Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 34179 keer)

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #140 Gepost op: 4-02-2024, 12:16:44 »
Dat zou betekenen dat we een aantal kandidaten met goede antwoorden (en deeltjes van de kaart) kunnen wegstrepen. Maar zo eenvoudig zal het wel niet zijn. Wat was het nut van de combinatie telefoontjes en kandidaten? Behalve de "molik" hint voor Rosario.

Was er maar 1 woord/pinata per kandidaat?

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #141 Gepost op: 4-02-2024, 12:16:52 »
In de podcast is een kort interview met Dennis. Hij is dus echt alleen voor deze opdracht naar Mexico gevlogen. Ik ben geen klimaat activist, maar dit is wel heel veel klimaat afdruk voor weinig. Deze opdracht had ook via een videoverbinding gespeeld kunnen worden bijvoorbeeld.

O, echt?  ::ohno::
Helemaal met je eens! Ik vond het wel een tof idee om Dennis te zien, een van de topmollen ook wat mij betreft, maar de manier waarop vond ik matig. Daar kan Dennis niks aan doen; het ligt volgens mij aan de opzet.
Dan was een videoverbinding hier inderdaad een beter plan geweest.

En dan de terugkeer van Babs: ik gun het haar, maar wel wat teveel van het goede dat bijna heel afl. 4 hierover ging. Ook heeft ze wat mij betreft te veel voordeel doordat ze met Jip en Justin heeft kunnen overleggen.

En echt: ik wil in afl. 10 echt niet horen: 'laagste pot ooit'. Als je in afl. 5 eigenlijk alleen nog maar geld kunt verliezen. Dan kun je als mol zelfs in afl. 1 lekker geld verdienen (dat is missschien ook gebeurd?), wetende dat het er halverwege toch wel uit gaat. Dat heeft dit programma toch niet nodig?  ???

Sorry voor dat ik zuur overkom, maar ik vind het oprecht jammer. Ik was echt enthousiast in het begin. Het lijkt wat in elkaar te storten; dat ligt niet aan de kandidaten of mol (wie dat ook mag zijn  ;) ), die zijn leuk. Maar ik ervaar nu vrij veel chaos.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Cornelis

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #142 Gepost op: 4-02-2024, 13:08:49 »
Het feit dat er zoveel discussie is over de beoogde opzet van de opdrachten dit seizoen, zegt al genoeg over de kwaliteit ervan. Ik snap dat WIDM graag discussie wil stimuleren over het verloop van het spel, maar discussies over de opzet van opdrachten zijn de verkeerde! 🤬
De spelmakers moeten echt terug naar de tekentafel en/of er moet betere uitleg rondom spellen komen. Op deze manier is het speuren naar de mol een stuk minder interessant. 🤔
Zei je nou Kiev? Wij zijn niet in Kiev, vriend!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #143 Gepost op: 4-02-2024, 13:43:07 »
Ik ga even streng zijn. Ik heb voor het eerst in mijn leven de neiging moeten onderdrukken om de tv uit te zetten terwijl WIDM op tv was.

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb me echt afgevraagd waar ik naar zat te kijken en of het me nog wel boeit wie de Mol is. Dramatisch slechte aflevering.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #144 Gepost op: 4-02-2024, 13:57:28 »
Ik vind gelaagde opdrachten leuk als ze duidelijk zijn voor de kandidaten, omdat ze dan van tevoren een strategie kunnen bedenken. Voor de kijker is dat ook interessant: Wie draagt daar aan bij, wie houdt zich op de vlakte, wie creëert chaos etc. en wie houdt zich tijdens het spelen wel/niet aan de strategie.

Deze opdrachten zijn voor zowel de kandidaten als de kijker nauwelijks te volgen en dat is jammer. Het zou me niets verbazen als Rian de mol blijkt te zijn, er valt weinig te saboteren als de opdracht te ingewikkeld is om een kans van slagen te hebben. De mol hoeft weinig tot niets te doen.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #145 Gepost op: 4-02-2024, 13:57:29 »
Het feit dat er zoveel discussie is over de beoogde opzet van de opdrachten dit seizoen, zegt al genoeg over de kwaliteit ervan. Ik snap dat WIDM graag discussie wil stimuleren over het verloop van het spel, maar discussies over de opzet van opdrachten zijn de verkeerde! 🤬
De spelmakers moeten echt terug naar de tekentafel en/of er moet betere uitleg rondom spellen komen. Op deze manier is het speuren naar de mol een stuk minder interessant. 🤔
Het is zo jammer want een kritiek die ik vaak van meer casual kijkers hoor is dat ze de opdrachten ingewikkeld vinden. Meestal heb dan als molloot het goede antwoord: "Nee joh, het zit gewoon heel goed in elkaar en je moet een beetje nadenken, het zit namelijk zo..". Maar nu ze de hele tijd gewoon hele regels weglaten of onduidelijk houden zou ik als molloot ook antwoorden: "Ik heb ook geen idee eerlijk gezegd".

