Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 115161 keer)

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #300 Gepost op: 18-02-2024, 16:42:51 »
Ik vond het geweldig aflevering leuke opdrachten.
Snap wel dat veel mensen de derde opdracht minder vonden, maar ik vond het juist wel iets hebben. Kan je gelijk zien wie gretig is en na mijn idee ga je alleen als kandidaat finale vragen inzien doen en als mol zeker niet. Maar geloof ook niet dat de mol de hoogste bod deed voor de vrijstelling. Dus dan zou je alleen Rian, Anna en Babs overhouden en Babs is eruit.
En wat Run zegt deze opdracht was echt een smaakmaker 😊
« Laatst bewerkt op: 18-02-2024, 16:48:20 door Mol1991 »

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #301 Gepost op: 18-02-2024, 16:48:46 »
Vond de opdracht op zich er mooi, dus wat dat betreft helemaal met je eens. Maar alleen een overkill aan minopdrachten. (Maar deze wint het zeker van de kistjes opdracht).

Helemaal mee eens. Het was een mooie opdracht, ook goed uitgevoerd. Alleen jammer dat het de zoveelste opdracht was waarbij mingeld werd uitgedeeld. Als dit de eerste opdracht met mingeld was geweest, had ik hem geweldig gevonden, maar helaas lijkt er een overkill te ontstaan aan dit soort mingeld-opdrachten.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #302 Gepost op: 18-02-2024, 16:48:59 »
Volgens mij zijn de makers geschrokken van de hoeveelheid geld die in het begin van het spel verdiend is. In welk ander seizoen zaten zoveel opdrachten waar zo hard geforceerd wordt om de pot omlaag te trekken?
Precies dit. De makers blinken niet uit in, wat ik zou willen noemen, dimensionering van de opdrachten. Hoeveel geld is er te verdienen met wat. Hoe groot is de kans dat een opdracht ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. Bij onze zuiderburen testen ze dit en is de eis dat de kans van slagen zo dicht mogelijk bij de 50% moet liggen.
Waarom in vredesnaam de eerste aflevering maar liefst €1000 per weggespeelde vrijstelling? Het was niet bepaald moeilijk om zo'n vrijstelling te bemachtigen in de eerste plaats. En ook niet zo moeilijk om deze weg te spelen, al of niet met communistisch plan.
En waarom bijvoorbeeld ook niet kijken naar de langst mogelijk correcte reeks lunchgasten i.p.v. te stoppen bij de eerste fout.
Ook opdrachten met negatieve bedragen zijn een doorn in mijn oog. Het is al erg genoeg dat je niets wint. Daar hoeven echt geen negatieve bedragen tegenover te staan. Laat ze maar lekker al die pinata's aan diggelen slaan waar geen (vrijwel waardeloos) stukje van de route in zit. Hoeven ze ook geen dikke 38000 euro uit te loven om het geld te vinden. Waar het op aan hoort te komen is, hoe snel zijn ze er en hoeveel geld is er inmiddels versnipperd. Komen ze redelijke laat aan, geld bijna helemaal weg. Komen ze vroeg, hebben ze nog wat geld. Dat is een opdracht waar je iets mee kan. Hoeveel tijd heb je nodig om 38000 euro in briefjes van 10 te versnipperen. En dan nog even los van het feit dat de Mol hiervoor alleen maar hoefde te bellen dat de sleutel onder de mat ligt. Als je zo'n opdracht verzint, laat oud-mol Dennis dan echt hulp nodig hebben van de huidige mol en laat hem anders gewoon in Nederland.

Offline Pac

• Global Moderator
« Reactie #303 Gepost op: 18-02-2024, 18:43:41 »
Eens dat de bedragen in verhouding moeten staan.

Na de vliegende start met 6000 euro bij de speeddate is de droevige tussenstand dat de groepspot er zes afleveringen later op achteruit is gegaan. En dat is maar te wijten aan slechts vier van de achttien(!) opdrachten die daarna nog gespeeld zijn. Bij tien opdrachten werd een plusbedrag verdiend, bij vier werd geen geld verdiend of stond er geen geld op het spel - en in slechts vier opdrachten is de hele inzet van die andere veertien opdrachten dus weer meer dan kwijtgespeeld. Als de kandidaten na de eerste opdracht voor geld op het strand waren gaan liggen, had er meer geld in de pot gezeten dan nu.

