Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten  (gelezen 17299 keer)

Offline BertN

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #80 Gepost op: 15-01-2024, 09:25:37 »
Ik heb terug geluisterd .. en  ook Elly Lust horen zeggen Chocola.
Ondanks dat dit feitelijk fout is volgens diverse bronnen zoals wikipedia .. moet echt Cacoa Bonen zijn.
Maar goed , dan heeft Anna er 4 goed. Justin 1 goed , 1 fout.

Dus overzicht is nu voor mij :

Edit:
Groen = Zeker goed (bewijs). = + € 250,-
Licht groen = Mogelijk goed (geen beelden) = + € 250,-

Rood = zeker fout (bewijs) = -€ 250,-
Licht rood = Mogelijk fout ( geen bewijs , maar rekenen) = -€ 250,-

Oranje = Pas. = € 0,-
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 19:09:14 door BertN »

Offline Mimitje

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 15-01-2024, 09:53:02 »
Ondanks dat dit feitelijk fout is volgens diverse bronnen zoals wikipedia .. moet echt Cacoa Bonen zijn.

Maar hoe kom je bij Jip op -500 euro met 3 onjuiste antwoorden?

Ik ben het er namelijk wel mee eens dat het wiskundig onmogelijk is met +250 en -250 voor alle kandidaten. De andere 2 theorieen kunnen denk ik beide.

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Lo-expert
« Reactie #82 Gepost op: 15-01-2024, 09:59:26 »
Het is inderdaad jammer dat we niet weten wat een goed of fout antwoord oplevert bij de gekleurde helmen en de witte helm. Als het bijvoorbeeld zo is dat een fout antwoord bij de gekleurde helmen €0 oplevert en bij de witte helm -€250 dan is een vraag passen juist wel mols. Mits je weet dat Jip de antwoorden niet weet. Als het echter bij beide -€250 is dan kun je hem beter zelf fout beantwoorden als mol.

4000 euro, 16 vragen, 4000/16 = 250. Meer moet je er niet achter zoeken.

Offline Jayq

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 15-01-2024, 09:59:49 »

Waar is het spelelement als de gekleurde helmen ook -250 scoren bij fouten antwoorden en Jip ook vragen kan passen?

Iemand met gekleurde helm: "Op deze vraag weet ik het antwoord niet, maar ik ga hem toch zelf gokken, ondanks dat het waarschijnlijk fout zal zijn en 250 euro zal kosten. De vraag passen en doorspelen naar Jip heb ik geen zin in, ondanks dat zij de vraag ook zou kunnen passen als ze het niet weet en het dan in ieder geval geen geld zal kosten"

Met deze spelregels...

Gekleurde helm:
- goed: +250
- fout: -250
- mogelijkheid tot passen

Witte helm:
- geen mogelijkheid tot passen

...valt er in ieder geval iets te overwegen bij de kandidaten.

Iemand met gekleurde helm: "Op deze vraag weet ik het antwoord niet, maar ik ga hem toch zelf gokken, want Jip weet het waarchijnlijk ook niet en dan kost het 250 euro. Als ik het fout gok is het 0 euro."

Of: "Op deze vraag weet ik het antwoord niet, maar Jip misschien wel, dus ik schuif dat de vraag door, ondanks het risico dat het wellicht 250 euro gaat kosten."

Eventuele mol met gekleurde helm: "Dit is een moeilijke vraag die Jip hoogstwaarschijnlijk niet weet, die ga ik doorspelen want dan gaat het 250 euro kosten."

Op basis van jouw schema hebben we 8 goede antwoorden in beeld gezien (Fons 3x, Anna 3x, Sor 1x, Justin 1x) en 1 fout van Jip.

8 x goed = 2000 euro
1 x fout Jip = -250
Waarchijnlijk nog 2 fouten Jip = -500

Totaal: 1250 euro

Jip had een heel vage biecht, 1 antwoord toevallig weten (maar blijkt fout) en over antwoorden niet weten maar "zeker 500 euro binnen gehaald"
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 10:02:28 door Jayq »

Offline Jayq

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 15-01-2024, 10:15:35 »
Als bovenstaande spelregels correct zijn, verklaard dat wellicht ook meteen waarom ze niet duidelijk in de aflevering zijn uitgelegd.

Fons en Anna hebben namelijk allebei 4 vragen zelf beantwoord (waarvan 3 goed) en dus niet de 'molse' keuze gemaakt om een (moeilijke) vraag door te spelen naar Jip, wat eventueel geld zou kosten.

