Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep  (gelezen 20167 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #180 Gepost op: 28-02-2023, 08:44:36 »
We weten wat die fotograaf die moest beoordelen zei toen Rik zijn wildlifefoto’s liet zien: héél veel geduld en heel lang wachten totdat je nét het juiste plaatje hebt. Dat klonk niet als: kan binnen twee uurtjes.


Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #181 Gepost op: 28-02-2023, 09:44:31 »
Het is wel wat anders als je als echte natuurfotograaf gaat fotograferen. Dit was niet in een groot nationaal park, maar in een "private game reserve". Groter dan Beekse Bergen, maar de website zegt wel "Enjoy close encounters with Rhinoceros, Lions, Elephants, Buffalo, Cheetah, Giraffe, the rare Black Impala, Golden Wildebeest, Mountain Zebra, Hippos and more!".

Het verbaast me echt hoe negatief mensen denken over het programma.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #182 Gepost op: 28-02-2023, 09:51:57 »
Het is ook een deel gezonde achterdocht natuurlijk in een programma waarin niets is wat het lijkt.

Maar zelf dacht ik dat het wel echt Jurre's foto's waren, al weet ik dat nu niet zo zeker meer. :P

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #183 Gepost op: 28-02-2023, 09:58:02 »
Het is wel wat anders als je als echte natuurfotograaf gaat fotograferen. Dit was niet in een groot nationaal park, maar in een "private game reserve". Groter dan Beekse Bergen, maar de website zegt wel "Enjoy close encounters with Rhinoceros, Lions, Elephants, Buffalo, Cheetah, Giraffe, the rare Black Impala, Golden Wildebeest, Mountain Zebra, Hippos and more!".

Dat scheelt inderdaad een slok op een borrel als je het vergelijkt met een groot reservaat, waarbij je geluk moet hebben om iets tegen te komen.

Misschien dat alleen de leeuw eerder is gefotografeerd en misschien zelfs dat niet, een uitgebreide fotocursus vooraf in dat park en je komt een heel eind. Je zag Jurre verschrikt kijken bij de foto’s van Daniël, de kans was reëel dat Daniël zou kunnen winnen.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #184 Gepost op: 28-02-2023, 10:07:41 »
Opdrachten zijn gewoon opdrachten, daar gaan ze echt niet aan tornen. Kandidaten én mol zullen het met de mogelijkheden tijdens de opdracht moeten doen. Het enige dat de mol extra heeft is voorkennis.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #185 Gepost op: 28-02-2023, 10:23:23 »
Je reactie is erg wijsneuzerig, RazorBlade. Dat komt een prettige open discussie niet ten goede.

Excuses, Ik zal voortaan op mijn toon letten. Uiteraard ook excuses voor mijn toon richting Starlight. Misschien ben ik iets te overtuigd van mijn eigen gelijk.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #186 Gepost op: 28-02-2023, 10:30:29 »
Dat is fijn. Dan hoef ik ook niet meer met een wijsneuzerige berisping te komen. ;D ::bravo::

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #187 Gepost op: 28-02-2023, 12:05:33 »
Het verbaast me echt hoe negatief mensen denken over het programma.

In zijn algemeenheid ben ik niet negatief over het programma. Het concept van het programma is buitengewoon goed. We weten echter ook dat de makers soms knippen en plakken in het programma op een manier waardoor je een sterk vertekend beeld krijgt van wat er daadwerkelijk is gebeurd. Hoe ver de makers daarin gaan is uiteraard niet bekend. Iedereen die meedoet aan het programma moet een non disclosure agreement tekenen dus heel makkelijk kom je daar niet achter.

En hoe het gedeelte met de foto precies is verlopen weten we niet. Vergeet niet dat er natuurlijk professionele camera mensen aanwezig zijn. De mensen die de opnames maken weten natuurlijk ook precies hoe camera's werken. Als iemand anders alle instelling heeft gedaan op de camera en heeft gewezen op de beste manier om de foto te maken, maar Jurre drukt zelf op het knopje om de foto daadwerkelijk te maken, heeft Jurre dan de foto gemaakt of was het dan toch iemand anders? Op het knopje drukken is natuurlijk het minst moeilijke van het maken van een mooie foto.

Ik krijg ook de indruk, gezien de stand van de zon, dat de foto's van de leeuw op een heel ander deel van de dag zijn gemaakt maar als ik er goed over nadenk dan is het natuurlijk wel zo dat Zuid Afrika veel dichter bij de evenaar ligt en bovendien ligt het ten zuiden van de evenaar. Dat betekend dat de periode van daglicht veel korter is dan in andere seizoenen.   