Waarom maak ik hier zo'n punt van? Omdat de kern van het programma draait om het samen verdienen van geld. Nu kunnen individuele acties van kandidaten de pot leegtrekken, of kan de Mol dit doen zonder dat de kandidaten daar invloed op hebben. Af en toe een minbedrag is prima, maar als het letterlijk de halve pot kan kosten tast je de kern van het spel aan. De kandidaten proberen zoveel geld te verdienen voor de pot, de Mol in hun midden probeert dat te verhinderen.
...óf niet!

Offline Liena

• Forumlid
« Reactie #304 Gepost op: 18-02-2024, 21:02:32 »
Aan het eind van deze aflevering had ik eindelijk weer dat gevoel van 'nu al zin in de volgende aflevering!'.  ::bravo::

Ja opdracht 3 was dan wel een simpele Ctrl C - Ctrl V voor de makers, maar het was interessant om te zien wat de kandidaten gingen doen.
We zagen wat meer van de persoonlijkheden en interacties van de kandidaten in deze gehele aflevering.

Ook goede feedback in dit topic. Allemaal ideeën om een opdracht of seizoen beter te maken.
Ik ben het eens met de kritiek op het vele mingeld en geld vs. troeven.
In seizoen 6 was er al mingeld in widm, maar toen als een onderdeel van een memory spel (afl. 1).

Foute piñata = mingeld was nog oké...
Laat ze maar lekker al die pinata's aan diggelen slaan waar geen (vrijwel waardeloos) stukje van de route in zit.
Waar het op aan hoort te komen is, hoe snel zijn ze er en hoeveel geld is er inmiddels versnipperd. Komen ze redelijke laat aan, geld bijna helemaal weg. Komen ze vroeg, hebben ze nog wat geld.
Maar eigenlijk is dit veel leuker. Foute piñata = geen stukje route.

En dan nog die bakjes opdracht, het is veel mingeld.
Gelukkig dat er geen 5000 werd geboden gisteren.. ~flashback~

Waarom niet 500 in de pot als ze niet kijken. Dat ze het te winnen bedrag daarna mogen inzetten om een vrijstelling te winnen. Maar als 2 mensen hetzelfde hoogste bedrag inzetten: geen vrijstelling en het geld gewoon in de pot.
Dit is ook een interessant idee voor opdracht 3. Wat zou de mol dan doen, voor -500 gaan door te kijken of een risico nemen met +500 en bieden...!

Over opdracht Stad en land aflopen van aflevering 3 heb ik nog wat te zeggen. Het is een van mn favorieten dit seizoen, maar bijna alle beelden zijn van dicht op de kandidaten, voor- en achterkant. Ik had graag beelden van bovenaf of verder weg gezien. Dat er eens erg werd uitgezoomd ofzo. (En dan in combinatie met het kaartje)
Dan krijg je als kijker een betere indruk van het speeldveld, de routes en afstanden.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #305 Gepost op: 18-02-2024, 21:19:37 »
Het minste wat ze met die "bied geld voor troeven of informatie" opdrachten kunnen doen is de één na hoogste bieder laten winnen. Hebben ze een keertje gedaan in 2016. Toen bood Remy van Kesteren nog €0 als ik het goed heb. Waar blijft die tijd?

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #306 Gepost op: 18-02-2024, 22:49:31 »
Ik weet dat je niet mag vloeken, maar verd*mme alwéér dat verschrikkelijke nepdilemma waarbij kandidaten worden opgezet om gemeenschappelijk bezit in te ruilen voor persoonlijk gewin. Kap daar nou eens een keer mee, makers. Het levert géén leuke tv op als een opdracht -3000 euro oplevert. Verzin nou eens één keer iets anders als "straf" voor het kiezen voor eigen gewin.

Oprechtheid werd helemaal niet beloond; je werd simpelweg nóg een keer verleid om gezamenlijk verdiend geld op te geven voor persoonlijk gewin. Het is alsof de makers niet willen dat er eens een keer kandidaten niet voor zichzelf gaan.

Ik ben echt klaar met opdrachten waarin kandidaten worden aangemoedigd om egocentrisch gedrag te vertonen ten koste van de pot.

