Auteur Topic: Die-is-de-Mol  (gelezen 19718 keer)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #40 Gepost op: 22-01-2024, 21:05:15 »
Geweldig als je dit goed hebt, Allomol! Fons is m'n wensmol. Dan heb ik de laatste aflevering liggen slapen (na afl. 2 verdacht ik hem nog wel). Nou ja, nu ook weer natuurlijk, hier kan ik niet tegenop. Die Fons ga ik nooit meer strepen.

« Laatst bewerkt op: 23-01-2024, 08:01:48 door Amethyst »

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #41 Gepost op: 22-01-2024, 22:50:59 »
De samenvatting van de belangrijkste inputs per deelnemer in de spellaag van DidM deze week:

Anna:
-Molkans stijgt: "Colombia' in pubquiz
-Molkans daalt: goed 'tweede antwoord' in pubquiz, maakt match op kruispunt,  te laat terug bij het bord, enige goed gematchte tekening

Fons:
- Molkans stijgt: beschuldigt Jeroen in pubquiz, loopt op weg naar P3 langs eerste twee letters puzzel (P6 en P7), maakt geen match op een kruispunt, sleutelpositie aan bord
- Molkans daalt: "sportwedstrijd' is goede correctie, wil worstelkaartjes pakken

Jeroen:
- Molkans stijgt: sleutelpositie aan bord,  verpest de puzzel, beschuldigt Fons in pubquiz
- Molkans daalt: neemt voortouw in pubquiz, 2 goede 'tweede antwoorden', maakt goede match op kruispunt, prominent in beeld gebracht

Kees:
-Molkans stijgt: sleutelpositie aan bord, verpest de puzzel
- Molkans daalt: twee goede matches op kruispunten, twee goede steden (moltalk schema), wil worstelkaartjes pakken, corrigeert Justin terecht in arena

Rian:
- Molkans stijgt: sleutelpositie bij bord (met notities)
- Molkans daalt:  goede match op kruispunt

Rosario:
- Molkans stijgt: sleutelpositie bij bord
- Molkans daalt: twee goede matches op kruispunten

Tooske:
- Molkans stijgt: Loopt op weg naar P3 de eerste twee letters van de puzzel voorbij (P6 en P7), maakt geen goede match op een kruispunt
- Molkans daalt: te laat terug bij het bord

Bij de pubquiz en het worstelen neem ik geen sleutelposities mee. In de pubquiz zijn de posities gelijk aan elkaar en de worstelopdracht is een 'klassieke ketenopdracht' waarbij in elk van de groepjes gemold kan worden. .

De Lokmol van de week is wat mij betreft Rosario met zijn blik in de camera als hij zojuist Anna op pad heeft gestuurd met Tooske. Erg leuk, maar niet goed genoeg om mee te nemen.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #42 Gepost op: 23-01-2024, 00:04:36 »

Jeroen:

- Molkans daalt: neemt voortouw in pubquiz, 2 goede 'tweede antwoorden'

Je kan dit toch ook zien als aanzetten tot... ?

Jeroen neemt resoluut de leiding, doet superenthousiast, zet de anderen indirect aan tot overmatig alcoholgebruik, en klopt als Mol een paar makkelijke antwoorden in, zodat de kandidaten hopelijk niet willen stoppen.

De toon is dan gezet. Kan de Mol daarna achterover leunen ...de kandidaten fout op fout laten maken.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #43 Gepost op: 23-01-2024, 08:07:12 »
Bij deze zou je wel discussie kunnen voeren idd.

Ik heb deze actie als niet-mol gekwalificeerd juist vanwege zijn aanstekelijke enthousiasme. Daar zou een rationele mol alleen voor kiezen als hij zou weten dat de vragen eigenlijk niet goed te beantwoorden zijn.

En dat vond ik nogal meevallen.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #44 Gepost op: 23-01-2024, 08:20:48 »
Ik vind dit echt een leuk topic :). Werk zelf veel met mensen samen die AI doen. En dankzij dit topic vul ik Fons toch elke keer als mogelijke mol in op de app.

De andere 2 modellen gebruiken volgens mij veel minder input (bijv. alleen sleutelposities), dus logisch dat die wat langer nodig hebben om de juiste mol te ontmaskeren. Zeker bij die van Erik zie je dat het nog wat heen en weer gaat.

Waar ik wel over nadacht (en ik zag het eerder voorbij komen) is dat het misschien nu wel geoptimaliseerd is voor een bepaald type mol. Everon en Jurre hadden veel overeenkomsten, en ik zie die ook bij Fons. De vraag is dus: hoe zeker weet je dat dit optimaal is voor het ontmaskeren van de mol, en niet voor een bepaald type mol/kandidaat?

