Auteur Topic: [Aflevering 7] - Inzichtelijk  (gelezen 10612 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #60 Gepost op: 19-02-2023, 21:32:25 »
Wat mij betreft met afstand de minst goede aflevering van het seizoen. Zonde, want het is een verder goed seizoen, maar deze aflevering gaat eigenlijk nergens over.

Opdracht 1 was geld tegenover jokers, dan kun je van tevoren al uittekenen wat er gaat gebeuren. Dat er geen jokers of geld is weggestreept is grotendeels toeval.

Opdracht 2 was geld tegenover informatie, dan kun je van tevoren al uittekenen wat er gaat gebeuren. Dat er nog 600 euro over blijft, is ook puur wat 1 persoon redelijk vindt (kandidaat danwel mol).

Opdracht 3 was geen opdracht, maar alleen een origineel bedachte test.

Dus conclusie: de hele aflevering hebben we geen normale opdracht gezien van de vorm "de kandidaten verdienen geld voor de pot en de mol probeert dat te saboteren". Dan vraag ik me ernstig af waar ik nou eigenlijk naar zit te kijken. Naar "Wie is de mol", of naar "Kandidaten spelen spelletjes in een ver land"? ???

Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #61 Gepost op: 19-02-2023, 21:44:28 »
Wat mij betreft met afstand de minst goede aflevering van het seizoen. Zonde, want het is een verder goed seizoen, maar deze aflevering gaat eigenlijk nergens over.

Opdracht 1 was geld tegenover jokers, dan kun je van tevoren al uittekenen wat er gaat gebeuren. Dat er geen jokers of geld is weggestreept is grotendeels toeval.

Opdracht 2 was geld tegenover informatie, dan kun je van tevoren al uittekenen wat er gaat gebeuren. Dat er nog 600 euro over blijft, is ook puur wat 1 persoon redelijk vindt (kandidaat danwel mol).

Opdracht 3 was geen opdracht, maar alleen een origineel bedachte test.

Dus conclusie: de hele aflevering hebben we geen normale opdracht gezien van de vorm "de kandidaten verdienen geld voor de pot en de mol probeert dat te saboteren". Dan vraag ik me ernstig af waar ik nou eigenlijk naar zit te kijken. Naar "Wie is de mol", of naar "Kandidaten spelen spelletjes in een ver land"? ???
Ik ben het niet helemaal met je eens. Die eerste opdracht was nu eindelijk eens een opdracht waarbij je èn geld kunt verdienen èn jokers, zoals Daniel ook voorstelde. Met als bijkomend voordeel dat de jokers tegen elkaar konden worden weggestreept, dus niemand voordeel, zoals het hoort. Het was totaal overbodig om na de 3 en 2 jokers die zouden worden gedeeld, nog een nutteloze derde joker te pakken, zoals Jurre dit deed.

Bij de tweede opdracht had een kandidaat heel simpel alleen de briefjes van 10, 25, 50 en 100 kunnen laten vertalen, voor de gein. Kost heel weinig. De andere briefjes laat je door een Zuid-Afrikaan of google vertalen. Wat Jurre hier deed was onnodig geld verspillen, zoals het de Mol betaamt.
Voor degenen die nog twijfelde over de Mol het laatste zetje om in de juiste tunnel terecht te komen.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2023, 21:53:03 door MartinJ »

Offline Scherpeblik

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #62 Gepost op: 20-02-2023, 00:04:58 »
Net de aflevering teruggekeken. Ik vond het eerlijk gezegd een fantastische aflevering! De eerste opdracht vond ik geweldig in zijn eenvoud. Heerlijk dat gekonkel  ::bravo::

De tweede opdracht zat heel goed in elkaar. De koppeling tussen de afvalrace en de molontmoeting in het theater was heel leuk.

De test vond ik ook ontzettend leuk en origineel bedacht. Heel verhelderend om de testantwoorden zo van de kandidaten te zien.

Genoten ::bravo::

Altijd grappig om te zien hoe verschillende mensen compleet anders over iets kunnen denken. Voor mij was dit misschien wel de slechtste aflevering ooit in de gehele molgeschiedenis.
Opdracht 1: zo plat als een dubbeltje, van tevoren kun je eigenlijk al weten wat er gaat gebeuren. Daarnaast kregen we niet eens de volle 3 minuten overleg te zien. Zo zonde dat een toffe activiteit op een prachtige plek zo een matige opdracht heeft gekregen.
Opdracht 2: om Tygo te quoten: "Ik dacht dat we de mol zouden spelen?" Een opdracht waarbij al vast staat hoeveel geld er gewonnen wordt, waarbij groepsdynamiek er niet meer toe doet en het enige doel was om een winnaar voor de 'meet de mol' te verkrijgen.
Dan de meet the mol; in het verleden gaven deze opdrachten vaker geen bruikbare dan wel bruikbare informatie, maar ik durf te zeggen dat ik het nog nooit zo zinloos als deze keer heb gezien. Ja, de winnaar kon geld uitgeven, maar de rol van de mol in deze meet de mol had net zo goed geschreven tekst kunnen zijn. Totaal geen meerwaarde dat er een ingesproken bandje door een telefoon wordt afgespeeld voor zowel de kandidaat als voor ons.

