Aflevering 4. Na me over mijn aanvankelijke teleurstelling over het uitblijven van een afvaller en de eeuwigdurende cliffhanger met de terugkeerders, te hebben gezet, vond ik het eigenlijk toch wel een hele leuke en interessante aflevering.
Wat valt er op deze week? Om te beginnen blijft Fons met een Molkans in DidM van boven de 99% strak bovenaan staan. Ik weet dat mijn collega-modelleurs andere mollen in het vizier hebben, dus er komt sowieso een interessante model-shake-out dit seizoen.
Dan Sor, is ook interessant. Zijn Molkans stijgt in relatieve zin best fors in deze aflevering. Omdat hij met een laag startniveau uit aflevering 3 komt is dat in absolute zin (nog) niet erg indrukwekkend: ongeveer 0,5%. Persoonlijk zie ik in hem ook meer een kandidaat die wat aan het klooien is geslagen met de andere kandidaten en met ons als kijkers, dan als de Mol zelf. Maar goed, we gaan het zien volgende week zien of de trend zich doorzet.
Tenslotte, de grote vraag, de terugkeer van een kandidaat in het spel. Dit gegeven plaatst de goedwillende bayesiaanse modelbouwer voor een lastig dilemma. Want wat geef je mee als startkans aan deze persoon in aflevering 5? Ik zie eigenlijk maar twee min of meer verdedigbare opties. Of je kiest voor de Molkans waarmee de desbetreffende kandidaat het spel heeft verlaten. Dat is niet helemaal eerlijk, want dan moet je de molkansen van de overige kandidaten hier ook op aanpassen. (de som van alle Molkansen is immers altijd "1"). Of je wijst een startkans van "0" toe aan de terugkeerder. Dat is ook een beetje raar. Want dat zou dan betekenen dat er straks een kandidaat wel in het spel zit die niet meer is opgenomen in het model.
Ik ga, denk ik, toch voor de nul-optie. Ik baseer dat vooral op het feit dat ik de makers serieus neem en van hen terugverwacht dat ze dat met ons als kijkers ook doen.
Als Babs, Jip of Justin namelijk de Mol zou zijn, is er wat mij betreft
beyond belief gemanipuleerd. Dan is in ieder geval de sleutelopdracht doorgestoken kaart geweest. En in het geval dat Babs of Jip de Mol is, zijn ook de testuitslagen in aflevering 2 en 3 van Jip en/of Justin ronduit vervalst. Er was dan namelijk geen Mol meer in het spel om de testuitslag op te berekenen. Dus waar hebben we dan met z'n allen naar zitten kijken?
Ik heb nog wel een klein beetje vertrouwen in de mensheid en ga hier dus niet vanuit.