Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 34163 keer)

Online Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #460 Gepost op: 26-02-2024, 17:34:12 »
Ik denk dat ook veel onbekende Nederlanders voor luxe gaan.
Er zijn natuurlijk veel die van kamperen houden, maar ook juist veel niet en gaan zeuren van nee we moeten in tenten slapen. Je kan zeggen doe dan niet mee, maar dit vind ik overdreven. Of wees vanaf begin duidelijk.
Ik ben ook totaal niet fan van kamperen, maar zou op zich wel met widm mee willen doen.
En hoeft niet constant in een hotel zitten, maar een bed & breakfast kan ook al prima of huisjes, maar dan wil ik wel steeds uit eten gaan.  ::rofl::

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #461 Gepost op: 26-02-2024, 17:45:59 »
Ach, het hoeft ook niet allemaal kamperen te zijn he. Een wisseling van accomodaties, van tent tot huisje (zelf koken :) ) tot misschien een keer een hotel. Als je van tevoren duidelijk bent als programma dat je je moet voorbereiden op avontuur, inspanning en wisselende (slaap)omstandigheden en af en toe een mogelijk gebrek aan comfort, dan ga je nog steeds ruim voldoende aanmeldingen krijgen.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #462 Gepost op: 26-02-2024, 18:09:50 »
Als onbekende Nederlanders ineens in een tentje moeten slapen en zelf een blik soep warm moeten maken op een gasbrandertje, breekt ongetwijfeld de pleuris los.    ;D
Ik denk dat die het over het algemeen alleen maar leuk vinden. Doet mij denken aan Bruno van De Mol (seizoen Griekenland) die aan het einde zei na alle mooie dingen die hij had gedaan dat hij het kamperen het leukste van de reis vond.

En als er iemand tussen zit die het minder leuk vind dan levert dat ook alleen maar mooie televisie op. Marc-Marie bijvoorbeeld die zat "in een tentje met Yvonne van den Hurk!  :-X
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #463 Gepost op: 26-02-2024, 18:27:07 »
Vonden de kandidaten juist niet de eerste overnachting in Albanië in een tentje niet juist heel erg gaaf? Denk dat het BN'er zijn hier heel weinig in uitmaakt.
Ook het 'BN'ers hoeven geen geld' vind ik niet zo'n heel goed argument. Onbekenden willen ook gewoon liever een rondje verder dan geld in een pot, die je mogelijk toch nooit krijgt.

Het grootste verschil tussen een BN'er seizoen en een met onbekende Nederlanders is vooral dat de pool van BN'ers een stuk beperkter is, waar je met onbekende Nederlanders veel beter een groep zou kunnen samenstellen die het spel interessanter kunnen maken. Iets meer schurende of botsende karakters, maar ook weer niet te veel. Hierdoor ontstaat er vanzelf een groepsdruk en prestatiedruk om écht je best te doen voor die opdrachten. Voor eigen gewin gaan of nepmollen wordt dan niet in dank afgenomen. En als je persoonlijke voordeel ten koste gaat van de groepssfeer, denk je nog een keer vaker na wat je doet.

Maar bij WIDM is het nu toch heel vaak binnen 2 minuten weer net te gezellig. Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd naar het seizoen met onbekende Nederlanders. Want wat de exacte invloed is van BN'ers is toch lastig te zeggen als het spel en stijl verder 100% hetzelfde is.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #464 Gepost op: 26-02-2024, 19:06:05 »
Dit programma is het verslag van een reis, een avontuur. Bij een avontuur hoort dat je dingen doet die je nog nooit gedaan hebt, je eigen grenzen verlegt, angsten overwint. Ik kan het me eerlijk gezegd moeilijk inbeelden als voor iemand kamperen al een drempel zou zijn om mee te doen met het vetste programma van de Nederlandse televisie.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2024, 19:23:51 door Pac »
...óf niet!

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #465 Gepost op: 26-02-2024, 19:20:01 »
Dit programma is het verslag van een reis, een avontuur.

