Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 32277 keer)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #540 Gepost op: 8-03-2024, 22:50:56 »
NPO Start is gewoon het gratis deel toch? Gebruik zelf NLZiet, dus ik zie NPO Start nooit bewust.
Ja dat is het gratis gedeelte.

Hopelijk zijn ze slim genoeg om één aflevering per week online te zetten, en niet ineens het volledige seizoen.
Hoop ik wel.

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #541 Gepost op: 9-03-2024, 23:17:19 »
Ik vond het een leuk seizoen om naar te kijken.

Wat een fantastische locaties zijn er weer gevonden om te draaien en ook weer prachtig in beeld gebracht. Ook waren de opdrachten in de basis prima.

Wat ik wel mis is de ‘fine tuning’.
Durf te kiezen voor een invalshoek, niet de helft van de opdracht spannend en de andere helft humoristisch ge-edit, dan valt het effect weg. Durf binnen een opdracht ook een verhaal neer te zetten.

Ook denk ik dat een voice-over zorgt voor meer dynamiek en snelheid in de opdrachten en op die manier kan de sfeer van een opdracht meer benadrukt worden.

Verder vond ik in de edit in het algemeen weinig lijn zitten. Wat betreft het neerzetten van de sfeer, het van de hak op de tak springen tijdens opdrachten, maar ook het enkel sporadisch tonen van de groepsdynamiek (zoals de fragmenten in de busjes), terwijl dat laatste zou kunnen zorgen voor meer binding met de groep en zo ook met het programma.

Favoriete opdracht qua sfeer: de violen stemmen
Favoriete opdracht qua beelden: dia del topo/het gebaande pad
Favoriete opdracht met echte kop en staart: overtuigend

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #542 Gepost op: 10-03-2024, 08:06:45 »
Het moet wel even benoemd worden dat Fons de mol overduidelijk niet was na de gesprekken met de afgevallen kandidaten. Natuurlijk is alles gescript in zo’n liveshow, dus Rik vraagt bewust aan kandidaten die nog steeds op Fons zitten of ze hun mol willen noemen. Dat waren er zoveel dat ze dat echt niet doen als Fons daadwerkelijk de mol is. Ben wel benieuwd of Fons tunnelaars toen hun tunnel al voelden instorten, haha.

Babs daarentegen kon twee kandidaten strepen maar zegt niet wie. Dat mocht dus niet omdat Fons daar waarschijnlijk bij zat.

Het was iets te duidelijk dat de regie ons op het verkeerde been wilde zetten dat het daarom juist niet lukte.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #543 Gepost op: 10-03-2024, 09:23:49 »
Ja plus de opmerking van Tooske dat als hij het niet was de camera op hem mocht.

Van de andere kant benadrukte hij ook dat de kijkers op Anna zaten. Vond het wel een mooie tweespalt die hij benadrukte. 1 van beide zat fout.

Nog niet benoemd volgens mij, maar ze hebben geluisterd en de interviews met kijkers achterwege gelaten  ::bravo::

Ik vond het echt een hele fijne finale! Intro niet te lang, juist leuk die gesprekken met oud deelnemers en wat terugblik (niet te veel), ook geen lange bordesscène. En heel veel mol acties. Top gedaan regie!

Alleen gek dat niet duidelijk is wat de functie was van het wegnemen van enveloppen bij stad en land. Heeft ze enveloppen proberen om te wisselen? (Dan zal het mislukt zijn neem ik aan). Want alleen weggooien heeft hier geen zin dan mist iemand z’n envelop.

Offline Demanuitwenen

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #544 Gepost op: 10-03-2024, 09:53:18 »
bij RTL Boulevard zeggen ze dat je dit alleen online kan zien op npo start.

Waarom niet gewoon op tv? doe het dan op nederland 3 ipv 1 als je als npo het seizoen met onbekende nederlanders te onbelangrijk vind want als je het een beetje promoot denk ik dat je met gemak een miljoen-anderhalf miljoen kijkers hebt..

