Auteur Topic: Die-is-de-Mol  (gelezen 19716 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #60 Gepost op: 1-02-2024, 07:32:10 »
Fons gaf 7 goede antwoorden op de markt. Dat is teveel. 2 of 3 goede en 1 of 2 foute antwoorden zou nog kunnen als cover-up. En Sor ook nog met de eer laten strijken aan tafel.
Nee, Fonzie is het niet.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #61 Gepost op: 1-02-2024, 08:40:52 »
Fons gaf 7 goede antwoorden op de markt. Dat is teveel. 2 of 3 goede en 1 of 2 foute antwoorden zou nog kunnen als cover-up. En Sor ook nog met de eer laten strijken aan tafel.
Nee, Fonzie is het niet.

Fons gaf zes goede en een fout antwoord tijdens de marktopdracht. Daar kun je uiteraard van alles van vinden. Dit gegeven is in ieder geval ook meegenomen in de FTM-laag van DidM deze week.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #62 Gepost op: 1-02-2024, 11:52:06 »
Fons gaf 7 goede antwoorden op de markt. Dat is teveel. 2 of 3 goede en 1 of 2 foute antwoorden zou nog kunnen als cover-up. En Sor ook nog met de eer laten strijken aan tafel.
Nee, Fonzie is het niet.
Terwijl hij ervoor mogelijk heel veel belminuten verspild heeft en de goede antwoorden veel minder geld waard waren?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #63 Gepost op: 1-02-2024, 12:02:19 »
Ja. Totaal onnodig om dan weer 7 goede antwoorden te geven.

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #64 Gepost op: 1-02-2024, 12:03:58 »
Ja. Totaal onnodig om dan weer 7 goede antwoorden te geven.
Omdat ze goedkoop waren, denk ik dat hij hiermee beetje vertrouwen wilde winnen

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #65 Gepost op: 1-02-2024, 15:08:53 »
Je zou ook kunnen zeggen, hij heeft er verdacht veel goed, zijn de goede items in het lange telefoongesprek nog even doorgebrieft? €700 ipv €2100 dat scheelt nogal.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #66 Gepost op: 1-02-2024, 16:13:46 »
Fons doet daar niks bijzonders. Iedereen zou bellen en al die tijd in de wacht staan. Die wachtrij ging nou eenmaal niet sneller.
Dan moet je aantonen dat Fons opzettelijk stond te treuzelen, maar dat heb ik nergens gelezen.

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #67 Gepost op: 1-02-2024, 16:27:11 »
Fons doet daar niks bijzonders. Iedereen zou bellen en al die tijd in de wacht staan. Die wachtrij ging nou eenmaal niet sneller.
Dan moet je aantonen dat Fons opzettelijk stond te treuzelen, maar dat heb ik nergens gelezen.
Is niet zeker idd, ik heb wel het gevoel dat hij de lijn bewust lang open liet op de fiets zodat die belminuten lekker omlaag gingen. Hij had na Sor ook telkens die telefoon geloof ik. We gaan het zien :-)

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #68 Gepost op: 1-02-2024, 19:14:40 »
Fons doet daar niks bijzonders. Iedereen zou bellen en al die tijd in de wacht staan. Die wachtrij ging nou eenmaal niet sneller.
Dan moet je aantonen dat Fons opzettelijk stond te treuzelen, maar dat heb ik nergens gelezen.

Open vraag, mag een nummer meermaals gebeld worden? In dat geval kan Fons met de telefoon, wetende dat Kees hem toch nooit aanpakt. Op de fiets gewoon op de "redial" knop drukken.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #69 Gepost op: 1-02-2024, 20:34:43 »
Ja, Rik zei daar niks over. Je kan bellen. Maar Sor was al in een veel beter positie om te broekzak bellen en had twee items fout op de markt. Doet het een stuk beter dan Fons.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #70 Gepost op: 2-02-2024, 16:17:23 »
Dat hebben we helemaal niet gezien, er zijn geen beelden van uitgezonden dus kun je dat niet uitsluiten.

Dit topic is het algoritmegebruik van die-is-de-mol, dus volgens mij moet ik  ::ontopic::

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #71 Gepost op: 5-02-2024, 11:03:07 »
Een aflevering die gemengde gevoelens opwekt. Zaterdag heb ik in tegenstelling tot een aantal anderen hier met plezier zitten kijken. Tegelijkertijd was dit ook de aflevering waar er kennelijk koste wat het kost geld uit de pot moest. Dat is de makers aardig gelukt met twee alles of niets opdrachten en een kansspel.

Bij de analyse achteraf bleek gelukkig dat er voor de DidM-molloot best nog wel wat informatie uit deze aflevering te persen viel en dat is dan weer een meevallertje.

