Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte  (gelezen 10949 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #40 Gepost op: 29-01-2023, 10:57:25 »
Ik denk dat de mol op twee paarden heeft gewed in de "badeendgroep". Proberen te vertragen door een lekke band/slag in het wiel te veroorzaken en misschien niet heel hard mee te duwen. Maar toen hij door had dat ze toch wel boven zouden komen, fanatiek gaan meehelpen en tempo maken zodat er gepusht werd om de envelop te openen.

Ik had ook het gevoel dat de klok niet helemaal klopte. Moest er tijdsdruk gesimuleerd worden om de mol die pushte om de envelop open te maken niet te verdacht te maken?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #41 Gepost op: 29-01-2023, 12:28:25 »
Ik zie niet in waarom de mol de badeend zou willen vertragen. Hoe sneller de eend boven zou zijn, hoe sneller de kandidaten bij de envelop zouden zijn en hoe groter de kans zou zijn dat de envelop gevonden zou zijn voordat de connectie met het vliegtuigje zou zijn gevonden. Iedere kandidaat die een ?-envelop ziet maakt die open; dat is een zekerheid.

Ik denk dat de productie had gehoopt op het volgende scenario: de groep arriveert bij de envelop, maar is al ingelicht dat ze hem niet open moeten maken. Dan volgt een heftige discussie tussen de ene groep en de andere groep, want waarom zou de vliegtuiggroep geloofd worden? Misschien zou die groep wel jokers of een vrijstelling krijgen als ze de lopersgroep ervan konden weerhouden de envelop te openen? Dat deze discussie niet is gebeurd, zorgt er eigenlijk voor dat de opdracht qua dynamiek / storytelling in de soep loopt.

Ik denk dat de mol dus bij de eend-groep zit en keihard heeft gewerkt om die eend boven te krijgen. De lekke band en vervolgens de slag in het wiel is denk ik botte pech, wat ook nog steeds kan gebeuren.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #42 Gepost op: 29-01-2023, 12:51:29 »
Soy noemt een stukje telefoonnummer +27 en blijkbaar is dat genoeg om de telefoon van Ranomi over te nemen. Waarom gaat dat zooo makkelijk? Soy communiceerde ook al bij de fruitkisten en dat was ook niet best. Ranomi is te vriendelijk voor Soy. Annick vertelt een heel verhaal, maar de kist is al opengemaakt voordat Soy hiervan iets verteld aan de andere vier. Soy is onderdeel van de communicatieketen die het openmaken had moeten voorkomen. En daarvoor had hij al sneaky geantwoord ja openmaken op de vraag van Jurre of ze de enveloppe gaan openmaken. Ik denk dat ze de enveloppe onder uiterste tijdsdruk open gemaakt hebben omdat ze de info niet tijdig binnenkregen. De keten bestond uit Daniël, Soy en Annick.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #43 Gepost op: 29-01-2023, 12:59:38 »
Soy noemt een stukje telefoonnummer +27 en blijkbaar is dat genoeg om de telefoon van Ranomi over te nemen. Waarom gaat dat zooo makkelijk?

Ik gok voorzichtig dat Ranomi het liefst alle aan anderen over laat zodat ze zelf kan observeren?

Offline poploo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #44 Gepost op: 29-01-2023, 13:03:14 »
Beste plek om te mollen was hier uiteraard bij de eend.
Lekker fanatiek iedereen naar boven aansporen, hoe sneller je er bent, des te minder tijd er is voor de waarschuwing. Daarnaast kan je de waarschuwing anders interpreteren, verkeerd doorgeven enz, allemaal om te zorgen dat de envelop eerder open is. Waarom zou je hier willen vertragen?

Daniël is wat mij betreft gewoon een fanatieke kandidaat. Overduidelijk voorkennis? Dat denk ik niet. Waarom zou je als mol in het duo willen zitten? Vervolgens superfanatiek eendjes scheppen met Annick en zelf met de optie coördinaten komen. Een mol had de coördinaten het langst in het bad laten liggen of teruggegooid, en vervolgens Annick er lekker mee laten stoeien.