En er is best wel wat budget/crew van deze widm naar de onbekende widm gegaan dus omdat online weg te moffelen zou eigenlijk jammer zijn voor alle moeite die ze erin hadden gestopt.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #545 Gepost op: 10-03-2024, 10:02:39 »
Main takeaways voor mij zijn:
- veel opdrachten hadden iets gelaagder gekund. Een kleine aanpassing is vaak voldoende. De bakjesopdracht: laat de mol bepalen wat in welk bakje komt. De pinataopdracht: de telefoontjes hadden dus toch wel zin maar er had meer hoe Dennis afhankelijk was van mol Anna om zijn taak uit te voeren.
- veel opdrachten waren onhaalbaar. Liever iets makkelijker zodat er iets meer van een spanningsveld was of ze het zouden halen of niet.
- kans op troeven intelligenter gebruiken. Het dilemma tussen geld en een troef is niet interessant meer omdat iedereen voor zichzelf gaat.
- ik vond de sabotages wat tegenvallen. Dat hangt van de mol af en de gelegenheid. Ik wil niet onaardig over Anna gaan doen, maar ik heb een beetje het gevoel dat er meer in had gezeten en zeker dat sommige van haar antimolacties onnodig waren. Ik ben geen voorstander van ‘back Doors’ en verborgen sleutels, maar ik heb het gevoel dat het misschien mogelijk was de mol tijdens de opdrachten zelf extra informatie voeden zodat sabotage effectiever was.

Hoe de montage met de sabotage is omgegaan is op zich correct. Het is altijd een afweging omdat je idealiter net als bij de ontknoping van een goede detective aan het einde een mol hebt die zowel een verrassing is en volstrekt logisch. Er is een spanning tussen die twee doelen.

Wat ik wel geslaagd vond, was hoe het tot op het einde spannend bleef. Er werden precies de juiste verdenkingen weggehaald, zodat we wel informatie hadden en het toch nog spannend bleef.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #546 Gepost op: 10-03-2024, 10:24:55 »
Ik ben best tevreden over deze aflevering, moet ik zeggen. Van mij hoeft die live onthulling niet zo, maar er was deze keer gewoon wel lekker een focus op de mol en de acties.

Ben ook zeker niet ontevreden over de molacties. Ik denk niet dat we de mol als een soort goddelijke entiteit moeten beschouwen die de hele wereld naar zijn hand kan zetten. Ik zie in Anna een mol die wilde en durfde. Over de omstandigheden en de opzet van de opdrachten heeft zij geen controle.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #547 Gepost op: 10-03-2024, 10:36:31 »
Eens. En een mol is in the end ook een mens die het moet doen met de voorkennis die er is en de hoeveelheid gelegenheid er is tot mollen. En als je dan als programmamakers nog steeds en meer dan anders een dilemma geld vs troeven en vaker dan niet mingeld verwerkt in je opdrachten is een lage pot niet heel verwonderlijk.

Nog steeds doen ze de selectie van tien kandidaten uitstekend, de scouting van het land, de blitse montage per aflevering. Top ook om Dennis als oudmol in Mexico te verwerken in een opdracht. Maar laat deelnemers door het juist kapot slaan van pinata dan de versnipperaar stopzetten. Doe iets met een dubbele laag waarvan kandidaten het niet weten maar dat die de mol en oudmol kunnen tegenwerken. Nu is die je had als groep 38k kunnen winnen niet meer dan een loos statement. Dat zat er nooit in. Dennis is geen strobreed in de weggelegd.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Sjeel

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #548 Gepost op: 10-03-2024, 11:44:27 »
Dit seizoen begon fantastisch.
De sfeer, muziek, kleuren je waande je als kijker ook in Mexico. De vele geschminkte gezichten hebben vervolgens menig malloot wekenlang zoetgehouden.  ::bravo:: Opdrachten met een leuke sfeer, mooie omgevingsplaatjes en bijpassende muziek doen het sowieso altijd goed.  ::ok::Erg genoten van o.a. de kantinaquiz, orkestopdracht, de stijle wand, ziplijnen en het kajakken.

