Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep  (gelezen 20400 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #120 Gepost op: 27-02-2023, 10:03:42 »
Is ook duidelijk waarom hij per se een nijlpaard wilde en geen neushoorn. De fotoselectie was al gemaakt voor de opdracht.

@razorblade.
De scherptediepte zie je ook bij de giraffen door Soy en de Buffels door Daniël, dus de lens kan wel iets met scherptediepte.

Wat zeker niet klopt is het standpunt van de fotograaf.
De leeuw niet van bovenaf en te dichtbij. Ranomi had ook een foto van een mannetjes-leeuw op behoorlijke afstand.
De giraffe op een open vlakte, bij Soy tussen de bomen.
Het nijlpaard op een open vlakte en bij Soy gewoon aan de waterkant.

Bij de uitslag van de eerste drie zag je de maan, die uitslag kon het maanlicht wel verdragen, maar bij Jurre is de maan verdwenen, bedrog dus. Deze opdracht had beter molwerk verdiend.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #121 Gepost op: 27-02-2023, 10:20:05 »
dan heb ik niet helemaal goed gezien. Maar alsnog vond ik het wel een 6je waard, mja ben geen expert  :P
Vooral ook omdat de fotograaf eerst nogal enthousiast zei: jullie doen het veel beter dan wat ik gemiddeld voorbij zie komen. Geeft hij die een 3?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #122 Gepost op: 27-02-2023, 10:20:24 »
Als Jurre de mol is (wat eigenlijk wel met redelijke zekerheid te zeggen is) en hij heeft als winnaar de keuze voor een envelop, waarom dan de vrijstelling kiezen ipv €0?

De mol weet dat de test meteen volgt en er vragen komen over de 2 aankomende opdrachten. Dat is toch een perfecte kans om in die 2 opdrachten dingen te doen die het spel saboteren, zonder voor de kandidaten extra op te vallen?

Waarschijnlijk omdat de invloed die hij heeft alleen gaat over invloed op de kandidaten hun test en niet over geld uit de pot.
Waarom zouden ze willen dat Jurre ook nog eens invloed gaat uitoefenen op de uitkomst van hun test?
Dit geeft alleen maar nog meer aan dat hij de mol is.

De invloed op geld niet verdienen heeft hij sowieso omdat hij weet wat de opdrachten zijn en waar hij moet saboteren

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #123 Gepost op: 27-02-2023, 10:22:13 »
Het was niet zeker dat de MOL zou winnen. Als een kandidaat had gewonnen had hij/zij een grote kans gehad de O envelop te verkrijgen.
Ik bedoelde dat de 4 zouden doorgaan naar de finaleopdrachten volgende week.
Dat was van te voren vastgesteld.

Nou, gezien alle berichten over fotografie in dit topic denk ik dat het een vooropgezet plan was dat de mol zou winnen. Een vreemd toneelstukje eigenlijk. De kandidaten een finale vrijstelling in het vooruitzicht geven die ze nooit zullen winnen. Hopelijk was de jury wel eerlijk......

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #124 Gepost op: 27-02-2023, 10:25:00 »
Is ook duidelijk waarom hij per se een nijlpaard wilde en geen neushoorn. De fotoselectie was al gemaakt voor de opdracht.

@razorblade.
De scherptediepte zie je ook bij de giraffen door Soy en de Buffels door Daniël, dus de lens kan wel iets met scherptediepte.

Wat zeker niet klopt is het standpunt van de fotograaf.
De leeuw niet van bovenaf en te dichtbij. Ranomi had ook een foto van een mannetjes-leeuw op behoorlijke afstand.
De giraffe op een open vlakte, bij Soy tussen de bomen.
Het nijlpaard op een open vlakte en bij Soy gewoon aan de waterkant.

Bij de uitslag van de eerste drie zag je de maan, die uitslag kon het maanlicht wel verdragen, maar bij Jurre is de maan verdwenen, bedrog dus. Deze opdracht had beter molwerk verdiend.
Een gemiddelde kandidaat gaat niet bedenken om dieren van achteren te nemen. Ik dacht eerst dat hij express slechte foto's wilde maken als mol, toen ze begonnen over het hoofd omgedraaid, werd het opeens een uniek concept, mooi en origineel, dat niet veel safaribezoekers zullen bedenken. Professionele fotografen denken alleen zo, die ook nog eens veel tijd hebben. Want je moet maar net met je rangerover achter zo'n beest kunnen komen.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2023, 10:26:40 door Run »

Offline Femmmmmm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #125 Gepost op: 27-02-2023, 10:29:56 »
Razorblade: Dank voor je uitleg!

Bange Jurre kan onmogelijk uit de auto zijn geklommen en met de automatische instelling deze foto hebben geschoten.
Er is dus mee geknoeid. Gezien z’n fotografiekunsten eerder viel dat wel te verwachten (verkeerde kaders, schoen in beeld enz)

Ze hadden wel een zoom van hier tot Tokyo en je kan zeker nog in nabewerking de foto wat inzoomen zonder kwaliteitsverlies. Zeker mogelijk!