Eigenlijk is dit nog altijd wel de kern van waar we als fans denk ik regelmatig teleurgesteld in zijn. Ooit was dit het hoofdidee van het programma. Tegenwoordig zou ik het niet meer zo durven omschrijven. Goed voorbeeld is denk ik het zinken van een bootje tijdens opdracht 2. Niets van gezien, je kan het pas achteraf online ergens lezen. Terwijl juist zulke dingen ook enorm leuke tv op kunnen leveren. Het strak geregisseerde doet het wat minder spontaan aanvoelen.
Ook de biechten zijn niet meer zozeer een persoonlijke terugblik op het avontuur, maar veel meer een handleiding voor de kijkers.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #466 Gepost op: 26-02-2024, 21:41:45 »
Eens, dat bootje is precies het verschil met De Mol voor mij. Daar is nog ruimte voor spontaniteit, grappige (niet vooraf bedachte) gebeurtenissen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #467 Gepost op: 29-02-2024, 13:55:30 »
Ik denk dat een groot deel van het door velen betreurde gebrek aan 'echte groepsdynamiek' verklaard kan worden door de angst die Bekende Kandidaten zullen voelen voor imagoschade of negatieve pers in het algemeen.

Stel dat er in - het zeer terecht door D*n aangehaalde - seizoen 2005 al sites als Mediacourant of sociale media hadden bestaan. Kun je je de koppen voorstellen?

Marc-Marie Huijbregts: "ik wil nooit meer met Yvonne van den Hurk in een tent!"
De top 5 grootste ruzies van Victoria Koblenko met haar medekandidaten (de laatste zul je niet geloven!)
Twitter ontploft over opbloeiende romance tussen Jim de Groot en Lottie Hellingman
Gijs Staverman trekt het na twee afleveringen WIDM niet meer: "Ik ga dit zo niet redden!"

Et cetera. In een tijd waarin elke ook maar enigszins als 'controversieel' uit te leggen uitspraak van de ene BN'er tegen of over een andere BN'er onmiddellijk leidt tot allerlei kunstmatige #ophef en ranzige clickbait, denk ik dat dit soort scènes welbewust worden ontweken. En ja, dat is heel erg jammer.
« Laatst bewerkt op: 29-02-2024, 14:05:40 door Michmol »
Woosie down?

Online Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #468 Gepost op: 29-02-2024, 14:38:23 »
Het verschil is nu ook dat ze onderling over het algemeen nu beter met elkaar kunnen omgaan en echt vrienden worden. Betere groep samenstelling hebben.

Want ik heb een keer van Angela Groothuizen en Victoria Koblenko gehoord dat die groep eigenlijk het slechts van elkaar naar boven haalden en de sfeer gewoon klote was onderling. Ik denk eerlijk gezegd dat Victoria, hoe ik haar ken niks aantrekt van wat de media denkt.
« Laatst bewerkt op: 29-02-2024, 14:46:29 door Mol1991 »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #469 Gepost op: 29-02-2024, 14:38:26 »
Om voor mezelf te spreken: ik zit helemaal niet te wachten op ruziënde kandidaten. Een van de krachten van WIDM was altijd dat ze, in tegenstelling tot de meeste realityprogramma's, juist níét uit waren op zoveel mogelijk sensatie.

Dat betekent niet dat het nooit mag schuren. Frits die zijn medekandidaten verraadt en vervolgens in het bos slaapt, Niels die een joker jat en daarmee indirect een kandidaat naar huis speelt: je merkte dat het echt wat deed met de groep. Nu wordt bekend dat Kees de pot voor 2000 euro heeft beroofd, en de kandidaten staan er een beetje bij te giechelen. Ook zo'n ranking van wie er het minst vertrouwd wordt door de groep zou veel meer spanning kunnen opleveren als de kandidaten het spel harder speelden.

Daarom zou ik graag zien dat er meer aandacht wordt besteedt aan het groepsgevoel van de kandidaten. Slapen in tentjes is geen doel op zich, maar zorgt wel voor meer bonding tussen de kandidaten. Hoe meer ze het gevoel hebben dat ze dit spel samen spelen, hoe moeilijker het wordt om 'voor jezelf' (en dus voor een lagere pot) te spelen en hoe interessanter en strategischer de Molacties worden.

We horen de kandidaten spreken over 'tegen elkaar battlen' (Rian deze aflevering) en een afzonderlijke kandidaat die 'weer een opdracht wint' (Soy over Jurre vorig jaar). In plaats daarvan moeten we terug naar de basis van het spel: samenwerken om geld te verdienen voor de pot. Zonder die voorwaarde is er ook geen Mol.
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #470 Gepost op: 29-02-2024, 18:59:48 »
Het verschil is nu ook dat ze onderling over het algemeen nu beter met elkaar kunnen omgaan en echt vrienden worden. Betere groep samenstelling hebben.

Want ik heb een keer van Angela Groothuizen en Victoria Koblenko gehoord dat die groep eigenlijk het slechts van elkaar naar boven haalden en de sfeer gewoon klote was onderling. Ik denk eerlijk gezegd dat Victoria, hoe ik haar ken niks aantrekt van wat de media denkt.

Ik vond die groep in 2005 juist uitstekend samengesteld. De enige die er een naar gevoel aan hebben overhouden waren Victoria - die zichzelf veel te interessant vond en iedereen tegen de haren in streek - en Yvonne van den Hurk - toen al getrouwd met miljonair Harry de Winter en klaagde over het gebrek aan luxe. (En het gedoe met de Molwissel hielp natuurlijk ook niet).

Wat jij 'beter met elkaar omgaan' noemt is volgens mij gewoon een soort conditionering; een stilzwijgende afspraak tussen de makers en de - veel mediawijzer geworden - kandidaten. De kandidaten spelen een spelletje en doen leuk voor de camera in ruil voor een luxe vakantie, zo weinig mogelijk gezeur en een hoop positieve aandacht in de pers.

En @Pac: natuurlijk zit ook ik niet te wachten op een soort Gouden-Kooi-met-jokers (en ik snap ook niet hoe je dat uit mijn bericht opmaakt). Dat was het in 2005 ook niet; kijk naar de vriendschap tussen MM, Yvon en Lottie, de flirt tussen Jim en Lottie en de kameraadschap tussen Gijs en Sander. Ik had toen, en nog wat jaren daarna ook, het gevoel dat ik naar Echte Mensen zat te kijken. Dat ontbreekt steeds vaker, en dat betreur ik.

(En ja, echte mensen ergeren zich ook weleens aan elkaar, of zijn wat minder compatibel. Dat betekent allerminst dat ik bloed wil zien, net zoals ik met '24/7 met het spel bezig zijn' niet bedoelde als een oproep tot psychische terreur. Dit soort stropopredeneringen is echt nergens voor nodig).
« Laatst bewerkt op: 29-02-2024, 19:10:48 door Michmol »
Woosie down?

Online Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #471 Gepost op: 29-02-2024, 19:07:07 »
Wat jij 'beter met elkaar omgaan' noemt is volgens mij gewoon een soort conditionering; een stilzwijgende afspraak tussen de makers en de - veel mediawijzer geworden - kandidaten. De kandidaten spelen een spelletje en doen leuk voor de camera in ruil voor een luxe vakantie, zo weinig mogelijk gezeur en een hoop positieve aandacht in de pers.
Misschien, maar er ontstaan ook veel meer vriendschappen de laatste jaren door widm, die nog steeds bevriend zijn met elkaar, dat heeft niks met de media te maken. En dat was in de begin jaren met bn-ers veel minder.  De vriendschappen tijdens het seizoen misschien wel, maar niet na jaren nog wat ik weet.
« Laatst bewerkt op: 29-02-2024, 19:15:17 door Mol1991 »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #472 Gepost op: 29-02-2024, 19:14:11 »
Misschien, maar er ontstaan ook veel meer vriendschappen de laatste jaren door widm, die nog steeds bevriend zijn met elkaar, dat heeft niks met de media te maken. En dat was in de begin jaren met bn-ers veel minder.