Wat minder vond ik de grote minbedragen. Rosario die, als kandidaat, z'n winst zelf wegschiet heb ik geen moeite. De afweging van een kandidaat is leuk om te zien. Als de mol daar had gestaan zou het te makkelijk prijsschieten zijn.
Net als een Dennis die alleen 38640 euro staat te versnipperen en alleen belt met de mol om te vragen hoeveel tijd hij nog heeft. Had die opdracht helemaal niet nodig. Molletjes opzichzelf waren leuk.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #549 Gepost op: 10-03-2024, 12:49:47 »
Ik vond het ook een mooie ontknoping. Met ruimte voor mollenacties/opdrachten, de onthulling niet al te veel rekken  ;), een hele mooie openingsopdracht (mooie kleding en schmink) en aandacht van hoe de mol het heeft aangepakt.
En Anna was een leuke mol! Die heeft durven mollen en er lol in had. O ja: extra pluspunt vind ik ook dat ze haar onthulling in gebarentaal heeft gedaan.

Jammer dat we niet weten hoe het is gegaan bij Stad en Land.
En hoe het is gegaan in aflevering 9 bij het rekenen/ziplinen. Het lijkt er dan toch op dat Fons en Rosario hier de mol buitenspel hebben gezet?

Wat ik waardeer is dat Anna overal heeft geprobeerd te mollen, ook als de opdracht gedoemd was te mislukken (bij molympische spelen zei de mol dat zelf ook) of als andere kandidaten liepen te stuntelen. Fons en Kees (en voor mij ook Rosario) waren natuurlijk perfecte bliksemafleiders. Bij de ontknoping vond ik dat er teveel focus was op de 'onhandigheid' van Kees. 1x noemen oké, maar vaker zeggen dat hij het niet zag en dat hij ook nog een bordje kreeg, vond ik echt té.

Bij de mololympische spelen moesten de kandidaten zelf bedenken om de tribune leeg te maken? Tja, dan mislukt het sowieso; dat element vind ik jammer. Net als bij de piñata's, wat op zich een hele toffe opdracht is met de oud-mol die aan de lijn hangt. Maar als kandidaat is zo'n opdracht niet te doen. Dan is het allemaal leuk en aardig als je in theorie meer dan 38000 kan verdienen, maar dit bedrag zal (met of zonder mol) nooit in de pot komen. Ik vind het dan wat flauw dat hier de focus wordt gelegd op: "Jullie hadden zoooooooveel geld kunnen verdienen, maar het is -1750 geworden, lekker puh" en dan maar weer de lage pot benoemen. Hier krijgt de mol heel wat credits (en ja, er is gemold), maar die rol wordt voor mij hier te groot gemaakt. Het is vooral de opdracht die voor geldverlies zorgt: ik houd daar niet zo van. En tja, moest Dennis hiervoor dan speciaal voor naar Mexico komen? Dat had achteraf gezien best vanaf afstand gekund. Wel ontzettend grappig dat hij de makers nog wat zenuwen heeft bezorgd door met Babs te bellen.  ;D

Verder vraag ik me af hoe Rosario erachter is gekomen dat Anna de mol is, hij verdacht haar blijkbaar al na afl. 2. En stiekem ook waarom hij zulke verdachte biechten doet, haha.
Fons heeft het super gedaan! Al zou de pot misschien zonder hem wel wat hoger zijn geweest.  ;) Ik zou toch iets meer willen zien van zijn 'achtervolg' moment. Nu zien we hem vooral klungelen in die opdracht, wat niet het hele verhaal is. Een gemiste kans om niet iets meer te laten zien.