De Molkansen na aflevering 5? De verdeling van de kansen blijft op hoofdlijnen hetzelfde. Fons stijgt nog wel een beetje door en Sor zakt weer een beetje terug. Sor blijft de nummer 2, maar wel op behoorlijk grote achterstand.

Wat ik echt opvallend vind dit seizoen is hoezeer de meningen over de mol uiteen lopen en dat blijven doen. Dat lijkt zowel het geval in het land, hier op het forum, als bij de verschillende modellen die de mol proberen te ontmaskeren.

Dat laatste punt kun je grappig genoeg ook terugzien in Die-is-de-Mol. Omdat DidM een meerlagig model is kun je per laag uitrekenen wat de verdeling van de Molkansen is en dat vergelijken met de resultaten van anderen.

Zo kijkt bijvoorbeeld Sam van WIDMTV naar Mol-niet gedrag. Bij hem komt Rian naar voren als de Mol en dat is ook het geval in de niet-de-Mol laag van DiDM. Erik van Codeerik kijkt naar sleutelposities. In zijn model gaan Kees en Tooske op dit moment aan kop. In de sleutelpositie-laag van DiDM nemen deze twee ook een prominente positie in. Met andere woorden: misschien lijken de verschillende modellen toch meer op elkaar dan je op het eerste gezicht zou denken.

Op het moment dat je de verschillende lagen van DiDM met elkaar gaat combineren, zowel de spel- als de regielagen, zie je dat dit beeld wel drastisch gaat schuiven. Volgens het model kan er eigenlijk nog maar één kandidaat overeind blijven staan als de Mol van dit seizoen en dat is
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
.

We gaan het zien.  ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 5-02-2024, 11:05:08 door Allomol »
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #72 Gepost op: 5-02-2024, 11:40:18 »
Thanks Allomol! Op dit moment heb ik zelf ook erg het gevoel dat je (model) goed zit qua de Mol dit jaar. Ben zeer benieuwd :-).

Mag ik vragen hoe je de spel- en regie-lagen heb opgebouwd? Met welke data feed je die lagen?
« Laatst bewerkt op: 5-02-2024, 11:43:59 door Treveo »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #73 Gepost op: 5-02-2024, 12:56:29 »
Wederom dank!

Ik ben ook benieuwd wat er gaat schuiven in het Moldel. Daar stond Jeroen bovenaan....

Het moldel neemt ook verdenkingen  en ingezette jokers mee in een extra laag. Dat kan deze aflevering weer dus ben benieuwd.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #74 Gepost op: 5-02-2024, 18:14:12 »
Mag ik vragen hoe je de spel- en regie-lagen heb opgebouwd? Met welke data feed je die lagen?

Ja, ik kan zeker een tipje van de sluier oplichten.

De zes belangrijkste spellagen in DidM zijn: Sleutelposities, FTM, Klassiek Molgedrag, Niet-de-Mol gedrag, Nepmolgedrag en Verdenkingen kandidaten. Er is ook een laag Verdenkingen app. Niet verbazingwekkend voor velen hier: wat Nederland gemiddeld vindt van de mol blijkt een hele goede niet-de-Mol indicator te zijn, vooral in het eerste deel van het seizoen.

Ik heb DidM opgezet als een 'conservatief model'. Ik bedoel daarmee dat DidM zich richt op observeerbaar gedrag en eventueel de directe conclusies die je op basis van dat gedrag kunt trekken. Er is dus geen ruimte in het model voor aanwijzingen die sterk leunen op aannames of speculatie.

Vóór elk van de lagen zit daarom een selectiefilter met criteria op basis waarvan je kunt bepalen of een aanwijzing 'hard' genoeg is om het model te halen of niet. Ik moet dus regelmatig op m'n handjes gaan zitten en mooie hints en theorieën voorbij laten gaan als die teveel aannames nodig hebben.

Door deze 'conservatieve benadering' is er dus ook geen plek in DiDM voor de verborgen hints. Dat vind ik wel jammer, maar ik heb tot nu toe geen manier gevonden om de subjectiviteit van deze hints naar een niveau terug te brengen zodat de statische engine er iets zinnigs mee kan.

Het voordeel van deze benadering zou in principe moeten zijn dat je je eigen tunnelvisie een beetje onder controle houdt en je eigen biases niet projecteert op het model. Dat gaat natuurlijk nooit helemaal lukken maar ik denk wel dat deze aanpak een redelijk goed slot op de deur vormt.