Persoonlijk blijf ik bij mijn standpunt dat ik het heel moeilijk vind voor te stellen dat Jurre dit geheel zelfstandig voor elkaar heeft gekregen maar als hij de mol is en hij heeft specifieke hulp heeft gehad dan is het natuurlijk al heel veel waarschijnlijker dat hij de foto heeft afgedrukt. Ik zou het dan nog niet eens het maken van een foto noemen want daar hoort naar mijn mening ook de instellingen van de camera, het camera standpunt, etc bij.

Maar goed, ik zag Daniel op een gegeven moment ook op zijn buik liggen in de terreinwagen om een laag standpunt te krijgen dus Jurre heeft wellicht niet als enige goede aanwijzingen gehad. Wat ik opmerkelijk vind is dat de fotograaf echt de waarheid sprak toen hij zei dat de foto's die waren gemaakt doorgaans boven het niveau zitten van heel veel amateur fotografen die veel meer geoefend hebben.   

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #188 Gepost op: 28-02-2023, 12:40:20 »
Jouw probleem lijkt te zijn dat je niet wilt geloven dat jouw favoriete programma "scripted" is. Ik heb dan nieuws voor je, en dat wist je waarschijnlijk al, vorig jaar is een biecht twee keer gebruikt bij twee verschillende opdrachten. Dat lijkt me toch wel redelijk de smoking gun dat niet alles is wat het lijkt en dat zaken anders gepresenteerd worden dan ze daadwerkelijk gebeuren. Dan geloof jij zeker ook de makers dat de ogen van Kim-Lian achter dat masker puur toeval waren en dat ze daar helemaal geen hint in hadden willen verstoppen? Ook het idee dat Kim-Lian voordat de opdracht begon met de schapen, wist dat ze iets met schapen gingen doen, was puur toeval? Ze had ineens een ingeving? Ik kan je dan uit de droom helpen. Het thema van dit programma klopt redelijk goed: "niets is wat het lijkt".
Ik begon mijn originele reactie letterlijk met de opmerking dat ik wel geloof in dingen als de molwissel en dat bepaalde executies waarbij iedereen doorging in scène zijn gezet - het blijft tv. Dus nee, dat is niet mijn probleem ::rofl:: Ik zit hier alleen met verbazing te lezen wat mensen er allemaal bij halen om maar te geloven dat het niet Jurres eigen foto's zijn, terwijl je daar best wel veel aannames voor moet doen die we helemaal niet weten.

Daarnaast gaat je vergelijking met loten niet echt op, dat heeft namelijk te maken met pure kansberekening en is heel wat anders dan een mooie foto maken waar je zelf een bepaalde mate van controle over hebt ;)

Overigens zit je nu wel te doen alsof die foto een soort meesterwerk was, terwijl hij zelfs volgens de fotograaf niet perfect was en er dingen beter aan hadden gekund. Mijn punt is ook niet dat een beginner zo'n foto zou kunnen maken op de automatische stand (hoewel ik me kan voorstellen dat een professionele camera op de automatische stand wel degelijk bij een bepaalde lichtinval en afstand het diafragma automatisch zo kan instellen, maar dat weet jij ongetwijfeld beter dan ik), mijn punt is dat ik geen reden zie om het onmogelijk te achten dat Jurre de foto zelf heeft gemaakt. Zijn andere twee foto's zijn een stuk minder bijzonder en ook Daniël had best goede foto's voor een beginner, waarom zou dan net die ene foto door een professional moeten zijn gemaakt ipv daadwerkelijk een hoop geluk?

(En ja, ik weet dat fotografie niet een kwestie is van alleen op een knopje drukken en dat telefoons tegenwoordig ook best goede foto's kunnen maken - ik heb weliswaar weinig technische kennis van fotografie, maar ik vind het ook al jaren leuk om af en toe wat te spelen met foto's. Zie de bijlage voor het voorbeeld wat ik eerder noemde, puur een lucky shot door wat te spelen met sluitertijd en diafragma. Er is ongetwijfeld van alles op aan te merken, maar case in point dat je prima zo'n achtergrond voor elkaar kunt krijgen zonder al te veel kennis van fotografie ;))
« Laatst bewerkt op: 1-08-2023, 12:11:16 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #189 Gepost op: 28-02-2023, 13:18:24 »
Kan aan mij liggen hoor, maar ik snap het probleem nog steeds niet.

Stel dat de mol die 5 toekomst vragen heeft moeten maken. Ze zullen in de finale echt niet vragen: wat heeft de mol geantwoord bij de eerste toekomst vraag.

Het is ook geen probleem hoor. Het gaat ook niet om finalevragen over wat de mol heeft geantwoord op de toekomstvraag.

Het is altijd al zo dat een kandidaat met een vrijstelling enige achterstand heeft omdat hij/zij de vragen niet kent maar nog  belangrijker is dat de kandidaat zijn scherm niet hoeft te zien en dus niet zeker weet of hij/zij op de juiste mol zit. In dit seizoen komt daar nog bij dat men net een aflevering eerder de analoge test heeft gehad, men elkaars test heeft kunnen zien waarna er geconstateerd werd dat iedereen een andere mol heeft ingevuld.

Dus waarom zou het een probleem zijn dat een kandidaat de vragen niet kent?

 Een extra laag nu is dat er 5 vragen over toekomstige opdrachten zijn. Vragen die men niet met elkaar wilde delen. Kandidaten gaan hun best doen om hun voorspelling te laten uitkomen zodat zij hun testvragen goed hebben beantwoord. Het belang van een kandidaat is nu anders en hij/zij gaat zich anders gedragen. Hierdoor wordt het zicht op de mol door een onwetende kandidaat belemmerd.

Met deze finalevrijstelling zit de kandidaat in de finale, als dat het einddoel is dan is dat prima. Ik ga er echter vanuit dat de kandidaat ook wil winnen. Door opeenvolgende gebeurtenissen zoals hierboven  beschreven wordt het zicht op de juiste mol vertroebeld m.i.


Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #190 Gepost op: 28-02-2023, 13:33:13 »
@starlight. Serieus? Deze bloemfoto bewijst dat je het niet helemaal snapt.

Los daarvan staat dat de foto van de leeuw die is ingeleverd gemaakt is op dezelfde hoogte als de leeuw zelf.
De beelden van die leeuw die wij zien kijken een meter of 3 a 4 naar beneden. Die hoek klopt niet, en die auto blijft echt wel op de weg rijden en Jurre stapt echt niet uit. Nee, dit kon het maanlicht niet verdragen.

Ik heb er zelf geen moeite mee als er een foto van Chris is gebruikt, vind het wel grappig. Jurre levert goede foto's in (complimentje aan zichzelf) en Jurre praat goed (complimentje voor Jurre).

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #191 Gepost op: 28-02-2023, 13:38:59 »
@starlight. Serieus? Deze bloemfoto bewijst dat je het niet helemaal snapt.

Los daarvan staat dat de foto van de leeuw die is ingeleverd gemaakt is op dezelfde hoogte als de leeuw zelf.
De beelden van die leeuw die wij zien kijken een meter of 3 a 4 naar beneden. Die hoek klopt niet, en die auto blijft echt wel op de weg rijden en Jurre stapt echt niet uit. Nee, dit kon het maanlicht niet verdragen.
Ja, als we zo gaan beginnen ben ik wel klaar met de discussie hoor. Ja, deze foto is van dichtbij genomen en de ander van veraf, als dat is wat je bedoelt. Mijn punt is dat je best een lucky shot kan hebben door gewoon wat de spelen met de settings. Dat is niet onmogelijk.

Als die foto überhaupt niet gemaakt kon worden, zoals jij nu beweert, dan had een professional hem ook niet kunnen maken! We weten vanuit de camerabeelden helemaal niet wat de hoek precies was en hoe hoog de leeuw en de auto precies stonden. Ook als de foto niet door Jurre is gemaakt, kon de foto blijkbaar gemaakt worden vanuit de auto, want hij is gemaakt.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #192 Gepost op: 28-02-2023, 13:58:32 »
Prachtige foto Starlight! 😊

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #193 Gepost op: 28-02-2023, 14:29:02 »
Prachtige foto Starlight! 😊
Dank je! Ik vond het best wel eng om te posten en ik ga hem waarschijnlijk ook weer verwijderen, maar ik wilde graag duidelijk maken dat ik óók uit een bepaalde ervaring spreek, ook al heb ik dan geen fancy fotografiecursus gevolgd en weet ik niet alles over de techniek.

En ja, ik weet ook wel dat die foto van die leeuw een stuk bijzonderder is, maar dat was de foto van die 2 zebra's in precies dezelfde houding van Daniël ook. Het is niet toevalliger dat die leeuw precies zo stond dan dat die zebra's zo stonden. Dit is blijkbaar een park waar die dieren relatief tam en makkelijk te fotograferen zijn, want dat is alle kandidaten gelukt :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #194 Gepost op: 28-02-2023, 14:32:05 »
Daniëls buffelfoto was mijn favoriet ::love::
...óf niet!

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #195 Gepost op: 28-02-2023, 14:33:28 »
Dank je! Ik vond het best wel eng om te posten en ik ga hem waarschijnlijk ook weer verwijderen, maar ik wilde graag duidelijk maken dat ik óók uit een bepaalde ervaring spreek, ook al heb ik dan geen fancy fotografiecursus gevolgd en weet ik niet alles over de techniek.