Dat was het wel zo'n beetje.  ;D Bedankt voor dit seizoen. Het was weer leuk om mee te speuren.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Airysuit

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #550 Gepost op: 10-03-2024, 14:33:23 »
Ik had liever een betere balans gezien in de plus/min bedragen. Doe dan niet 1000€ per vrijstelling als er later weer zoveel uit kan?
Doe dan 250 of 500 euro ofzo, en zorg dat er later minder opdrachten met mingeld zijn. 2 opdrachten waar pot flink omlaag kan is prima, maar 3 of 4 wordt wel een beetje flauw.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #551 Gepost op: 10-03-2024, 15:24:14 »
Dit seizoen beviel mij meer dan vorig jaar. Gelukkig niet teveel vrijstellingen en pasvragen (waar de mol gretig gebruik van maakte). Al vind ik sommige opdrachten te verwarrend of niet goed uitgelegd.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #552 Gepost op: 10-03-2024, 15:29:01 »
Ik had liever een betere balans gezien in de plus/min bedragen. Doe dan niet 1000€ per vrijstelling als er later weer zoveel uit kan?
Doe dan 250 of 500 euro ofzo, en zorg dat er later minder opdrachten met mingeld zijn. 2 opdrachten waar pot flink omlaag kan is prima, maar 3 of 4 wordt wel een beetje flauw.
Ik hou sowieso niet van opdrachten met mingeld. Voelt voor mij als een te grote afstraffing. Dat informatie of een joker iets kost kan ik nog inkomen (hoewel dat van mij ook niet zo hoeft; er waren hier wat goede ideeën om jokers op een positieve manier te integreren), maar simpelweg mingeld voor het niet juist uitvoeren van een opdracht, nee...

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #553 Gepost op: 10-03-2024, 16:38:48 »
De openingsopdracht was een echte binnenkomer. Er had wat mij betreft wel wat meer mysterie en geheimzinnigheid in het gros van de andere opdrachten dit seizoen mogen zitten. Leuke groep, mooie locatie, maar het blijft echt een grote teleurstelling nog altijd hoe weinig gelaagd of spannend de meeste opdrachten zijn. Idem dito voor de simpele manier waarop één foutje soms een hele opdracht om zeep kan helpen. Dan is het wel heel makkelijk mollen en triomfantelijk zijn over een lage pot uiteindelijk.

Opdrachten mogen echt veel en veel gelaagder en psychologisch interessant worden. Daar valt of staat dit programma uiteindelijk toch mee. En het zou ook een verbetering zijn als de kijker iets meer op een road trip wordt meegenomen, buiten de opdrachten om. Wat minder achteraf opgenomen commentaar en toelichting van de kandidaten (echt veel teveel nog altijd) en wat meer beelden van de reis zelf, de onderkomens, het eten samen, de ontspanning, het verplaatsen binnen dat land. Kortom, iets meer Oude WIDM terugbrengen.  ::bravo::

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #554 Gepost op: 10-03-2024, 16:55:02 »
De laatste aflevering was een prima slotaflevering. Ik ben nog steeds niet blij met de liveshow (daar zie ik als tv-kijker echt nul meerwaarde van in), maar voor een liveshow zat hij goed in elkaar. Er was lekker veel aandacht voor de mol en de molacties en gelukkig weinig 'live' gedoe (als gesprekjes met fans enzo). Ik ben ook blij verrast over hoe de molacties in beeld zijn gebracht, eigenlijk alles is gefilmd. (Alleen wel raar dat we zijn voorgelogen in aflevering 1. Er werd gesuggereerd dat de mol mee heeft gekeken met het gesprekje bij de waarzegster, dat bleek dus niet zo te zijn. Anna is via een oortje ingelicht.) Ik vond de groep geweldig qua samenstelling en heb ook erg genoten van het plezier van mol Anna.

