Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 23  (gelezen 13545 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Feedbacktopic WIDM 23
« Gepost op: 11-03-2023, 22:04:59 »
WIDM 23 zit er op! Dit topic is bedoeld om de hele serie te evalueren.

Je mag hier complimenten uitdelen én kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma. Precies de twee dingen waar wij fans heel goed in zijn en waar de makers die de molloten en deze website een warm hart toedragen iets aan hebben.

Omdat verwachtingen vaak hooggespannen zijn en iedereen zijn eigen mening heeft over wat wel en niet goed is aan WIDM, kunnen discussies hierover er soms verhit aan toegaan en ook in een bredere context van de ontwikkeling van het programma worden getrokken. Zolang dit op een vriendelijke wijze naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Brandt losch! :D

Offline thomasNL

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #1 Gepost op: 11-03-2023, 22:13:38 »
Tweede jaar dat ik me volledig afgezonderd heb van social media en het internet. Ik merkte dat ik toch vaak niet meer verrast werd door alle goeie speurders hier.

En weer erg blij met die keuze want ik was echt verrast! Pas in de finale zag ik jurre als potentiële mol maar echt 50/50 met daniël. En dan zie ik hier dat 80% al op jurre zat haha 😂

Heerlijke mol en leuke acties! Opdrachten niet altijd even spannend maar wel leuk dat weer wat meer speelde met mindgames (geldkoffer eliminatie)

Nog een vraagje:
Gaat het ooit een keer voorkomen dat de mol niet ontmaskerd wordt door de kandidaten? Dat lijkt me een keer zo mooi, dat t bijv. in dit geval Ranomi was geweest. Of zouden ze dat in productie liever niet willen?

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #2 Gepost op: 11-03-2023, 22:16:42 »
Ik vind het geen goed seizoen geweest en heb daar wel een paar redenen voor . Er zaten een paar hele goede opdrachten in en de eerste drie afleveringen waren prima, maar later ging het voor mij bergafwaarts en verloor ik mijn interesse. Zo erg zelfs dat ik de ontknoping op mijn iPad aan had staan terwijl ik een bordspel speelde .

Allereerst wil ik wel even zeggen dat ik een trouw kijker ben vanaf widm seizoen 1 en houd van het speuren , discussiëren over waar een mol wat zou kunnen doen etc . En mijn “kritiek” is dan ook omdat ik het liever wat anders wil zien dan wat er nu van geworden is . Back to the roots .

Wat me het meest stoort in widm is dat er wel heel vaak opdrachten zijn met een keuze of jokers of geld in de pot. In dit soort opdrachten hoeft een mol niet te mollen , want ook de fanatieke kandidaten zullen voor jokers gaan en dus komt er geen geld in de pot, of erger nog gaat er geld uit de pot .

Verder moet je in een programma dat al 23 jaar uitgezonden wordt en een grote fan base heeft af en toe durven veranderen en dat is dit seizoen ook gedaan, maar het constant aanpassen van de eliminatie , zorgde er bij mij voor dat de aandachtsboog steeds maar afnam. Het blokje eliminatie werd steeds minder herkenbaar .

In veel opdrachten was een overzichtskaart bij de inblending van titel en te winnen bedrag handig geweest. Bv in de mijn bij de knikkers overbrengen : wie draagt welke helm .

En wat ik erg jammer vind is de vrij trage edit dit jaar.  Gecombineerd met biechts door de beelden maakt dit voor mij vrij trage tv en leken sommige opdrachten enorm lang uitgerekt

Verder opvallend dat jurre hier al zo duidelijk als mol ontmaskerd was , terwijl dat voor de groep zelf totaal niet zo was . Geeft maar aan dat het de kijkers misschien iets te makkelijk wordt gemaakt , als de mol al in beeld op vragen ben jij de mol,? Gewoon met ja antwoorden gaat

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #3 Gepost op: 11-03-2023, 22:23:39 »
Opdracht met het koor vond ik geweldig om naar te kijken (klonk zo mooi dat ik die opdracht daarom alleen al meerdere malen heb teruggekeken).