Dan de test. Leuk dat ze iets nieuws uitproberen, maar deze opzet slaat wat mij betreft 1 van de grootste bouwstenen onder het spel vandaan. De mol is een spel van misleiden en bedriegen, niet laten merken op wie je zit is daar een belangrijk onderdeel van, misschien wel het belangrijkste onderdeel van het hele sociale gedeelte van het spel. Door kandidaten dit verplicht open en bloot zichtbaar te laten doen voor hun tegenstanders, geeft spelers die sterk in dat onderdeel zijn wel een heel groot nadeel in het vervolg van de serie.

Ik kijk nog steeds wel met plezier naar dit programma hoor, maar het is wel heel erg ver van de basis afgegleden. Het aantal opdrachten waar een mol nog echt leuk kan saboteren (en dan bedoel ik dus niet: ik kies voor een joker ipv geld) zijn echt wel heel minimaal geworden. Het is wat mij betreft inderdaad teveel geworden wat hierboven ook al werd gezegd: een goepje bn-ers die leuke spelletjes in een mooie omgeving aan het spelen zijn. Prima vermaak, maar ik mis echt wel het type spellen uit de tijd dat widm nog niet op de zaterdag werd uitgezonden.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2023, 00:22:17 door Scherpeblik »

Offline karinbontenbal

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #63 Gepost op: 20-02-2023, 00:20:05 »
Ik vond het een geweldige aflevering. Jammer om te lezen dat velen dat niet vonden. De combinatie van de beelden  en de opdrachten vond ik juist zeer vermakelijk. Ook de test en dat anderen kunnen zien wat je invulde, zorgde voor een leuke twist. Ik zit op Jurre, maar juist nu hij zoveel verdacht wordt gemaakt doet mij weer twijfelen. Heel fijn dat ik nog niet zeker ben over wie de mol nu is   ::hypocriet::

Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #64 Gepost op: 20-02-2023, 02:10:44 »
Als dit de enige aflevering was waarbij jokers wordt gekozen ipv geld of waarbij gewonnen geld er meteen weer af gaat/kan gaan, dan leuke zaterdagavond aflevering...
maar helaas, de zoveelste jokers vs geld optie, waarbij natuurlijk de meeste voor jokers gaan. En een opdracht waarbij geld gewonnen is en er daarna uitgekocht wordt... net zoals de koffers, alhoewel 1935 stukken minder was, maar jammer.

Een positief dingetje: geen vrijstellingen gezien. Hoewel ik liever 1 opdracht met jokers en 1 vrijstelling opdracht zie, dan 0 vrijstellingen en elke aflevering zowat een joker winst. Tuurlijk kunnen de kandidaten niet voor jokers kiezen, maar ik noem dit niet een mol die goed werk levert (hopelijk zien we in aflevering 10 dus wel wat opdrachten waarbij geen jokers te pas kwamen en de mol geld uit de pot heeft gespeelt, wat NIET in het script stond).

Vond de executie wel weer tof, maar zoals ik vorige week aangaf is er vaker een "gekke" executie dan normale, dus is een normale eliminatie weer vernieuwend :P . Daarbij was dit een toffe locatie (dezelfde als de mol geloof ik)! ::ok::

Ben benieuwd naar de safari volgende week, hou daarvan  ::bravo::

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #65 Gepost op: 20-02-2023, 08:59:07 »

Ik kijk nog steeds wel met plezier naar dit programma hoor, maar het is wel heel erg ver van de basis afgegleden. Het aantal opdrachten waar een mol nog echt leuk kan saboteren (en dan bedoel ik dus niet: ik kies voor een joker ipv geld) zijn echt wel heel minimaal geworden. Het is wat mij betreft inderdaad teveel geworden wat hierboven ook al werd gezegd: een goepje bn-ers die leuke spelletjes in een mooie omgeving aan het spelen zijn. Prima vermaak, maar ik mis echt wel het type spellen uit de tijd dat widm nog niet op de zaterdag werd uitgezonden.

