Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: DÍA DEL TOP(IT)O  (gelezen 81691 keer)

Offline Molshoop_

• Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: DÍA DEL TOP(IT)O
« Reactie #300 Gepost op: 23-02-2024, 00:44:59 »
De gelijkenis is er heel zeker. Maar er zijn nog een paar lookalikes, dus toch nog maar ff afwachten.

Zou het wel leuk vinden dat de mol in deze opdracht gewoon vol in beeld was.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #301 Gepost op: 23-02-2024, 01:40:00 »
Knap gezien door (vooral) Annebeesje en Froky.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #302 Gepost op: 23-02-2024, 07:34:32 »
Ok dan!

https://imgur.com/a/tEKZB10

https://imgur.com/a/hiG7uCe
Wat ik al tegen je zei in een privé bericht. Dit is inderdaad één gezicht en dit is de ultieme hint naar de mol die we zochten.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #303 Gepost op: 23-02-2024, 08:14:14 »
Misschien bewust zo gemonteerd? Of een stand-in die even haar vervangt, omdat het anders te veel opvalt. volgens mij vergis je hier niet in inderdaad.
Waarom een stand-in? Lijkt me niet nodig, want de kandidaten gaan een voor een het speelveld in.

Offline Treveo

• Forumlid
« Reactie #304 Gepost op: 23-02-2024, 08:16:26 »
Thanks voor delen van de gifs, daar hebben wij dit forum toch voor :-).

Ondanks dat, ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd. Ik zit nog vooral mee dat de witte dame een stuk slanker is en dat is niet heel goed te zien op je overlay gifs. Het zou ook aan kunnen liggen welke foto van Rian gebruikt is voor de overlay (dan vooral hoe groot haar gezicht is op de foto vergeleken met de witte dame). Ik snap dat je met schmink heel veel kan verbergen of trucjes uit kan halen, maar dan zie ik dat gewoon niet voor me hoe ze dat kunnen doen.

Ik vind het wel erg mooie discussie en ben zelf ook zeer benieuwd wat uiteindelijk de waarheid is :-).

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #305 Gepost op: 23-02-2024, 08:24:27 »
Waarom een stand-in? Lijkt me niet nodig, want de kandidaten gaan een voor een het speelveld in.
Juist wel, voor de kandidaten niet maar voor de kijkers wel, want voorbeeld deze dame zie je bij iedereen in beeld behalve bij Rian, zo dom zijn de makers niet, maar wat als wel zo was dan kan je als molloot gelijk de mol aanwijzen. Zeker als voor sommige deze wel heel veel op Rian lijkt.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2024, 08:35:12 door Mol1991 »

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #306 Gepost op: 23-02-2024, 08:44:39 »
Thanks voor delen van de gifs, daar hebben wij dit forum toch voor :-).

Ondanks dat, ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd. Ik zit nog vooral mee dat de witte dame een stuk slanker is en dat is niet heel goed te zien op je overlay gifs. Het zou ook aan kunnen liggen welke foto van Rian gebruikt is voor de overlay (dan vooral hoe groot haar gezicht is op de foto vergeleken met de witte dame). Ik snap dat je met schmink heel veel kan verbergen of trucjes uit kan halen, maar dan zie ik dat gewoon niet voor me hoe ze dat kunnen doen.

Ik vind het wel erg mooie discussie en ben zelf ook zeer benieuwd wat uiteindelijk de waarheid is :-).

Ik was zodanig overtuigd, dat ik de mol nog niet zeker wou stellen voor de grote massa, kwestie van spelbederf vermijden…

Maar ik ben blij dat niet iedereen het zo ziet, dat er bij sommigen twijfel blijft. Voor mijn part is dat goed, dan blijft voor de meesten de zoektocht verdergaan.

Ik ben momenteel wel overtuigd, maar wil me er ook niet op blindstaren. Ik ben benieuwd wat we verder nog zien van Rian. Als ze de finale haalt, dan gaat dit toch héél plausibel worden. Als ze er eerder uit gaat, dan was het toch een amusante piste.

Ik ben ook eens aan het proberen om de andere geschminkte

Mijn gok: Rian de mol, Anna winnaar, Kees verliezer.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #307 Gepost op: 23-02-2024, 08:54:28 »
Het zou mij echt niets verbazen als Rick afscheid neemt met de meest gedurfde actie uit z'n mol-carrière.

Ook zou het me niets verbazen dat hij ervoor gekozen heeft, om te voorkomen dat heel NL al op dag één de mol raadt, om Rian via de montage uit de wind te houden en andere kandidaten verdachter te maken. Ik bedoel, we hebben nog nooit zo veel niét gezien als in dit seizoen toch?

En dan ook verschillende plausibele aanwijzingen naar verschillende kandidaten, of hints die nergens toe leiden. Ze leiden ons wel erg af/lijken de verdenkingen erg te sturen en dit zou de perfecte verklaring zijn.

Heel knap gevonden Froky!

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #308 Gepost op: 23-02-2024, 08:58:05 »
De/Een witte dame loopt tegelijk met Rian rond.

Oeh goed gespot hoor! Die had ik nog niet gezien inderdaad.
Gelukkig toch weer wat twijfel.

Eerder heb ik genoemd dat ik bij de zoektocht van Fons deze witte dame misschien op de achtergrond heb zien zitten. Dit is echt flinterdun hoor, maar wil wel eens jullie mening horen: witte dame of stapel vuilniszakken?  ::rofl::

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #309 Gepost op: 23-02-2024, 08:58:39 »
Ik ben helemaal mee eens wat Froky en Eva hier zeggen.
En ik denk dat dit gebeurd is, Rian is gekozen als mol, maar helaas tussendoor ergens in het begin ziek is geweest en daardoor in het begin minder verdachte acties gezien hebben van haar dan bij de rest. Maar dat terzijde ik vind dit echt de ultieme hint dat het echt Rian is en ik vind toch bij elke executie en als Rik vertelt dat ze voorbeeld bijna geen geld verdienden haar reacties Mols.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #310 Gepost op: 23-02-2024, 09:10:00 »
Juist wel, voor de kandidaten niet maar voor de kijkers wel, want voorbeeld deze dame zie je bij iedereen in beeld behalve bij Rian, zo dom zijn de makers niet, maar wat als wel zo was dan kan je als molloot gelijk de mol aanwijzen. Zeker als voor sommige deze wel heel veel op Rian lijkt.
Ik heb deze persoon zeker niet bij alle kandidaten in beeld gezien.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #311 Gepost op: 23-02-2024, 09:11:47 »
Ok dan!

https://imgur.com/a/tEKZB10

https://imgur.com/a/hiG7uCe
Welke foto van Rian heb je hiervoor gebruikt? Kun je die hier ter vergelijking plaatsen?

Offline DeMol!

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
« Reactie #312 Gepost op: 23-02-2024, 09:13:30 »
Uitstekend werk. Ik zit mij net iets te bedenken. Deze opdracht moet dé knaller van een opening worden in aflevering 10, want "hier had de Mol al ontmaskerd kunnen worden". Echter, het zoekwerk van de Mol tegelijkertijd met de kandidaat kan niet gefilmd worden met een cameraman die de achtervolging inzet. Een kandidaat die een cameraman achter één specifieke persoon aan ziet lopen, gaat zoiets ongetwijfeld (onbewust) oppikken en onthouden, want zoiets valt op, want waarom zou een cameraman niet de bewuste kandidaat filmen? Zeker als je daarna hoort dat de Mol ook in het speelveld was. Sfeershots van feestgangers en aankleding kunnen daarvoor en daarna nog wel opgenomen worden.

Het meest logische lijkt me dat er beelden gebruikt gaan worden van een afstand of bovenaf (à la Rob Dekay in de opdracht met de stemvervormer). Het is echter lastig om dit duidelijk en overzichtelijk in beeld te brengen. Je wilt in aflevering 10 namelijk wel goed kunnen laten zien dat de Mol daadwerkelijk op zoektocht is geweest.

Het zou daarom (productie- en montagetechnisch) het meest logisch zijn om de Mol opvallende kleding aan te trekken. Zie hieronder de afbeelding van Eva. Dit is in aflevering 10 het makkelijkste uit te leggen. "Let op de persoon met de witte hoed". Deze persoon knalt er echt uit, t.o.v. de andere feestgangers.

Bovendien, de GIFs van Froky zijn voor mij voldoende bewijs. Dit past m.i. in het rijtje met:
  • (S20, China) Het terugvormen van de stem van Rob Dekay, waardoor zijn stem herkenbaar werd
  • (S20.2, Toscane) Het handschrift van Jeroen om de spiegels dat werd herkend door eerder geschreven teksten.

Sluitend? Nee. Maar wel genoeg om (helaas) over te stappen op Rian.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #313 Gepost op: 23-02-2024, 09:30:58 »
Er is wel één probleem met die droneshots: het is niet duidelijk wie er onder de paraplu verscholen zit. En het sterke van deze hint is juist de link met het paraplu symbool van de waarzegster.

Maar net daarna zien we een droneshot van het feest en er loopt één in wit gekleed persoon met paraplu over het plein. (Foto 1) Bij later analyse, zie ik de figuur ook in het frame net voor de waarzegster, dus toch interessant. (Foto 2)

Het is wel typisch dat deze vrouw als we haar van dichtbij zien, geen paraplu heeft.

Ik plaats de foto 1 van Froky nog een keer. Zoals ik het zie, wordt de paraplu niet vastgehouden door de vrouw die Rian zou moeten zijn. Maar door iemand die daar nog achter staat.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #314 Gepost op: 23-02-2024, 09:34:43 »
Er is wel één probleem met die droneshots: het is niet duidelijk wie er onder de paraplu verscholen zit. En het sterke van deze hint is juist de link met het paraplu symbool van de waarzegster.

Het is wel typisch dat deze vrouw als we haar van dichtbij zien, geen paraplu heeft.

Ik plaats de foto 1 van Froky nog een keer. Zoals ik het zie, wordt de paraplu niet vastgehouden door de vrouw die Rian zou moeten zijn. Maar door iemand die daar nog achter staat.

Weten we of de 'Rian' en de figuur met de witte plu vaak bij elkaar in de buurt zijn, in de mensenmassa? (Dus tijdens het zoeken, niet als de kandidaten binnenkomen)

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #315 Gepost op: 23-02-2024, 09:45:50 »
Weten we of de 'Rian' en de figuur met de witte plu vaak bij elkaar in de buurt zijn, in de mensenmassa? (Dus tijdens het zoeken, niet als de kandidaten binnenkomen)

Ik heb die paraplu nergens meer gezien tijdens het zoeken van de kandidaten. Die is dan of afgedaan door de persoon die hem vasthield, of die persoon is buiten beeld gebleven.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #316 Gepost op: 23-02-2024, 09:49:04 »
Ik heb die paraplu nergens meer gezien tijdens het zoeken van de kandidaten. Die is dan of afgedaan door de persoon die hem vasthield, of die persoon is buiten beeld gebleven.

Thanks! Ik dacht even dat die paraplu/parasol gebruikt had kunnen worden om de 'Rian' en het eventuele (iPhone)camera-gevolg af te  schermen voor de kandidaten tijdens het zoeken indien noodzakelijk, maar dan kan die gedachte de prullenbak in (:

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #317 Gepost op: 23-02-2024, 09:52:34 »
Oeh goed gespot hoor! Die had ik nog niet gezien inderdaad.
Gelukkig toch weer wat twijfel.

Eerder heb ik genoemd dat ik bij de zoektocht van Fons deze witte dame misschien op de achtergrond heb zien zitten. Dit is echt flinterdun hoor, maar wil wel eens jullie mening horen: witte dame of stapel vuilniszakken?  ::rofl::

Nice!

Deze foto is inderdaad niet scherp genoeg om zekerheid te bieden. Maar wel zeker mogelijk. Want de verklede mol mag logisch gezien ook maar starten met de zoektocht naar de ketting op het moment dat de kandidaat begint. De mol moet dus ergens een uitvalsbasis hebben waar zij (of hij) onmiddellijk op beeld de kaart ziet die de kandidaat ziet.

Deze hoek (de foto) lijkt aan de overkant van het plein in vergelijking met waar de waarzegster zit. Logisch, want als die figuur aan dezelfde kant van de mol haar zoektocht start, dan zou dan veel te veel opvallen.

Deze foto is ook net op het moment dat Fons de persoon vindt met de ketting, maar de persoon heeft geen topito (heeft hem niet meer). De vrouw heeft hem eerder en is er al mee terug naar haar ‘basis’.

Je wilt in aflevering 10 namelijk wel goed kunnen laten zien dat de Mol daadwerkelijk op zoektocht is geweest.

Het zou daarom (productie- en montagetechnisch) het meest logisch zijn om de Mol opvallende kleding aan te trekken. Zie hieronder de afbeelding van Eva. Dit is in aflevering 10 het makkelijkste uit te leggen. "Let op de persoon met de witte hoed". Deze persoon knalt er echt uit, t.o.v. de andere feestgangers.

Hiding in plain sight!
Natuurlijk leuk om nadien te benadrukken.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #318 Gepost op: 23-02-2024, 09:57:24 »

Ze heeft die paraplu niet altijd open, maar ik zie hem bijvoorbeeld wel bij de zoektocht van Jip en Kees.

Ik zat ook al te denken. In de leader zit een extra geluidje en we zien 2 shots van dat feest. De witte dame staat er niet op (dat heb ik al gecheckt). Maar stel je eens voor dat er inderdaad een klein cameraatje op die paraplu zit. Dat de beelden die we in de leader zien, vanuit het zicht van de mol zijn gemaakt, bijvoorbeeld met die paraplu.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #319 Gepost op: 23-02-2024, 10:03:46 »
Ah, hij was er dus toch! Maar op die foto met Jip lijkt het toch opnieuw alsof ze hem niet zelf vast heeft? Dan is er vaak/steeds iemand bij haar in de buurt met die paraplu, blijkbaar.