Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte  (gelezen 10883 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #60 Gepost op: 29-01-2023, 17:54:25 »
Ik denk ook dat we altijd enorm genept worden met die tijd in beeld. Gewoon lekker om het spannend te maken.Het lijkt me de voorname rol van de mol om dit telefoongesprek niet te laten plaatsvinden, dan gaat die envelop altijd wel open of ze komen te laat boven. Ik zag Soy en Nabil wel heel erg met dat vliegtuig bezig en vanuit hun kwam ook het telefoonnummer en gesprek tot stand, dus niet de mol.
De communicatie op dat moment was essentieel. Belangrijk als mol om te controleren. En te roepen dat die enveloppe open moest.
Waar was Anke eigenlijk? Buiten adem achterop geraakt? Ze verloor de invloed op het spel.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #61 Gepost op: 29-01-2023, 17:58:53 »
Al vaker aangehaald als mol hoef je niets te doen om die enveloppe te laten openen. Zet daar 30 groepen neer van 5 deelnemers en ik verwacht dat er 30 keer gekozen wordt om die enveloppe te openen .   Speladrenaline is zelden een goede raadgever .

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #62 Gepost op: 29-01-2023, 18:02:52 »
Het ging maar om 3000 euro voor 1 envelopje. Dat laat je niet aan het toeval over.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #63 Gepost op: 29-01-2023, 18:08:16 »
Wat is toeval? Als een jurre die enveloppe al bijna open heeft , soy luidkeels roept open maken , moet je dan als mol daar nog wat aan sturen ?   

Ik denk dat je als mol enkel dan sturend moet zijn als het nog zin heeft, niet omdat je zo nodig iets moet toevoegen .     Ik heb in het verleden altijd gedacht dat een mol actief moet zijn, maar de afgelopen jaren hebben getoond dat je als mol vooral moet doseren . Niet opvallen is even zo belangrijk als molacties an sich

Tuurlijk hoop ik op een actieve mol als een jurre of soy, maar het sturende werk van een Anke of nabil is zeker zo effectief . En dat Ranomi wat stiller is , zeker een gegeven maar als de boot al aanstuurt op de ijsberg waarom dan nog aan het stuur gaan staan ?

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #64 Gepost op: 29-01-2023, 18:16:07 »
Mijn eerste gedachte was dat ik als mol meteen die envelop zou openen zonder discussie.
Maar in de deksel van het kistje stond op een briefje “jullie hebben 3000 euro verdiend”. Tekst in de voltooid verleden tijd. Daarnaast was er ook de envelop met vraagteken.
Het was dus de combinatie van een briefje en een envelop die voor twijfel zou zorgen. Dan vermoed ik dat de mol hier misschien even zou afwachten wat de groep doet, en dus niet meteen zelf naar de envelop grijpt.


Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #65 Gepost op: 29-01-2023, 18:58:45 »
Waar was Anke eigenlijk? Buiten adem achterop geraakt? Ze verloor de invloed op het spel.
Anke stond er goed voor. Jurre had al vele malen hijgerig geroepen om die envelop open te maken.

vermoed ik dat de mol hier misschien even zou afwachten wat de groep doet, en dus niet meteen zelf naar de envelop grijpt.
Juist. En Soy zat ook al te dringen, pakte zelfs de telefoon van Ranomi af.

Testosteron. Ja waar was Anke dan? Die heeft oestrogeen. Die laat keurig netjes de mannen de flater slaan, en zo gebeurde.

Ze hoefde hooguit een knikje te geven, zo van, ja doe maar. Dat was al genoeg om 3000 euro uit de pot te spelen. Goed gedaan toch ::ok:: :-*
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Puniprinter

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #66 Gepost op: 29-01-2023, 19:16:46 »
Er is mij iets opgevallen tijdens het openen van de envelop.
Jurre die maakt de envelop open. Ranomi die staat op dat moment naast hem. Zodra de envelop open is roept Ranomi bijna al na een halve seconde “ NEE” en maakt met een schrikbewiging” . Ik vond die reactie heeeeeeel erg snel voor die lap tekst die op het blaadje stond. Jurre gaat de brief daarna oplezen en het duurt toch wel even tot hij bij de laatste zin is waar staat dat ze het geld niet hebben verdiend.
Ik vind het dus raar dat Ranomi al ZO snel kon lezen dat ze het geld niet hadden verdiend.
Vind ik verdacht en vraag me af of het niet een gespeelde “schock” reactie was van de mol…

Tunnelvissie Ranomi, check!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #67 Gepost op: 29-01-2023, 20:09:48 »
Opvallend dat Ranomi de telefoon tot vlak voor het einde bij zich mag houden, terwijl de andere vier haar verdenken. Ze hadden ook zelf gebeld kunnen worden. En dan zit die telefoon bij je Mol. Zal wel testen geweest zijn.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #68 Gepost op: 29-01-2023, 20:42:49 »
Wat we vooral niet zien, is wat Nabil doet als hij achteraan loopt. Hij blijft steeds buiten beeld. We zien wel steeds Jurre waarvan je zou kunnen denken dat hij achteraan op de stang leunt in plaats van dat hij er tegenaan duwt. De bijdrage van Nabil blijft grotendeels buiten beeld en dat geeft te denken, wat mij betreft.