Edit: ik wil nog wel toevoegen dat ik de muziekopdracht wel fantastisch vond. Ik hou van opdrachten waarbij kandidaten ook iets moeten kunnen, in plaats van alleen iets moeten doen. Muzikaal stelt het niet zo veel voor, maar wel leuk dat er een keer iets met muziek gedaan wordt dat meer is dan liedjes raden. Waar ook wat muziektheorie in zit: noten lezen, muziek grafisch weergeven en een instrument bespelen (ook al is het heel simpel, zeker als ze vrij iemand mogen kiezen en er iemand is die het gewoon kan). En ook tof dat er een keer een opdracht met muziek is waarin ook echt klassieke muziek een rol speelt.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2024, 23:04:48 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #307 Gepost op: 18-02-2024, 22:55:54 »
Het zou wel helpen als er minder onhaalbare opdrachten inzitten (vlaggetjes opdracht, pinata, worstelaars, staan of zitten) en ik neem aan dat het met de hoge tempratuur te maken heeft dat we zoveel troef-opdrachten krijgen (bakjes opdracht, vrijstelling opdracht) maar zo is het wel lastiger speuren (al is dat ook wel weer leuk omdat jurre best makkelijk is en everon ook niet super moeilijk al wilde ik het niet geloven) omdat je als mol weinig in actie hoeft te komen bij opdrachten die bij voorbaat kansloos zijn.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #308 Gepost op: 18-02-2024, 22:59:43 »
Voor zover “bied geld uit de pot” opdrachten gaan, was dit eentje die iets meer gelaagd was. Maar het is nog steeds een “bied geld uit de pot” opdracht. Ik ben er mee eens dat er interessantere dilemma’s te bedenken zijn dan groepsgeld tegen eigen kansen in het spel.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #309 Gepost op: 18-02-2024, 23:35:12 »

Oprechtheid werd helemaal niet beloond; je werd simpelweg nóg een keer verleid om gezamenlijk verdiend geld op te geven voor persoonlijk gewin. Het is alsof de makers niet willen dat er eens een keer kandidaten niet voor zichzelf gaan.

Ik ben echt klaar met opdrachten waarin kandidaten worden aangemoedigd om egocentrisch gedrag te vertonen ten koste van de pot.

Deze analyse miste ik vooralsnog. Hoewel ik deze aflevering met kop en schouders boven de andere vond uitsteken, was de zoveelste opdracht-met-maar-één-mogelijke-uitlomst een enorme domper. Ze waren er misschien nog mee weggekomen als integriteit werkelijk beloond werd, met een joker of desnoods 'gratis' bladeren door een deel van het 'dossier'. Dit was zo overduidelijk bedoeld als een niet te weerstane verleiding om de pot nog wat verder omlaag te halen zonder dat de mol risico loopt. Rian toonde tenminste nog - als enige en gedurende 10 minuten - afkeer van het egoïsme van de groep, maar verder werd het volkomen weggelachen. En ik vrees ook de headlines na de finale over een 'historisch lage pot'.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 14:58:57 door Michmol »
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Sjeel

• Forumlid
« Reactie #310 Gepost op: 18-02-2024, 23:42:18 »
Wij vonden het een leuke aflevering. ::bravo::, maar....jammer dat je niet nog wat meer mee kon raden naar de liedjes en tekeningen van Rian en Fons.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #311 Gepost op: 18-02-2024, 23:43:34 »
Het is volgens mij ook zo dat de mol echt trots is om de laagst pot ooit te zijn en daar echt heel erg zijn of haar best om doet. Ook, omdat vaak ook op nieuws pagina’s staat dat je dan de beste mol bent, wat totale onzin is, want vaak is de laagste pot wel te danken aan de mol maar met hulp van de groep. Het lijkt zo eerdere om de eer te gaan dan de acties.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #312 Gepost op: 18-02-2024, 23:57:46 »
7.1 vond ik een hele toffe opdracht! Er viel genoeg te speuren en natuurlijk geweldige muziek.  ::bravo::

7.2 dat was een opdracht waar meer uit te halen viel, denk ik. Als je allerlei informatie verzamelt van mensen, ze overal moet ophalen, dan zou ik meer verwachten dan mensen 'gewoon op alfabet rangschikken'

7.3 het goede daarvan: een individuele opdracht.  ::ok:: Fijn om van iedereen afzonderlijk de acties te zien. Wel een beetje spijtig dat het bijna niet anders kan dat kandidaten flink de pot gaan plunderen. Ik denk echt wel dat de mol hierin een aandeel had (dat hoop ik ook), maar wat is gezegd: als kandidaat is het onvermijdelijk dat je egocentrisch gedrag gaat vertonen, want iedereen wil in het spel blijven.