Ook kan zo’n auto rete dichtbij komen zonder dieren af te schrikken! Dat Jurre ‘bang’ was betekend niet dat hij er niet voor ging met wat enthousiasme van de ranger?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #126 Gepost op: 27-02-2023, 10:33:16 »
Is ook duidelijk waarom hij per se een nijlpaard wilde en geen neushoorn. De fotoselectie was al gemaakt voor de opdracht.

Scherp! Daar kon je wel eens gelijk in hebben. En in dat geval was de winst van Jurre dus voorgeprogrammeerd en hadden de kandidaten feitelijk geen kans.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #127 Gepost op: 27-02-2023, 10:41:16 »
Scherp! Daar kon je wel eens gelijk in hebben. En in dat geval was de winst van Jurre dus voorgeprogrammeerd en hadden de kandidaten feitelijk geen kans.
En dat is wel weer eerlijk want een vrijstelling vlak voor het einde is nogal oneerlijk voor een kandidaat die misschien de test beter had gemaakt en die zonder die vrijstelling voor een ander, had kunnen winnen. Het is vaker gebeurd dat de mol vlak voor het einde een vrijstelling kreeg, dat geeft hem enige rust, hij heeft een verklaring waarom ie doorgaat, niet omdat ie de mol is, maar vanwege een vrijstelling.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #128 Gepost op: 27-02-2023, 10:56:17 »
Nee joh, de mol moet gewoon de opdracht doen net als ieder ander. Hooguit heeft hij/zij voorkennis.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #129 Gepost op: 27-02-2023, 11:05:02 »
Daniël had ook best wel mooie foto's voor iemand die nog nooit een camera had vast gehouden, maar dat vinden we wel geloofwaardig en dat Jurre (die misschien wel vaker heeft gefotografeerd en als hij de mol is sowieso geoefend heeft) mooie foto's kan maken niet? ::ohno::

Daarnaast kan je volgens mij best een foto van die hoogte maken als je erbij gaat liggen, daarvoor hoeft hij echt niet uit de auto te klimmen. Stel, de foto was niet door Jurre gemaakt, dan had een professionele fotograaf óók niet uit de auto mogen gaan, dus blijkbaar kan de foto dan wel degelijk vanuit de auto genomen worden.

Die onscherpe achtergrond vind ik verder vooral heel donker, het lijkt me (als iemand die ook wel eens wat heeft gehobbyfotografeerd op voornamelijk de automatische stand ;D) niet onmogelijk dat een enorm goede camera best automatisch het diafragma hoog kan instellen bij het goede licht en de goede positie. Daarnaast was het volgens mij niet een verplichting dat ze hem op de automatische stand lieten staan - als Jurre inderdaad vooraf een cursus heeft gevolgd heeft hij misschien wel wat gespeeld op de handmatige stand. En ten slotte kan het volgens mij ook prima nabewerkt worden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #130 Gepost op: 27-02-2023, 11:17:10 »
Sluit me helemaal aan bij Starlight!
En leuke opdracht om mooie natuur van het land te kunnen zien, goede plottwist aan het einde. Als die er niet was geweest was het compleet random, dus kan me niet voorstellen dat die “geïmproviseerd” was wat hier ergens gesuggereerd werd.

Die plottwist past overigens in de tunnel van iedere kandidaat. Mocht Jurre de mol niet zijn (er is een kans..) dan hebben de andere 3 ervoor gezorgd dat de aandacht op nummer 2 werd gevestigd. Iedere kandidaat zou voor envelop 2 zijn gegaan.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #131 Gepost op: 27-02-2023, 11:57:17 »
Als mol wil je envelop nummer 2.
Kijk hoe de kandidaten staan. In een rijtje bij de enveloppen vandaan. Alleen Soy is vlak bij de enveloppen gaan staan. Grote glimlach als hij nummer 2 in handen heeft, want bijna had Daniel hem gepakt.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #132 Gepost op: 27-02-2023, 11:58:39 »
@razorblade.
De scherptediepte zie je ook bij de giraffen door Soy en de Buffels door Daniël, dus de lens kan wel iets met scherptediepte.

Als je goed hebt gekeken dan heb je gezien hoe dicht die buffels de auto hadden genaderd. Zoals ik al had opgemerkt is die scherptediepte afhankelijk van de afstand tot het onderwerp. Als je dichter bij het onderwerp kan komen dan kan je dus ook zorgen voor een minder scherpe achtergrond.

Volgens mij was die foto met de giraffen juist een voorbeeld waarbij beide giraffen scherp in beeld stonden terwijl er toch een behoorlijk verschil was tussen de afstand van die giraffen. De achtergrond bij de leeuw is juist heel erg onscherp. Daar zie je echt niet tot nauwelijks nog enig detail in. 