Sor past een vraag en gokt Mexico stad als antwoord en zegt desondanks dat hij 3 vragen goed heeft. Lijkt er meer op dat hij 2 vragen zelf heeft gegokt omdat hij die als te moeilijk heeft ingeschat voor Jip. Kandidaatse keuze dus. Het in beeld brengen van heel bewust gokken op het antwoord Mexico Stad, lijkt gedaan te zijn om hem een beetje Mols te laten lijken.

Justin geeft slechts 1 goed antwoord en speelt 2 moeilijke vragen door naar Jip (die ze ook niet weet). Zelf dus +250, maar door 2 moeilijke vragen te passen, waarschijnlijk -500, omdat Jip die ook niet weet. Heel mols van Justin dus. Door de onduidelijke spelregels lijkt het passen van vragen helemaal niet zo mols.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 15:57:56 door Jayq »

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 15-01-2024, 10:41:51 »
Citaat
Witte helm:
- geen mogelijkheid tot passen

Nergens staat dat Jip niet mag passen ... en is enige mogelijkheid  bij drie keer passen om op 1250 uit te komen.
Dus het feit dat er 1250 is binnengehaald , kom je tot deze conclusie.

Offline Jayq

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 15-01-2024, 11:05:25 »
Nergens staat dat Jip niet mag passen ... en is enige mogelijkheid  bij drie keer passen om op 1250 uit te komen.
Dus het feit dat er 1250 is binnengehaald , kom je tot deze conclusie.

Waar staat dat fout antwoorden van de eerste kandidaten -250 zal opleveren?

We doen allebei een aanname. We weten niet wat de juiste is.
Ik koppel mijn aanname aan een spelelement wat er dan ontstaat, wat een interessant spelelement is voor WIDM.

Als iedereen kan passen, waarom zou je dan een gok doen (die hoogstwaarschijnlijk fout is) die 250 euro zal kosten?
Dan is het toch gewoon een kwestie van de vragen invullen die je weet (of denkt te weten), daarmee geld te verdienen en als je iets niet weet pas je de vraag en is het jammer maar helaas geen geld. Alleen voor de mol is het dan een optie om foute 'gokjes' te doen zodat er geld uit de pot gaat.

De kandidaten kunnen elkaar niet zien bij het beantwoorden van vragen. Dus bewust fouten maken om jezelf verdacht te maken is ook niet aan de orde.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 11:08:25 door Jayq »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #87 Gepost op: 15-01-2024, 13:38:57 »
Vooe wat het waard is. De kandidaten krijgen pas bij het luisteren naar de podcast welk thema bij welke kleur helm past dus op het moment dat ze bij de helmen staan weten ze niets behalve de funcite van de witte helm. Logisch dat iedereen de helm pakt die het dichts bij is.
Als de mol in deze groep zit weet die uiteraard welke helm gepakt moet worden. De meeste thema's springen er niet echt uit (kunst misschien beetje bij Jip), maar Wetenschap en Anna hoort erg bij elkaar. Anna de mol moet dan niet rood pakken. De mol niet-Anna juist wel. Justin stond heel goed voor de rode helm.

Offline Mimitje

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 15-01-2024, 14:36:47 »
Nog een keertje teruggekeken, maar bij Jip wordt er meerdere keren benoemd dat het -250 is. Bij de rest niet.

Het feit dat dit bij Jip meerderen keren gezegd wordt, suggereert dat het speciaal is. Daarom zou ik deduceren (niet waterdicht) dat de rest inderdaad niet -250 had.

Offline Jooffab

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #89 Gepost op: 15-01-2024, 15:36:31 »
Zag in de video van Gideon deze verdeling die me heel duidelijk leek. Nu ik hier alle theorieën heb gelezen, ben ik verward  ???
Fabienne

Offline Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #90 Gepost op: 15-01-2024, 16:34:26 »
Volgens mij is het uiteindelijk niet eens zo heel moeilijk, van wat we in beeld hebben gezien kunnen we het volgende concluderen:

Anna 3 goed
Fons 2 goed
Rosario 1 goed
Justin 1 goed

alle vier hebben ze beweert nog bij één vraag deze goed te hebben, echter klopt dat maar voor één van hen.

En Jip had er 3 fout.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 15-01-2024, 16:42:25 »
Als ik het topic lees zie ik toch vooral veel vergezochte redeneringen, misschien omdat dat in een tunnel past?

Het enige wat we zeker weten is dat er 4 mensen vragen kregen, dat zij hem door konden spelen naar Jip, die als achtervang een speciale rol had en of 250 euro kon verdienen of 250 euro kon verliezen.

Alle logica leidt er dan toe dat die verdeling: +250/-250 niet voor de eerste 4 gold.