Helemaal mee eens. Vooral laatste 3 jaar vind ik het echt stukken minder geworden. Maar ik mis ook de seizoen zoals die met Dennis als Mol. 
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #66 Gepost op: 20-02-2023, 10:56:23 »
Ik denk dat het voor een groot gedeelte ook te maken heeft met wat je gewend bent en dat je er gewend aan raakt. De eerste 3 jaar dat ik keek blijven mijn favoriet. Als ik die seizoenen nu terugkijk vind ik ze nog steeds fantastisch, maar puur kijkende naar de opdrachten waren die echt niet altijd beter. Daarnaast wordt het natuurlijk ook steeds moeilijker om te blijven vernieuwen in opdrachten. We zien vaak herkenbare elementen terug.
Wat ik wel echt beter vond vroeger was het gebruik van een hele andere draaistijl. Je zou kunnen zeggen dat het tegenwoordig een stuk professioneler eruit ziet. Maar ik vind juist het ruigere, niet gelikte veel beter bijdragen aan de essentie van het spel. De hele sfeer van het programma is daardoor anders, waardoor een wat saaiere opdracht ook meteen echt saai is.

één van de dingen die ik vroeger echt beter vond was ook het innemen van telefoons en paspoorten. En soms zelfs bagage. Als kandidaat zit je zo echt veel meer in een avontuurlijke bubbel. Ik ben ook niet zo fan van het afvallershotel, omdat het strenge 'degene met een rood scherm, moet onmiddelijk naar huis' wegvalt. Nu is afvallen jammer, maar je beland gewoon in een warm bad. Het spel is dan wel gestopt, maar de ervaring gaat door. Door al dit comfort voelt het programma gewoon wat platter.

Dat ze de laatste jaren wat nieuwe dingen proberen te testen ben ik ook een beetje verdeeld over. Vernieuwing is goed, maar ga er dan wel overtuigd voor. Ook al blijkt het achteraf dan niet zo goed te zijn. Maar nu voel je vooral dat ze iets proberen, een beetje voorzichtig. Daarnaast hebben ze al vaak genoeg dingen geprobeerd, dus dat is eigenlijk niks nieuws. Juist het benadrukken ervan de laatste paar edities maakt dat het heel onzeker overkomt. Ik heb het gevoel dat ze zoekende zijn en denken 'zal dit goed worden ontvangen?' maar als programmamaker is het jouw keuze. Doe gewoon wat jij denkt dat het programma nodig heeft. Maar een duidelijke visie lijkt soms te ontbreken. Mogelijk ook wel mede door het grote aantal jaren aan ervaring. Je hebt een bepaalde manier van werken en monteren ontwikkeld, waar je her en der van kan afwijken. Niet elk seizoen is een volledig nieuw project. Beslissingen worden dan meer gemaakt op basis van het verleden, niet op basis van het moment.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #67 Gepost op: 20-02-2023, 11:01:05 »
Erg interessant, maar om niet elke week in het afleveringstopic een discussie over de ontwikkeling van WIDM door de jaren heen te krijgen, hebben we besloten een algemeen feedbacktopic pas na de laatste aflevering te openen. In dat topic kan ook een discussie als deze gevoerd worden. :)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #68 Gepost op: 20-02-2023, 11:03:20 »
Ow sorry. Ja we dwalen teveel af.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #69 Gepost op: 20-02-2023, 11:05:36 »
Snap ik wel, want voor velen voelt het al een beetje als een afgerond verhaal met Jurre als Mol. Het zijn altijd de laatste weken dat we wat algemener gaan bespiegelen en in herhaling gaan vallen. Maar misschien worden we nog verrast. 8)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #70 Gepost op: 20-02-2023, 11:10:24 »
terugkoppelend op de aflevering dan:

Deze test vond ik wél erg goed. dit kwam niet geforceerd over als 'iets nieuws proberen', maar paste echt in het moment. Je bent in een stadium van het spel beland waar niemand meer echt iets wil prijsgeven en dan verplicht je ze gewoon om álles open op tafel te gooien. Van zulk soort sturingen in het spel kan ik alleen maar genieten. Net als die stoelen vorige week. Even lekker alles op scherp zetten!
Benieuwd of we het gevolg nog gaan terugzien volgende week.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #71 Gepost op: 20-02-2023, 11:11:46 »
Ja ik heb wel zin in komende afl. en ik hoop toch op nog een twist.

Voor mijn gevoel is dit wel en seizoen waar ze juist heel veel nieuws proberen en een beetje afstappen van bepaalde dingen die wij door de jaren heen misschien als ongeschreven regels zijn gaan zien. En dat kan betekenen dat er nog meer dingen die we niet verwachten kunnen gaan komen.
Ik juich dat overigens alleen maar toe. Na zoveel jaren mag je soms ook wel een beetje zoeken naar nieuwe invalshoeken.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2023, 11:13:25 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #72 Gepost op: 20-02-2023, 11:47:30 »
Ik vond het een hele leuke aflevering vooral de test. En ik ben opzich snel tevreden haha. Maar alles wijst zo extreem naar Jurre ook deze aflevering zo ongelofelijk duidelijk, dat ik soort van hoop dat hij uitvliegt de volgende keer en een grote schock komt in bijna heel Nederland!