[edit] De hele opdracht lijkt wel opgezet om tot aan de finish te komen en het dilemma met de envelop uit te spelen. Dat het zo uitpakt, is vooral te danken aan Annick en die is niet de Mol. Grote vraag is of de Mol eerst heeft geprobeerd het niet te halen.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2023, 20:45:23 door Waardenburg »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #69 Gepost op: 29-01-2023, 21:29:15 »
Hoe saboteer je een fietswiel? Bijvoorbeeld met de stevige bergschoenen die Soy aan had (als enige). Die kun je nog eens tussen of tegen een wiel aanzetten en zelf heel blijven.
De anderen liepen allemaal op sportschoenen. Zou me niet eens verbazen als het ook nog veiligheidsschoenen waren, een tamelijk lomp model, daar gaat Soy niet vrijwillig op lopen.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2023, 21:43:45 door foxhunter »

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #70 Gepost op: 30-01-2023, 01:48:58 »
Op het vliegtuig staat als telefoonnummer: +27 66 594 5032. Ik hoor Nabil echter zeggen dat het nummer eindigt op 594 6032.

Offline wismo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #71 Gepost op: 30-01-2023, 02:28:55 »
De getallen op de twee badeenden zijn:

BG: -33.2173370
LG: 19.1571590

Als je deze coördinaat opzoekt op de kaart dan kom, niet erg verrassend, op de "Tulbach North Airstrip" terecht. Daniël en Annick zaten - als ik mij niet vergis - in het "Rijks Wine Estate and Hotel" (adres: Van der Stel street, Tulbagh, 6820, Zuid-Afrika). Zoek je de route van hotel naar vliegveldje op in de routeplanner, dan is het 7.2 kilometer rijden. Met de auto doe je daar 7 minuten over.

Ik heb geen idee hoelang ze hebben gedaan over het vinden van de eendjes. Waarschijnlijk niet lang, hooguit 10 minuten. Vervolgens moesten ze na het rijden met de auto, dus zo'n 7 minuten, nog instappen in het vliegtuig. Vervolgens vliegen naar de berg. Voor het rondvliegen hadden ze dan toch wel een dik half uur? Toch?


Toen er nog maar zo'n 11 minuten over waren (32:24) was er bij de berglopers nog steeds geen vliegtuig overgevlogen. Verder lijkt het vliegtuig in eerste instantie met hoge snelheid over het deel van de berg te vliegen waar het pad ligt (32:37). Het lijkt alsof het vliegtuig pas voor het eerst over de groep lopers vliegt als de lopers al op het laatste, onverharde deel van het pad lopen. Het lijkt op de kaart dan niet meer dan enkele tientallen meters te zijn (33:06).

Zou Daniel de piloot gevraagd hebben om verkeerd/te hard te vliegen? Daniel geeft in het begin bij de piloot aan dat het "one of the mountains" is, terwijl Rick de locatie van waaruit de badeend zou vertrekken (Oudekloof Wine Estate) precies had aangegeven.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #72 Gepost op: 30-01-2023, 07:08:23 »
Er is mij iets opgevallen tijdens het openen van de envelop.
Jurre die maakt de envelop open. Ranomi die staat op dat moment naast hem. Zodra de envelop open is roept Ranomi bijna al na een halve seconde “ NEE” en maakt met een schrikbewiging” . Ik vond die reactie heeeeeeel erg snel voor die lap tekst die op het blaadje stond. Jurre gaat de brief daarna oplezen en het duurt toch wel even tot hij bij de laatste zin is waar staat dat ze het geld niet hebben verdiend.
Ik vind het dus raar dat Ranomi al ZO snel kon lezen dat ze het geld niet hadden verdiend.
Vind ik verdacht en vraag me af of het niet een gespeelde “schock” reactie was van de mol…

Tunnelvissie Ranomi, check!
Ik heb ooit de cursus snellezen gedaan (aanrader). Ik weet niet of Ranomi die ooit gedaan heeft maar wat ik daaruit onthouden heb is dat je een lange, onbekende tekst het beste snel kunt doorgronden door als eerste de laatste zin te lezen. Ik zag Ranomi's actie ook hoor maar was niet meteen verbaasd.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #73 Gepost op: 30-01-2023, 12:41:52 »
Opvallend aan deze opdracht.