Maar welk prijzengeldscenario er nu precies gold, ik blijf de indruk houden dat hier niet 1 iemand gemold heeft, maar dat de mol vooral de muziek vaak de podcast heeft laten verstoren vanaf het dakterras. Als de mol bij de bergbeklimmers zat kon hij alleen zijn eigen vragen mollen. Dat is al niet de grootste impact, en het lijkt ook niet uit de scenario's te komen dat 1 van de kandidaten al zijn vragen fout heeft ingevuld.

Er is geen enkele reden om uit te sluiten dat Jip 3 foute antwoorden heeft gegeven.
We zien enkel dat ze Marcas intypt, hetgeen een fout antwoord is.

Dus stel Jip: -750€

Wat geven de andere kandidaten aan?
Fons: 3
Anna: 4
Justin: 2
Rosario: 3 -> dit kan niet. 1 Jip en 1 fout, dus maximaal 2 juist.

Alle vragen zijn mogelijk toch 250€ waard.

Fons de mol?
Fons: 0
Rosario: 2
= 8
-> 2.000€ - 750€ Jip = 1.250€

Anna de mol?
Fons: 3
Anna: 1
= 8

Justin de mol? en Fons toch een extra foutje?
Fons: 2
Justin: 0
= 8

Dus het kan wel.
Jip zegt zelf 2 goed, 1 fout. De montage laat zien 2 fout, 1 goed. Waarom zou dan nog een andere optie de waarheid zijn?

En waarom heeft Anna als mol er toch 1 goed? Dat is niet logisch.

Volgens mij is het uiteindelijk niet eens zo heel moeilijk, van wat we in beeld hebben gezien kunnen we het volgende concluderen:

Anna 3 goed
Fons 2 goed
Rosario 1 goed
Justin 1 goed

alle vier hebben ze beweert nog bij één vraag deze goed te hebben, echter klopt dat maar voor één van hen.

En Jip had er 3 fout.
Maar Jip had er geen 3 fout en dan klopt het weer niet.

« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 16:50:21 door Theovv »

Offline Jayq

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 15-01-2024, 16:56:38 »
Maar welk prijzengeldscenario er nu precies gold, ik blijf de indruk houden dat hier niet 1 iemand gemold heeft, maar dat de mol vooral de muziek vaak de podcast heeft laten verstoren vanaf het dakterras. Als de mol bij de bergbeklimmers zat kon hij alleen zijn eigen vragen mollen. Dat is al niet de grootste impact, en het lijkt ook niet uit de scenario's te komen dat 1 van de kandidaten al zijn vragen fout heeft ingevuld.

Daarom hebben ze wellicht onduidelijk gehouden wat de spelregels precies waren. Anders kon iedereen nu 5 kandidaten (waarvan Jip sowieso) al lichtelijk gaan afstrepen als mol. De enige waarvan ik een molactie kan beredeneren is van Justin (zoals hier beschreven)

Jip zegt zelf 2 goed, 1 fout. De montage laat zien 2 fout, 1 goed. Waarom zou dan nog een andere optie de waarheid zijn?

Waar laat de montage zien dat Jip 1 vraag goed heeft?
Er komt bij Jip toch maar 1 vraag in beeld, en die beantwoord ze fout. Of heb ik dat verkeerd?

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #93 Gepost op: 15-01-2024, 16:58:10 »
Wat interessant kan zijn, is een analyse maken wie wanneer was. Als de mol als laatste gaat en ziet dat het al verloren is, kan hij of zij wel een vraagje meer goed hebben.

Anna 1 juist -> 250
Fons 3 juist --> 750
Rosarius 1 juist --> 250
Justin 1 juist --> 250
Jip 1 juist -> 250 - 2*250 = - 250
-----
Totaal --> 1250

Of Anna en Fons omgekeerd, maar dat past niet in mijn tunnel.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 15-01-2024, 17:03:06 »
Daarom hebben ze wellicht onduidelijk gehouden wat de spelregels precies waren. Anders kon iedereen nu 5 kandidaten (waarvan Jip sowieso) al lichtelijk gaan afstrepen als mol. De enige waarvan ik een molactie kan beredeneren is van Justin (zoals hier beschreven)
Eens, dat is ook mijn belangrijkste conclusie van deze opdracht. Dat de mol niet bij de bergbeklimmers zat. Zou inderdaad kunnen dat ze het daarom vaag houden. Wel vervelend, de spelregels moeten toch duidelijk kunnen zijn.

Waar laat de montage zien dat Jip 1 vraag goed heeft?
Er komt bij Jip toch maar 1 vraag in beeld, en die beantwoord ze fout.
Klopt, het zit in haar biecht. Ze zegt dat ze er 1 wist en 2 niet. Dus -250. Maar daarna zegt ze dat ze zeker 500 heeft binnengehaald (=2 goed en dus 250 euro totaal). Beiden scenario's duiden op andere uitkomst dan 3 fout, die ik hier steeds terug zie komen.