Gelukkig niet meer alleen die alles of niets opdrachten. Daarmee doorgaan  ::ok::

Maar al die opdrachten met jokers mogen per direct weg van mij. Doet alleen maar afbreuk aan degene die de mol is, want is te makkelijk scoren  ::niet-ok::

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #4 Gepost op: 11-03-2023, 22:31:18 »
Ik heb alle seizoenen van Wie is de Mol gezien en dit seizoen komt zonder twijfel in mijn top-5 te staan! Misschien zelfs wel top-3  ::bravo:: En wel om de volgende redenen:

1. De opdrachten waren beter dan ooit! De opdrachten waren gelaagd, interessant, gevarieerd en creatief. Grote complimenten aan het team, na zo veel jaren nog zo veel inspiratie hebben  ::bravo:: ::bravo::
2. De kandidaten waren weer heel goed gecast. Dit jaar weinig nep-mollen.
3. Prachtig land, maar dat is elk jaar zo.
4. Een geweldige mol, zo in-your-face en amper verdacht worden. Heel goed gedaan Jurre!  ::bravo::
5. Veel twists dit seizoen! Er gebeurden steeds onverwachte dingen. Ik houd ervan  ::bravo::
6. Hele goed laatste aflevering. Lekker veel molacties besproken! Houden zo ::bravo::

Verder kan ik eerlijk gezegd geen tips bedenken! Enorm goed werk afgeleverd dit jaar, crew. Leuk ook dat de molacties gewoon vol in beeld waren. Op naar volgend jaar  ::bravo::

Offline eevski

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #5 Gepost op: 11-03-2023, 22:35:44 »
Het blijft een leuk programma, maar ze drijven een beetje af van de kernvraag.. ‘Wie is de Mol?’.

Ik vind het leuker als er in elke aflevering iemand afvalt, kandidaten niet worden verleid tot molgedrag om jokers te winnen en de mol voor grotere uitdagingen wordt gesteld dan geld weg te spelen door simpelweg te kiezen voor een troef.

De mol hoort ondergronds te opereren en niet liggend op een dienblad recht voor je neus met 6 felgekleurde lichtgevende pijlen op zich gericht en drie letters op z’n voorhoofd.

Ik ben een beetje teleurgesteld dus, terwijl het seizoen zo sterk begon.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #6 Gepost op: 11-03-2023, 22:45:16 »
Ik heb eigenlijk maar drie kritiekpunten:

1. Er zijn twee momenten in de serie te vinden waar Jurre specifiek de camera in kijkt én seint dat hij de mol is (na de opdracht op het schip en tijdens het abseilen van Soy) . Dit is - wat ik denk - door de nieuwe editor per ongeluk erin gelaten. Dat kan gebeuren, maar ik hoop dat het volgend jaar niet gebeurt. Hierdoor was het vrij duidelijk dat Jurre wel de mol moest zijn.
2. De ''podcast hint''. Tja, wie dat bedacht heeft. Foei! Hierdoor was het eigenlijk afstrepen wie de mol nog kon zijn en nadat Anke weg ging was het al helemaal duidelijk wat de finale posities zouden zijn.
3. Het tweede deel van de serie vond ik matig. Dit komt deels doordat er nog weinig vaart in zat. De opdrachten waren vaak te eentonig en daardoor was wederom de mol heel duidelijk.

Wat vond ik top?

Er is veel geëxperimenteerd. Minder biechten, meer tijd voor de opdrachten, en mooie droneshots. Jurre heeft tot het einde gemold en dat vind ik ook wel eens fijn. Je kan niet zeggen dat hij zijn taak als mol niet heeft gedaan. En dit was een hele leuke groep kandidaten! Mag ook wel eens gezegd worden.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #7 Gepost op: 11-03-2023, 22:56:02 »
Om heel veel redenen een heel goed seizoen, maar de belangrijkste reden is wel dat de mol het meest verdacht was en ook daadwerkelijk de meest verdachte acties had. Ik denk dat veel mensen die ondanks alles op Daniel zaten dat voornamelijk deden omdat ze niet konden geloven dat de molacties van Jurre zo duidelijk in beeld gebracht zouden worden. Mijn complimenten dat we deze keer dan ook echt de mol aan het werk hebben kunnen zien zonder dat dit er uit werd gehaald in de edit.

Andere redenen zijn:
- Niet altijd 3 opdrachten als 2 soms beter uitkomt.
- Hele mooie beelden van Zuid-Afrika. Het mag ook wel eens gezegd worden dat het camera werk van topkwaliteit was.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #8 Gepost op: 11-03-2023, 23:03:13 »
Het blijft een leuk programma, maar ze drijven een beetje af van de kernvraag.. ‘Wie is de Mol?’.

