Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte  (gelezen 10852 keer)

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #80 Gepost op: 30-01-2023, 17:35:19 »
Goed gezien. Heel verdacht dat ie het wil pakken. Sowieso Jurre's gedrag hier is ongeveer het verdachtste dat ik heb gezien sinds Dennis' driefm. ::rofl::

Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #81 Gepost op: 30-01-2023, 21:14:53 »
Dat vond ik nou juist heel kandidaats; in alle stress dat kaartje los proberen te rukken. Hij riep zelfs nog 'o hij kan niet los'.

Opvallender aan dit moment vond ik dat iedereen staat te juichen omdat Ranomi snel leest dat ze 3000 euro hebben gewonnen. Behalve Anke. Die staat het verst van het kistje af maar zegt wel als eerste 'een vraagteken',  nog voordat de rest het opmerkt.

Eerder in dit topic las ik dat de 'neee!!' van Ranomi wel heel snel was (verdacht), Jurre was nog aan het lezen. Maar je hoort tegelijkertijd Anke 'helaas' zeggen. Het briefje begint dus met het woord 'helaas'. Ranomi is in shock, Anke maakt een draai en verzucht aaaaaaah. Maar zie ik daar nou een glimlachje?

Online Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #82 Gepost op: 31-01-2023, 14:24:50 »
Bij deze opdracht zou ik als mol op de weg lopen om aan te sporen. Ondanks de lekke band en het slag in het wiel komen de groepen bijna gelijktijdig bij de top aan. Zonder alle ellende waren de lopers er eerder geweest en was de envelop geheid geopend, al dan niet aangemoedigd door de mol. Het stukje rijden naar het vliegveld was wel niet ver, maar Daniel en Annick waren snel en toch deden ze er bijna een uur over. Als Nabil de mol is verklaart het wel waarom hij zo blij was dat Annick, de meest warrige kandidaat, bij de eendjes bleef.

De code 123 op de badeendjes is te koppelen aan Pantone 123 C geel. Als je dan code 145 blauw kiest (met een RGB kleurconversie tool) maakt dat een mooie kleurcombinatie. Het €1.000 biljet is geel, het €250 biljet blauw. De geel/blauw combinatie blijft terugkomen.
En groen ook. Op het eind roept Nabil over het telefoonnummer ‘594 6032 eindigt het op’, maar het eindigt op 5032’. En 6032 is een mooie Pantone kleur groen.
Zit ik alleen nog met het punt dat Daniel de eendjes vindt en vliegt op een(d)zame hoogte. Dat Daniel de code herkent vind ik logisch als je een locatie zoekt en hij als journalist als vakgebied hackers en cybercrime heeft.

Edit.
Misschien slaat een(d)zame hoogte op de kleuren geel en blauw die in deze aflevering weer aan Nabil te koppelen zijn met het groen van het foutieve telefoonnummer. En verder in alle voorgaande afleveringen (kisten, props, toonhoogte, fabriek). Dus eenzame hoogte als in 'zoveel beter dan anderen dat je geen concurrentie hebt'. De hint staat op de eendjes.

Edit 2.
Aan het telefoonnummer kunnen ze niet zoveel veranderen. Ik denk dat ze de bijpassende tonen geel en blauw bij het (foutieve) telefoonnummer hebben gezocht. Een nummer op de eendjes schrijven of gebruiken is makkelijk te doen.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2023, 15:24:24 door Crapuleke »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #83 Gepost op: 1-02-2023, 23:04:41 »
Wat knap om dit uit te denken. ::jaja::
Maar van de kleurcode snap ik niet veel, hoe die te koppelen aan Daniël? Hebben kleuren ook iets met hacken te maken?
Als ik blauw en geel zie denk ik aan Oekraïne. Heeft dat dan misschien iets met Daniël te maken?
De beide kleuren kan ik niet aan Nabil koppelen, dat zou eerder rood en groen moeten zijn, toch?

Offline Shenzi26

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #84 Gepost op: 1-02-2023, 23:53:16 »
Wat knap om dit uit te denken. ::jaja::
Maar van de kleurcode snap ik niet veel, hoe die te koppelen aan Daniël? Hebben kleuren ook iets met hacken te maken?
Als ik blauw en geel zie denk ik aan Oekraïne. Heeft dat dan misschien iets met Daniël te maken?
De beide kleuren kan ik niet aan Nabil koppelen, dat zou eerder rood en groen moeten zijn, toch?

