, 23:48:05 »
moet je als mol dus zorgen dat de kandidaten die gaan kiezen voor de jokers naar Rik gaan. Dat wil je natuurlijk niet zelf zijn, want dan maakt dat je verdacht.
Op zich wel verdacht dat Rik dan geen saldo doorgeeft en niet vertelt hoeveel jokers er ingezet zijn. Om af te schermen dat de mol in die groep heeft gezeten?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #33 Gepost op: 21-01-2023, 23:48:20 »
Citaat
Volgens mij wil de mol juist dat het woord gevonden wordt. Immers, ze moesten het woord goed hebben om het aanbod van Rik te krijgen (geld of jokers). Jurre gaf de aanzet en Daniël maakte het af.

Voor de Mol... Het gemakkelijkst is het woord niet te vinden, want geen geld. Het moeilijkst is het woord wel vinden en er een dilemma van maken voor anderen. Daar past eigenlijk alleen Nabil in. Weinig of geen woorden vinden. Ontdekken dat de anderen de woorden wel hebben en dan de jokers er ingooien. Hopen of denk dat ze de jokers kiezen.

[edit] Jurre... Als eerste het goede antwoord roepen en dus geld verdienen en dan maar hopen, dat er in meerderheid voor jokers gekozen wordt. Lijkt mij onmols
« Laatst bewerkt op: 21-01-2023, 23:49:51 door Waardenburg »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #34 Gepost op: 22-01-2023, 00:57:23 »
Ik denk dat het dilemma sowieso was gekomen ook als ze die enveloppe niet hadden gevonden. De bedoeling zal zijn geweest dat de vinders van die enveloppe hier niets over zeggen. Als ze slim zijn proberen ze de andere teams over te halen om hen af te vaardigen om naar Rik te gaan.
Ik snap echt niet waarom de vinders die informatie deelden.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023, 00:58:54 door MartinJ »

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #35 Gepost op: 22-01-2023, 01:13:32 »
Ik ga er toch ook even vanuit dat Rik niet met het aanbod was gekomen, als het briefje niet was gevonden. Weet niet of het aanbod wel was gekomen als Sander en Nabil dit verzwegen hadden voor de groep. Maar ook dan had je als kandidaten toch een lichte voorsprong gehad op de overige kandidaten (het vrouwengroepje) die niets over dit briefje/aanbod wisten.
Vind het nog steeds raar waarom Sander en Nabil dit in de groep gooien. Een kandidaat heeft hier toch geen voordeel bij? Zeker niet als een andere groep naar Rik gaat. Je zou dan op zijn minst willen zorgen dat jouw groepje bij Rik terecht komt.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #36 Gepost op: 22-01-2023, 05:10:36 »
Ik ga er toch ook even vanuit dat Rik niet met het aanbod was gekomen, als het briefje niet was gevonden. Weet niet of het aanbod wel was gekomen als Sander en Nabil dit verzwegen hadden voor de groep.
Een eerlijk spelverloop zou inderdaad geweest zijn dat Rik dat aanbod dan niet zou doen. Maar stel Sander en Nabil hadden het briefje WEL gevonden maar de informatie voor zichzelf gehouden, hoe komen zij er dan ooit achter wat er bij Rik is gebeurd? Nu wreekt zich dat de pot heimelijk is. Niemand kan erin kijken. Het is wel leuk dat dit een draadje lijkt te worden, dus iets dat over meerdere afleveringen gaat beslaan. Ze hadden het er ook onderling al over dat ze het papieren geld misten. Daar is wat mee......

