Auteur Topic: Wie verdenkt Wie?  (gelezen 36486 keer)

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #480 Gepost op: 3-03-2024, 15:42:23 »
Wat doet Lo doet is indekken: als het toch Anna blijkt dan ligt het aan de edit, en niet aan hemzelf. Ondanks dat 75% van dit forum wel op Anna zit en er talloze argumenten tegen Fons als mol zijn. En dat dit topic ook volledig naar Anna wijst.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #481 Gepost op: 3-03-2024, 15:53:11 »
Wat ik doe is: puur en alleen van neutrale logica uitgaan. Ik heb Anna al vroeg gestreept op basis van dit topic. Het zou wel heel raar zijn als ik heen en weer zou zwappen en opeens niet meer logisch zou concluderen wat ik eerst wel deed. Ik heb gezocht naar de mol na het afvallen van mijn mol Tooske. Zoals Sander al zegt, ons valt geen tunnelen meer te verwijten, onze tunnel is al ingestort.

Ik was heel graag naar Anna gegaan, heel graag. Ik zou haar ook een hele leuke mol vinden, een wensmol. Ze is ook logisch, want een vrouw, en heel slim en evenwichtig, dus geschikt, ik heb dat allemaal al toegegeven. Maar ze moet gewoon worden uitgesloten als je dit topic neutraal bekijkt. Dat zegt iedereen ook wel, jij bent zo'n beetje de enige van niet. Maar Leendert heeft Anna ook gestreept. Alleen streept hij Fons ook, dus ik heb gevraagd waarom. Zo moet dat volgens mij.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #482 Gepost op: 3-03-2024, 15:58:04 »
Dus dan blijf ik over met Anna en Fons. Ik neig op het moment meer naar Anna (met tegenzin). Anna heeft wat verdenkingen van vroege spreidende afvallers maar de verdenkingen van de eerste afvallers zijn vaak wat minder betrouwbaar (en moeilijker te ondersteunen met secundair bewijs zoals keuzes voor duo’s, etc), terwijl Fons wat stevigere verdenkingen van afvallers uit het middenstuk van het spel heeft en het lijkt er toch op dat er wel kandidaten waren die niet op Fons zaten (Rian, Kees). Maar de gedachtegang hiervan is nog niet helemaal rond.

En dat de eerste afvallers de mol meenemen in de test en zo benoemen is vaker voorgevallen. De eerste afvaller die Milouska noemde ging met jokers op zak met rood scherm naar huis. Dan zou je volgens dit idee haar hebben kunnen strepen. Nee bij uitstek knippen en plakken ze in die verdenkingen. Net zoals ze de mol over elke andere finalist wat laten vallen. Zodat in de montage het kan lijken dat of de mol de winnaar verdenkt of de mol de verliezer en andersom. Zodat het idee dat zowel winnaar als verliezer de juiste mol al afleveringen lang invullen wordt weg ge-edit.

Wat dat betreft ga ik ook niet af op uitgesproken verdenkingen want die vallen ten prooi aan gerichte montage.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #483 Gepost op: 3-03-2024, 16:04:06 »
Wat ik doe is: puur en alleen van neutrale logica uitgaan. Ik heb Anna al vroeg gestreept op basis van dit topic. Het zou wel heel raar zijn als ik heen en weer zou zwappen en opeens niet meer logisch zou concluderen wat ik eerst wel deed. Ik heb gezocht naar de mol na het afvallen van mijn mol Tooske. Zoals Sander al zegt, ons valt geen tunnelen meer te verwijten, onze tunnel is al ingestort.

Ik was heel graag naar Anna gegaan, heel graag. Ik zou haar ook een hele leuke mol vinden, een wensmol. Ze is ook logisch, want een vrouw, en heel slim en evenwichtig, dus geschikt, ik heb dat allemaal al toegegeven. Maar ze moet gewoon worden uitgesloten als je dit topic neutraal bekijkt. Dat zegt iedereen ook wel, jij bent zo'n beetje de enige van niet. Maar Leendert heeft Anna ook gestreept. Alleen streept hij Fons ook, dus ik heb gevraagd waarom. Zo moet dat volgens mij.

Goed, we weten het snel genoeg. De argumenten zijn duidelijk. Ik heb het idee dat jij erg sterk kijkt naar wat er letterlijk wordt gezegd. En ik kijk wat meer tussen de regels door. Voor beide valt wat te zeggen natuurlijk.

Ik heb sterk het idee dat Fons meer werd verdacht door Tooske/Jeroen dan de edit doet blijken. En dat Rian, Kees en Sor juist Fons minder verdenken dan de edit doet blijken. Rian en Kees verdachten elkaar, Sor zat behoorlijk op Anna. Dat laat ik sterker meewegen dan wat mensen die zeggen ook deels te spreiden op Anna.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #484 Gepost op: 3-03-2024, 16:47:17 »
Je moet inderdaad niet heel erg kijken naar de verdenkingen wat ze in de biechten zeggen, want het is vaak genoeg dat het niet helemaal klopt. Zeker als je niet de mol ook kijkt kom je toch weer bij andere verdenkingen terecht. We wisten voorbeeld dat Kees vooral Rian verdenkt, maar blijkbaar had hij al redelijk in het begin een vermoeden gehad wie de mol is en dat is één van deze drie finalisten. Is dat ooit echt gezegd tegen ons door hem deze vermoeden? Niet dat ik weet.

Je moet meer kijken na wat een kandidaat tijdens de opdracht doet en met wie wil hij of zij graag een team vormen of een bondje mee maken of juist niet, dan de biechten.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #485 Gepost op: 3-03-2024, 16:50:34 »
Wat is dan het probleem bij alom verdachte Fons?

Ok faire vraag.

Probleem 1: Justin verdacht Fons in aflevering 2
Verklaring: hij stapte van Fons af in aflevering 3. Dat kan inderdaad.

Probleem 2: Jeroen verdacht Fons
Verklaring: hij spreidde tussen meerdere mensen en iedereen nam Fons een beetje mee. Dat kan, maar met 8 kandidaten is dat toch wel vrij lastig.

Probleem 3: Tooske verdacht Fons
Verklaring: Tooske spreidde niet of minder door de analoge test en liet daarin Fons los. Dat kan.

Probleem 4: Babs-2 verdacht Fons
Verklaring: Babs-2 zette slechts op twee kandidaten in en vooral op haar hoofdverdachte. Het feit dat ze de pot aan Rosario gaf, wijst erop dat ze waarschijnlijk het meest op Rosario heeft ingezet. Als Fons haar tweede verdachte was, waren de vragen op hem onvoldoende om door te gaan omdat Kees een vrijstelling had en de rest allemaal Fons tenminste deels meenam. Dit klinkt op zich redelijk aannemelijk als verklaring.

Probleem 5: Rian zat een klein beetje op Fons, terwijl Kees minder op Fons leek te zitten
Verklaring: misschien heeft Rian minder op Fons ingezet of misschien heeft Kees meer op Fons ingezet dan de montage doet vermoeden. Klinkt op zich als een goede mogelijkheid.

Probleem 6: Kees lijkt bij zijn afvallen niet op Fons te zitten, terwijl de vorige verklaringen vereisen dat hij eerder in het spel wel op Fons deels heeft gespreid.
Verklaring: Kees zat eerder wel op Fons, maar laat dat om tactische redenen los in de finale omdat hij weet dat hij Anna en Rosario niet kan verslaan. Dat kan.

Probleem 7: er zijn indicaties dat Rosario Anna verdenkt, terwijl de vorige verklaringen vereisen dat Rosario al lange tijd Fons deels of geheel verdenkt.
Verklaring: de indicaties zijn incorrect. Rosario zit vol op Fons. Dat kan.

Elk van deze 7 problemen is individueel best weg te verklaren. Maar 7 van die bochten beginnen wel moeilijk te worden. Het neemt ook aan dat 4-6 van de afvallers (Justin, Tooske, Babs, Kees en mogelijk ook Jeroen, Rian) wel op de goede mol zaten, maar die kort voor hun afvallen loslieten. Het kan, maar het voelt bij elkaar wel allemaal erg onwaarschijnlijk.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #486 Gepost op: 3-03-2024, 17:29:18 »
Ik vind het jammer dat je bij probleem 2 dit niet meeneemt:
Er zijn altijd verlichtende omstandigheden, zoals bij Jeroen toen 4 kandidaten jokers inzetten en hij niks had. Hij heeft steeds gespreid op 3, Tooske, Fons en Sor, en die zaten allemaal nog in het spel toen, en hij kreeg de jokers tegen.
Als er al mensen een analoge test enzo meenemen, dan moet je ZEKER de zekere jokers meenemen.

Aangaande probleem 7, ja ik blijf dat eens, ik zie in Sor het grootste probleem. Indicaties dat hij toch op Anna zat. Hoe duid je dat gesprekje hoog in de bomen? Anna kwam eraan gezwierd, hij wilde van Fons hebben dat Anna voorging. Vreemd. Dus de dubio begrijp ik bij dit probleem.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #487 Gepost op: 3-03-2024, 17:46:04 »
Sor is een beetje het enigma van dit seizoen. Hij heeft Anna twee keer geschaard tot zijn verdachten, al dan niet uitgesproken. Verder blijft het vaag en ik kan niet zeggen dat hij vol op Anna zit.

Hij heeft een bondje met Fons, maar of dat is om informatie te delen en elkaar verder te helpen, of om Fons nauw in de gaten te kunnen houden weten we niet.

Hij speelt het spel volgens mij erg slim, houdt zijn kaarten dicht tegen de borst (niemand weet dat hij de toekomstvragen heeft gezien). Ik denk dat ie met Babs ook een tactisch bondje had.

Het zou me niets verbazen als hij op Anna zit, maar ook niet als hij op Fons zit.

Ik zie hem ervoor aan om zowel Anna als Fons te hebben willen testen door voor te stellen dat Anna die vraag moest oplossen. Protesteert Anna? Laat Fons dit zomaar gebeuren? Misschien hoopte ie op duidelijkheid, omdat hij ervan uitgaat dat iedereen Anna het meest geschikt vindt om de moeilijkere sommen op te lossen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #488 Gepost op: 3-03-2024, 17:58:01 »
Het is en blijft montage maar in grote lijnen en in combinatie met andere waarnemingen wel leuk om te volgen.

Er zijn veel factoren die bepalen of een kandidaat een groen scherm krijgt zoals bijv. de door Lo genoemde jokers die ingezet zijn maar ook zat jouw mol toevallig bij de echte mol in het team of in hoeverre lukt het spreiden? Je hoort nog wel eens dat kandidaten zeggen nog vragen op iemand te willen invullen maar dat dat niet meer kon door de vraagstelling. Is er iemand anders dan de mol die veel  verdacht wordt zoals bijv. Jip en Tooske? Soms moet er gegokt worden omdat men het antwoord niet weet. Dus kandidaten kunnen in biechten wel zeggen wie ze verdenken( en daar wordt dan selectief uit geknipt) maar het lukt niet altijd de test daarop in te vullen. De makers hebben verteld dat kandidaten vaak maar héél weinig vragen goed hebben in een test. Zeker in het begin gaat het om één of twee vragen goed.

Zoals we hier wel vaker zeggen een groen scherm  betekent  niet dat je goed zit maar alleen dat je de test niet als slechtste hebt gemaakt. Andersom gaat dat op voor een rood scherm. Het hoeft niet te betekenen dat je fout zit maar zegt alleen dat je de test als slechtste hebt gemaakt.


Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #489 Gepost op: 3-03-2024, 17:58:27 »
Ik vind het jammer dat je bij probleem 2 dit niet meeneemt:Als er al mensen een analoge test enzo meenemen, dan moet je ZEKER de zekere jokers meenemen.
Ok fair. Maar probleem 2 is waarschijnlijk niet het grootste probleem op de lijst.


Citaat
Aangaande probleem 7, ja ik blijf dat eens, ik zie in Sor het grootste probleem. Indicaties dat hij toch op Anna zat. Hoe duid je dat gesprekje hoog in de bomen? Anna kwam eraan gezwierd, hij wilde van Fons hebben dat Anna voorging. Vreemd. Dus de dubio begrijp ik bij dit probleem.

Als Rosario Fons als mol verdenkt, begrijp ik niet waarom het zo belangrijk voor hem was dat Anna eerst ging, want dan ziet hij zichzelf en Anna allebei als kandidaat. Als hij Anna verdenkt of zelf de mol is, kan ik het wel verklaren. Dus ja, ik vind dit een indicatie dat Fons niet zijn verdachte is.

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #490 Gepost op: 3-03-2024, 18:01:02 »
Als Rosario Fons als mol verdenkt, begrijp ik niet waarom het zo belangrijk voor hem was dat Anna eerst ging, want dan ziet hij zichzelf en Anna allebei als kandidaat. Als hij Anna verdenkt of zelf de mol is, kan ik het wel verklaren. Dus ja, ik vind dit een indicatie dat Fons niet zijn verdachte is.

Ik denk dat hij Fons wilde testen:

Fons is de Mol = gaat akkoord om Anna eerst te laten gaan, want de kans is dan groot dat Sor niet doorgaat.
Fons is niet de Mol = zou zeggen dat Sor beter eerst moet en Anna de moeilijkere rekensom laten proberen. Meer kans dat beiden door kunnen.

Dat is iig hoe ik zie/denk
« Laatst bewerkt op: 3-03-2024, 18:02:53 door Treveo »

Offline bris

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #491 Gepost op: 3-03-2024, 18:03:56 »
Ik denk dat hij Fons wilde testen:

Fons is de Mol = gaat akkoord om Anna eerst te laten gaan, want de kans is dan groot dat Sor niet doorgaat.
Fons is niet de Mol = zou zeggen dat Sor beter eerst moet en Anna de moeilijkere rekensom laten proberen. Meer kans dat beiden door kunnen.

Dat is iig hoe ik zie/denk

Mocht Fons de mol niet zijn dan wil hij ook Anna testen omdat hij haar verdebkt. 

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #492 Gepost op: 3-03-2024, 18:06:47 »
Mocht Fons de mol niet zijn dan wil hij ook Anna testen omdat hij haar verdebkt.

Precies, dus eigenlijk heel slim van Sor. Ik denk ook dat hij veel geleerd heeft van de laser opdracht mbt Fons en Anna.

Ik zie hem dit wel winnen van Anna als Fons de Mol is.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #493 Gepost op: 3-03-2024, 18:14:28 »
De makers hebben verteld dat kandidaten vaak maar héél weinig vragen goed hebben in een test. Zeker in het begin gaat het om één of twee vragen goed.
Ja, dat zag je vorig jaar bij de ontknoping aflevering ook weer duidelijk, toen hadden Anke en Soy in de aflevering dat Anke afviel, volgens mij beide maar 5 van de 20 vragen goed. Ook al zaten ze toen beide niet op de goede mol.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2024, 18:17:15 door Mol1991 »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #494 Gepost op: 3-03-2024, 21:06:21 »
Ik denk dat hij Fons wilde testen:

Fons is de Mol = gaat akkoord om Anna eerst te laten gaan, want de kans is dan groot dat Sor niet doorgaat.
Fons is niet de Mol = zou zeggen dat Sor beter eerst moet en Anna de moeilijkere rekensom laten proberen. Meer kans dat beiden door kunnen.

Dat is iig hoe ik zie/denk

Maar de volgorde bij de rekensommen maakte niet echt uit. Ja, de rekensommen werden moeilijker maar dat was een nadeel voor zowel mol als kandidaat en daardoor kreeg je effectief ook meer tijd dus het was niet per saldo moeilijker. Dus ik zie niet in hoe Sor eerst en dan Anna grotere kans op allebei door zou hebben dan andersom.

Maar ik denk dat Rosario gelijk had dat de mol zichzelf minder snel laat ‘af’ gaan als hij/zij eerder in de volgorde zit, omdat hij/zij dan ook de mogelijkheid verliest het verloop van de rest van de opdracht te beïnvloeden.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #495 Gepost op: 3-03-2024, 21:24:57 »
Maar de volgorde bij de rekensommen maakte niet echt uit. Ja, de rekensommen werden moeilijker maar dat was een nadeel voor zowel mol als kandidaat en daardoor kreeg je effectief ook meer tijd dus het was niet per saldo moeilijker. Dus ik zie niet in hoe Sor eerst en dan Anna grotere kans op allebei door zou hebben dan andersom.

Maar ik denk dat Rosario gelijk had dat de mol zichzelf minder snel laat ‘af’ gaan als hij/zij eerder in de volgorde zit, omdat hij/zij dan ook de mogelijkheid verliest het verloop van de rest van de opdracht te beïnvloeden.

Dat vind ik een hele rare conclusie, meer tijd compenseert echt niet per definitie de toename in moeilijkheid. Voor sommige mensen houdt het wel op zodra de getallen uit meer dan 3 cijfers gaan bestaan. Bovendien heeft de mol dit waarschijnlijk niet zitten doen na een zipline-rit, in de hitte en met toeschouwers.


Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #496 Gepost op: 3-03-2024, 22:01:36 »
Er wordt veel teveel gestuurd in de montage om enigszins betrouwbare conclusies te kunnen trekken op basis van wie verdenkt wie voor zover het kandidaten betreft die nog in het spel zitten. Dit leidt steevast tot dwaalsporen.

Wat wel kan is tamelijk betrouwbare conclusies trekken over wie niet de mol is op basis van de (cumulatieve) verdenkingen van de afvallers. Dit geldt in mindere mate voor de eerste en de laatste aflevering, voor de tussenliggende afleveringen werkt het behoorlijk goed.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #497 Gepost op: 3-03-2024, 23:57:22 »

Vergeet niet je eigen overzicht van de aflevering ervoor:

Justin: 'Anna (1e), Jip, Tooske' (o.a.?), 'zeker ook wel Fons'

Hij heeft als 1e Anna, maar gaat dan bij de eerstvolgende, gevaarlijke, test juist de twijfelachtige vragen inzetten op Anna? Nee dan speel je op zeker en vul je de zekere vragen EERST in op Anna.
Dit is een verkeerde conclusie. Justin zei dat hij op veel mensen ging spreiden, vooral op Anna, Jip, Tooske en zeker ook op Fons, oftewel op minimaal deze vier namen en misschien wel meer. Daaruit kun je niet afleiden dat Anna zijn hoofdverdachte was. En in aflevering drie vergeet je dat Rian en Tooske ook nog in het spel zaten.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #498 Gepost op: 4-03-2024, 08:05:24 »
Als Fons de mol is, zit iedereen wel al van heel vroeg goed. Dan zitten we in Klaas/Margriet/Annemarie-toestanden. Anders valt zijn molschap niet uit te leggen.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt Wie?
« Reactie #499 Gepost op: 4-03-2024, 08:10:23 »
Als Fons de mol is, zit iedereen wel al van heel vroeg goed. Dan zitten we in Klaas/Margriet/Annemarie-toestanden. Anders valt zijn molschap niet uit te leggen.
Ben hier volledig mee eens. En Fons als hij de mol is, zie je ook duidelijk in beeld verdachte dingen doen (dus als kijker is het dan ook makkelijk), net zoals vorig jaar bij Jurre. Ik denk dat ze niet dezelfde soort mol doen als het jaar daarvoor.