Dan ben ik oprecht heel erg benieuwd naar de voorbeelden die je daarbij hebt, en vooral ook de cijfermatige verhoudingen tussen de seizoenen.
Woosie down?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #473 Gepost op: 29-02-2024, 19:17:39 »
Misschien, maar er ontstaan ook veel meer vriendschappen de laatste jaren door widm, die nog steeds bevriend zijn met elkaar, dat heeft niks met de media te maken. En dat was in de begin jaren met bn-ers veel minder.

Ik denk dat dat niet helemaal klopt. Het is laagdrempeliger geworden om contact te onderhouden dankzij whatsapp en andere sociale media. Elkaar een berichtje sturen is anders dan fysiek afspreken of elkaar regelmatig bellen. Ook spreken ze sommige seizoenen bij elkaar thuis af om samen te kijken, omdat dat weer leuke content oplevert.

Het medialandschap heeft een dimensie toegevoegd die mensen samenbrengt, ook als dat zonder die media nooit was gebeurd. De reden is niet meer zozeer 'we moeten goede of beste vrienden worden', maar mag en kan oppervlakkiger zijn. Daar kunnen mooie vriendschappen uit ontstaan die vroeger misschien wel helemaal niet tot stand waren gekomen, omdat het toen harder werken was.

Online Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #474 Gepost op: 29-02-2024, 19:20:34 »
Dan ben ik oprecht heel erg benieuwd naar de voorbeelden die je daarbij hebt, en vooral ook de cijfermatige verhoudingen tussen de seizoenen.
Zoals het seizoen van Klaas, afgelopen drie jaar, 2021 2022 en 2023. Jublieum seizoen (ook deels nog), tussen Rik en Marlijn van 2015 nog steeds. En misschien meer, maar ik volg veel van hun op instagram en zie veel reünies voorbij komen etc. Cijfers heb ik niet, maar zie wel duidelijk bij de storys of foto's bij instagram. Zoals die groep van vorig jaar gaat nog veel uit eten samen, Anke spreekt volgens mij wekelijks af met Daniël, Fresia spreekt nog best vaak af met Everon en Sahil, Hila met Laetitia. Splinter met Joshua en Laksmi, Marije met Laksmi, het bekende duo Rik en Marlijn.
« Laatst bewerkt op: 29-02-2024, 19:27:44 door Mol1991 »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #475 Gepost op: 29-02-2024, 19:29:09 »
Zoals het seizoen van Klaas, afgelopen drie jaar, 2021 2022 en 2023. Jublieum seizoen (ook deels nog), tussen Rik en Marlijn van 2015 nog steeds. En misschien meer, maar ik volg veel van hun op instagram en zie veel reünies voorbij komen etc. Cijfers heb ik niet, maar zie wel duidelijk bij de storys of foto's bij instagram.

Allemaal prachtig, maar ik zie geen enkel bewijs voor jouw stelling dat er de laatste jaren veel meer vriendschappen zijn ontstaan tussen de kandidaten dan in eerdere seizoenen. Hoogstens - mede doordat het (zoals Eva terecht zegt) tegenwoordig makkelijker is om oppervlakkige contacten 'warm' te houden via sociale media - dat kandidaten uit recentere seizoenen elkaar nog niet uit het oog verloren zijn (of er geen been in zien om opzichtig te hengelen naar WIDM-gerelateerde mediaoptredens). Dat kan er na verloop van tijd makkelijk alsnog verwateren. Hoewel; de vriendschap tussen Marc-Marie en Yvon bestaat volgens mij nog steeds, en zij zaten nota bene al in het eerste BN'er-seizoen.
« Laatst bewerkt op: 29-02-2024, 20:47:47 door Michmol »
Woosie down?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #476 Gepost op: 29-02-2024, 21:19:54 »
Marc-Marie bijvoorbeeld die zat "in een tentje met Yvonne van den Hurk!  :-X
Ik herinner me verder nog de verstandhouding tussen Yvonne en Victoria, die bereikte een dieptepunt in Lisse, bij de daar opgenomen reünie. In een ruimte waar een knappend haardvuur brandde, waren zij samen in staat om dat vuur acuut te doen bevriezen....

