Auteur Topic: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen  (gelezen 52558 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #180 Gepost op: 30-01-2024, 11:17:45 »
Zo'n zelfde shot zagen we o.a. tijdens Afschilderen. Kan een hint zijn, als het steeds terugkomt. Aan de andere kant leveren dit soort shots vaak gewoon mooie beelden op. Vooral als er bewegend verkeer om het middelpunt heen draait.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #181 Gepost op: 30-01-2024, 11:22:46 »
volgens mij zien we toch al jarenlang rotondes van bovenaf? Ooit zou het verwijzen naar het NOS logo weet ik nog.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #182 Gepost op: 30-01-2024, 11:27:52 »
volgens mij zien we toch al jarenlang rotondes van bovenaf? Ooit zou het verwijzen naar het NOS logo weet ik nog.

Dat klopt en het hoeft niets te betekenen te hebben, maar in combinatie met de titel en de manier waarop deze (met een fontein (?) als iris) in beeld wordt gebracht is de associatie met een oog wel groot (bij mij tenminste).

Ik vind 'm wel passen in de traditie van verborgen aanwijzingen, niet té obvious en ook niet te vergezocht. De moeite om een beetje in de gaten te houden denk ik, al moet de eventuele hint dan wel aan een deelnemer te linken zijn. 

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #183 Gepost op: 30-01-2024, 11:46:14 »
Het is een beeld van een boogschutter. De godin Diane. Fuente de la Diana Cazadora. Wordt vaak afgebeeld met een hert.
Rian is de enige met sterrenbeeld boogschutter.

Een eindje verderop op de Avenue de la Reforma staat dat gouden beeld van de onafhankelijkheid, dat is de godin Nikè. De godin Nikè staat in de Griekse mythologie symbool voor 'de overwinning'. Zij werd doorgaans uitgebeeld als een jonge gevleugelde vrouw.

Als nou toevallig Rian de mol is en Anna de overwinnaar dan kunnen ze deze beelden gebruiken als hint.
<edit>: Of andersom natuurlijk.

Er staan nog meer beelden, een soldaat met speer, en daarna nog Glorieta de las Mujeres Que Luchan. Symbool van feminisme, voorheen stond er een beeld van Columbus.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2024, 16:16:22 door foxhunter »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #184 Gepost op: 30-01-2024, 13:05:08 »
Mogelijk verwijzen ook de spullen op de antiekmarkt naar Jeroen.
Hij staat op een gegeven moment stil bij een kraampje met spullen van strips/superhelden.
Verwijziging naar serie Anoniem.
Het masker dat hij koopt op de markt lijkt op het masker dat hij draagt in Anoniem.

Het andere masker= oud grieks symbool dat verwijst naar het theater
Lijst = lijkt op de omlijsting van een theater
Verrekijkeker = toneelkijker
Kleine dolk = Jeroens rol in Romeo en Julia
(faberge) ei = Jeroens rol in Russen
Twee glazen = Jeroens rol in De Tweeling

Vind het niet ondenkbeeldig. Knap gevonden.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #185 Gepost op: 30-01-2024, 13:38:45 »
Er zitten elke aflevering zoveel hints in naar Jeroen. Tot zover in elke afl nog Maskers, daarnaast superhelden, zangeres zonder naam, Viva la vida.  Anonieme afvallers op de markt.

Elke aflevering zover verwijst er wel iets naar anoniem.

Maar ook zeker wel flink aantal hints naar Anna.

Maar ik blijf voorlopig toch bij Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2024, 14:28:46 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Molmama

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #186 Gepost op: 30-01-2024, 14:42:04 »
In hoeverre en welke manier zou het “toekomst” verhaal een hint kunnen zijn?

In het eerder genoemde toekoms zou je tooske m(ol) kunnen halen.
Als je synomien voor toekomst bekijkt valt mij spe(k) op..

Als je denkt in griekse goden zoals de standbeelden.
Dan zou je qua toekomst moeten letten op bijv. Prometheus (hij die vooruitkijkt)
Nu is prometheus ook een uitgeverij.
Nu weet ik niemsnd van huidige deelnemers die iets gepubliceerd heeft bij die uitgever.

