Auteur Topic: Die-is-de-Mol  (gelezen 19725 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #20 Gepost op: 15-01-2024, 17:04:55 »
Same! Alsook naar de resultaten de voorgaande jaren na aflevering 2.

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #21 Gepost op: 15-01-2024, 17:05:58 »
Same! Alsook naar de resultaten de voorgaande jaren na aflevering 2.
2021 en 2022 zijn al genoemd in dit topic

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #22 Gepost op: 15-01-2024, 18:47:47 »
Same here!

Volgens mij weet ik van vorig jaar dat deze "algoritme" een eigen site heeft. Weet iemand daar de url nog van?

Klopt:

https://www.codeerik.nl/widm-2024-op-zoek-naar-de-mol-met-data-analyse/


Het moldel is ook weer actief:

https://github.com/LennartJKlein/Moldel

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #23 Gepost op: 15-01-2024, 19:05:47 »
Op de site staat Anna als meeste verdachte, ook bij aflevering 1. Maar in het topic staat juist dat Fons dik bovenaan stond na aflevering 1. Welke is de juiste?

Na aflevering 1 is dit de top vijf Molkansen gebaseerd op DidM:

1. Fons     -     0,645
2. Anna     -    0,242
3. Tooske  -     0,031
4. Justin    -    0,029
5. Rian      -    0,018

In deze fase van het spel bevat het DidM-model nog maar beperkte informatie: de kandidaatsprofielen en de data van de eerste aflevering. Aflevering 2 volgende week wordt daarom een belangrijke, gaat Fons zijn koppositie verder verstevigen of komt er toch nog een andere Mol bovendrijven?
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 19:07:43 door Theovv »

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #24 Gepost op: 15-01-2024, 19:07:45 »
Klopt:

https://www.codeerik.nl/widm-2024-op-zoek-naar-de-mol-met-data-analyse/


Het moldel is ook weer actief:

https://github.com/LennartJKlein/Moldel

Dank! Toch best bijzonder hoe die 2 modellen zo van elkaar kunnen verschillen.

Bij de ene Anna op 1, en bij de andere Anna juist laatste

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #25 Gepost op: 15-01-2024, 19:12:43 »
Op de site staat Anna als meeste verdachte, ook bij aflevering 1. Maar in het topic staat juist dat Fons dik bovenaan stond na aflevering 1. Welke is de juiste?
Dat heb je scherp gezien

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #26 Gepost op: 15-01-2024, 20:37:15 »
Vreemd, ik heb toch ook vorige week gekeken ( de link heb ik nog van vorig jaar) en toen had toch echt Fons het grootste bolletje.....

Dat beide modellen verschillen komt m.i. door de verschillende uitgangspunten. Bij het Moldel komt de mol later bovendrijven en gaat men uit van meerdere lagen/invalshoeken.

Als ik DIDM goed begrijp wordt ook uitgegaan van meerdere lagen maar is de positie van de mol belangrijk en dat kan m.i. behoorlijk subjectief zijn. Over de beste posities wordt hier jaarlijks gediscussieerd.

Dit schreef ik vorig jaar over de analyse van Erik:

Ik heb het schema en blog bekeken en dan zie je dat het uiteindelijk om slechts een paar opdrachten gaat die vorig jaar een rol speelden in de beoordeling. Van de 27 opdrachten werden er 18 niet meegerekend omdat daar iedere kandidaat evenveel invloed had op het spel en dus ook de mol zou kunnen zijn.

Bij de 9 opdrachten die overbleven  kreeg Everon 6 maal de kwalificatie "mol". Thomas, Laetitia, Kim-Lian, Fresia hadden deze kwalificatie 5 maal. Zelfs Sahil had 6 maal een mol kwalificatie. Het ligt dus dicht bij elkaar. Logisch als de groep kleiner wordt. De molkans per kandidaat wordt dan  sowieso groter

Dat de beoordeling subjectief is blijkt ook wel uit de opdracht met de jetski's. Hier werd de beste positie van de mol ingeschat op een jetski terwijl Everon als enige op de centrale boot zat.

Er zitten ook nogal wat disclaimers in de omschrijving maar wellicht dat deze analyse samen met de molpunten en follow the money ons naar de mol brengt. ;)

Wel interessant om t blijven volgen ::ok::

Het hele topic van vorig jaar is hier terug te lezen:


https://www.realitynet.org/forum/?topic=72644.msg2492777#msg2492777
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 20:54:30 door Marimol »

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #27 Gepost op: 16-01-2024, 15:32:43 »
Wat een chaosaflevering was dit. Zo hebben we geen Mol meer nodig. Maar goed, we doen het er mee.

De top 3 Molkansen op basis van DidM ziet er na aflevering 2 als volgt uit

1. Fons   -    0,918
2. Anna  -    0,063
3. Tooske -  0,008

Na aflevering 2 loopt Fons dus verder uit op de rest van het peloton en dat is dan inclusief Anna. Elk van de overige kandidaten in het spel hebben na aflevering 2 een ingeschatte Molkans die lager is dan die van Tooske.

Een, niet volledig, lijstje van observaties die over de drempel van het model heen zijn gekomen en die ik dus heb meegenomen in de DidM berekeningen van aflevering 2

Fons
-   Molkans stijgt: positie op het veld (ook op het moment dat de €1968 gespeeld zou moeten worden)
-   Molkans daalt: 2 goede antwoorden op beeld

Anna
-   Molkans stijgt: positie op het veld
-   Molkans daalt: meeste goede antwoorden op beeld (3), prominent in montage, meeste stemmen in app

Tooske
-   Er zijn niet al te veel specifieke aanwijzingen naar Tooske deze aflevering. Haar reactie op Rik bij de uitleg van opdracht 1 en haar biecht naar aanleiding van de verdwenen 250 waren opvallend maar halen de drempel om opgenomen te worden in DidM niet.

Justin
-   Molkans stijgt: - positie op de tribune
-   Molkans daalt: - frustratie over roepers op veld, (slechts) 250 uit de pot, prominent in montage, verdacht door Jip

Rian
-   Molkans stijgt: positie op de tribune
-   Molkans daalt: zegt: “zes” (regie edit)

Mede door de verwarrende montage was een aantal zaken niet duidelijk of overtuigend genoeg om opgenomen te worden in DidM. Onder andere waren dit: de sleutelposities in opdracht 2, gaan staan/blijven zitten op het dakterras en de keuze van de helmen.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #28 Gepost op: 16-01-2024, 17:07:11 »
Heel interessant! Leuk dat je een deel van de observaties gedeeld hebt. Ik blijf je analyse volgen ::vergroot::

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #29 Gepost op: 16-01-2024, 17:40:50 »
Wat een chaosaflevering was dit. Zo hebben we geen Mol meer nodig. Maar goed, we doen het er mee.

De top 3 Molkansen op basis van DidM ziet er na aflevering 2 als volgt uit

1. Fons   -    0,918
2. Anna  -    0,063
3. Tooske -  0,008

Na aflevering 2 loopt Fons dus verder uit op de rest van het peloton en dat is dan inclusief Anna. Elk van de overige kandidaten in het spel hebben na aflevering 2 een ingeschatte Molkans die lager is dan die van Tooske.

Een, niet volledig, lijstje van observaties die over de drempel van het model heen zijn gekomen en die ik dus heb meegenomen in de DidM berekeningen van aflevering 2

Fons
-   Molkans stijgt: positie op het veld (ook op het moment dat de €1968 gespeeld zou moeten worden)
-   Molkans daalt: 2 goede antwoorden op beeld

Anna
-   Molkans stijgt: positie op het veld
-   Molkans daalt: meeste goede antwoorden op beeld (3), prominent in montage, meeste stemmen in app

Tooske
-   Er zijn niet al te veel specifieke aanwijzingen naar Tooske deze aflevering. Haar reactie op Rik bij de uitleg van opdracht 1 en haar biecht naar aanleiding van de verdwenen 250 waren opvallend maar halen de drempel om opgenomen te worden in DidM niet.

Justin
-   Molkans stijgt: - positie op de tribune
-   Molkans daalt: - frustratie over roepers op veld, (slechts) 250 uit de pot, prominent in montage, verdacht door Jip

Rian
-   Molkans stijgt: positie op de tribune
-   Molkans daalt: zegt: “zes” (regie edit)

Mede door de verwarrende montage was een aantal zaken niet duidelijk of overtuigend genoeg om opgenomen te worden in DidM. Onder andere waren dit: de sleutelposities in opdracht 2, gaan staan/blijven zitten op het dakterras en de keuze van de helmen.
Thanks voor de analyse, en sorry dat ik vraag, maar je bent dus niet https://www.codeerik.nl/widm-2024-op-zoek-naar-de-mol-met-data-analyse/?

Want dat dacht ik de hele tijd (en volgens mij paar anderen ook)
« Laatst bewerkt op: 16-01-2024, 17:43:48 door Treveo »

Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #30 Gepost op: 16-01-2024, 17:45:39 »
Thanks voor de analyse, en sorry dat ik vraag, maar je bent dus niet https://www.codeerik.nl/widm-2024-op-zoek-naar-de-mol-met-data-analyse/?

Want dat dacht ik de hele tijd (en volgens mij paar anderen ook)

Nee, het is Jeroen waarschijnlijk  ;D

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #31 Gepost op: 16-01-2024, 18:22:46 »
Nee dat klopt, ik ben inderdaad niet Codeerik. Ik ben trouwens ook niet de maker van het Moldel.

Het gaat hier dus om drie verschillende modellen die ieder op hun eigen manier de Mol proberen te voorspellen.

Voor zover ik het van de buitenkant kan zien is de belangrijkste overeenkomst tussen DidM en het model van Erik dat beide gebaseerd zijn op bayesiaanse principes. Wat de engine onder het Moldel is weet ik niet.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #32 Gepost op: 16-01-2024, 19:49:13 »
Oké, drie modellen dus.  ;)

Ik dacht inderdaad dat het om code Erik ging gezien de overeenkomsten:
De  Bayesiaanse statistiek en de resultaten van seizoen 22 en 23.
Ook bij Erik kwam Everon in aflevering 3 naar boven en was Jurre snel gevonden.
Beide modellen gebruiken FTM en sleutelposities.

Wel opvallend dat ondanks de vergelijkbare methode en input er dan toch twee verschillende resultaten zijn.

Blijft wel interessant hoor!
« Laatst bewerkt op: 16-01-2024, 19:53:56 door Marimol »

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #33 Gepost op: 16-01-2024, 20:44:37 »
Het grote verschil tussen beide modellen is het aantal inputvariabelen en hoe die gecombineerd worden. Zoals ik het model van Erik  begrijp zit daar 1 variabele in: namelijk sleutelposities.

DidM is een multi-variabelen model met meer dan 15 verschillende inputs. Naast de sleutelposities, onder andere ook FTM, kandidaatprofielen,  molgedrag, ‘lokmolgedrag’, niet-de-mol gedrag eneen ‘regielaag’ die naar patronen in het gedrag van de makers kijkt.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #34 Gepost op: 16-01-2024, 21:31:07 »
Thanks voor je uitleg. Nu duidelijk dat er 3 modellen zijn. Door jou ben ik iig meer op Fons gaan zitten :-)

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #35 Gepost op: 22-01-2024, 08:40:52 »
Ben zeer benieuwd naar je analyse, Allomol, of Fons nog steeds als #1 uit je model komt. Codeerik is nu geswitcht naar Kees en Moldel zit nog steeds op Jeroen :D

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #36 Gepost op: 22-01-2024, 18:39:23 »
Wat een geweldige aflevering was dit, hier kan je wat mee. Voldoende datapunten voor twee 'normale' afleveringen.

DidM is er ondertussen wel uit ... Fons is de Mol. Zijn molkans na aflevering 3 is .996. Een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dus.

Het wordt behoorlijk digitaal op deze manier, een ja of een nee. En daarmee heb ik mezelf met DidM in een klassieke "dood of de gladiolen situatie" gemanoeuvreerd. Of Fons blijkt inderdaad de Mol en dan is er een bloemetje, of iemand anders is toch de Mol, dan kan DidM gevoegelijk de prullenbak in. We gaan het zien  ::tandpastasmiley::

Ik zal nog een overzicht maken met de belangrijkste DidM-inputs van deze week. Alvast een tipje van de sluier: ook een paar kandidatenacties van Fons hebben de drempel gehaald en zijn meegenomen in de berekening.

En voor de oplettende speurders die constateren dat bijgaande grafiek niet helemaal consistent is met de percentages van de vorige weken. Dat klopt. Er zat een fout in de code van de 'Niet-de-Mol-gedrag' variabele waardoor deze onvoldoende werd meegenomen in het eindresultaat. Dit heb ik met terugwerkende kracht gecorrigeerd.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #37 Gepost op: 22-01-2024, 20:35:58 »
Top bedankt voor het delen! Het past natuurlijk precies in mijn straatje tunnel. Het veel genoemde kandidatengedrag van Fons zie ik ook wel maar kan dit vooralsnog verklaren als mol strategie ( een wat nerveuze onhandige kandidaat spelen)

Als ik het goed begrepen heb dalen de molkansen door het invoeren van deze acties maar ondanks dat scoort hij hoog op molkans?

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #38 Gepost op: 22-01-2024, 20:52:55 »
Ondanks acties die je kandodaats kunt noemen blijft Fons ook bij mij op 1 staan; en wel door zijn gedrag en altijd het gevoel dat hij gespannen is en niet helemaal zichzelf. Komt op me over dat de groep hem dwarsboomt, dat hij vaak net niet kan doen wat zijn eigenlijke plan was. En dan deze bevestiging maakt dat ik moeilijk van hem kan afstappen. Alleen Jeroen is nog een optie ;-)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #39 Gepost op: 22-01-2024, 20:57:19 »
Hahahah top, dank Allomol! Past al 3 afleveringen helemaal in mijn straatje ;) Fijn zo’n confirmation bias. Dankjewel voor al jouw werk.
Meer L