En tja, raar waarom Sander en Nabil dit in de groep gooien..... die goeie ouwe dibbes kan niet anders. Pure teamspeler, alles voor de groep. Ik vond het niet zo gek dat Sander dit deed. Die heeft waarschijnlijk nooit doorgehad dat hij in Wie is de Mol zat maar voor liefdadigheid in Zuid-Afrika zat ::love:: ::regenboog::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #37 Gepost op: 22-01-2023, 08:51:53 »
De reden waarom Sander en Nabil dit deden was volgens mij omdat zij niet wisten of er anderen waren die ook een bericht /aanbod hadden gevonden. Stel er zijn er nog meer gevonden, dan kan je overleggen wie naar Rik mag met welk aanbod. Maar het bleek dat zij de enige waren. Daarna werd het het recht van de sterkste. Het klonk oprecht dat ze voor het geld zouden gaan, maar niet dus.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023, 08:54:13 door Run »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #38 Gepost op: 22-01-2023, 09:45:54 »
Als ze slim zijn proberen ze de andere teams over te halen om hen af te vaardigen om naar Rik te gaan.
Ik snap echt niet waarom de vinders die informatie deelden.

Omdat Sander zoals ze zeiden bij Moltalk te eerlijk was. Maar Nabil als mol kan na de tweede opdracht nu de groep de smaak te pakken heeft met de jokers juist wat eager kandidaten naar Rik afvaardigen. Elke kandidaat en mol kan zonder fysiek geld schaamteloos gaan voor jokers.

Dan leg je wel het dilemma in handen van de kandidaten. Maar na 22 seizoenen wie is de mol weet je als mol 1 ding: als er jokers te verdienen zijn grijpen de kandidaten die direct aan. Ik vond Nabil daarom ook verdacht stil toen Sander het deelde. Niks van: bro/broer wat flik je me nu?
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Het Schip Ingaan
« Reactie #39 Gepost op: 22-01-2023, 10:13:04 »
Als bekend wordt hoeveel geld er in de pot zit, komen de anderen erachter dat er jokers ipv geld is 'uitgekeerd' en dan kun je een discussie verwachten. De mol die waarschijnlijk bij het trio zat, zal de verantwoordelijkheid op de andere twee schuiven. Of er komt geen discussie omdat iedereen denkt: ik had hetzelfde gedaan. Ik denk niet dat er nog een Sander in de groep zit. En het probleem met BN'ers is nu eenmaal dat ze niet voor het geld gaan maar alles doen om zolang mogelijk in het spel te blijven ook al is het maar 0,01 procent extra dan gaan ze daar nog voor.
Dat blijft wat mij betreft een manco, in de eerste seizoenen gingen de kandidaten veel meer voor het geld.
Misschien willen BN'ers niet te kijk staan als types die voor het geld gaan, het staat sportiever als je in het spel wilt blijven. Hoe dan ook, ik zou meer Sanders willen zien in het spel.
Of de bedenkers zouden minder vaak de keuze geld of jokers kunnen invoegen. Een joker individueel vind ik anders, iemand kan slecht in het spel zitten en dan is een joker heel welkom. Maar dit, voor de hele groep bepalen of er geld in de pot komt of jokers uitgedeeld worden aan personen die het misschien helemaal niet nodig hebben, hoeft van mij niet. Jurre had bovendien al al een joker, daar is helemaal niet over gesproken.
De discussie die we zagen was heel kort, waarom een groepje laten gaan van wie er een al een joker in het spel daarvoor heeft gekregen? Dan laat je toch voor de zekerheid een groepje gaan waar geen jokers zijn behaald?
Tussen Daniel, Soy en Jurre vond ook geen discussie plaats, terwijl dit hét moment is om de mol uit zijn tent te lokken als die erbij zit. Zeg dat je voor het geld wilt gaan - voordat je misschien toch voor de joker gaat - en kijk wat er gebeurt.
Achteraf bepaalden ze om te vertellen dat ze voor het geld waren gegaan. Ook dat is een moment om iets meer de diepte in te gaan maar ze lieten zich heel snel ompraten. Hoe wisten ze dat Rik niet zou vertellen dat er jokers waren gepakt? Dat wisten ze misschien niet - behalve de mol - maar Rik vertelde het inderdaad niet.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023, 10:28:04 door Run »