Dan mijn evaluatie van het hele seizoen. Het was voor mij een seizoen met pieken en dalen. Sommige opdrachten zaten super in elkaar, andere opdrachten misten wat mij betreft diepgang. Wat ik heel erg heb gemist is een goede koppeling met de lokale cultuur, Mayastenen stapelen bij een Spaanse haciënda is niet logisch, net zomin als het leren van Maya-taal in combinatie met ziplinen. De cultuur leek er regelmatig een beetje bij te hangen als mooie achtergrond, zonder dat het echt doorwerkte in de opdrachten. Dat is jammer en werd in het verleden een heel stuk beter gedaan.

Veel opdrachten waren ook erg simpel te mollen. Als het weggooien van één sleutel ervoor zorgt dat de opdracht per definitie mislukt, hebben de kandidaten gewoon geen kans om geld binnen te halen. Je kunt zeggen 'dan moeten de kandidaten maar wat beter opletten', maar ik houd er wel van dat opdrachten enigszins haalbaar zijn. Liever haalbaar waarbij de mol meer moeite moet doen (of het risicovoller is om gesnapt te worden), dan dit. Dit ligt niet aan Anna; zij heeft gedaan wat ze kon binnen de opdrachten, maar aan de productie. Nu was de montage geregeld ook de mol. Natuurlijk vult Anna foute antwoorden in na het klimmen, maar waarom mogen we dat niet zien? (Dan had ze wel 'goede' foute antwoorden moeten intypen, antwoorden waarvan je kunt geloven dat een kandidaat die per ongeluk fout maakt.)

De balans tussen min- en plusbedragen lag erg scheef. Kandidaten konden amper iets verdienen, maar werden wel constant gestraft met minbedragen. Bijvoorbeeld bij de kano-opdracht: waarom was elk niet gebruikt woord 100 euro waard, terwijl elk gebruikt woord veel minder waard was? Dat is niet nodig; de opdracht had ook prima gewerkt zonder die strafbedragen. Als deelnemers aflevering na aflevering niets verdienen, wordt de pot ook steeds een stuk minder belangrijk. Waarom zou je werken voor een pot als er toch telkens geld uitgaat? Dat haalt het spel onderuit, want je wil juist zien wie zich wél inzetten voor de pot en zo waarschijnlijk niet de mol zijn.

Ook had ik graag meer willen zien van de onderlinge chemie en verdenkingen. Dat Fons Anna is gaan achtervolgen bij de tuktuk-opdracht is natuurlijk briljant. Dat had prima in de montage kunnen zitten, zonder dat het Anna meteen weg zou geven. Ook het feit dat Rian en Sor om zijn geslagen bij het kanoën, waarom zien we dat niet en moeten we dat ontdekken in 'Niet de mol'? Ook in het terugbrengen van de eerste afvallers had meer ingezeten. Dat Babs moeite had om in de groep te komen na haar terugkeer had ik graag willen zien.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2024, 16:57:42 door joligmolletje »

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #555 Gepost op: 10-03-2024, 17:06:36 »
Ik sluit me ook grotendeels aan bij de punten die hiervoor genoemd zijn. Ik denk dat er met een Mol als Anna meer uit te halen was geweest.

De opdracht met de piñatas met de belofte van het gigantische bedrag geld... Dat voelde echt als kijkersbedrog en daar ben ik ook wel over gevallen. Ook die bakjesopdracht, dat vind ik echt ontzettend zonde en ik vraag me af waar ik naar heb zitten kijken. Verder, van die dingen zoals dat één sleuteltje weggooien de opdracht laat mislukken... Ik neem het de Mol niet kwalijk dat die dat dan ook gewoon doet, maar het was wat mij betreft wel erg voorspelbaar en ook niet echt heel leuk om naar te kijken. Bieden op vrijstellingen, ook ik ben daar een beetje op uitgekeken.

Ik mis vaak een beetje de slimmigheden in opdrachten; ze zijn vaak net iets te platgeslagen, waardoor het voor mij minder interessant wordt om over na te denken. Ik snap dat dit entertainment is voor het grote publiek, maar ik denk dat daar echt nog wat winst te behalen valt, zonder dat het meteen niet meer te volgen is voor een gemiddelde kijker.