Dan de regielagen, daarin zit onder andere een laag met een Molprofiel en een aantal lagen met veelvoorkomende gedragspatronen in de productie en de edits. Denk bijvoorbeeld aan de mate waarin kandidaten in beeld worden gebracht.

Op deze regielagen wil ik hier liever niet te diep ingaan. Niet om flauw te zijn, maar ik ga ervan uit de de makers ook meelezen op dit forum. Als ze bereid zijn een heel afvallershotel te organiseren om te voorkomen dat een paar malloten gaan speuren op de socials, dan maak ik me verder niet al te veel illusies.

Een in mijn ogen sterke feature van DidM is dat het een stevige statistische basis heeft in bayesesiaanse logica. Kort gezegd komt die erop neer dat je constant kleine brokjes informatie (bewijs) toevoegt om een bepaalde overtuiging die je hebt aan te scherpen. In ons geval is die overtuiging: de kans dat kandidaat X de Mol = Y. 

Bayesiaanse modellen bestaan al best lang, meer dan een eeuw, maar hebben pas vrij recent een grote vlucht genomen. Ze zijn onder andere gebruikt om een vermiste waterstofbom op de bodem van de oceaan mee op te sporen. Als dat kan, dan zou het toch ook moeten ook lukken om hiermee een Mol te ontmaskeren  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 5-02-2024, 19:24:12 door Allomol »
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #75 Gepost op: 5-02-2024, 18:20:49 »
Super interessant, bedankt dat je een beetje wat over wilde vertellen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #76 Gepost op: 5-02-2024, 20:50:41 »


Op deze regielagen wil ik hier liever niet te diep ingaan. Niet om flauw te zijn, maar ik ga ervan uit de de makers ook meelezen op dit forum. Als ze bereid zijn een heel afvallershotel te organiseren om te voorkomen dat een paar malloten gaan speuren op de socials, dan maak ik me verder niet al te veel illusies.

Dit hebben we inderdaad al gemerkt. 

- Het was opgevallen dat De mol nooit in de eerste helft van de leader voorkwam en prompt zat mol Rob als 2e in de leader.

- Er was een model dat uitging van gezichtsherkenning op basis van de volgende stelling: De Mol komt significant minder vaak, duidelijk in beeld  in de eerste 3 afleveringen. Vervolgens ging dit bij mol Everon niet meer op.

- Er was ook iets in de verdenkingen in relatie met de eerste afvaller. Ook dat klopte niet meer.

Kortom als het montagedingen zijn valt het simpel aan te passen door de makers.

Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #77 Gepost op: 6-02-2024, 21:10:58 »
Allomol ik ben erg onder de indruk van het model wat jij hebt gemaakt. Het is zoveel completer en complexer dan andere bestaande modellen. Ik ga ervan uit dat jouw model het nu 3 keer op rij goed heeft, en Fons de mol is. Zelfs al voordat aflevering 1 was uitgezonden kwam Fons als mol uit het model. Dat is echt knap gedaan.  ::oink:: Ik ben erg benieuwd of jouw model ook werkt met het seizoen met onbekende nederlanders en een andere regisseur.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #78 Gepost op: 6-02-2024, 22:17:14 »
Dank je wel!

Ik hoop dat het gaat werken. Zou toch gaaf zijn als er een tool kan zijn die consistent over de seizoenen heen en vanaf een vroeg moment in het spel de Mol kan identificeren.

Zonder dat ik daarmee overigens op enige manier het speurplezier bij anderen weg wil nemen. Maar dat is van later zorg.

Mocht het niet gaan werken dan heb ik in ieder geval een hoop lol gehad in het uitdenken en bouwen van DidM. In dat geval zou ik overigens even niet weten wat je dan in vredesnaam wel moet doen om een goed werkende voorspeller in elkaar te sleutelen.

 ::bravo::
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #79 Gepost op: 6-02-2024, 22:27:46 »
Superinteressant, allomol.
Een in mijn ogen sterke feature van DidM is dat het een stevige statistische basis heeft in bayesesiaanse logica. Kort gezegd komt die erop neer dat je constant kleine brokjes informatie (bewijs) toevoegt om een bepaalde overtuiging die je hebt aan te scherpen. In ons geval is die overtuiging: de kans dat kandidaat X de Mol = Y.

Kan het zijn dat als je vanaf afl. 0 een andere overtuiging had, dat niet kandidaat X maar kandidaat P de mol = y is, vervolgens de bayesesiaanse logica die kleine brokjes de andere kant op laat kantelen en er een andere mol uit komt?
Met andere woorden, hadden alle tien de kandidaten afl. 0 dezelfde kans?

Misschien moet ik de eerste posts teruglezen, maar wat beinvloedde de startpositie van Everon vorig jaar, en nu Fons?