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #477 Gepost op: 29-02-2024, 21:36:17 »
Na de laatste Moltalk ben ik de Widm junior serie met Jenny gaan terugkijken. Ook al was dit een junior serie met kinderen en dus gemakkelijkere opdrachten, wat zit die serie goed in elkaar! We zien gesprekjes over bondjes (kandidaten die zich bewust verdelen over verschillende groepjes om zoveel mogelijk informatie te verzamelen), het spel wordt echt gespeeld (molboekjes worden gestolen), de opdrachten zijn duidelijk maar niet per se gemakkelijk, er is een mooie koppeling naar de lokale kunst en cultuur. (in de opdrachten, niet als sfeerpraatje), kandidaten kunnen elkaar controleren maar hebben wel een eigen rol (oa 1 kandidaat die het werk van de rest mag corrigeren) etc. Deze serie heeft mijn ogen geopend wat Widm ooit was en hoe ver de serie hiervan af is gedreven.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #478 Gepost op: 29-02-2024, 22:02:06 »
En @Pac: natuurlijk zit ook ik niet te wachten op een soort Gouden-Kooi-met-jokers (en ik snap ook niet hoe je dat uit mijn bericht opmaakt). Dat was het in 2005 ook niet; kijk naar de vriendschap tussen MM, Yvon en Lottie, de flirt tussen Jim en Lottie en de kameraadschap tussen Gijs en Sander. Ik had toen, en nog wat jaren daarna ook, het gevoel dat ik naar Echte Mensen zat te kijken. Dat ontbreekt steeds vaker, en dat betreur ik.

(En ja, echte mensen ergeren zich ook weleens aan elkaar, of zijn wat minder compatibel. Dat betekent allerminst dat ik bloed wil zien, net zoals ik met '24/7 met het spel bezig zijn' niet bedoelde als een oproep tot psychische terreur. Dit soort stropopredeneringen is echt nergens voor nodig).
2005 was volgens mij wel het enige jaar waarin sommige kandidaten elkaar echt niet mochten, en dat is ook weer niet de bedoeling.

Wat ik met mijn post wil zeggen is: essentieel aan Wie is de Mol? is dat je als kandidaten één groep vormt met een gezamenlijk doel. Alleen dan kan de Mol dat saboteren. Het dilemma 'kies je voor jezelf of kies je voor de groep' was ooit spannend omdat dat gezamenlijke doel nog centraal stond. Nu zien we al jaren kandidaten puur opportunistisch spelen, tot een niveau dat ze het elkaar niet eens meer verwijten. Ik wil kandidaten zien die het spel hard spelen, maar dan moeten ze wel in de basis een gezamenlijk doel nastreven met elkaar.
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #479 Gepost op: 29-02-2024, 22:22:57 »
Na de laatste Moltalk ben ik de Widm junior serie met Jenny gaan terugkijken. Ook al was dit een junior serie met kinderen en dus gemakkelijkere opdrachten, wat zit die serie goed in elkaar! We zien gesprekjes over bondjes (kandidaten die zich bewust verdelen over verschillende groepjes om zoveel mogelijk informatie te verzamelen), het spel wordt echt gespeeld (molboekjes worden gestolen), de opdrachten zijn duidelijk maar niet per se gemakkelijk, er is een mooie koppeling naar de lokale kunst en cultuur. (in de opdrachten, niet als sfeerpraatje), kandidaten kunnen elkaar controleren maar hebben wel een eigen rol (oa 1 kandidaat die het werk van de rest mag corrigeren) etc. Deze serie heeft mijn ogen geopend wat Widm ooit was en hoe ver de serie hiervan af is gedreven.

Uitstekende serie ja. (En dan vond ik Junior 1 zelfs nog leuker.)

Was het niet 2014 dat eindredacteur Anton Jongstra er voor het laatst bij was? Ik denk dat het vertrek van Anton een groot verschil heeft gemaakt. Er zijn ook nog wel goede series geweest na 2014 maar over het algemeen is het inhoudelijk (de punten die jij hier zo even aanstipt) wel achteruitgegaan denk ik.