Verder valt het me op dat Jurre door de regie weer lekker verdacht in beeld gebracht wordt. Wie spoort de groep aan vanaf de achterhoede?
« Laatst bewerkt op: 29-01-2023, 13:04:48 door poploo »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #45 Gepost op: 29-01-2023, 13:05:28 »
Hoe ver weg van beide locaties stond dat vliegmachientje van die oude goudzoeker? In de montage leken Annick en Daniël de coördinaten betrekkelijk snel gevonden én correct geïnterpreteerd te hebben, maar uiteindelijk bereikte het vliegtuig de eendenkudde pas in de laatste paar minuten. ???
Volgens de montage beginnen Annick en Daniël tegelijk met de Team Badeend aan de opdracht. Maar misschien hadden ze eigenlijk iets korter? Rik zegt tegen ze aan de koffietafel dat de andere kandidaten 'bezig zijn een badeend de berg op te duwen', tegenwoordige tijd dus.
...óf niet!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #46 Gepost op: 29-01-2023, 13:38:21 »
Het pad dat ze met de badeend omhoog lopen ligt 8 tot 10 km van het vliegveld, dus de piloot weet waarschijnlijk waar ze naartoe moeten. Ik denk dus dat er niet echt te mollen valt met de richting waarin de piloot gestuurd wordt. De instructies aan de piloot rond de plek zijn nog enigzins te mollen, maar als Daniel de mol zou zijn, zou  het mollen bij het zwembad moeten gebeuren denk ik. Het vliegtuig is een spectaculair element van de opdracht en leuk voor de televisie, maar erg veel invloed heb je niet. Die envelop gaat waarschijnlijk toch wel open. De keuze ligt in ieder geval bij de "badeendgroep".
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #47 Gepost op: 29-01-2023, 13:45:45 »
De piloot weet natuurlijk waar hij naartoe moet. Er is geen piloot die zich laat inhuren door een televisieprogramma die niet wil weten waar hij naartoe moet vliegen. Wel kan hij zich natuurlijk door Daniel laten instrueren om om te vliegen of meer hoogte te pakken. Al lijkt mij dat eerlijk gezegd sterk.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #48 Gepost op: 29-01-2023, 13:46:34 »

Los daarvan: Soy en Jurre vallen natuurlijk het meest op de envelop met vraagteken. Jurre pakt de envelop maar zoekt naar bevestiging van de groep om hem open te maken (mols) en Soy geeft die bevestiging luidkeels (mols).
Nee, 'Soy geeft die bevestiging luidkeels (kandidaat met rood scherm want vertrouwt de mol)'

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #49 Gepost op: 29-01-2023, 13:47:22 »
Wel een mogelijke productie-assistent opdracht dit, dat vliegtuig moet natuurlijk wel de lucht in

Offline Didier

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 😁😁
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #50 Gepost op: 29-01-2023, 13:50:41 »
Is het mogelijk door middel van een flight radar o.i.d. om de route te achterhalen die Daniël heeft gevlogen? Misschien dat hij heel groot in de lucht de letter M of het woord MOL heeft gemaakt?

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #51 Gepost op: 29-01-2023, 13:52:45 »
Wel een mogelijke productie-assistent opdracht dit, dat vliegtuig moet natuurlijk wel de lucht in
Een argument dat je vaak hoort maar...

Als Daniël en Annick echt veel te lang bij de badeendjes waren blijven staan, kunnen ze dan niet buiten beeld een extra aanwijzing krijgen van een productie-assistent? Soms is het zo makkelijk.
...óf niet!

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #52 Gepost op: 29-01-2023, 13:53:24 »
Een argument dat je vaak hoort maar...

Als Daniël en Annick echt veel te lang bij de badeendjes waren blijven staan, kunnen ze dan niet buiten beeld een extra aanwijzing krijgen van een productie-assistent? Soms is het zo makkelijk.

Ook zeker waar.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #53 Gepost op: 29-01-2023, 13:54:15 »
Ik denk dat Daniel en Annick behoorlijk straighforward te werk zijn gegaan, ondanks de Annick-ruis. Ze moesten Francois zoeken, dus coordinaten was gen rare -voorkennis-gedachte, gewoon slim om aan gps te denken. Het lijkt dat het vliegtuigje weinig tijd had voor de fly-overs. Waarschijnlijk heeft Daniel een flink aantal procedures moeten aanhoren van Francois waardoor ze niet meteen de lucht in konden of iets dergelijks -by the way, had Daniel nou een 'Francois-achtig t-shirt aan?- 

De edits van de 'laatste' minuut zijn compleet door elkaar gehaald, alles om een gigantische (anti) climax te bereiken. Mijn stellige indruk is dat Annick haar warrige telefoontje nog warriger in de mix is gekomen om met name Soy verdacht in beeld te krijgen, na zijn molse aanwijzingen bij het doolhof.