Daarnaast sluit ik me aan bij wat eerder genoemd is, dat het ook wat duidelijker mag hoe de opdracht in elkaar steekt. Het was iets teveel "raad de opdracht" in plaats van "raad de Mol". Ik denk als de opdrachten gelaagder in elkaar zitten, het ook minder risico geeft om dat gewoon te laten zien. Dus twee vliegen in één klap wat mij betreft.

Ik heb me ondanks deze punten wel vermaakt dit seizoen. Ik vond het een leuke groep kandidaten met een leuke dynamiek. Ik vond Anna echt een hele leuke mol, wat dat betreft ben ik dik tevreden, maar over de opdrachten zelf ben ik hier en daar toch echt wel teleurgesteld.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #556 Gepost op: 10-03-2024, 17:07:08 »
Anna was een prima mol wat mij betreft. Eerlijk over wat er goed ging, en ook wat er mis ging. Die openheid vind ik een enorme verbetering ten opzichte van voorgaande seizoenen.

Leuke en goed te vinden hints ook.
Alleen heel vreemd dat die 1685 in het laatste kistje geen hint bleek te zijn. Was ook duidelijk te zien in de preview nog voor januari. Ach, we zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2024, 18:18:37 door annebeestje »

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #557 Gepost op: 10-03-2024, 17:34:12 »
Ik denk dat Wie is de Mol weer meer terug moet naar de basis waarbij het voor de kijker mogelijk is om de mol te ontmaskeren. Het is natuurlijk leuk dat er hints in het programma verstopt zijn naar de mol maar als je naar alle kandidaten dergelijke hints in het programma stopt dan kan je natuurlijk net zo goed die hints weglaten. De hint van de muzieksleutel was natuurlijk netjes gevonden door de molloten voor de eerste aflevering begon. Maar ja,... de ogen van Kim-Lian achter het masker waren ook ontdekt voor de eerste uitzending en dat was zogenaamd puur toeval. Er zijn waarschijnlijk vele duizenden, misschien wel miljoenen foto's van van ogen te vinden op de bekende foto stockwebsites maar nee, uitgerekend worden de ogen gebruikt van een kandidaat. Is het dan logisch dat ik dat soort hints niet meer vertrouw?

Dan zijn er natuurlijk de traditionele tactieken om de mol te ontmaskeren. Follow de money is daarvan waarschijnlijk de bekendste. Je kijkt gewoon welke kandidaat verantwoordelijk is voor welk bedrag in de pot. Het wordt dan alleen een beetje lastig als de mol er voor zorgt dat gelijk bij de eerste aflevering zo ongeveer het hoogste bedrag in één opdracht van de afgelopen jaren in de pot wordt gespeeld. 6000 Euro! Dat is meer dan de helft van de pot aan het eind van het spel. Dat de mol een beetje goodwill probeert te kweken door een paar tientjes of misschien wel een paar honderd Euro in de pot te spelen is te begrijpen Alleen het feit dat de mol verantwoordelijk is voor het meeste geld dat in de pot zit en dat er kandidaten zijn die meer geld uit de pot spelen dan de mol in de pot speelt is de wereld op zijn kop.

Een tweede traditionele tactiek is natuurlijk door te kijken wie zich juist kandidaats gedraagt. Wie gedraagt zich als teamspeler en doet zijn best om opdrachten te laten lukken? Het was duidelijk dat Rian verreweg het minst haar best deed om haar team te helpen. In de video's van WIDM TV moest Rian duidelijk de mol zijn doordat zij vrijwel niets deed waardoor opdrachten lukte. Daarentegen had Anna juist relatief veel kandidaten acties waarbij ik de duidelijkste zojuist heb behandeld. De kandidaat die absoluut geen enkele bijdrage van betekenis heeft gespeeld in het spekken van de pot ging naar huis maar de echte mol die ging natuurlijk nooit naar huis.