Ik vind het leuker als er in elke aflevering iemand afvalt, kandidaten niet worden verleid tot molgedrag om jokers te winnen en de mol voor grotere uitdagingen wordt gesteld dan geld weg te spelen door simpelweg te kiezen voor een troef.

De mol hoort ondergronds te opereren en niet liggend op een dienblad recht voor je neus met 6 felgekleurde lichtgevende pijlen op zich gericht en drie letters op z’n voorhoofd.

Ik ben een beetje teleurgesteld dus, terwijl het seizoen zo sterk begon.

Je zegt dat ze afdreven van de kernvraag namelijk "Wie is de Mol?" Wel, de mol heeft het minste geld in de pot gespeeld en heeft waarschijnlijk ook het meeste geld uit de pot gespeeld. Dat is toch de kerntaak van de mol? Verder werd de mol in de groep van 9 kandidaten maar door 1 kandidaat verdacht. Dan heeft de mol het dus best redelijk goed gedaan. Het merdendeel van de kijkers thuis verdacht ook Jurre niet. Dus wederom goed gedaan.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #9 Gepost op: 11-03-2023, 23:13:44 »
Je zegt dat ze afdreven van de kernvraag namelijk "Wie is de Mol?" Wel, de mol heeft het minste geld in de pot gespeeld en heeft waarschijnlijk ook het meeste geld uit de pot gespeeld. Dat is toch de kerntaak van de mol?
Wat ik vermoed dat eevski bedoelt met "afdrijven van de kernvraag" is niet het gedrag van de mol, maar de opzet van de opdrachten. Althans, dat ik wat ikzelf vind en wat ik ook echt vind afdrijven van het concept. Het format van dit programma is: de kandidaten verdienen geld en de mol probeert dat de saboteren, en met dat gegeven gaan kandidaten op zoek naar de mol, en wie het minst weet, gaat uit het spel. Als je uit gaat van "kandidaten verdienen geld, de mol saboteert dat", dan was er in aflevering 7, 8 en 9 opgeteld één opdracht die voldeed aan dat concept, namelijk de speedbootkledingwisselopdracht. Alle rest was "verdoezeld" door de vele jokers, vrijstellingen, twists met testen en dergelijke. Het programma dreigt daarmee af te drijven van het concept.

Dat ligt dus niet aan de mol en de kandidaten! Die hebben gedaan wat ze konden :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #10 Gepost op: 11-03-2023, 23:19:30 »
Ik kom later deze week nog wel met een uitgebreid feedback op het hele seizoen, maar nu is de laatste aflevering het eerste wat me te binnenschiet.

Ik vond dit één van de betere live-ontknopingen ooit. Anderhalf uur geeft echt meer tijd voor Molacties. Vorig jaar met de extra Moltalk-uitzending vond ik dat ook al prettig. Ook de tussenfilmpjes met extra beeldmateriaal van de mollicitaties bijvoorbeeld vond ik fijne toevoegingen als rustpunt in het live-gebeuren. Alleen jammer dat heel afleveringen 6 en 7 ineens geskipt moesten worden. Ik dacht bijna dat we weer evenveel van de Mol te zien zouden krijgen als het pre-live tijdperk!

Een rustige ontknoping waar ingeknipt kan worden (en geen microfoontjes per ongeluk aanstaan, etc.) blijft veruit het beste. Maar ik vond Paleis Soestdijk een mooie setting. Het was fijn dat het publiek buiten een beperkte rol had in de aflevering, maar tegelijkertijd vroeg ik me af: waarom staan die arme stakkers dan daar buiten in de kou? (Dit was een van de eerste jaren dat ik niet zelf zo'n stakker was, vandaar.) Alsof je binnen een concert geeft maar de deuren niet open doet voor je fans. Ook leek het alsof er op veel meer bezoekers was gerekend met die lege grasvelden in beeld.

Mijn suggestie is daarom: volgend jaar de ontknoping in Carré? Dan kan je nog altijd plek bieden aan ruim 1500 molloten en geef je de finale echt een beetje grandeur. (Het showballet kun je thuislaten.)