En een algemeen punt: ik mis bepaalde aspecten uit een opdracht. En daarmee ook essentiële punten om verder mee te speuren. Wat moest Rian tekenen? Welke opdrachten zijn geslaagd in 7.1? Waarom zien we hier niet op wie Rian heeft gestemd?

Eens ook met de mensen die zeggen dat er veel mingeld is.
Overigens vond ik het een interessante aflevering.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #313 Gepost op: 19-02-2024, 01:33:16 »
Ik was boos over dat we bij sommige deelopdrachten van de eerste opdracht, geen informatie hadden over wat er getekend moest worden bv .

Opdracht twee isme niet helemaal duidelijk waarom die mensen kettingen om hadden, dus ik vermoed dat dat nog in afl 10 terug gaat komen en dat we dan denken oh ja zo was het dus l maar verder gewoon een feelgood opdracht .

Opdracht drie. Op zich goed gejat en leuke opdracht . Alleen weet je al dat de mol hier echt niets hoeft te doen en de pot toch flink gaat kelderen.  Makers probeer hier eens een twist te geven dat integriteit als groep beloond wordt en niet dat de individuele personen beloond worden door het te winnen bedrag flink te laten zakken . 

Het is de taak van de mol ( oa) om de pot laag te houden en niet van overijverige kandidaten die hun eigen kans willen vergroten, we hebben dit ak te vaak gezien

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #314 Gepost op: 20-02-2024, 12:40:56 »
Waar ik vorige week een sprankeltje hoop voelde, helaas weer een zeer slechte aflevering.

Het strijkorkest dat Oratio speelt, een echt kippenvelmoment.

Maar dan...

Een hele crew is afgereisd naar Mexico. Prachtige natuur, een cultuur en geschiedenis om u tegen te zeggen.

Ze hebben er dan niet beter op gevonden om de kandidaten in kale klasjes te stoppen om onnozele deelopdrachten te laten uitvoeren. Broeder Jacob, het raden van kinderliedjes, touwtjes verbinden,... wie verzint dit??!! Dit kon evengoed in Nederland zijn opgenomen.
Na de moeilijkste test ooit, de opdracht met het meeste te verdienen geld, en zonder twijfel uiteindelijk de laagste pot ooit door oneerlijke opdrachten, draaide deze opdracht ook weer om Rick. Deze keer vermomd als leader. Iets met eigen lof en een onaangename geur.

Iets met lokale gebruiken doen? Zeker!!
De kandidaten met tuktuks laten rijden? Oh, daar kan je zeker wel iets leuk en grappig voor verzinnen.
Nee, laat ons focussen op de taalbarrière om ze uiteindelijk ergens in een nietszeggend tuintje een groepje mensen op alfabetische volgorde te laten zetten.
Dit is ver beneden elke ondergrens die je maar kunt bedenken.

Als klap op de vuurpijl weer een opdracht om de pot leeg te halen.

Beter goed gepikt dan slecht verzonnen?

Dit is zelfs niet goed gepikt. De vergelijking met De Mol Duitsland gaat niet op.
Toen was er in deel 1, het al dan niet kijken in de dossiers, geen geld mee gemoeid. De mol kon als eerste gaan en niet kijken, om later in deel 2 zijn slag te slaan. De kandidaten hadden de kans om de mol buitenspel te zetten.

Natuurlijk dacht men het hier weer anders te moeten doen. De mol moet er in eerste instantie voor zorgen dat er geen 3.000€ in de pot komt. Dat betekent dat er dus altijd iemand zal kijken, en de kandidaten dus geen eerlijke kans hebben om het bieden te vermijden.

En alsof dat nog niet voldoende was: hoe slaag je erin om als regisseur zo'n opdracht in beeld te brengen, zonder echt niks, nada, nul sfeerschepping??
Een oud huis... op klaarlichte dag, de ramen open, de kandidaten aan een tafel, een karaf wijn en een pot chips op tafel... en actie!! Ugh.

