Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep  (gelezen 20356 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #160 Gepost op: 27-02-2023, 21:51:06 »
Ik heb geen beeld gezien van Jurre en een dier samen in beeld. Hij zal een praatje hebben gehouden met de bestuurder, dat is essentieel, voor de show een beetje doen alsof en lekker achterover leunen met de beentjes omhoog, genieten van de omgeving. Hij heeft wel veel gepraat, maar niks gefotografeerd.
Zogenaamd het mooie licht benoemen bij de zogenaamde leeuw. Bij de giraffe is hij nooit geweest?

De foto’ s kunnen niet van hemzelf zijn. Hij maakt al teveel lawaai om een dier te kunnen benaderen. En dan inzoomen en uit het handje perfect cadreren en scherp. Dat lukt je niet met auto stand en stabilisatie uit het handje. Een statief zou al een verbetering zijn geweest, maar die had hij niet.
 

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #161 Gepost op: 27-02-2023, 22:33:17 »
De foto’ s kunnen niet van hemzelf zijn. Hij maakt al teveel lawaai om een dier te kunnen benaderen. En dan inzoomen en uit het handje perfect cadreren en scherp. Dat lukt je niet met auto stand en stabilisatie uit het handje. Een statief zou al een verbetering zijn geweest, maar die had hij niet.
Dus dan heeft geen enkele kandidaat de foto's zelf gemaakt? ???
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #162 Gepost op: 27-02-2023, 22:36:36 »
Dus dan heeft geen enkele kandidaat de foto's zelf gemaakt? ???
De leeuw , de giraffe en het nijlpaard zijn schuchtere dieren, die fotografeer je niet zomaar van dichtbij. Die buffel was de enige die zelf dichtbij kwam, de overige fotos zijn van grote afstand gemaakt en dat zie je.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #163 Gepost op: 27-02-2023, 22:43:00 »
Ik ga geen olie op het vuur gooien, maar er is wel zeker een fotograaf mee op reis. Zij schiet alle plaatjes die je in het molboekje en op de socials ziet. Zij is ook mee op safari geweest, want Momo heeft dat op zijn stories gepost. Echter lijkt mij het niet dat zij de foto's voor Jurre heeft gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2023, 22:51:14 door Sanmol »

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #164 Gepost op: 27-02-2023, 22:43:44 »
We kunnen hier wel steeds over discussiëren als Jurre nou de foto’s gemaakt heeft of niet, maar dit merk je toch vanzelf wel bij de ontknoping of dit zo is!! Ik ben het zat aan het worden..

Ik geloof wel dat hij het gemaakt heeft, want ik verwacht niet dat de mol hier voor hulp krijgt (dit zou ik heel kwalijk vinden), maar ik denk dat je al veel kan editen bij de foto’s Op het eind. En misschien is Jurre gewoon echt een goede fotograaf hobby matig (daar is geen bewijs van) en was bij aflevering 2 gewoon zijn tactiek dat hij het niet kan. En volgens mij is zijn angst ook uitvergroot. Is vaker gebeurd bij mollen zoiets.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2023, 22:51:28 door Mol1991 »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #165 Gepost op: 27-02-2023, 22:45:47 »
Dat maakt toch niet uit? Als een kandidaat die vrijstelling wint, doet hij of zij gewoon mee met de spellen en kan dus net zoveel weten als de andere kandidaten.
Ja, je hebt gelijk, kandidaat is door naar de finale maar de zoektocht naar de mol wordt vertroebeld omdat iedereen de opdracht naar eigen hand probeert te zetten. d.w.z. zijn haar mol te sturen. Het vertroebelde beeld geldt voor iedereen maar de  kandidaat die de test niet heeft gemaakt en geen of weinig informatie krijgt over de laatste 5  testvragen heeft achterstand.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #166 Gepost op: 27-02-2023, 22:53:02 »
We kunnen hier wel steeds over discussiëren als Jurre nou de foto’s gemaakt heeft of niet, maar dit merk je toch vanzelf wel bij de ontknoping of dit zo is!! Ik ben het zat aan het worden..