Mijn grootste ergenis heb ik echter nog niet behandeld en dat is de rol van redactie van het spel. Ik snap heel goed dat de redactie niet alle molacties vol in beeld laat zien. Het moet natuurlijk wel een beetje lastig blijven. Wat ik echter wel heel flauw vind is als er speciaal door de redactie kandidaten acties in scene worden gezet. "Chocolademelk", werkelijk? Wat ik bedoel met in scene zetten is dat de rest van de kandidaten dit nooit zien of kunnen weten. Alleen de kijker thuis ziet dit, en er wordt een toneelstukje opgevoerd voor de kijker thuis dat niet als doel heeft om de andere kandidaten op het verkeerde been te zetten maar om de kijker thuis een rad voor ogen te draaien. Naar mijn mening hoeft de redactie niet alles te laten zien. Dat zou onzin zijn. Echter wat ze laten zien moet wel een eerlijke weergave van de werkelijkheid te zijn. De kandidaten en de mol spelen een spel met redelijk duidelijke spelregels en de redactie legt vast wat er in dat spel gebeurd. Ik heb het idee dat dit in de eerste seizoenen van Wie is de Mol nog wel redelijk is wat er gebeurde maar dat dit gaandeweg is veranderd in een opgave om hoe dan ook het voor de kijker onmogelijk te maken om de mol te ontmaskeren. Kijkcijfers lijken belangrijker dan een spel op TV te laten zien waarbij de kijker een eerlijke kans heeft om de mol te ontmaskeren. Zoals al door een aantal mensen werd verwacht heeft Anna dan ook toegegeven aan de Telegraaf dat het haar taak was om de kandidaten weg te houden bij het gedeelte van de markt waar de afvallers bezig waren.

Dan nog een paar opmerkingen over "het geld". In het originele spel was bedacht dat het geld de grote motivator zou moeten zijn voor de kandidaten om zich in te spannen om de pot te spekken. Door het gebruik van bekende Nederlanders, waarvan een aantal dusdanig veel verdiend dat geld totaal geen rol speelt is gelijk het hele spel doelloos geworden. We hebben al winnaars gezien die het geld aan een goed doel schenken of zoals in 2024 wordt de pot gedeeld met een andere kandidaat. Als dit nu gewoon even bekend wordt gemaakt in aflevering 1 dan weten we gelijk dat het spel voor spek en bonen wordt gespeeld. Niemand geeft nog iets om de pot. Het enige wat meetelt is langer in het spel blijven want bekende Nederlanders hebben er natuurlijk wel alle baat bij om langer op de buis te zijn in één van de best bekeken programma's van het jaar. Voor velen is dit een duidelijke carrière boost geweest. Kiezen tussen jokers en geld is een no brainer geworden. De redactie lijkt bovendien juist ieder jaar er op uit te zijn om een nieuw record te vestigen voor de laagste pot ooit. Het resultaat is dat de mol in de eerste aflevering verantwoordelijk is voor het grootste deel van de pot en dat vervolgens er zoveel min geld verdiend zal worden dat de pot echt niet meer de moeite waard is. Laten we niet vergeten dat voor veel kandidaten TV programma's maken hun werk is. Als voor de kandidaten de pot de enige motivatie is dan hebben 9 kandidaten 3 weken werk er op zitten voor een totaal bedrag van 8585 Euro. Dit is minder dan dan minimum loon. Dat houd in dat de eerste de beste tassendrager die aan het programma mee doet meer overhoud aan die drie weken dan de gemiddelde kandidaat. Vergelijk dat eens met het eerste jaar van WIDM toen een totaal onbekende Petra die toen nog student was, fl 82.500 over hield. Door inflatie zou je dat inmiddels waarschijnlijk kunnen vergelijken met een hoger bedrag in Euro's.