Ik kan het niet over mijn hart krijgen om af te haken, uit respect voor de kandidaten.
Mijn medelijden met hen is dan ook groot.  Dan droom je er al jaren van om mee te mogen doen, kom je hierin terecht.  ::niet-ok::

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #315 Gepost op: 20-02-2024, 12:52:28 »
Helemaal eens met bovenstaande.

Er zitten soms goede gedachtengangen in maar de uitvoering is echt helemaal ruk.
Had bijv geopend met de orkestleader en geef de kijker een kippenvelmomentje met een “wow, wat gaat er gebeuren”?  ipv dit al in n voorstukje te laten zien en vervolgens de gewone leader te spelen.

De edits zijn ook om je voor te schamen.. de info die de kijker krijgt over opdrachten ook en wie nou wat deed is nog erger. Welke liedjes hoorde Rian nou en hoe moeilijk is het om ons daarin mee te nemen.

Ik snap helemaal niks van hoe dit zo mis is gegaan.
Merk ook dat het me daarom totaal niet boeit wie nou de mol is .. en kijk niks terug wat ik normaal wel doe.

:-\\

Offline Pac

• Global Moderator
« Reactie #316 Gepost op: 20-02-2024, 13:02:29 »
Natuurlijk dacht men het hier weer anders te moeten doen. De mol moet er in eerste instantie voor zorgen dat er geen 3.000€ in de pot komt. Dat betekent dat er dus altijd iemand zal kijken, en de kandidaten dus geen eerlijke kans hebben om het bieden te vermijden.
Dit klopt niet: in De Mol kon de groep ook 4000 euro verdienen als ze niet in de dossiers keken.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
...óf niet!

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #317 Gepost op: 20-02-2024, 13:06:16 »
7.2 dat was een opdracht waar meer uit te halen viel, denk ik. Als je allerlei informatie verzamelt van mensen, ze overal moet ophalen, dan zou ik meer verwachten dan mensen 'gewoon op alfabet rangschikken'
Het op naam rangschikken bleek al moeilijk genoeg. Wat was je punt nu precies? Dat de kandidaten op hol slaan en allerlei dingen gaan verzinnen die toch niet gevraagd gaan worden ligt aan henzelf. Rik zei niet voor niets "leer ze een beetje kennen". Heel duidelijk een hint naar probeer hun namen te onthouden.

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #318 Gepost op: 20-02-2024, 13:07:45 »
Ok, dat was me totaal ontgaan. Net gekeken, dat klopt inderdaad.
Dan heeft de mol toen ook een risico genomen.

Dan hebben ze toch beter gepikt dan ik dacht  ;D

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #319 Gepost op: 20-02-2024, 13:18:05 »
Het op naam rangschikken bleek al moeilijk genoeg. Wat was je punt nu precies? Dat de kandidaten op hol slaan en allerlei dingen gaan verzinnen die toch niet gevraagd gaan worden ligt aan henzelf. Rik zei niet voor niets "leer ze een beetje kennen". Heel duidelijk een hint naar probeer hun namen te onthouden.

Het was zeker een moeilijke opdracht. Al denk ik ook er een kans is dat de mol de kandidaten heeft 'gevoerd' met extra onnodige informatie.

Ik denk dat mijn punt (onduidelijk uitgelegd inderdaad) wat meer gevoelsmatig is. Je 'verzamelt' mensen om vervolgens weinig interactie met ze te hebben. In plaats van dat ze echt deel uitmaken van de opdracht, zijn het bijna decorstukken. Dat zal misschien ook de taalbarrière zijn, maar voor mij maakt dat de opdracht statisch.

De kandidaten zouden hen bedienen (werd door Rik gezegd), maar je ziet eigenlijk alleen wat mensen zitten en er lijkt niet zo veel te gebeuren, afgezien van het 'namen vragen'. Dat voelt wat kaal. Kom maar op met die heerlijke brunch.  ;D Terwijl er in het verleden echt wel opdrachten zijn geweest waarin de mensen echt mee kunnen doen (brug verven Georgië, diner in Argentinië). Dat heb ik hier wel wat gemist.

Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)