Snap ik, maar dit geldt voor alles wat we hier bespreken op dit forum. ::rofl:: (En de laatste weken zal het heel veel herhaling van zetten worden.)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #167 Gepost op: 27-02-2023, 22:54:38 »
Ik zou zeggen laten we Max van de telegraaf het uitzoeken ::rofl::. Die is daar heel goed in!

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #168 Gepost op: 27-02-2023, 22:59:07 »
Snap ik, maar dit geldt voor alles wat we hier bespreken op dit forum. ::rofl:: (En de laatste weken zal het heel veel herhaling van zetten worden.)
Haha ja snap ik en ik doe er ook aan mee. 😉 Nu snap ik weer waarom ik vaak forums vermijd sorry, maar het blijft wel interessant te lezen hoor wat iedereen deed, maar deze discussie was ik echt zat 😅

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #169 Gepost op: 27-02-2023, 23:37:22 »
... en geen of weinig informatie krijgt over de laatste 5  testvragen heeft achterstand.
Kan aan mij liggen hoor, maar ik snap het probleem nog steeds niet.

Stel dat de mol die 5 toekomst vragen heeft moeten maken. Ze zullen in de finale echt niet vragen: wat heeft de mol geantwoord bij de eerste toekomst vraag. Dus waarom zou het een probleem zijn dat een kandidaat de vragen niet kent?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #170 Gepost op: 27-02-2023, 23:44:58 »
We kunnen hier wel steeds over discussiëren als Jurre nou de foto’s gemaakt heeft of niet, maar dit merk je toch vanzelf wel bij de ontknoping of dit zo is!! Ik ben het zat aan het worden..


Alsof ze dat zouden toegeven bij de ontknoping mocht dat echt t geval zijn. Lijkt me niet.

En als je t zat bent om te lezen is t vrij makkelijk om iemands post niet te lezen. Doe ik soms ook  ::tandpastasmiley::

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #171 Gepost op: 27-02-2023, 23:52:11 »
Alsof ze dat zouden toegeven bij de ontknoping mocht dat echt t geval zijn. Lijkt me niet.

En als je t zat bent om te lezen is t vrij makkelijk om iemands post niet te lezen. Doe ik soms ook  ::tandpastasmiley::
oh dat deed ik ook, ik heb bijna deze hele topic niet gelezen, maar ik dacht wanneer komt hier eindelijk een einde aan 😉

Ja misschien heb je daar gelijk in, maar dan betekent ook dat ze waarschijnlijk de hele opdracht helemaal overslaan bij de ontknoping. Want dan kan je als dit klopt wat de meeste denken, dat hij de foto’s niet gemaakt heeft, de mol niet in beeld hebben naast de uitleg en de uitslag.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2023, 23:55:42 door Mol1991 »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #172 Gepost op: 27-02-2023, 23:56:20 »
Jawel hoor .. ze doen gewoon alsof t zijn foto’s zijn. En mss is dat ook zo en mss niet maar dat gaan ze nooit toegeven dus we zullen t nooit weten. Van mij hoeft het er ook niet pagina’s lang over te gaan maar als mensen die behoefte hebben.. so be it

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #173 Gepost op: 28-02-2023, 00:01:45 »
Alsof ze dat zouden toegeven bij de ontknoping mocht dat echt t geval zijn. Lijkt me niet.
Ja lekker makkelijk, zo kan iedereen gewoon blijven geloven wat hij zelf wil :P

Ik denk dat we gewoon gaan zien dat Jurre vooraf een fotocursus heeft gedaan (of misschien zelfs al wel wat wist van fotografie, dat hij een beginner is is ook maar een aanname), de camera op de manuele stand heeft gezet, en toen wat heeft zitten spelen met het diafragma terwijl hij wachtte tot de leeuw zijn hoofd omdraaide ::jaja::

(Of Jurre blijkt toch de nepmol te zijn die meer heeft gemold dan de echte mol en dan gaat deze discussie sowieso nergens over ::rofl::)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #174 Gepost op: 28-02-2023, 00:02:49 »
Jawel hoor .. ze doen gewoon alsof t zijn foto’s zijn. En mss is dat ook zo en mss niet maar dat gaan ze nooit toegeven dus we zullen t nooit weten. Van mij hoeft het er ook niet pagina’s lang over te gaan maar als mensen die behoefte hebben.. so be it
Ik bedoel meer dat je hem dan geen foto’s ziet maken in beeld.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #175 Gepost op: 28-02-2023, 00:09:08 »
[quote author=Starlight link=topic=72922.msg2512659#msg2512659 date=167753