Ik las eerder dat blauw en geel de kleuren van RKC Waalwijk zijn waarvoor Nabil heeft gevoetbald.


Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #85 Gepost op: 2-02-2023, 10:32:01 »
Hoe leesbaar de tekst op een vliegtuig is en hoe laag deze moet vliegen is goed uit te testen (en ze konden daar ook naar boven rijden met de auto). Door een paar keer net te hoog over te vliegen trek je de aandacht. Door op het laatste moment, in de laatste minuut, pas echt zichtbaar te laten zijn wat het telefoonnummer is, zet je de eendlopers onder een beslissingsstress.
En Annick heeft recht op haar bijdrage, haar positie in het spel, anders staat ze daar voor niks. Maar de timing is essentieel, alleen in de laatste 30 seconden werkt dit. "Can you do it one more time" is een leuke aanwijzing hiervoor.

Annick met 'hoe kan dit nou?' leverde in ieder geval vijf mooie reacties op.

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #86 Gepost op: 2-02-2023, 10:40:53 »
Ik las eerder dat blauw en geel de kleuren van RKC Waalwijk zijn waarvoor Nabil heeft gevoetbald.

Dit heeft hij ook verteld tegen ouwe dibbes.
We zagen dit gesprek tijdens aflevering 3 dacht ik.

Ik vroeg mij toen direct af, waarom wordt dit aan ons vertoond?
Was is de toegevoegde waarde voor zo'n gesprek om dit in de aflevering te stoppen?
Zit er aan deze informatie meer achter?




Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #87 Gepost op: 2-02-2023, 12:01:18 »
En dan nog iets... Daniël ging vissen naar eendjes om de code te krijgen die toegang gaf tot het vliegtuig.
Phishing!

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #88 Gepost op: 2-02-2023, 13:02:49 »
Mooi gevonden!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #89 Gepost op: 2-02-2023, 15:39:43 »
Ik las eerder dat blauw en geel de kleuren van RKC Waalwijk zijn waarvoor Nabil heeft gevoetbald.

OK dankjewel, dat heb ik gemist.

Online Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #90 Gepost op: 2-02-2023, 20:25:34 »
Wat knap om dit uit te denken. ::jaja::
Maar van de kleurcode snap ik niet veel, hoe die te koppelen aan Daniël? Hebben kleuren ook iets met hacken te maken?
Als ik blauw en geel zie denk ik aan Oekraïne. Heeft dat dan misschien iets met Daniël te maken?
De beide kleuren kan ik niet aan Nabil koppelen, dat zou eerder rood en groen moeten zijn, toch?

Je moet het ook niet koppelen aan Daniel, maar aan Nabil en wel door zijn uitspraken waarmee hij iedere keer weer hints geeft. In deze opdracht doordat hij het telefoonnummer 6032 noemt. Een(d)zaam laat je zoeken bij de eendjes, ze hebben natuurlijk niet voor niets de coördinaten op de 2 eendjes met nummer 123 en 145 geschreven. En doordat Nabil in ieder geval gehint heeft in aflevering 1 bij de kisten (out-of-the-box denken, geel hesje, we zitten in een gele kist) wat zo ongeloofwaardig klonk, ben ik gaan zoeken naar kleuren. De gele, blauwe en groene kist stonden op 1 lijn, de klok bij blauw stond op 12 uur en Nabil zat op stoel 12. Bij de foto opdracht zat hij te pushen bij een gele postbus en een blauwe doek. Het was even zoeken, maar de klok op 3 uur als hij kistje 3 wil openen moest ook ergens toe leiden. De lever had een vrij grote gal aan zich hangen en lever- en galstenen zijn groen. Dus ook daar heeft hij doelbewust een hint gegeven. Bij de fabriek zat hij in een groepje met een blauwe, gele en witte helm, daar kan je ook groen mee maken. En bij de voorstelvideo’s is ook weer een link tussen Nabil en kleuren. Net als bij het geld, daar zijn de hoogste bedragen te linken aan de kleuren van Nabil. De rode achtergrond maakt gewoon het plaatje rond met de primaire kleuren, om de primaire positie van de mol aan te geven, denk ik dan.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #91 Gepost op: 2-02-2023, 20:38:39 »
Citaat
Op het vliegtuig staat als telefoonnummer: +27 66 594 5032. Ik hoor Nabil echter zeggen dat het nummer eindigt op 594 6032.