Wat interessant kan zijn, is een analyse maken wie wanneer was. Als de mol als laatste gaat en ziet dat het al verloren is, kan hij of zij wel een vraagje meer goed hebben.

Anna 1 juist -> 250
Fons 3 juist --> 750
Rosarius 1 juist --> 250
Justin 1 juist --> 250
Jip 1 juist -> 250 - 2*250 = - 250
-----
Totaal --> 1250

Of Anna en Fons omgekeerd, maar dat past niet in mijn tunnel.
We hebben dit gesprek ook in het topic van Anna, maar als je als mol al kiest om bij de bergbeklimmers te zitten, dan zou ik toch alles fout invullen en liegen dat je er een paar goed had, anders is je impact nog minimaler. Let wel, er zou dan nog steeds 3000 euro in de pot kunnen. Lijkt mij toch logischer dat je als mol op het dakterras gaat zitten, heb je meer impact, je blijft verborgen en het lijkt ook uit de berekeningen te komen, als in ieder geval 3 van de 4 primaire vraagbeantwoorders eerlijk zijn over hun goede antwoorden, dat er niet 1 iemand alles gemold heeft.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 17:08:05 door Theovv »

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #95 Gepost op: 15-01-2024, 17:34:21 »

We hebben dit gesprek ook in het topic van Anna, maar als je als mol al kiest om bij de bergbeklimmers te zitten, dan zou ik toch alles fout invullen en liegen dat je er een paar goed had, anders is je impact nog minimaler. Let wel, er zou dan nog steeds 3000 euro in de pot kunnen. Lijkt mij toch logischer dat je als mol op het dakterras gaat zitten, heb je meer impact, je blijft verborgen en het lijkt ook uit de berekeningen te komen, als in ieder geval 3 van de 4 primaire vraagbeantwoorders eerlijk zijn over hun goede antwoorden, dat er niet 1 iemand alles gemold heeft.

Het dakterras is nu niet zo een geweldige positie om de ervaring van je leven te laten schieten.

Offline Blip

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 15-01-2024, 17:46:38 »
Eens. Plus, een paar duizend euro uit de pot spelen door van een bankje op te staan? Mja, het kan en mag natuurlijk. Maar dat zou wel een hele luie, passieve molstreek zijn. Puur daarom verwacht ik eigenlijk dat de mol bij de klimmers zat.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 15-01-2024, 19:06:32 »
Als de mol bij de klimmers zit, kunnen wij nooit weten wie en hoeveel juiste antwoorden zijn gegeven. De mol kan perfect 4 goede antwoorden invullen en die daarna ongedaan maken.

Ook, als de antwoorden bij de gekleurde helmen evenveel waard zijn dan bij Jip, waarom dan niet gewoon fout invullen ipv te riskeren dat er 250euro uit de pot gaat indien Jip het niet weet.
Misschien krijgen we het antwoord nooit, wat jammer is, op deze manier valt er niet te speuren naar de mol.

Zoals nu het geval is worden Sor en Justin verdacht neergezet, Fons en Anna dan weer niet verdacht. Ze hadden bijna alles juist.

Aan het zwembad zien we dan weer dat er veel rechtgestaan wordt, maar niet op welke tijden op de aftelklok.
Ik heb begrepen dat de podcast zich herhaalt, dus de klimmers krijgen meerdere keren hetzelfde te horen. Als de mol bij het zwembad zit is het de timing die telt bij het opstaan.
Stel de podcast duurt 20min. Dan zou het handig zijn om bvb van minuut 5 tot 10 op te staan, van minuut 25 tot 30, ... Zo missen de klimmers telkens hetzelfde deel van de podcast, en zijn die antwoorden verloren.

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 15-01-2024, 19:08:50 »
Maar hoe kom je bij Jip op -500 euro met 3 onjuiste antwoorden?

Oranje = Pas. = € 0,-

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 15-01-2024, 19:21:01 »
In de podcast van Rik zit een aardig deel van de podcast die de kandidaten te horen kregen. Het is, zoals genoemd  in de opdracht, een erg rommelige  podcast. ;D

Daniël, Ellie, Annick, en Thomas springen van de hak op de tak, vallen elkaar in de rede en komen ineens weer met hun eigen item op de proppen. Het lijkt me als mol op het terras erg lastig om te timen.

Op de berg volgt de mol de podcast zelf en kan de mol ook lekker storen en afleiden door iets te roepen of met medekandidaten in gesprek te gaan als er belangrijke info komt en dat gebeurde ook.  ::jaja::