(Of Jurre blijkt toch de nepmol te zijn die meer heeft gemold dan de echte mol en dan gaat deze discussie sowieso nergens over ::rofl::)
[/quote]

Haha zou ik ook wel geweldig vinden als dit blijkt, maar dan vraag ik mij wel hard af wat de ‘echte’ mol gedaan heeft!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #176 Gepost op: 28-02-2023, 00:23:14 »
Ik bedoel meer dat je hem dan geen foto’s ziet maken in beeld.

Waarom niet. We zagen m in de afl ook foto’s maken in beeld. Dat zegt niks over t eindresultaat. Hij was ook echt bij n leeuw dus dat lijkt me allemaal prima behapbaar om allemaal te laten zien.
Denk niet dat we t ooit zullen weten en om eerlijk te zijn boeit t me ook vrij weinig. Vrij veel is allemaal scripted. Dit kan er wat mij betreft ook nog wel bij. Het programma is niet meer wat t ooit geweest is.

En mss krijgen we nog n mega twist dat hij het helemaal niet is. In dat geval zijn het wel echt zijn foto’s  ;D

Ergens hoop ik daar op

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #177 Gepost op: 28-02-2023, 06:21:14 »
Okee, maar we weten al dat de leeuw daar daadwerkelijk stond, en op dat moment over zijn schouder keek. Dat zien we op de foto, en dat zien we op camerabeeld. Daarnaast lijkt het me echt weer niet zo raar dat die dieren best vaak precies van je weglopen, en dan even hun hoofd omdraaien om te zien wat er nou precies achter ze gebeurt. Als je dat al te toevallig vindt, dan zouden alle foto's van de kandidaten te toevallig moeten zijn. Maar blijkbaar was dit een safaripark waar de dieren makkelijk te vinden en te fotograferen zijn.


We weten inderdaad dat daar een leeuw heeft gestaan met precies het goede licht en alle goede omstandigheden. Niemand gaat dat ontkennen. We hebben immers de foto. Wat we alleen niet weten is of Jurre daar bij was. Daar zijn geen beelden van.

Daarnaast zijn deze foto's gemaakt met een professionele camera, niet met een mobiel. Met een mobiel snap ik ook nog wel dat dit niet kan ::rofl:: Toch heb ik zelf in het verleden door een beetje te spelen met de instellingen van mijn compactcamera best wat mooie foto's kunnen maken (in mijn ogen dan) met een soortgelijke achtergrond. Dus ik durf best te stellen dat het voor een beginner met weinig kennis van fotografie mogelijk is om zo'n foto te kunnen maken, zeker als Jurre de camera van de automatische setting afgehaald zou hebben (want nogmaals: de mol had uiteraard wel voorkennis en heeft vast geoefend).


Het type camera maakt wat minder uit. Ook met moderne mobieltjes kan je fantastische foto's maken. Natuurlijk niet specifiek deze foto maar wel kwalitatief gelijkwaardig aan deze foto. In het verleden zijn er zo veel prachtige foto's gemaakt door profesionals met camera's die ver beneden de standaard liggen van moderne mobieltjes. Het helpt echter enorm als je weet waar je mee bezig bent. (vrijwel) iedereen is fysiek in staat om verf op een kwast te doen en die kwast over een doek te halen. In theorie is dus iedereen in staat om de Nachtwacht te schilderen. Wat is echter de kans dat een beginner alle verf precies zonder directe hulp zo op een doek smeert dat daar de Nachtwacht of een gelijkwaardig mooi schilderij uit komt? Als je denkt dat fotografie zo makkelijk is dat je alleen een knopje moet indrukken dan zit je er naast. Die professionele fotograaf kan er niet voor niets een goede boterham mee verdienen terwijl wij waarschijnlijk nog geen foto kunnen verkopen voor 10 cent, zelfs niet als we er moeite voor doen.