Het stimuleert de discussie ook niet, want als je de opdracht niet snapt en de regels niet allemaal weet dan kan je discussiëren tot je een ons weegt, je gaat tot niets komen. Dat gevoel overheerst bij een aantal opdrachten dan ook bij mij.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #146 Gepost op: 4-02-2024, 14:04:17 »
Dat dus! Ik vond het gisteren echt zonde van mijn tijd. Je moet als programmamakers niet je fans van het eerste uur gaan beledigen met dit soort rommelige shit, want dan storten je kijkcijfers in voor je het weet. Het kan aanstaande zaterdag maar beter weer een goede aflevering zijn, want anders ga ik er serieus over nadenken of ik me voortaan maar moet beperken tot de (veel betere) Vlaamse Mol.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Maarten20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #147 Gepost op: 4-02-2024, 14:07:53 »
Het is onbegrijpelijk dat Babs informatie heeft kunnen delen met de andere afvallers; hiermee kan ze minimaal 1 en mogelijk meer deelnemers voorgoed afschrijven als mol en heeft ze een enorm voordeel boven de deelnemers die gewoon in het spel zijn gebleven.

Dit dus. Dit is exact wat ik er tegen heb dat mensen die een rood scherm hebben gehad en dagen in het hotel hebben gezeten nog een herkansing krijgen. 'Oh we zijn er toch uit, Jip op wie zat jij? En jij Justin? Op wie heb jij de test ingevuld?' Het is te hopen dat 1 van de andere 6 de winnaar wordt want anders is het spel niet meer serieus te nemen qua eerlijkheid. Dit staat los van de persoon Babs wat gewoon een leuke vrolijke meid is.
When life knocks you down, fight back!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #148 Gepost op: 4-02-2024, 14:28:31 »
O, echt?  ::ohno::
Helemaal met je eens! Ik vond het wel een tof idee om Dennis te zien, een van de topmollen ook wat mij betreft, maar de manier waarop vond ik matig. Daar kan Dennis niks aan doen; het ligt volgens mij aan de opzet.
Ik vind Dennis ook echt een held, mijn favoriete Mol ooit. Maar dit is al zeker de vierde keer dat hij na zijn eigen seizoen een cameo maakt (in elk geval 2016, Renaissance, 2021 en dit seizoen dus) en het derde vliegticket dat hij krijgt op kosten van Avrotros. De verrassing is er wel van af, en wat overblijft is verspilling.

Dennis zat meer dan 14 uur in het vliegtuig om in Merida te komen en het enige wat de kandidaten van hem zien is 15 seconden waarin hij in een geel autootje voorbij rijdt! Ik kan er niet over uit hoe belachelijk dat is. Hij roept welgeteld vier zinnen, en mag dan weer 14 uur in het vliegtuig naar huis reizen.

Laat dit even op je inwerken: Dennis stoot voor zijn bezoekje meer CO2 uit dan de gemiddelde Mexicaan in een heel jaar tijd! En dat allemaal voor een paar shots in een opdracht van 10 minuten beeldmateriaal ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 14:34:13 door Pac »
...óf niet!

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #149 Gepost op: 4-02-2024, 14:41:05 »
Ik vind Dennis ook echt een held, mijn favoriete Mol ooit. Maar dit is al zeker de vierde keer dat hij na zijn eigen seizoen een cameo maakt (in elk geval 2016, Renaissance, 2021 en dit seizoen dus) en het derde vliegticket dat hij krijgt op kosten van Avrotros. De verrassing is er wel van af, en wat overblijft is verspilling.

Dennis zat meer dan 14 uur in het vliegtuig om in Merida te komen en het enige wat de kandidaten van hem zien is 15 seconden waarin hij in een geel autootje voorbij rijdt! Ik kan er niet over uit hoe belachelijk dat is. Hij roept welgeteld vier zinnen, en mag dan weer 14 uur in het vliegtuig naar huis reizen.

Laat dit even op je inwerken: Dennis stoot voor zijn bezoekje meer CO2 uit dan de gemiddelde Mexicaan in een heel jaar tijd! En dat allemaal voor een paar shots in een opdracht van 10 minuten beeldmateriaal ::ohno::

En dan vragen we ons ook nog af hoe hij het spel heeft kunnen beïnvloeden door met de mol te bellen.. Wat was de toegevoegde waarde van die telefoontjes?

