Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stad en land aflopen  (gelezen 36375 keer)

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stad en land aflopen
« Reactie #120 Gepost op: 23-01-2024, 12:04:57 »
Het probleem is hier altijd ga je als kandidaat er iets van zeggen als iemand bezig is om een opdracht volledig te laten mislukken. Doe je dit dan zet je jezelf behoorlijk in de etalage als kandidaat.
...en je wijst anderen op de potentiële mol.
Het kan veel meer waard zijn om hier geen expliciete aandacht aan te geven.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #121 Gepost op: 23-01-2024, 12:51:10 »
Heeft iemand al uitgezocht welke vier koppels op de juiste plek hebben gestaan, en zo met elkaar 600 euro in de pot hebben gebracht? Als dezelfde naam 2x voorkomt, dus in twee koppels, kan daar denk ik wel een kandidatenpunt aan worden gegeven. En er zijn ook vast meerderen die helemaal niets hebben bijgedragen.

Offline xania

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
« Reactie #122 Gepost op: 23-01-2024, 13:03:28 »
Kees en Justin staan sowieso goed.
Ik ga even kijken voor je.

Jeroen en Sor naar p2
Jeroen en anna en kees en justin splitsen op maar anna en jeroen gaan naar punt 2

Jeroen en sor antwoorden eindhoven en breda eindhoven goed dankzij Kees

Dat is 1 duo

Justin kees moeten naar p8  die maken venetie en lyon open.

Duo 2.

Anna en Sor samen staan ook goed. P4? Duisburg of luik

Duo 3

Rian op punt 5 roept jeroen en tooske op. Daar komt alleen Tooske en die is al weg voor jeroen er is.

Niet goed ga ik vanuit.

Tooske roept Kees en Rian naar P6  kees en rian komen daar en maken envelop open.

Duo 4

Justin roept voor voor P4 Fons en Rian op (niet gezien of ze dat halen, denk het niet)

Jeroen roept voor P3 tooske en anna op die komen er niet want tijd is bijna op.

Dus
Kees 2
Sor 2
Jeroen 1
Tooske
Rian 1
Justin 1
Fons
Anna 1
« Laatst bewerkt op: 23-01-2024, 14:20:07 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #123 Gepost op: 23-01-2024, 14:12:22 »
Dank voor je overzicht! Dit is wat we zien inderdaad, kandidaten die naar die punten gedirigeerd worden. Maar dan weten we helaas nog niet of dat ook de goede punten zijn. Er kan een molactie tussen zitten, enveloppen verwisseld bv.

Als je de plaatsnaam die ze noemen invult achter het gegeven kruispunt op het bord, moet dat het woord TOEKOMST mogelijk maken. Dan pas weten we zeker dat ze goed staan. Probleem is alleen dat we bij de meeste punten niet kunnen zien op welk kruispunt ze staan. Ik zag al wat mensen met Google Street View in de weer, ik ben daar zelf helaas geen held in. Maar het lijkt me de enige manier om dat te checken.
Ik houd er overigens rekening mee dat er ook duo's goed hebben gestaan die niet in beeld zijn geweest.

Er komt een aantal van dit soort plaatjes voorbij. Wat mij niet helemaal duidelijk is: betekent zo'n plaatje alleen dat de kandidaten daarnaartoe wilden, of is het meteen ook de juiste oplossing?

Wel een uitdagende puzzel! Ben benieuwd of we er nog wat verder mee raken.

Offline xania

• Forumlid
« Reactie #124 Gepost op: 23-01-2024, 14:16:07 »
Er staan kaarten in dit topic met straatnamen, die mensen al gemaakt hadden. Vanuit daar uit kan je wel de kruispunten met de P-punten koppelen en dan weet je dus ook of de oplossing zou hebben geklopt met de plaatsen die we wel weten. 

RP1
P2 Eindhoven Breda
P3
P4 Duisburg Luijk
P5
P6 BRNO
P7
P8 Venetie Lyon
« Laatst bewerkt op: 23-01-2024, 14:58:30 door xania »

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #125 Gepost op: 23-01-2024, 14:21:09 »
Dus we hebben Streetview niet nodig om te zien of mensen goed staan? Zou wel een stuk schelen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #126 Gepost op: 23-01-2024, 14:46:51 »
Voor de goede orde, de graphics die Xania laat zien komen vab Enermol en BertN. Het is wel zo netjes aan bronvermelding te doen.

Offline xania

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 23-01-2024, 14:53:53 »
Ik heb ze alleen maar even snel naar boven gehaald, omdat hij er om vroeg. Heb vermeldt dat ze van andere waren en in dit topic stonden. En wilde de ook gewoon weer netjes weghalen als hij ze gevonden had. Maar ben ondertussen ook gewoon aan het werk dus er kwam even wat tussendoor. 
Het is niet dat ik er met andere hun grafisch werk vandoor probeer te gaan. Ik ben zelf fotograaf en vormgever dus ik weet hoe irritant dat is.  ;)
« Laatst bewerkt op: 23-01-2024, 14:57:50 door xania »

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 23-01-2024, 15:56:24 »
Dank voor je overzicht! Dit is wat we zien inderdaad, kandidaten die naar die punten gedirigeerd worden. Maar dan weten we helaas nog niet of dat ook de goede punten zijn. Er kan een molactie tussen zitten, enveloppen verwisseld bv.