En als Jurre geoefend heeft omdat hij de mol is, dan zijn we toch waar we wezen willen? Dan is toch nog steeds mijn punt valide dat de kans dat een beginner deze foto op basis van puur geluk zou hebben genomen praktisch nul is. 

Het is in mijn ogen echt vele malen ongeloofwaardiger dat dit allemaal doorgestoken kaart is (waarom dan ook alleen die specifieke foto en niet de andere twee?), dan dat het gewoon daadwerkelijk een gelukkig gemaakte foto is. Toeval bestaat. Zie bijv. ook het bericht van Selmar in het afleveringstopic.

Maar goed, als jullie heel graag willen geloven dat het programma scripted reality is, dan mag dat van mij. Alleen, en ik zeg dit niet snel, vraag ik me dan wel een beetje af waarom je überhaupt nog zou willen kijken.

Tuurlijk, toeval bestaat. Iedere maand wint iemand in Nederland de Staats Loterij. Als ik jou echter vraag om drie loten voor mij te kopen binnen 2 uur waarvan het eerste lot de jackpot moet zijn en de andere twee loten de eerste en de tweede prijs dan gaat dat jou ook niet lukken, toch? Is het theoretisch mogelijk? Ja, het kan, maar als de opdracht in WIDM zou zijn koop drie loten en de hoogste prijs krijgt een finale plaats en daadwerkelijk trekt iemand de jackpot, de eerste en tweede prijs dan zou ik het ook niet geloven.

Ik ben inderdaad lid van een fotoclub en het klopt helemaal wat de fotograaf zegt. Dit werk, en dan met name de foto van de leeuw is vele malen beter dan menig amateur fotograaf doorgaans fotografeert. Dan moet je dus bedenken dat mensen die lid zijn van een fotoclub vaak enthousiaste hobbyisten zijn met daadwerkelijk kennis van zaken die hun camera door en door kennen. Die mensen hoef je de regel van derden niet uit te leggen want die kennen ze allemaal.

Jouw probleem lijkt te zijn dat je niet wilt geloven dat jouw favoriete programma "scripted" is. Ik heb dan nieuws voor je, en dat wist je waarschijnlijk al, vorig jaar is een biecht twee keer gebruikt bij twee verschillende opdrachten. Dat lijkt me toch wel redelijk de smoking gun dat niet alles is wat het lijkt en dat zaken anders gepresenteerd worden dan ze daadwerkelijk gebeuren. Dan geloof jij zeker ook de makers dat de ogen van Kim-Lian achter dat masker puur toeval waren en dat ze daar helemaal geen hint in hadden willen verstoppen? Ook het idee dat Kim-Lian voordat de opdracht begon met de schapen, wist dat ze iets met schapen gingen doen, was puur toeval? Ze had ineens een ingeving? Ik kan je dan uit de droom helpen. Het thema van dit programma klopt redelijk goed: "niets is wat het lijkt".


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #178 Gepost op: 28-02-2023, 08:15:30 »
Je reactie is erg wijsneuzerig, RazorBlade. Dat komt een prettige open discussie niet ten goede.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #179 Gepost op: 28-02-2023, 08:30:46 »
Waarom niet. We zagen m in de afl ook foto’s maken in beeld. Dat zegt niks over t eindresultaat. Hij was ook echt bij n leeuw dus dat lijkt me allemaal prima behapbaar om allemaal te laten zien.
Denk niet dat we t ooit zullen weten en om eerlijk te zijn boeit t me ook vrij weinig. Vrij veel is allemaal scripted. Dit kan er wat mij betreft ook nog wel bij. Het programma is niet meer wat t ooit geweest is.

En mss krijgen we nog n mega twist dat hij het helemaal niet is. In dat geval zijn het wel echt zijn foto’s  ;D

Ergens hoop ik daar op
haha nou dat is jouw mening dan en kijk dan niet, ik blijf het een geweldig programma vinden en verheug mij elk jaar weer op. Maar het gaat over opdracht 1 en niet over dit. 😉
« Laatst bewerkt op: 28-02-2023, 08:45:42 door Mol1991 »