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #150 Gepost op: 4-02-2024, 14:52:36 »
En dan vragen we ons ook nog af hoe hij het spel heeft kunnen beïnvloeden door met de mol te bellen.. Wat was de toegevoegde waarde van die telefoontjes?
Precies het punt wat ik eerder ook al maakte: inhoudelijk is het nog niet eens boeiend om naar te kijken. Als je dan besluit om zoveel geld en moeite te steken in een opdracht, zorg dan op z'n minst dat het ook een interessant spel oplevert. Nog even los van de enorme uitstoot die gewoon niet te verantwoorden is.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #151 Gepost op: 4-02-2024, 15:00:03 »
Helemaal eens, Pac (en anderen). Zo zonde dit: reistijd, milieu, de opdracht.

Dat dus! Ik vond het gisteren echt zonde van mijn tijd. Je moet als programmamakers niet je fans van het eerste uur gaan beledigen met dit soort rommelige shit, want dan storten je kijkcijfers in voor je het weet. Het kan aanstaande zaterdag maar beter weer een goede aflevering zijn, want anders ga ik er serieus over nadenken of ik me voortaan maar moet beperken tot de (veel betere) Vlaamse Mol.

En dat dus ook. Aan het budget van dit programma kan het niet liggen (lijkt mij). Zorg ervoor dat de opdrachten duidelijk zijn en check de montage. Hopelijk volgende aflevering beter.

Edit: om dan positief te eindigen. Qua beeld vond ik de pinata's erg leuk om te zien. Mooie link mett Mexico en natuurlijk met de mol uit 2008.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 21:16:23 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #152 Gepost op: 4-02-2024, 15:03:50 »
Ik vind gelaagde opdrachten leuk als ze duidelijk zijn voor de kandidaten, omdat ze dan van tevoren een strategie kunnen bedenken. Voor de kijker is dat ook interessant: Wie draagt daar aan bij, wie houdt zich op de vlakte, wie creëert chaos etc. en wie houdt zich tijdens het spelen wel/niet aan de strategie.

Deze opdrachten zijn voor zowel de kandidaten als de kijker nauwelijks te volgen en dat is jammer. Het zou me niets verbazen als Rian de mol blijkt te zijn, er valt weinig te saboteren als de opdracht te ingewikkeld is om een kans van slagen te hebben. De mol hoeft weinig tot niets te doen.

Helemaal mee eens ::jaja::

Ook in mijn omgeving haken mensen af. Het is veel te rommelig in beeld gebracht, volgorde klopt vaak niet. Vooral deze opdracht was op voorhand onhaalbaar. Waarom dan net doen of er zoveel geld te verdienen is?

Beter was geweest dat er met het molletjes kapotslaan plus-of min-geld te verdienen was geweest.
Bv eerst een puzzel oplossen en dan kiezen welke mollen kapot slaan.

De aanwezigheid van Dennis was geen toevoeging, had helemaal geen zin achteraf.

Ben zelf, met de auto, in Merida geweest. Het is een drukke stad met druk verkeer. Onmogelijk, als je de weg niet PRECIES weet, een adres te vinden. Laat staan in deze onmogelijk korte tijd.

Hoop dat ik iets van Chitzen Itza kan herkennen, dat op die bijzondere plaats iets van de omgeving te zien zal zijn.

« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 15:08:35 door Gadoesja »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #153 Gepost op: 4-02-2024, 17:14:06 »
Ik vind het op zich geen gek idee om een oud-kandidaat terug te brengen. Wij als molloten klagen immers al jaren dat de eerste executie oneerlijk is en dat de eerste afvaller geen echte kans heeft gehad. Dat de eerste afvaller een tweede kans krijgt vind ik dan ook best oké. De manier waarop deze tweede kans nu is uitgevoerd vind ik zachtst gezegd knullig. Het is onbegrijpelijk dat Babs informatie heeft kunnen delen met de andere afvallers; hiermee kan ze minimaal 1 en mogelijk meer deelnemers voorgoed afschrijven als mol en heeft ze een enorm voordeel boven de deelnemers die gewoon in het spel zijn gebleven.

Rik leek zelfs enthousiast dat Babs mogelijk zo door kon stoten naar de finale. Maakte ik uit op dat ze erover na hadden gedacht en het misschien wel gewoon de bedoeling was. Dat het, volgens hen, een leuke groepsdynamiek zou geven, zo'n voor de andere kandidaten hinderlijke speler met een enorme informatievoorsprong. En misschien wat afleiding voor de Mol.