Nabil gooit de hele opdracht het tempo enorm erop. Snel snel. Ook als de band lek gaat en Soy en Ranomi effe kijken nee kom door.

Jurre doet dat ook in deze opdracht en anke ook een beetje.

Tegen het einde aan zie je Nabil meerdere keren zoeken naar het vliegtuig terwijl de rest nog van niets weet.

Jurre ziet het vliegtuig als eerste. die zegt iets en daar schreeuwt Nabil doorheen met kom op go go gooo (snel weg van het vliegtuig)

Soy en ranomi willen lezen wat er op staat.

Nabil en Jurre willen beide eerst door naar boven.
Anke houdt lijkt zich aan te sluiten bij de laatste 2.

Ook bij de koffer zijn het jurre nabil en Ranomi die er met hun neus boven op staan.

Nabil moet nog even een keer het  nummer checken voordat Soy kan bellen. Zegt ie het nou verkeerd ook?

Je hoort Soy heel duidelijk zeggen; ja openmaken als Jurre tig keer vraagt zal ik hem openmaken. Maar dat zeggen ze allemaal wel. Dat hoor je ook later in het overleg.

Meest verdacht voor mij hier Nabil en Jurre en Aniek. Omdat die meeste haast hadden om boven te komen en vliegtuig beetje negeerde.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2023, 12:52:46 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #74 Gepost op: 30-01-2023, 12:49:38 »
Volgens mij voor het zoeken naar de mol een zinlose opdracht.

Niet boven, of envelop open beiden €0, > Maakt in deze groep niet uit wat je doet, die envelop gaat toch wel open als ze boven komen. Enige is niet te veel aandacht op het vliegtuig vestigen, of als het toch al te laat is kun je het telefoon nummer nog wel ff noemen.

Enige wat duidelijk kan luiden tot een slechter resultaat is het trage telefoneren van Annick....., maar ja die is er al uit.

Als mol in de groep van 2 kun je zorgen dat de hint niet doorkomt,
Als mol in de groep van 5 zou ik lekker fanatiek dat ding omhoog slepen,

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #75 Gepost op: 30-01-2023, 13:29:21 »

Toen er nog maar zo'n 11 minuten over waren (32:24) was er bij de berglopers nog steeds geen vliegtuig overgevlogen. Verder lijkt het vliegtuig in eerste instantie met hoge snelheid over het deel van de berg te vliegen waar het pad ligt (32:37). Het lijkt alsof het vliegtuig pas voor het eerst over de groep lopers vliegt als de lopers al op het laatste, onverharde deel van het pad lopen. Het lijkt op de kaart dan niet meer dan enkele tientallen meters te zijn (33:06).

Zou Daniel de piloot gevraagd hebben om verkeerd/te hard te vliegen? Daniel geeft in het begin bij de piloot aan dat het "one of the mountains" is, terwijl Rick de locatie van waaruit de badeend zou vertrekken (Oudekloof Wine Estate) precies had aangegeven.
Klopt. Hieronder de route en het laatste deel in close-up. Voorbij de laatste scherpe bocht begint het onverharde deel.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #76 Gepost op: 30-01-2023, 14:41:57 »

Nabil moet nog even een keer het  nummer checken voordat Soy kan bellen. Zegt ie het nou verkeerd ook?
Dat zou mooi zijn, een mooie om te checken, de onderkant van dat vliegtuig......
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #77 Gepost op: 30-01-2023, 14:48:39 »
Op het vliegtuig staat als telefoonnummer: +27 66 594 5032. Ik hoor Nabil echter zeggen dat het nummer eindigt op 594 6032.

Ze kregen Annick toch gewoon aan de lijn? dus geen mol actie lijkt me.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #78 Gepost op: 30-01-2023, 15:12:19 »
Wel een molactie dan. Nabil zegt het fout. In 2e instantie bellen ze toch goed. Er is nogal in de beelden geknipt, je ziet van afstand beelden, en dan weer van close up met Jurre en zijn trillende stem en hand op die envelop. Het kan best zijn dat dit echt een molactie was, die dan wel gecorrigeerd werd.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #79 Gepost op: 30-01-2023, 17:22:45 »
Er valt me iets raars op bij het openen van het kistje: Jurre leest de tekst voor en probeert dan dat briefje los te trekken voordat hij de envelop ziet en die weggrist.

Waarom? Ze wisten voor het openen van het kistje nog niets over een envelop (correct me if I'm wrong) en dus lijkt het me niet logisch om die tekst te willen pakken. Dat doe je pas als je weet dat er een envelop moet zijn, maar als je die al gezien hebt probeer je die te pakken en niet het kaartje. Voorkennis?