Kan je een jaar met een oudere vrouw & ander type mol (Renee bijvoorbeeld?) als mol analyseren en kijken wat er dan uitkomt? Ik snap dat je niet eeuwig de tijd hebt, maar je zou het met 1-2 afleveringen al moeten kunnen zien of het werkt toch?

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #45 Gepost op: 23-01-2024, 08:48:54 »
Ik ga mijn best doen. Het is best veel werk maar als ik wat tijd heb komend jaar (en Fons blijkt de mol te zijn) wil ik de uitdaging wel aannemen. Wat is een voldoende ‘afwijkend’ seizoen, die met Renee als mol?

Btw ik denk dat DidM twee sterktes combineert: het aantal inputvariabelen is best hoog en door de bayesiaanse opzet kun je, ook al bevat een enkel datapunt maar relatief weinig additionele informatie, toch relatief vaak de prior updaten. De resultaten daarvan zijn potentieel spectaculair. We gaan het zien.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #46 Gepost op: 23-01-2024, 09:02:12 »
Erg interessant weer Allomol! Ik volg je analyse op de voet ::vergroot::

Online Molekule

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #47 Gepost op: 23-01-2024, 09:16:53 »
Zeer interessant, die Bayesiaanse insteek Allomol! Benieuwd hoe dit verder verloopt.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is: het stijgen en dalen van de molkansen, is dat op basis van arbitrair ingestelde kansen, en zijn er verschillen tussen de verschillende types van inputs?
Kunnen die kansen ook getraind worden op basis van voorgaande seizoenen?


Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #48 Gepost op: 23-01-2024, 09:47:20 »
Het is zeker interessant om de 3 modellen te volgen. Ze geven momenteel alle 3 een andere mol aan dus ben benieuwd naar het verdere verloop.

De beoordeling van aflevering 3 is door codeerik anders gedaan dan door Allomol. Hij heeft ook minder inputlagen en gaat uit van de macht die een mol heeft in een bepaalde positie. De eerste opdracht heeft hij niet meegenomen en bij de 3e opdracht kiest hij zijn voorkeursposities. Hij legt het allemaal uit op zijn website. Ik ben  bang dat dit te subjectief is. Dat heb ik ook genoemd in het topic destijds. Overigens heeft codeerik ook een ouder seizoen geanalyseerd, het seizoen van Renée maar hij geeft aan dat het lastig is een oud seizoen te analyseren als je al weet wie de mol is. Dat geeft al aan hoe subjectief het js m.i.

Het moldel volg ik al een paar jaar, daar komt de mol meestal pas laat bovendrijven. Het moldel gebruikt ook meerdere lagen en dat wordt ook allemaal uitgelegd.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #49 Gepost op: 23-01-2024, 11:45:12 »
Zeer interessant, die Bayesiaanse insteek Allomol! Benieuwd hoe dit verder verloopt.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is: het stijgen en dalen van de molkansen, is dat op basis van arbitrair ingestelde kansen, en zijn er verschillen tussen de verschillende types van inputs?
Kunnen die kansen ook getraind worden op basis van voorgaande seizoenen?

Er zijn zeker verschillen!

Het wordt een beetje technisch maar in  de bayesiaanse statistiek doet deze kans er enorm toe. In bayesiaans jargon: dit is de kans dat het Bewijs optreedt (het kenmerk doet zich voor bij een kandidaat) gegeven dat de Hypothese juist is (de kandidaat is  de Mol). Deze kansen verschillen per inputvariabele.

Om deze kansen in te schatten ben ik voor een aantal variabelen teruggegaan naar de oude seizoenen en heb ik simpelweg handmatig geturfd hoe vaak een bepaald kenmerk zich voordoet bij de Mol. Voor een aantal variabelen was dat niet meer om te doen en ben ik 4-6 seizoenen terug gegaan om op basis hiervan mijn eigen (conservatieve) inschattingen van deze kansen te maken.

Bijvoorbeeld bij de welbekende variabele het beroep van de Mol, geldt dat voor 18 van de afgelopen 20 seizoenen de Mol een acteur of RTV presentator (m/v) is geweest. De a priori kans hierop is dus 0,90. Met deze kans kun je vervolgens verder gaan rekenen in het model.

Nu het model twee seizoenen heef meegedraaid beginnen de datapunten voor alle variabelen binnen te stromen en ben ik begonnen mijn eerdere inschattingen aan de hand hiervan aan te passen. Dit is een vorm van leren, het is alleen niet geautomatiseerd.

Overigens stikt het in WidM van de 'negatieve molkenmerken': een kenmerk komt juist wat minder vaak voor bij de Mol dan bij een reguliere kandidaat. Bijvoorbeeld: in de eerste afleveringen verdenken de afvallers de Mol relatief minder vaak dan je op basis van het toeval zou mogen verwachten. Voor de toepassing van het model maakt dit verder niet uit.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #50 Gepost op: 23-01-2024, 20:41:23 »
Ik ga mijn best doen. Het is best veel werk maar als ik wat tijd heb komend jaar (en Fons blijkt de mol te zijn) wil ik de uitdaging wel aannemen. Wat is een voldoende ‘afwijkend’ seizoen, die met Renee als mol?

Btw ik denk dat DidM twee sterktes combineert: het aantal inputvariabelen is best hoog en door de bayesiaanse opzet kun je, ook al bevat een enkel datapunt maar relatief weinig additionele informatie, toch relatief vaak de prior updaten. De resultaten daarvan zijn potentieel spectaculair. We gaan het zien.

Hmm ja ik zie het al voorbij komen en ik bedacht het me zelf ook: is natuurlijk wel heel lastig om dat objectief te doen als je al weet wie het is. Misschien moet ik gewoon dit en volgend jaar afwachten  ::hypocriet::.

Qua achterliggende datapunten overtuigt jouw aanpak mij sowieso het meeste!

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #51 Gepost op: 29-01-2024, 21:40:48 »
Aflevering 4. Na me over mijn aanvankelijke teleurstelling over het uitblijven van een afvaller en de eeuwigdurende cliffhanger met de terugkeerders, te hebben gezet, vond ik het eigenlijk toch wel een hele leuke en interessante aflevering.

Wat valt er op deze week? Om te beginnen blijft Fons met een Molkans in DidM van boven de 99% strak bovenaan staan. Ik weet dat mijn collega-modelleurs andere mollen in het vizier hebben, dus er komt sowieso een interessante model-shake-out dit seizoen.

Dan Sor, is ook interessant. Zijn Molkans stijgt in relatieve zin best fors in deze aflevering.  Omdat hij met een laag startniveau uit aflevering 3 komt is dat in absolute zin (nog) niet erg indrukwekkend: ongeveer 0,5%. Persoonlijk zie ik in hem ook meer een kandidaat die wat aan het klooien is geslagen met de andere kandidaten en met ons als kijkers, dan als de Mol zelf. Maar goed, we gaan het zien volgende week zien of de trend zich doorzet.

Tenslotte, de grote vraag, de terugkeer van een kandidaat in het spel. Dit gegeven plaatst de goedwillende bayesiaanse modelbouwer voor een lastig dilemma. Want wat geef je mee als startkans aan deze persoon in aflevering 5? Ik zie eigenlijk maar twee min of meer verdedigbare opties. Of je kiest voor de Molkans waarmee de desbetreffende kandidaat het spel heeft verlaten. Dat is niet helemaal eerlijk, want dan moet je de molkansen van de overige kandidaten hier ook op aanpassen. (de som van alle Molkansen is immers altijd "1"). Of je wijst een startkans van "0" toe aan de terugkeerder. Dat is ook een beetje raar. Want dat zou dan betekenen dat er straks een kandidaat wel in het spel zit die niet meer is opgenomen in het model.

Ik ga, denk ik, toch voor de nul-optie. Ik baseer dat vooral op het feit dat ik de makers serieus neem en van hen terugverwacht dat ze dat met ons als kijkers ook doen.

Als Babs, Jip of Justin namelijk de Mol zou zijn, is er wat mij betreft beyond belief gemanipuleerd. Dan is in ieder geval de sleutelopdracht doorgestoken kaart geweest. En in het geval dat Babs of Jip de Mol is, zijn ook de testuitslagen in aflevering 2 en 3 van Jip en/of Justin ronduit vervalst. Er was dan namelijk geen Mol meer in het spel om de testuitslag op te berekenen. Dus waar hebben we dan met z'n allen naar zitten kijken?

Ik heb nog wel een klein beetje vertrouwen in de mensheid en ga hier dus niet vanuit.  ::bravo::





Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #52 Gepost op: 29-01-2024, 22:29:18 »
Was er vorig jaar ook al zo ontzettend vroeg in het seizoen maar 1 persoon die nog de mol kon zijn volgens je model? Of zaten er toen nog meerdere wat dichter bij elkaar?
99% is namelijk wel heel erg hoog!