Alleen wat een sneue aflevering voor Anke, ik had echt medelijden.

Offline Scherpeblik

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #73 Gepost op: 20-02-2023, 14:34:31 »
terugkoppelend op de aflevering dan:

Deze test vond ik wél erg goed. dit kwam niet geforceerd over als 'iets nieuws proberen', maar paste echt in het moment. Je bent in een stadium van het spel beland waar niemand meer echt iets wil prijsgeven en dan verplicht je ze gewoon om álles open op tafel te gooien. Van zulk soort sturingen in het spel kan ik alleen maar genieten. Net als die stoelen vorige week. Even lekker alles op scherp zetten!
Benieuwd of we het gevolg nog gaan terugzien volgende week.

Ik snap dat onverwachte dingen leuk zijn, maar ik vond deze test dus vooral heel oneerlijk. Als iedereen goed opgelet heeft en als wat wij gezien hebben de waarheid is, dan weet nu dus iedereen dat Ranomi de mol niet meer kan zijn. Anke ging immers vol op haar en viel af. Een ongekend groot nadeel voor haar in deze fase van het spel, waar ze zelf 0% invloed op heeft gehad. Het zou haar in theorie zelfs de finale kunnen kosten. Ze speelde het spel sterk, stond de hele serie bij veel kandidaten op hun verdachtenlijstje, maar heeft daar nu dus niets meer aan.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #74 Gepost op: 20-02-2023, 14:54:24 »
Dat zal wel meevallen denk ik. Zelfs al hebben kandidaten die Ranomi verdenken gezien dat Anke dit ook deed (afgaande op enkele vragen) dan nog zal de tunnelvisie sterk genoeg zijn om Ranomi te blijven verdenken. En zo niet dan moeten ze alsnog ineens van Mol wisselen wat ook niet makkelijk is.

Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #75 Gepost op: 20-02-2023, 15:29:50 »
Ik hoop dat eea zo werkt dat alle kandidaten deze laatste aflevering voor de finale  nog eens goed verwarring gaan veroorzaken bij elkaar. Dat is het spel; leidt de aandacht af van jouw mol.
Ze spelen het zo kandidaats dat de mol veel te veel kan mollen, geef die man ook eens wat rust :-)

Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #76 Gepost op: 20-02-2023, 15:59:59 »
Net als die stoelen vorige week. Even lekker alles op scherp zetten!
Benieuwd of we het gevolg nog gaan terugzien volgende week.

Hoop op zulk soort dingen (gretigheid wordt bestraft, óf terughoudend wordt beloond) vaker terug komt idd, vooral als er veel jokers gestrooid worden, maar hoeft niet eens per sé. De kist was meer nieuwsgierigheid en ongewisse, maar is een goede boodschap zoals rik zei: niet alles is meteen positief of een voordeel.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #77 Gepost op: 20-02-2023, 20:29:03 »
[...]De eerste 3 jaar dat ik keek blijven mijn favoriet. Als ik die seizoenen nu terugkijk vind ik ze nog steeds fantastisch, maar puur kijkende naar de opdrachten waren die echt niet altijd beter. Daarnaast wordt het natuurlijk ook steeds moeilijker om te blijven vernieuwen in opdrachten. We zien vaak herkenbare elementen terug.
[...]

Ik onderschrijf je verhaal. We willen terug naar de donderdagavond met minder kijkers. On Topic: Deze opdrachten waren misschien veel beter overgekomen zonder de luxe-smuk en de mooi-plaatjes en dronebeelden, ik snap je. Het doolhof vond ik wel een hele leuke verrassend unicum.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #78 Gepost op: 20-02-2023, 20:44:36 »
Ja, dat is inderdaad wel een beetje mijn punt. We zijn op een punt beland dat de cameravoering beter is dan de opdrachten zelf. Ik vond deze aflevering best leuk, dat is het probleem niet. Maar wel het gevoel alsof ik heb gekeken naar 2 opdrachten die ik al veel vaker heb gezien, maar weer in een nieuw jasje. Het doolhof was heerlijk verfrissend.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Inzichtelijk
« Reactie #79 Gepost op: 20-02-2023, 21:28:23 »
Voordat Heinz boos wordt  :-X
Ze hebben een miljoenenpubliek, torenhoge kijkcijfers met deze vorm, dat gaan ze niet snel meer opgeven vrees ik.
Optie: een tweede lijn Wie is de mol openen na de zomervakantie met onbekende kandaten low-budget geproduceerd  ;D