In het topic van Anna heb ik al de loftrompet gestoken. Aflevering 10 was goed geregisseerd en zat boordevool gedurfde Molacties
Toch ben ik ook een beetje ontgoocheld na de ontknoping, en dat deel ik graag hier. Mijn voorgevoel werd bevestigd: heel veel dingen
konden we gewoon niet weten. De meeste Molacties gebeurde achter onze rug.
Het is jammer dat we heel veel Molacties die
wel effectief waren,
niet te zien kregen. Día del Topo, foute antwoorden invullen, vier foute piñata's kapotslaan, stenen, hangers, woorden, sleutels weggooien... Ik had van tevoren kunnen voorspellen dát iemand dat zou doen, maar niet
wie. En dat is nu net de titelvraag van het programma.
Tegelijkertijd waren de Molacties die
niet effectief waren, juist
wel in beeld. Het plan van de speedate, de chaos bij de bordenlopers (die volgens mij toch wel zou ontstaan), Anna's bod op de veiling, kiezen voor geld bij de lasergame, zelf binnenkomen met geld na de zipline: allemaal plekken waar Anna molt, maar niet effectief geld uit de pot haalt.
Als het doel van de productie is om een verrassende tiende aflevering te maken, dan is dat heel goed gelukt. Als het doel van de productie is om negen weken lang een spannende zoektocht naar de Mol te geven, dan is dat voor mij dit jaar niet zo geslaagd. Ik speur al heel wat jaren mee op dit forum, maar dit seizoen had ik steeds vaker het gevoel 'we horen het achteraf wel'. En dat blijkt nu ook zo te zijn. In maar liefst 12 van de 23 opdrachten molde Anna op een manier die we niet in de uitzending te zien kregen. Dat is meer dan de helft! En hoe leuk de beelden achteraf ook zijn, voor het vinden van de Mol hebben die opdrachten ons dus nauwelijks op weg geholpen.
Lang verhaal kort: Als kijker moeten we niet alleen weten dát er gemold is, het cruciaal dat we ook kunnen raden
wie dat gedaan zou hebben. Vertrouwen winnen op beeld, saboteren buiten beeld maakt het zoeken naar de Mol bijna onmogelijk. Bij goed, gelaagde opdrachten hoef je niets te verhullen van de acties van de Mol om toch naar een spannende finale toe te werken.