En ja, ik weet ook wel dat die foto van die leeuw een stuk bijzonderder is, maar dat was de foto van die 2 zebra's in precies dezelfde houding van Daniël ook. Het is niet toevalliger dat die leeuw precies zo stond dan dat die zebra's zo stonden. Dit is blijkbaar een park waar die dieren relatief tam en makkelijk te fotograferen zijn, want dat is alle kandidaten gelukt :)
Graag gedaan en begrijp ik.
En ben helemaal mee eens wat je hier bedoelt. Zo denk ik hier ook over. 😊

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #196 Gepost op: 28-02-2023, 14:43:17 »
@Foxhunter
Links het beeld van de cameraman vanuit de auto, rechts de ingeleverde foto. De hoek van de rug van de leeuw is niet helemaal hetzelfde, omdat de cameraman zich links van de fotograaf bevindt en zijn camera iets lager houdt. Dat komt overeen met de beelden die we in de auto zien van Jurre.

Geen sprake van dat de fotograaf uit de auto zou zijn gestapt voor deze foto. Hij zit zelfs nog iets hoger dan de cameraman. Genoeg andere redenen voor twijfel, maar toch niet over de camerastandpunten.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #197 Gepost op: 28-02-2023, 14:57:56 »
Dat zegt nog niets, het kan ertussen gemonteerd zijn.

Offline eevski

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #198 Gepost op: 28-02-2023, 14:58:43 »
Ik begon mijn originele reactie letterlijk met de opmerking dat ik wel geloof in dingen als de molwissel en dat bepaalde executies waarbij iedereen doorging in scène zijn gezet - het blijft tv. Dus nee, dat is niet mijn probleem ::rofl:: Ik zit hier alleen met verbazing te lezen wat mensen er allemaal bij halen om maar te geloven dat het niet Jurres eigen foto's zijn, terwijl je daar best wel veel aannames voor moet doen die we helemaal niet weten.

Daarnaast gaat je vergelijking met loten niet echt op, dat heeft namelijk te maken met pure kansberekening en is heel wat anders dan een mooie foto maken waar je zelf een bepaalde mate van controle over hebt ;)

Overigens zit je nu wel te doen alsof die foto een soort meesterwerk was, terwijl hij zelfs volgens de fotograaf niet perfect was en er dingen beter aan hadden gekund. Mijn punt is ook niet dat een beginner zo'n foto zou kunnen maken op de automatische stand (hoewel ik me kan voorstellen dat een professionele camera op de automatische stand wel degelijk bij een bepaalde lichtinval en afstand het diafragma automatisch zo kan instellen, maar dat weet jij ongetwijfeld beter dan ik), mijn punt is dat ik geen reden zie om het onmogelijk te achten dat Jurre de foto zelf heeft gemaakt. Zijn andere twee foto's zijn een stuk minder bijzonder en ook Daniël had best goede foto's voor een beginner, waarom zou dan net die ene foto door een professional moeten zijn gemaakt ipv daadwerkelijk een hoop geluk?

(En ja, ik weet dat fotografie niet een kwestie is van alleen op een knopje drukken en dat telefoons tegenwoordig ook best goede foto's kunnen maken - ik heb weliswaar weinig technische kennis van fotografie, maar ik vind het ook al jaren leuk om af en toe wat te spelen met foto's. Zie de bijlage voor het voorbeeld wat ik eerder noemde, puur een lucky shot door wat te spelen met sluitertijd en diafragma. Er is ongetwijfeld van alles op aan te merken, maar case in point dat je prima zo'n achtergrond voor elkaar kunt krijgen zonder al te veel kennis van fotografie ;))

Ik zie ook niet in waarom hij die foto niet zelf gemaakt kan hebben. Het licht viel precies goed en het is een mooi dier, dat zijn al twee aspecten die zorgen voor een hoe dan ook bijzondere foto. Hij beschikte over een goede camera en heeft, als hij de mol is, waarschijnlijk al geoefend thuis (dat dat vaker gebeurt weten we uit eerdere seizoenen).

Kennelijk zitten mensen dusdanig vast in een tunnel dat er allerlei aannames gedaan moeten worden om hun verdenking te 'bewijzen', terwijl dat helemaal niet kan.

Ik kan me zo snel geen voorbeeld bedenken van een individuele opdracht die door iemand anders, namens de mol, is uitgevoerd. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu wel het geval is, dat zou ook niet sportief zijn. De mol mag gewoon falen.

Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #199 Gepost op: 28-02-2023, 15:33:08 »
Maar gezien zijn eerdere, nogal magere fotografieprestaties is het wel apart dat hij ineens zo'n professionele foto kan maken.
Afijn, het maakt niet uit, we zullen het wel horen in aflevering 10. Het is wel zo eerlijk dat de mol door is :-)