Of in Tuschinski, waar nu toch al molloten heen gingen om de ontknoping te kijken. Ik heb al eens eerder de suggestie gedaan dat je een half live, half strakke finale/ontknoping kan houden mét fans maar toch ook inhoud. Maar het allerbeste - ik zeg het voor de zekerheid nog maar eens - blijft een vooraf opgenomen ontknoping.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #11 Gepost op: 11-03-2023, 23:22:48 »
Leuk seizoen, leuke mol en knap dat Jurre erin is geslaagd om onverdacht te blijven bij bijna iedere kandidaat!  ::ok::
Ook fijn dat er bij de onthulling ruimte was voor de mollenacties.
Gedurfd ook om de acties van Jurre open te laten zien aan de kijker. Verfrissend ook. Bij mij werkte dat als omgekeerde psychologie  ::rofl:: (het kan toch niet zó duidelijk zijn, nou: toch wel dus) , maar voor veel andere kijkers wel heel duidelijk.

Heel mooi, spannend begin van het seizoen. Later vond ik die spanningsboog wat minder worden. Ik denk dat het komt omdat sommige opdrachten wat vlakker waren. Soms grappig om naar te kijken (zoals bv de allerlaatste opdracht) maar minder handig voor het speuren en er zijn teveel jokers in het spel vind ik. Ik zou graag minder 'jokers of geld'-opdrachten willen. Waarom niet kandidaten kiezen voor 'jokers én geld'? Of geen jokers?
De twist met de eliminatiestoelen meenemen:  ::bravo::

Wel wat losse eindjes. Hoe kan het dat Jurre niet werd verdacht door de medekandidaten (maar wel door de kijker) en waarom koos Ranomi voor Daniël? Dat kwam voor mij uit de lucht vallen.

Al met al, een toffe editie.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2023, 23:24:30 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline eevski

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #12 Gepost op: 11-03-2023, 23:28:24 »
Je zegt dat ze afdreven van de kernvraag namelijk "Wie is de Mol?" Wel, de mol heeft het minste geld in de pot gespeeld en heeft waarschijnlijk ook het meeste geld uit de pot gespeeld. Dat is toch de kerntaak van de mol? Verder werd de mol in de groep van 9 kandidaten maar door 1 kandidaat verdacht. Dan heeft de mol het dus best redelijk goed gedaan. Het merdendeel van de kijkers thuis verdacht ook Jurre niet. Dus wederom goed gedaan.

De kerntaak van de mol is ongezien verhinderen dat er geld wordt verdiend. In de geldkwestie is de mol geslaagd, niet in het ongezien opereren. Voor een groot deel lag dat aan de aard van de opdrachten en dat vind ik jammer.

Het moet ons niet onmogelijk gemaakt worden om te ontdekken wie de mol is, maar dit jaar was dat onwaarschijnlijk makkelijk. Zo makkelijk dat veel mensen, waaronder ik, dat niet wilden geloven en daarom op Daniël zaten.

Je kunt zeggen dat ze er dan in geslaagd zijn mensen op het verkeerde been te zetten, maar wat mij betreft dan op de meest teleurstellende manier mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2023, 23:31:57 door eevski »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #13 Gepost op: 11-03-2023, 23:37:28 »
Mooi seizoen. Veel beter dan de afgelopen seizoenen en ik heb het gevoel dat er ook echt naar de kritiek van voorgaande jaren is geluisterd.  ::bravo::

Super mol. Heeft nergens onnodig zelfstandig geld binnengebracht en overal gemold hoe het kon.  ::bravo::

Twee minpunten:
- Jurre kreeg te vaak een "makkelijke" molactie. Door te kiezen voor jokers, zelf de mol te mogen ontmoeten etc. Daardoor werd het soms een beetje flauw. Dit is onnodig, het mag subtieler.

- Ik ben dit keer in de ontknoping geen enkele keer verrast door een actie die niet te verwachten was. Dat maakte de ontknoping ook wel weer saai. Ik snap dat het een dunne lijn is tussen "we zien niets" en "we zien te veel". Maar persoonlijk mag het iets minder en ik denk ook dat er mogelijkheden waren om het minder duidelijk te maken.

Iets meer twijfel over de mol had voor mij Jurre als mol gevoelsmatig ook beter gemaakt. Juist omdat hij -als je erover nadenkt- alles perfect heeft gespeeld.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #14 Gepost op: 11-03-2023, 23:50:50 »
Super mol. Heeft nergens onnodig zelfstandig geld binnengebracht en overal gemold hoe het kon


Dit vond ik heel er mooi aan jurre als mol. Dat hij zo kon schakelen, zoals hij ook zegt over deze opdracht. Hij wilde eigenlijk niet aankomen bij Rik ( dat zou inderdaad beste mol strategie zijn ), maar als je dan toch uit de kist bent moet je iets . En dat dat zo duidelijk nog keer benoemd werd, prima werk .