Ik geloof er ook niet in, maar probeer me in de makers te verplaatsen. Iemand vond dit een goed idee.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #154 Gepost op: 4-02-2024, 17:18:55 »
Eens met alle kritieken. Deze aflevering was een dieptepunt. Had het een hoogtepunt moeten zijn omdat er 38000 euro was te verdienen? Helaas was dat net zo kansloos als Babs haar mogelijkheid nog de mol te zijn. Dat is een hele grote makke, ze hadden mol=rood scherm echt veel beter en echter kunnen en moeten uitwerken.
ze snappen weinig van de opdrachten
Precies. Zelfs de mol als Productieassistent kan er niet tegen aan werken. Al probeert ze het wel, bijv. in de vorige aflevering helemaal uit te leggen hoe het nu echt zat met die kruispunten van wegen. de steden. Ook toen snapte niemand er ook maar iets van. Behalve de mol dan.

Ja Dennis vond ik echt wel cool, al had hij idd met wat meer vernuft in het spel gebracht moeten worden, hij begon nu alvast geruisloos het geld te versnipperen waardoor er van die beloofde 38000 sowieso niets terecht zou komen al waren ze bijna direct in dat autootje gestapt en hadden meteen de goede villa te pakken.

Dat hij met het vliegtuig kwam, tja, nogmaals, ik vind dat we elke volgende serie in Luxemburg moeten schieten.... wordt NPO ook wel toe verplicht met de aankomende bezuinigingen..... milieu gered  ::trots:: ::tandpastasmiley::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #155 Gepost op: 4-02-2024, 17:20:19 »
Rik leek zelfs enthousiast dat Babs mogelijk zo door kon stoten naar de finale. Maakte ik uit op dat ze erover na hadden gedacht en het misschien wel gewoon de bedoeling was. Dat het, volgens hen, een leuke groepsdynamiek zou geven, zo'n voor de andere kandidaten hinderlijke speler met een enorme informatievoorsprong. En misschien wat afleiding voor de Mol.

Ik geloof er ook niet in, maar probeer me in de makers te verplaatsen. Iemand vond dit een goed idee.

Ik vraag me toch wel af hoe groot die voorsprong is op de rest als je informatie krijgt van 2 snelle afvallers die (waarschijnlijk) hun antwoorden nog over meerdere deelnemers gespreid hebben, gezien de fase van het spel.

Bovendien kunnen ze nog steeds onjuiste verdenkingen hebben of zaken verkeerd hebben onthouden/opgeschreven. Ik denk dat dat voordeel overschat wordt.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #156 Gepost op: 4-02-2024, 17:22:18 »
De ironie is ook dat al dat nadrukkelijk geknipoog naar Dennis' molseizoen de molloten er alleen maar aan herinnert hoe goed dit programma ooit was. ::ohno::
Woosie down?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #157 Gepost op: 4-02-2024, 17:24:05 »
Babs zei behoorlijk getunneld te hebben in haar eerste test dus die persoon kan ze al strepen. Als Jip en Justin ook zulke goede info hebben gehad dan kun je er maximaal al 3 van deze laatste 6 uitsluiten. Dat is echt machtig mooie informatie en vooral heel oneerlijk.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #158 Gepost op: 4-02-2024, 17:25:04 »
Eén oorzaak voor waarom (jaar na jaar) de opdrachten onduidelijk zijn voor de kijker is dat ze via biechten, dus auditief worden uitgelegd. Veel mensen (waaronder ik) zijn auditief niet zo sterk en hebben visuele hints nodig om de opdracht te begrijpen. De animaties van de Vlaamse versie helpen daarom gigantisch om het spel duidelijker te krijgen.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #159 Gepost op: 4-02-2024, 17:30:26 »
Babs zei behoorlijk getunneld te hebben in haar eerste test dus die persoon kan ze al strepen. Als Jip en Justin ook zulke goede info hebben gehad dan kun je er maximaal al 3 van deze laatste 6 uitsluiten. Dat is echt machtig mooie informatie en vooral heel oneerlijk.

De rest kan haar afstrepen, dat is hun voordeel. Daarnaast zijn er meer factoren dan alleen op de verkeerde kandidaat zitten die tot een rood scherm leiden. De test langzamer maken dan de rest, dingen niet goed onthouden of verkeerd gezien hebben, simpelweg het antwoord niet weten op een vraag die niets met het spel te maken had ('wat is het lievelingseten van de mol') etc.

Als ze verder in het spel waren geweest toen ze afvielen, had ik hier meer waarde aan gehecht dan nu. Maar zo heeft ieder z'n eigen visie  (: