Omdat de Wie is de Mol? Podcast #7 - Het verhaal achter de leader (S24) over de geschiedenis van de muziek van Wie is de Mol? gaat, heb ik de tekst uit de podcast zo goed als mogelijk uitgeschreven. Omdat dit bewaard kan blijven op het forum.
Deel 1.
De Wie is de Mol? Podcast#7 – Het verhaal achter de leader.
Muziek speelt al 24 jaar een belangrijke rol in de afleveringen van Wie is de Mol? Soms in een opdracht, zoals nu , maar vooral als soundtrack voor de serie. Maar of het nu gaat om klassieke stukken die bijvoorbeeld de prachtige beelden van een locatie benadrukken, of juist de spanning die de kandidaten ervaren. Of juist heel vrolijke muziek als de kandidaten een beetje aan het stuntelen zijn.
De muziek in de serie is dus niet zomaar een achtergrondmuziekje , maar essentieel en onmisbaar voor elke aflevering.
En sommige muziekstukken uit Wie is de Mol zijn inmiddels net zo iconisch geworden als het programma zelf. Zoals bijvoorbeeld de leadermuziek. Gecomponeerd door Ugo Farell. Direct herkenbaar voor elke kijker. En inmiddels de muzikale handtekening van het programma.
Maar hoe is het nummer gekozen voor de montage van Wie is de Mol?
Edwin Gitsels was de muzieksamensteller van het eerste seizoen. En verteld:
“Het verhaal is als volgt. We hebben het over 1999, eerste seizoen Wie is de Mol kwam eraan. En ik werkte bij IDTV als eindredacteur en producer. Met als specialiteit muziek , ik maakte veel muziekprogramma’s, specials en concertregistraties voor bijvoorbeeld Frank Boeien, Normaal en BZN. En in diezelfde periode dat Wie is de Mol van start ging, begon ook Wintertijd met Harry de Winter. En dat heb ik van de eerste tot de laatste aflevering , die twee jaar geleden was, gedaan.
Nou, Ik werkte ook bij de Show van je Leven, een primetime zaterdagavond amusementsprogramma, dat werd gepresenteerd door Astrid Joosten. En in dat programma stond in elke aflevering een bekende Nederlander centraal, en die kreeg onder meer twee speciaal voor hem of haar gearrangeerde muzikale optredens cadeau. En die optredens die produceerde ik. En we hebben echt geweldige artiesten gehad. Van over de hele wereld, zoals Andrea Bocelli, Ilse de Lange debuteerde in de show van je leven. De eerste tv die ze ooit deed. Voor dat programma stuurde platenmaatschappijen mij allemaal nieuwe releases op, in de hoop dat hun artiesten in de show van hun leven mochten optreden. Het was op zaterdag primetime, dus dat was belangrijke televisie. En zo kreeg ik ook een CD van de Franse zanger Ugo Farell. En dat was een beetje in dezelfde stijl als Andre Bocelli, die daarmee probeerde de markt te veroveren. En nou was ik in diezelfde tijd, door Rick mc Cullough gevraagd om muziek voor Wie is de Mol uit te zoeken.
Het hele leaderpakket moest nog samengesteld worden. Dus ik luisterde van alles door elkaar , ik luisterde cd’s van nieuwe artiesten, voor de show van je leven, en ik luisterde cd’s met heel veel filmmuziek uit de bibliotheek van Beeld en Geluid, voor Wie is de Mol. Nou, op een gegeven moment hoorde ik, ik draaide veel in de auto, ik moest elke dag op en neer van mijn huis in Zandvoort naar Hilversum om daar werkte ik. En toen hoorde ik op een cd, van Ugo Farell, op dat nummer Oratio. En daar zit een heel lang instrumentaal stuk in, waarvan ik meteen de eerste keer dat ik het hoorde dacht: ”Dit is het, dit is de leadermuziek voor Wie is de Mol?”
Dat was echt een nobrainer. Dus de eerstvolgende keer dat ik langs ging in de montage van Wie is de Mol liet ik het aan Rick horen, en hij was het meteen met me eens. Dit is perfect. Want het grote voordeel van het muziekstuk is, is dat je het op elk wensbare lengte kon knippen. Vanwege die loop- achtige muziek. En elke keer als er iemand afviel, werd de leader een stukje korter, dus dan konden we een stukje daarvan af halen. Dus het was echt de perfecte muziek en omdat we toen niet het idee hadden dat Wie is de Mol zo lang zou doorgaan, werd er nog niet geïnvesteerd in een componist die speciaal voor dit programma muziek maakte.
Alles werd gewoon gedaan met bestaande muziek.
En zo is nu al 25 jaar lang, Ugo Farell met Oratio, de laedermuziek van Wie is de Mol. En ik ben, en daar, moet ik eerlijk zeggen, best heel trots op. Dat het zo in de roos was, dat het zo al die tijd heeft overleefd.
Einde interview met Edwin Gitsels.
Muziek Oratio van Ugo Farell te horen:
https://www.youtube.com/watch?v=39ieQTDHa2YAb Nieuwdorp hij presenteert op radio 4 het programma De Klassieker. Jaarlijks duikt hij in de wereld van Hollywood. Voor de filmmuziek Top 40. Ab welkom.
R:”Leuk dat je er bent. We gaan het hebben over Oratio. Bij veel mensen inmiddels bekend als de muziek van Wie is de Mol, kende jij het al?”
Nee, niet als een op zichzelf staand stuk, dus nee, ik heb even moeten zoeken inderdaad.
En dat is nogal een zoektocht geweest. Ja, het is niet te vinden op Spotify, nee, maar wel op YouTube. Daar die je dus de cd waar het vandaan komt. Het is van ene Ugo Farell. Een hele hoge zanger. Hij kan heel hoog zingen. Een hoge mannenstem. Wordt wel eens een countertenor genoemd.
Maar eigenlijk is dat nog iets hoger. Maar hij is in klassieke muziektermen een sopranist. Dus hij kan eigenlijk het stembereik van de sopraan , de hoge vrouwenstem, ja benaderen. Dus hij zingt heel hoog.
R:” En hij is dus ook componist.”?
Hij is componist en deze Oratio is eigenlijk Latijn voor: gebed, of voor toespraak voor zijn album van 1999. Preces Meae, dat betekent: “mijn gebeden, en daarin zingt hij ook klassieke muziek, en ook zijn eigen composities.
R: “Nou zijn er binnen de klassieke muziek verschillende genres waar zou je dit onder ?
Ja, goede vraag. Ik zou het scharen onder moderne klassieke muziek.
R :” Want daar zit ook echt wel elektronische muziek in.”
Ja, er zit een beetje beat in, je hoort er inderdaad popmuziekinvloeden. En het deed mij dan weer een beetje denken aan muziek van een componist uit Wales, die waarschijnlijk ook onder de moderne klassieke componisten valt, , heeft zelf ook een verleden in een popband. Karl Jenkins. En zijn muziek wordt heel vaak gebruikt bij series , bij reclames ook, zoals Palladio bijvoorbeeld. Dat is een stuk voor strijkers, als je bijvoorbeeld een gemiddeld YouTube filmpje opzoekt, daar zit dan vaak zo’n opgedrongen reclame voor, en dan hoor je deze muziek van Karl Jenkins ook wel vaak voorbij komen.
(Muziek te horen)
Dan zie je een glimmende auto voor je, als je deze muziek hoort, of …het leent zich er ook heel erg voor om zoals wij nu doen, erover heen te praten.
Het geeft ons gesprek nog meer dramatiek. En ja, ik wil die auto straks het terrein af rijden hoor.
R: “Dat snap ik wel”. Nu geef jij luister colleges ook over filmmuziek, hoe bepalend is muziek in een film of in een televisieprogramma?
Heel bepalend. Want net als met die tune van Wie is de Mol, het doet je meteen terugdenken aan die serie of die film, dat is een aspect, een soort kapstok, als je die muziek weer hoort, bijvoorbeeld die muziek bij ET,
(Muziek soundtrack ET te horen)
Ze vliegen dan voor de maan langs, en ik zeg het eigenlijk al, als je die muziek hoort van John Williams, dan zie je die scene uit de film. Vaak weet je ook nog precies hoe oud je was, waar je zat, en met wie je in de bioscoop zat, of op de bank zat, dus dat doet muziek ook. Het brengt je ook meteen terug. Iets anders wat heel belangrijk is, en misschien nog wel belangrijker is, is dat het iets toevoegt aan de handeling. Wat woorden en beelden niet kunnen meegeven, doet die filmmuziek meegeven. Het geeft nog een extra lading. Het stuurt je emotie, maakt je benieuwd, het maakt je soms verdrietig, het stuurt je emoties. Dat is heel belangrijk.
R:”Als wij nu kijken naar waar deze muziek vandaan komt, Edwin Gitsels hoorden we net, die zei: ”Ja, als we dit van te voren hadden geweten, dat het programma zo lang zou bestaan, hadden we zelf wel iets gecomponeerd. Maar hoe makkelijk is dat?”
Nou dat is redelijk te doen, want volgens mij wordt het ook steeds korter, in het verloop van de serie.
R:”Dat was vroeger”, nu is het elke week is net zo lang.
Nee, maar dat is goed te doen hoor. Er zijn genoeg componisten die zeker dit soort leadermuziek met die doses spanning verwachting voorspelling kunnen componeren.
R:” Waarom vind jij deze muziek bij dit programma passen?”
Nou wat je zei, het werkt vooruit. Het is meteen ook een Pavlov effect, je weet het gaat weer beginnen. Hoe gaat het verder? Het geeft spanning, het dramatiek ook, en het brengt je ook weer even in die stemming, even in de mood. Het is een soort schalelmomentje. Dat heb je even nodig voordat de beelden weer echt zich ontvouwen. En je je weer even kunt verbinden met degenen die er nog over gebleven zijn, ja het heeft alles in zich. Het is gewoon echt even, ja noem het even Pavlov -effect, oren spitsen en daar gaan we.
R:”Nou zijn er ook meerdere momenten in de serie die eigenlijk onlosmakelijk zijn verbonden met muziek. Heb jij wat voorbeelden?”
We gaan muziek luisteren van Marco Beltrami, en dat wordt inderdaad gebruikt, dus in het gedeelte , maar dat weet je beter Rik, Dat heet in ieder geval Spiderbots, en komt uit de film I Robot, met Will Smith.
Muziek Siderbots te horen:
https://www.youtube.com/watch?v=ErNb3H9NsaIR:” Ja, dit is dan altijd de terugblik van vorige week. Ook heel herkenbaar.”
Ja het is ook weer heel dramatisch even opfrissend, en tegelijkertijd heeft het ook iets dat dat van nog even de data , even de gegevens doornemen. Even refreshen, even computerachtig iets, even de statistieken bijwerken, en dan weer vooruit. Past heel erg goed erbij.
R:” goed zeg, Het volgende muziekje wat je wilde laten horen.”
Ja, dat zit ook in Wie is de Mol, en de Wie is de Mol affectionarissen weten meteen waar het over gaat.
Muziek: The Fallen’s Arrival te horen.
https://www.youtube.com/watch?v=39ieQTDHa2Y