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #133 Gepost op: 27-02-2023, 12:00:51 »
Als mol wil je envelop nummer 2.
Kijk hoe de kandidaten staan. In een rijtje bij de enveloppen vandaan. Alleen Soy is vlak bij de enveloppen gaan staan. Grote glimlach als hij nummer 2 in handen heeft, want bijna had Daniel hem gepakt.
Welnee, net nog eens gekeken, niks geen wedestrijd om envelop nr 2, waarom zou je ook, is toch niets te zien aan de buitenkant? Dat Ranomi in een biecht zegt dat ze voor nr 2 wilde gaan is volgens mij op instignatie van de makers, er is helemaal niets te zien aan die enveloppen.

Bij herbekijken vond ik de foto's van Daniël het mooist. Het is alleen om de foto van de leeuw dat Jurre heeft gewonnen, dat nijlpaard stond vol in beeld, niet bijzonder, de giraffe stond in het midden, ook niet erg bijzonder.

Jurre had als enige dieren alleen, kan een hint zijn naar zijn eenzame rol als mol.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2023, 12:03:38 door Run »

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #134 Gepost op: 27-02-2023, 12:04:06 »
Tuurlijk is er niets te zien aan de buitenkant, maar de mol weet wat erin zit.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #135 Gepost op: 27-02-2023, 12:37:29 »
Het beeld wordt nu geschetst dat envelop 2 zo speciaal was omdat iedereen hem wilde hebben. Waar het om gaat is dat Jurre uit de reactie van de kandidaten op zou moeten kunnen maken waar de vrijstelling of het grote geld zit. Rik heeft het niet voor niets over pokerface. Maar wat doet de Mol? Hij gooit al die extra informatie weg en kiest uiteindelijk voor een random envelop. Want ook al wil iedereen envelop 2 bij het begin pakken, dat zegt echt niet dat de kans groter is dat hier een vrijstelling in zit. Jurre had er een goed gevoel bij! Bullshit (daarom waarschijnlijk die foto's van de konten). Jurre wist als Mol gewoon waar de vrijstelling zat.
En die blije reactie is echt vreselijk om te huilen. En dan ook nog "sorry dat ik zo blij ben" zeggen. Sorry, dat ik het zo slecht acteer bedoelde hij natuurlijk. Tenenkrommend. Dit kan echt niet. Je ziet de andere kandidaten ook echt lachen. Daniel wist al dat Jurre de Mol is. Als Soy en Ranomi dat nu ook nog niet door hebben dan kunnen ze beter meteen naar het afvallershotel gaan. Maar ja, er moet nog een test worden gemaakt met vragen over de toekomst, dus die kun je fout hebben ook al weet je wie de Mol is.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2023, 12:58:22 door MartinJ »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #136 Gepost op: 27-02-2023, 12:46:41 »
De mol gaat hier inderdaad zeker niet de vrijstelling nemen. Als hij afwacht kan hij de opdracht nog altijd winnen. Hij kan ook de 2000 nemen en de opdracht helemaal verpesten, idem bij de 1000 desnoods. Als je de 0 hebt dan weer je best doen, of de eindenveloppe wisselen met de 0. Enorm veel molmogelijkheden voor elk type mol wel. Enkele mollen uit het verleden zouden hier doodleuk de 2000 euro winnen, dus ja, Jurre acteert matig bij het winnen van de vrijstelling, maar hij doet wat hij moet doen als mol. En hij had ook gewoon de beste foto's gemaakt/leukste concept. Die van Soy en Ranomi trokken op niet veel, die van Daniel zullen ook wel minstens even bewerkt zijn geweest. 

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #137 Gepost op: 27-02-2023, 12:50:40 »
Een gemiddelde kandidaat gaat niet bedenken om dieren van achteren te nemen.
:o
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #138 Gepost op: 27-02-2023, 13:07:02 »
Ik vond dat eigenlijk wel logisch om voor de achterkant te gaan. Ervaring met dieren leert dat ze vaak weglopen op het moment dat jij de foto wilt maken. Kun je je daar net zo goed gelijk op focussen.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #139 Gepost op: 27-02-2023, 13:16:04 »
Diegenen die ook een safari hebben gemaakt weten dat het absoluut geen zekerheidje is dat je in een ochtend of middag alle dieren, die je wilt zien, kunt vinden. Dus zeker niet in de korte tijd die Jurre had, ook al omdat hij een specifiek onderwerp (zelf?) had bedacht.
En idd het speciale verzoek om een nijlpaard viel erg op. Een neushoornkontje zou, als het een spontaan idee was geweest, ook voldaan hebben.
Hoe dan ook, als wij naar een voorgekookt plan hebben zitten kijken, wat ik nu wel denk, ben ik buitengewoon teleurgesteld.
Ben benieuwd naar de uitleg. :o