Offline EdAnt

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #54 Gepost op: 29-01-2023, 14:03:53 »
De getallen op de twee badeenden zijn:

BG: -33.2173370
LG: 19.1571590

Als je deze coördinaat opzoekt op de kaart dan kom, niet erg verrassend, op de "Tulbach North Airstrip" terecht. Daniël en Annick zaten - als ik mij niet vergis - in het "Rijks Wine Estate and Hotel" (adres: Van der Stel street, Tulbagh, 6820, Zuid-Afrika). Zoek je de route van hotel naar vliegveldje op in de routeplanner, dan is het 7.2 kilometer rijden. Met de auto doe je daar 7 minuten over.

Ik heb geen idee hoelang ze hebben gedaan over het vinden van de eendjes. Waarschijnlijk niet lang, hooguit 10 minuten. Vervolgens moesten ze na het rijden met de auto, dus zo'n 7 minuten, nog instappen in het vliegtuig. Vervolgens vliegen naar de berg. Voor het rondvliegen hadden ze dan toch wel een dik half uur? Toch?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #55 Gepost op: 29-01-2023, 14:06:51 »
Ik denk ook dat we altijd enorm genept worden met die tijd in beeld. Gewoon lekker om het spannend te maken.
stukje telefoonnummer +27
Het lijkt me de voorname rol van de mol om dit telefoongesprek niet te laten plaatsvinden, dan gaat die envelop altijd wel open of ze komen te laat boven. Ik zag Soy en Nabil wel heel erg met dat vliegtuig bezig en vanuit hun kwam ook het telefoonnummer en gesprek tot stand, dus niet de mol.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #56 Gepost op: 29-01-2023, 14:13:20 »
Een argument dat je vaak hoort maar...

Als Daniël en Annick echt veel te lang bij de badeendjes waren blijven staan, kunnen ze dan niet buiten beeld een extra aanwijzing krijgen van een productie-assistent? Soms is het zo makkelijk.
Toen ik die getallen zag wist ik meteen dat het om GPS coördinaten ging. Hoe wil je anders duidelijk maken waar Francois is? Is geen rocket science voor nodig en ook geen productie-assistent.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #57 Gepost op: 29-01-2023, 14:59:14 »
De mol moet m.i. bij de eend de berg op. Als het lukt, moet de envelop met het vraagteken geopend. Stel, de boodschap was doorgekomen dat het niet mocht. Dan kan de mol twijfel gaan zaaien of de boodschapper wel te vertrouwen is en veel redenen geven waarom niet. Dat die persoon wellicht jokers gaat krijgen of een vrijstelling. In de positie vliegtuig/boodschapper kan de mol niets anders dan afwachten. Want de groep zou zomaar kunnen besluiten het vraagteken wel mee te nemen maar nog niet te openen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #58 Gepost op: 29-01-2023, 15:14:10 »
Precies, het was verstandig van Annick om niet meteen te schreeuwen: 'maak niet open!' want dan was ze door de mol zeker weten neergezet als iemand die jokers kon verdienen, dus ze wilde het rustig mededelen. Het is helemaal aan de groep te wijten dat ze doorgingen met de envelop open maken terwijl ze haar aan de telefoon hadden. Als het nu de laatste seconde was van de tijd, maar ze hadden nog een paar minuten.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #59 Gepost op: 29-01-2023, 16:46:29 »
Tijd is al zo vaak gemanipuleerd in beeld geweest dat er niets in mij werkelijk denkt dat de badeend groep daadwerkelijk maar net binnen tijd boven aan kwam en daarom de enveloppe openmaakte.    Elke groep die boven komt , daar een vraagteken ziet op een enveloppe zal, onder aanmaak van speladrenaline , die enveloppe open maken .

de aansturing vanuit Daniël/Annick is iets wat vrij lastig is, zo’n vliegtuigje vliegt vrij hoog boven de wandelaars en direct communicatie is vrijwel onmogelijk .   Het is wel de vraag of de mol hier de groep opmerkzaam heeft gemaakt op de aanwezigheid van het vliegtuigje of dat de herhaling van rondvliegen dit deed.   Feit is dat dat vliegtuigje wel gespot moest worden om de twist in de opdracht uit de verf te doen komen