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #53 Gepost op: 29-01-2024, 22:56:34 »
Was er vorig jaar ook al zo ontzettend vroeg in het seizoen maar 1 persoon die nog de mol kon zijn volgens je model? Of zaten er toen nog meerdere wat dichter bij elkaar?
99% is namelijk wel heel erg hoog!

Het mag misschien hoog lijken en geloof het of niet maar bijgaande afbeelding is de echte DidM-output voor Jurre in 2023 en Everon in 2022.

Overigens moet ik nu wel aan een quote van Winston Churchill denken: "I never got indegestion from eating my words".  ::schaam::
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #54 Gepost op: 30-01-2024, 16:21:21 »
Alle modellen zullen zeker op de proef gesteld worden. Zie in het blog van CodeErik dat Fons bij hem juist de laagste molkans heeft. Hij maakt natuurlijk wel alleen gebruik van sleutelposities, denk dat je hierdoor wel veel informatie mist.

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #55 Gepost op: 30-01-2024, 17:20:50 »
Alle modellen zullen zeker op de proef gesteld worden. Zie in het blog van CodeErik dat Fons bij hem juist de laagste molkans heeft. Hij maakt natuurlijk wel alleen gebruik van sleutelposities, denk dat je hierdoor wel veel informatie mist.
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind deze 3 modellen volgen en hoe ze data interpreteren bijna interessanter dan het TV programma zelf, haha.

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #56 Gepost op: 30-01-2024, 20:48:00 »
Dat ligt zeker niet (alleen) aan jou. We hebben dit seizoen nog niet echt heel erg veel spectaculaire beelden gezien.

Wel enkele mooie beelden van het land en de mensen:
- Dia del Topo
- Mariachi band
- (ik vergeet er vast nog een, maar hieruit blijkt ook al dat dit vooralsnog niet heel veel is)

Leuke beelden van opdrachten?
- Afvallers op de markt leek in ieder geval spannend (of het daadwerkelijk spannend was, maakt niet veel uit hiervoor)
- Bergbeklimmen, en vooral naar de andere kant slingeren leek erg gaaf, maar was (voor mij) net iets te weinig van in beeld.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #57 Gepost op: 31-01-2024, 16:40:21 »
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind deze 3 modellen volgen en hoe ze data interpreteren bijna interessanter dan het TV programma zelf, haha.

Haha heb een beetje het zelfde. Merk dat ik door deze analyse ook wel biased naar wie is de mol kijk ("wacht, Kees doet verdacht?? Oh nee kan niet want statistiek laat zien dat Fons de mol is" hahaha). Heb ondertussen ook al mijn punten in de app op Fons ingezet mede door deze analyse. Dus mijn verwachtingen zijn hoog! ::rofl::

Nee, vind het allemaal super interessant en mede door de vele variabelen in deze analyse vind ik de voorspelling tot nu toe ook erg sterk en geloofwaardig.
Ik let tijdens het programma wel veel op Fons, maar denk wel dat hij op dit moment een goede mol-kans heeft. Hij is aanwezig tijdens de opdrachten, zorgt er voor dat er geen geld in de pot komt, maar wordt niet overduidelijk in beeld gebracht door de regie.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #58 Gepost op: 31-01-2024, 19:36:33 »
De zoektochten naar de mol met digitale hulpmiddelen in diverse modellen volg ik al enkele jaren. Het begon o.a. met gezichtsherkenning. (algoritme) Ik vind de methode die-is-de-mol erg interessant juist omdat dit model kennelijk al snel de mol aangeeft.

Mijn molkeuze laat ik nog niet beïnvloeden door de resultaten van het model maar het helpt wel dat het overeenkomt met mijn mol. ;D


Fons heb ik vanaf het begin meegenomen in de puntenverdeling van de app en sinds vorige week ga ik All In. Ik vond na het zien van de trailer  voorafgaand aan dit seizoen, zijn gedrag opvallend en anders dan bij bijv. Radar. Dat is nog steeds zo. De twijfel sloeg even toe door de plotselinge opmars van Rosario. Daarom heb ik gisteren de eerste 2 afleveringen teruggekeken en ik ben nu wel overtuigd van Fons als mol.  ::jaja::

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #59 Gepost op: 31-01-2024, 19:59:54 »
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind deze 3 modellen volgen en hoe ze data interpreteren bijna interessanter dan het TV programma zelf, haha.

Ligt zeker niet aan jou! Ik ben ook super benieuwd.

Zoals de anderen ook zeggen. Fons is nu ook wel gewoon een goede molkandidaat. Dat helpt.

 ::bravo::