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #15 Gepost op: 11-03-2023, 23:53:22 »
Wat ik vermoed dat eevski bedoelt met "afdrijven van de kernvraag" is niet het gedrag van de mol, maar de opzet van de opdrachten. Althans, dat ik wat ikzelf vind en wat ik ook echt vind afdrijven van het concept. Het format van dit programma is: de kandidaten verdienen geld en de mol probeert dat de saboteren, en met dat gegeven gaan kandidaten op zoek naar de mol, en wie het minst weet, gaat uit het spel. Als je uit gaat van "kandidaten verdienen geld, de mol saboteert dat", dan was er in aflevering 7, 8 en 9 opgeteld één opdracht die voldeed aan dat concept, namelijk de speedbootkledingwisselopdracht. Alle rest was "verdoezeld" door de vele jokers, vrijstellingen, twists met testen en dergelijke. Het programma dreigt daarmee af te drijven van het concept.

Dat ligt dus niet aan de mol en de kandidaten! Die hebben gedaan wat ze konden :)

Ik weet niet of het draaien en twisten uiteindelijk zoveel invloed hebben gehad op het spel. Immers, er was maar één persoon die de mol echt doorhad en die heeft uiteindelijk ook gewonnen en dat was ook geen toeval. Wel ben ik het met je eens dat jokers sterk het gedrag van kandidaten kunnen bepalen maar dat wordt ook bepaald door het feit dat veel geld binnen halen wordt gezien als kandidaten gedrag. Een kandidaat heeft dus altijd belang om te mollen omdat je niet wilt dat je mede kandidaten doorhebben dat jij de mol niet bent. Dat gedrag is dus zeker niet alleen afhankelijk van de mogelijkheid om een joker te scoren.

Edit:
De kerntaak van de mol is ongezien verhinderen dat er geld wordt verdiend. In de geldkwestie is de mol geslaagd, niet in het ongezien opereren. Voor een groot deel lag dat aan de aard van de opdrachten en dat vind ik jammer.

Het moet ons niet onmogelijk gemaakt worden om te ontdekken wie de mol is, maar dit jaar was dat onwaarschijnlijk makkelijk. Zo makkelijk dat veel mensen, waaronder ik, dat niet wilden geloven en daarom op Daniël zaten.

Je kunt zeggen dat ze er dan in geslaagd zijn mensen op het verkeerde been te zetten, maar wat mij betreft dan op de meest teleurstellende manier mogelijk.

Ik zou dan juist zeggen dat de makers hun leven hebben gebeterd. Ik heb het altijd een raar argument gevonden dat de meest verdachte persoon niet de mol kon zijn omdat die persoon nu eenmaal het meest verdacht werd.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2023, 23:58:53 door RazorBlade »

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #16 Gepost op: 12-03-2023, 00:09:47 »
Wat een teleurstelling was dit seizoen. Terwijl ik voorgaande jaren actief was op dit forum en fanatiek meehielp met speuren, kon het me dit jaar niet boeien. Blijkbaar was ik niet de enige, want de kijkcijfers zijn in jaren niet zo laag geweest. Ik denk dat daar verschillende redenen voor zijn aan te wijzen:

- Zwakke opdrachten, meestel zonder dubbele lading en maar 1 keuze: Geld of Jokers. Dan is de keuze snel gemaakt.
- Een zeer zwakke Mol. Dat is pech hebben natuurlijk, maar er is ook weinig aan gedaan om het te maskeren. De ontknoping was er geen dit jaar, en bestond uit slechts een reeks van excuses in de trend van sorry dat het er zo dik bovenop lag. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken, is dat de makers het over een andere boeg wilde gooien en het voor de doorsneekijker makkelijker wilde maken om de mol te ontdekken. Helaas heeft zich dat niet vertaald naar een groter publiek, integendeel.
- Slechte casting. In vergelijking met andere jaren waren er dit seizoen amper echt sympathieke kandidaten. Deze club was meer dan ooit bezig met hoe ze op TV overkomen dan met het vinden van de Mol. Ik vraag me echt af waarom ik daar nu nog een jaar naar zou moeten gaan kijken, dit programma is niet mer WIDM, maar KOEMS: kijk ons eens molletje spelen. En men is daar zo mee bezig dat de meest obvious Mol in jaren wordt gemist, terwijl iemand met gezond verstand het allang had gezien.