Volgens mij zegt hij wel degelijk 5032, maar dan is Soy al aan het bellen. Dus het was lood om oud ijzer.

Online Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #92 Gepost op: 2-02-2023, 20:49:51 »
Volgens mij zegt hij wel degelijk 5032, maar dan is Soy al aan het bellen. Dus het was lood om oud ijzer.
Nabil zegt absoluut 6032, luister maar terug. Moet ook wel, want als hij de mol is moet er natuurlijk niet gebeld worden.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #93 Gepost op: 3-02-2023, 07:05:01 »
Je moet het ook niet koppelen aan Daniel, maar aan Nabil en wel door zijn uitspraken waarmee hij iedere keer weer hints geeft. In deze opdracht doordat hij het telefoonnummer 6032 noemt. Een(d)zaam laat je zoeken bij de eendjes, ze hebben natuurlijk niet voor niets de coördinaten op de 2 eendjes met nummer 123 en 145 geschreven. En doordat Nabil in ieder geval gehint heeft in aflevering 1 bij de kisten (out-of-the-box denken, geel hesje, we zitten in een gele kist) wat zo ongeloofwaardig klonk, ben ik gaan zoeken naar kleuren. De gele, blauwe en groene kist stonden op 1 lijn, de klok bij blauw stond op 12 uur en Nabil zat op stoel 12. Bij de foto opdracht zat hij te pushen bij een gele postbus en een blauwe doek. Het was even zoeken, maar de klok op 3 uur als hij kistje 3 wil openen moest ook ergens toe leiden. De lever had een vrij grote gal aan zich hangen en lever- en galstenen zijn groen. Dus ook daar heeft hij doelbewust een hint gegeven. Bij de fabriek zat hij in een groepje met een blauwe, gele en witte helm, daar kan je ook groen mee maken. En bij de voorstelvideo’s is ook weer een link tussen Nabil en kleuren. Net als bij het geld, daar zijn de hoogste bedragen te linken aan de kleuren van Nabil. De rode achtergrond maakt gewoon het plaatje rond met de primaire kleuren, om de primaire positie van de mol aan te geven, denk ik dan.
Ik vrees dat wanneer dit in aflevering 10 uitgelegd moet worden aan het grote publiek er heel wat mensen afhaken....

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #94 Gepost op: 3-02-2023, 08:14:17 »
Nabil zegt absoluut 6032, luister maar terug. Moet ook wel, want als hij de mol is moet er natuurlijk niet gebeld worden.

Het is moeilijk te verstaan, maar volgens mij zegt ie ook 5032.

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #95 Gepost op: 3-02-2023, 09:20:26 »
Iemand roept 32 en een ander vult het aan 594, en je ziet dat het Nabil is, maar (ik weet niet of het aan mij ligt) het lijkt mij een andere stem, niet die van Nabil ???
Iemand vd productie?
Ze krijgen in ieder geval Annick aan de lijn, maar met het puzzelen wat voor nummer er in staat is flink in gemonteerd door de makers.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #96 Gepost op: 3-02-2023, 14:19:12 »
Nadat ik op het fan forum de gedachte had gepost dat de makers misschien met opzet wielen met dunne banden hadden gemonteerd om de lekke band en knik in het wiel te forceren, kwam er een reactie van iemand uit Heerenveen die erop wees dat er een wiel staat op het wapen van Heerenveen. Laat nou toevallig een gat zitten in dat wiel en laten we toevallig een kandidaat hebben die in Heerenveen geboren is.

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #97 Gepost op: 3-02-2023, 14:31:08 »
Ja, maar dan mogen de makers geen opdrachten met wielen, als ze een andere mol hadden gekozen  ;D  ;D

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #98 Gepost op: 3-02-2023, 14:35:38 »
En wat nog verdachter is dat we Annick een vraag zien beantwoorden: wat is de geboorteplaats van de Mol.
En dat ze geen idee heeft en dus maar Luxemburg invult omdat ze weet dat Daniel daar geboren is.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Een(d)zame Hoogte
« Reactie #99 Gepost op: 3-02-2023, 15:10:51 »
Ja toevallig.

Never mind wat hier stond. Te vergezocht.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2023, 15:24:59 door Dusss »