Tooske haar boek is uitgegeven door spectrum en kees zijn boeken door fontein…

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #187 Gepost op: 30-01-2024, 15:03:48 »
Als we in Griekenland hadden gezeten had ik dit een stuk plausibeler gevonden.
Maar toekomst heb ik zeker ook al mee zitten spelen. Daar verwacht ik wel een hint in. Alleen geen Tooske.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #188 Gepost op: 30-01-2024, 22:59:22 »
In hoeverre en welke manier zou het “toekomst” verhaal een hint kunnen zijn?

In het eerder genoemde toekoms zou je tooske m(ol) kunnen halen.
Als je synomien voor toekomst bekijkt valt mij spe(k) op..

Als je denkt in griekse goden zoals de standbeelden.
Dan zou je qua toekomst moeten letten op bijv. Prometheus (hij die vooruitkijkt)
Nu is prometheus ook een uitgeverij.
Nu weet ik niemsnd van huidige deelnemers die iets gepubliceerd heeft bij die uitgever.

Tooske haar boek is uitgegeven door spectrum en kees zijn boeken door fontein…

Prometheus lijkt me erg onwaarschijnlijk inderdaad. De Mexicanen hebben zelf ook een zeer rijke cultuur vol sagen en legenden.

De Maya kalender is al vaker in beeld gekomen: waarzegster, het door Rik gekochte ''bord' op de antiekmarkt en de "steen der wederkeer" waar de 3 afvallers hun topito's op moesten leggen.

Zou er nog iets gebeuren met het voorspelde einde der tijden?
"Volgens de lange telling wordt weergegeven als 13.0.0.0.0, meestal omgezet naar de gregoriaanse datum 21 december 2012". Zou leuk zijn  ::tandpastasmiley::

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #189 Gepost op: 30-01-2024, 23:53:10 »
Daarover gesproken, ik heb even lopen googlen op Maya goden of er daar iets tussen zit qua toekomst of tijd... maar schijnt ook een hele kluif te zijn. Gezien de multitude aan goden en gelimiteerde hoeveelheid duidelijke informatie hierover.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline MMouse

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #190 Gepost op: 31-01-2024, 09:06:38 »
Ik loop wat achter, maar zag in aflevering 3 voordat ze de wijk Zona Rosa (opdracht 2) ingaan een bijzonder schilderij van David Bowie in beeld. Het kwam maar 2 seconden in beeld maar dat is toch heel opvallend, want de wijk en opdracht hebben niets met muziek en schilderijen te maken..... ik zal proberen of een screenshot plaatsen lukt.....

Heeft een van de kandidaten een link met David Bowie? Jawel, de begintune van Oogappels (waar Jeroen in speelt) is Under Pressure, een nummer van Bowie.


Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #191 Gepost op: 31-01-2024, 10:05:20 »
Daarover gesproken, ik heb even lopen googlen op Maya goden of er daar iets tussen zit qua toekomst of tijd... maar schijnt ook een hele kluif te zijn. Gezien de multitude aan goden en gelimiteerde hoeveelheid duidelijke informatie hierover.

Ja ik ben het ook al aantal dagen aan het googlen op toekomst en mexico en maya goden en kaarten.
Maar om de een of andere reden kom ik ook telkens weer bij een worstelaar uit.
Die zijn ook allemaal vernoemd naar dat dingen uit de cultuur.
Het is minder makkelijk te vinden dan de griekse mythologie.

@mmouse
Ja dat viel zeker op.
Under pressure was zaterdag al vrij snel ergens genoemd inderdaad als begintune van Oogappels. Past mooi bij mijn mol ook. 
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 10:07:01 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #192 Gepost op: 31-01-2024, 10:39:19 »
Bij de Maya’s konden profeten (chilán) in trance raken en zo de toekomst voorspellen. In het antropologisch museum zijn beelden van Goden in een meditatiehouding, waarvan 3 archeologen veronderstellen dat het de Azteekse god Xochipilli is in een soort trance.
Spek en Spitz zaten op een ochtend te mediteren in de hotelkamer. Ik dacht dat de meditatie te maken het met San Ignatius van Loyola (te linken aan de kleur geel), de oprichter van de Jezuïten en de Ignatiaanse spiritualiteit, met als leidraad gebed en meditatie.
Dus Spek en Spitz allebei een gele kaart en allebei mediteren.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #193 Gepost op: 31-01-2024, 22:02:22 »
Dat toekomst thema hield me bezig. Maar eigenlijk valt nu ineens het kwartje.