We hebben een nieuwe regisseur en ik hoop werkelijk dat we weer eens terug gaan naar het begin waarbij onbekende kandidaten strijden om geld in de pot te spelen omdat het om serieuze bedragen gaat. Waarbij er hints zijn die echt kunnen wijzen naar de mol en waarbij niet naar iedere kandidaat ongeveer evenveel hints te vinden zijn. Waarbij het gaat om het spel van het ontmaskeren en waarbij de redactie het niet met alle mogelijke middelen onmogelijk probeert te maken. Laat zien wat er gebeurd, wie hoeveel geld in de pot speelt en wie welke acties uitvoert. Dat zou voor mij het spel een heel stuk leuker maken.   

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #558 Gepost op: 10-03-2024, 17:52:36 »
Opdrachten mogen echt veel en veel gelaagder en psychologisch interessant worden. Daar valt of staat dit programma uiteindelijk toch mee.
Dit roepen wij hier al jaren maar blijkbaar tegen dovemans oren!
Maar zelfs met de simpele opdrachten die ze bedenken had het zo veel beter gekund met kleine veranderingen. Al genoemd zijn de min bedragen, de belachelijke €38000 die onhaalbaar is, het veel te hoge bedrag voor de vrijstellingen.

Maar neem nou even die Molympische Spelen opdracht waar totaal niets van terecht kwam. Is deze opdracht niet goed uitgelegd? Waarom beginnen met een heel bos aan borden waarmee "de mol" wordt gemaakt. Dit neigt ernaar dat er veel borden nodig zijn om het eindbedrag te maken. Waarom niet gewoon beginnen met het getal 0000, neergezet in 7 segments code, zoals de te maken bedragen er ook uit zouden zien. Dan weet je dus hoe de getallen die je gaat maken eruit zien en vooral dat er maar heel weinig borden nodig zijn per getal. Of begin anders met een leeg veld. Of zijn die BN-ers echt zo oliedom en totaal niet gemotiveerd om een opdracht maar een kleine kans van slagen te geven.

Waarom zegt Rik dat hoe meer rondjes ze lopen hoe hoger het bedrag dat ze kunnen verdienen. Waarom niet zeggen dat er met elke set van 2 enveloppen een getal kan worden gemaakt en dat ze na ieder getal moeten beslissen of ze bij dat getal stoppen, of de borden weghalen en een nieuw getal neerzetten. Als ik dit zo neerschrijf klinkt het allemaal zooo vanzelfsprekend, maar dat was het kennelijk niet.

Bij de Goed op Dreef opdracht, los van de negatieve bedragen van niet gebruikte woorden die dan ook nog eens 3 keer zo hoog zijn dan de positieve bedragen, zorg er tenminste voor dat de woorden redelijk makkelijk op te vissen zijn. Rosario en Rian, die allebei niet de Mol waren, lukte het blijkbaar niet om meer dan een paar woorden op te vissen.
Hoeveel werkwoorden lagen er überhaupt? Was het mogelijk om 5 (redelijk lange) zinnen te maken? Waarom mogen wij de woorden die er zoal liggen niet zien? Van die dingen.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #559 Gepost op: 10-03-2024, 18:18:54 »
Waarom niet gewoon op tv? doe het dan op nederland 3 ipv 1 als je als npo het seizoen met onbekende nederlanders te onbelangrijk vind want als je het een beetje promoot denk ik dat je met gemak een miljoen-anderhalf miljoen kijkers hebt..

En er is best wel wat budget/crew van deze widm naar de onbekende widm gegaan dus omdat online weg te moffelen zou eigenlijk jammer zijn voor alle moeite die ze erin hadden gestopt.
Ja goede vraag! Ik vraag mij dit ook af, maar zo begreep ik het van de presentatoren van RTL Boulevard. Rik zei er verder niks over tijdens de uitzending van vrijdag waar een stukje ging over de ontknoping. Hij zei ik weet dat ik seizoen 25 presenteer verder weet ik niks.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2024, 18:45:31 door Mol1991 »