Mijn advies aan AVROTROS: Het is hoog tijd om het team te veranderen, nog zo'n seizoen en dat is het failliet van een ooit geliefd programma. Het is het beste om volgend jaar eens een jaartje over te slaan en dan een nieuw begin maken, met de makers van de Vlaamse Mol en zonder die zelfingenomen BNers.

Offline Feodora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #17 Gepost op: 12-03-2023, 00:27:44 »
Sorry maar als je dit al een zeer zwakke mol vond dan vraag ik mij af wanneer je een mol wel goed vindt. Jurre was heel onverdacht bij de kandidaten en hield heel veel geld uit de pot. Hij was alleen veel verdacht bij de mensen thuis, maar dat lag wat mij betreft niet aan hem. Dat lag aan de montage, de opdrachten en de medekandidaten die heel erg kandidaats waren (weinig nepmollen).

Wat mij betreft zijn de verbeterpunten:
- Minder opdrachten waar het jokers of vrijstellingen versus geld is.
- De mol iets meer verhullen in de montage waar dat kan.
- Niet bij bijna iedere test een twist.

Verder vond ik het een goede mol, een fijne groep kandidaten en mooie beelden. Sommigen vond ik goed, zoals het koor en het spookhotel. Sommige waren te eenvoudig of te makkelijk te mollen. Bijvoorbeeld het schip, waar bijna iedereen wel voor jokers gaat.

De ontknoping vind ik ook fijn dit jaar. Er was genoeg tijd om de opdrachten te bespreken. Al heb ik nog steeds liever een vooraf opgenomen aflevering dan een live-evenement.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #18 Gepost op: 12-03-2023, 00:33:01 »
Fijn zo'n topic en mogelijkheid tot feedback. Het was een leuke groep, een prachtig land. Een mol die bij het publiek dan wel heel erg (snel) verdacht werd, maar binnen de groep nauwelijks opviel als mol. Interessant, want normaliter is dat eerder andersom. Is er bij de edit iets niet goed gegaan? Of was dit een omgekeerde 'trust nobody' truc? Ik zie zelf liever een spannender finale, en een goed molduel hier op het forum. Maar die was vrj zinloos dit seizoen.

Grootste punt van kritiek is eigenlijk net als voorgaande jaren dat de opdrachten gewoon te eenlagig en simplistisch zijn. Heb heel vaak iets anders gedaan naast het programma kijken, want zand scheppen op het strand / over balkjes lopen en boogschieten / drie hysterische kandidaten zien rondvaren op een boot is gewoon niet spannend genoeg. Er was ook een aantal goede opdrachten, het spookhuis was gaaf bijvoorbeeld. Maar waarom lijkt het onmogelijk om creatieve opdrachten te bedenken waarin iets meer lagen en daardoor spanning zit? Dat zal het hele programma goeddoen, want wanneer je meerlagige opdrachten hebt, waarbij zowel de mol als de kandidaten gegronde (eigenbelang) redenen hebben om de boel te saboteren, dan bescherm je de mol ook wat meer. Zit een Belgisch programma te kijken dat Bestemming X heet (dankzij een topic hier op het forum) en de opdrachten zijn gewoon hartstikke leuk en interessant. Zonder al te moeilijke constructies. Ik hoop echt dat de makers wat nieuwe inspiratie gaan opdoen in dat opzicht, want verder is WIDM nog altijd een geweldig programma. Maar het niveau van de opdrachten is gewoon niet goed m.i.

« Laatst bewerkt op: 12-03-2023, 00:35:39 door Nat007 »

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #19 Gepost op: 12-03-2023, 00:44:51 »
Jurre was heel onverdacht bij de kandidaten en hield heel veel geld uit de pot. Hij was alleen veel verdacht bij de mensen thuis, maar dat lag wat mij betreft niet aan hem. Dat lag aan de montage
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat AVROTROS het echt geprobeerd heeft, maar ze hadden bijvoorbeeld moeilijk het openen van de envelop met het vraagteken, het wisselen van de envelop met de vrijstelling met Soy en het schrijven van de foute morsecode eruit kunnen knippen. Dat waren zwakke momenten van Jurre, die op die (en vele andere) momenten simpelweg door de mand viel.
Dat de kandidaten dat niet zagen, is niet dank zij de Mol, maar omdat die kandidaten meer met zichzelf bezig waren dan met de speurtocht naar die Mol. Dat is al jaren zo, maar dit jaar kwam dit door een zwakke groep slechts duidelijker naar voren.