De toekomst is onbekend.
The future is unknown

Onbekend is natuurlijk ook gewoon een synoniem voor anoniem.

Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #194 Gepost op: 31-01-2024, 22:17:55 »
Heeft een van de kandidaten een link met David Bowie? Jawel, de begintune van Oogappels (waar Jeroen in speelt) is Under Pressure, een nummer van Bowie.

Nou... ik zou dat nummer niet zomaar aan alleen Bowie toewijzen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Kriekendiek

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #195 Gepost op: 1-02-2024, 09:19:20 »
Ergens in mijn gedachten zit het idee dat de waarzegster de zin 'now you know' heeft uitgesproken tegen. Ik kan dit alleen nergens meer terugvinden. Weet ook niet of het relevant zou zijn maar het laat me maar niet los. Iemand een idee?

Offline Kriekendiek

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #196 Gepost op: 1-02-2024, 09:21:25 »
dat de waarzegster de zin 'now you know' heeft uitgesproken. Ik kan dit alleen nergens meer terugvinden. Weet ook niet of het relevant zou zijn maar het laat me maar niet los. Iemand een idee?

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #197 Gepost op: 1-02-2024, 10:20:26 »
De mayas voorspelden de toekomst aan de hand van de sterren, hemellichamen de Tzolkin kalender. Ze voorspelden oa je toekomst aan de hand van je geboortedag. Fons spreekt heel duidelijk zijn geboortedatum in bij de mol telefoon.
Bij de opdracht "uitzitten" lieten Rian en Tooske hun hand lezen.

Ik denk dat we het in zoiets moeten zoeken, niet in de naam van een bepaalde godheid.

Misschien zit hier nog iets bij:

Volgens de Maya astrologie zijn er twintig zonnestralenstralen die afwisselend op ons schijnen, de zonnezegels. Dit zijn, zeg maar, de Maya ‘sterrenbeelden’. Ze geven de twintig verschillende aspecten van de scheppingskracht weer. De twintig zonnezegels zijn onderverdeeld in vier kleuren, die elk voor een fase van het scheppingsproces staan: beginnen (rood), verdiepen of verfijnen (wit), transformeren (blauw) en voltooien (geel).

In de Tzolkin (kalender van 260 dagen) herhaalt zich ook een cyclus van dertien dagen. Elke schepping bestaat volgens de Maya’s uit dertien stappen, of tonen. Dit zijn de bewegingen die nodig zijn om iets te creëren. De dertien tonen vormen samen een zogenoemde wavespell (golf, of ‘levenspad’) van dertien dagen. Je Maya horoscoop bestaat uit het zonnezegel dat bij de dag van je geboorte hoort – Rode Draak, Witte Wind, Blauwe Nacht, Geel Zaad, Rode Slang, Witte Wereldoverbrugger, Blauwe Hand, Gele Ster, Rode Maan, Witte Hond, Blauwe Aap, Gele Mens, Rode Hemelwandelaar, Witte Tovenaar, Blauwe Adelaar, Gele Krijger, Rode Aarde, Witte Spiegel, Blauwe Storm of Gele Zon – en de toon van dat moment en het levenspad waarin je bent geboren.

Verder deden de Mayas aan rituele mensenoffers en rituele balspelen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #198 Gepost op: 1-02-2024, 11:16:48 »
dat de waarzegster de zin 'now you know' heeft uitgesproken. Ik kan dit alleen nergens meer terugvinden. Weet ook niet of het relevant zou zijn maar het laat me maar niet los. Iemand een idee?

Dat was helemaal aan het begin toen de kandidaten bekend werden gemaakt.

Offline Kriekendiek

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #199 Gepost op: 1-02-2024, 11:18:41 »
1e aflevering? Of daarvoor dan nog?