Als je de plaatsnaam die ze noemen invult achter het gegeven kruispunt op het bord, moet dat het woord TOEKOMST mogelijk maken. Dan pas weten we zeker dat ze goed staan. Probleem is alleen dat we bij de meeste punten niet kunnen zien op welk kruispunt ze staan. Ik zag al wat mensen met Google Street View in de weer, ik ben daar zelf helaas geen held in. Maar het lijkt me de enige manier om dat te checken.

In mijn overzicht heb ik alles gecontroleert met streetview , tot op meter nauwkeurig , en zelfs spaanse straatnamen er bij , kan je zelf vertalen naar nederlands zo dat ik daar geen fouten in maak .. zie foto van spreadsheet ook. Download/inzoomen helpt.

zie
Stad_en_land_Aflopen.jpg << overzicht
Spreadsheet Overzicht met oa kruising namen.

Kaart Mexico City Exact.jpg << kaart op meter nauwkeurig via steetview.
Kaart. Alleen die met grijs is exact op meter nauwkeurig met streetview.

« Laatst bewerkt op: 23-01-2024, 15:59:46 door BertN »

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 23-01-2024, 16:35:26 »
Kees en Justin staan sowieso goed.
Ik ga even kijken voor je.

Jeroen en Sor naar p2
Jeroen en anna en kees en justin splitsen op maar anna en jeroen gaan naar punt 2

Jeroen en sor antwoorden eindhoven en breda eindhoven goed dankzij Kees

Dat is 1 duo

Justin kees moeten naar p8  die maken venetie en lyon open.

Duo 2.

Anna en Sor samen staan ook goed. P4? Duisburg of luik

Duo 3

Rian op punt 5 roept jeroen en tooske op. Daar komt alleen Tooske en die is al weg voor jeroen er is.

Niet goed ga ik vanuit.

Tooske roept Kees en Rian naar P6  kees en rian komen daar en maken envelop open.

Duo 4

Justin roept voor voor P4 Fons en Rian op (niet gezien of ze dat halen, denk het niet)

Jeroen roept voor P3 tooske en anna op die komen er niet want tijd is bijna op.

Dus
Kees 2
Sor 2
Jeroen 1
Tooske
Rian 1
Justin 1
Fons
Anna 1
Klopt het dan dat we maar van 2 sets vragen (Venetie-Lyon en Luik-Duisburg), die  ook goed beantwoord zijn, weten wie die enveloppen hebben opengemaakt? (Anna-Sor en Justin-Kees)? Of weten we bijvoorbeeld ook wie de enveloppen Eindhoven-Breda hebben opengemaakt?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #130 Gepost op: 23-01-2024, 16:45:02 »
Sjurk op het andere forum heeft een goede analyse gemaakt.
https://www.widm.nl/forum/293-aflevering-3/10402-aflevering-3-opdracht-2.html

Wat opvalt is dat Fons en Tooske als Team 3 zijn gestart in de buurt zijn van P7(T) en P6(O). Dit zijn uiteindelijk de eerste twee letters van het woord toekomst. Als je die niet hebt dan wordt het lastig om het woord ook maar te raden (..ekomst). Onder compleet maken zoals Rik zegt kun je ook verstaan dat je het woord toekomst moest raden voor de bonus. Fons heeft een half uur niks gevonden met zijn perfecte richtingsgevoel. Verdacht.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 23-01-2024, 16:47:02 »
Eventjes voor mezelf een overzicht uitgeschreven van wie wat zegt in deze proef. Ik bespaar je de hele rij, maar op een bepaald punt wordt er toch serieus verkeerde info doorgegeven.
Ik schrijf hier even de stukjes uit die van belang zijn, gesprekken tussenin van andere die correct zijn, laat ik voor het overzicht er even uit.
Op een bepaald moment:

Justin: ‘Dan mag jij (Fons) naar p4 met Rian. Rian gaat ook naar 6’ (strak dat Justin hier ook onthouden heeft dat Rian OOK al naar 6 moet, dit klopt)

Fons en Tooske splitsen, beide hebben een portofoon en geen controleur bij zich.

Jeroen, Anna en Rosario samen aan een tafeltje:
‘Wie heeft al 36 jaar dezelfde fiets?’
(Wat rommelige edit ertussenin)
‘Dat ben ik, Tooske’
Jeroen: ‘Tooske, jij moet naar p3’

(Jeroen, Anna en Rosario staan hier samen, dus ik ga ervan uit dat p3 correct is)

Tooske: ‘ga ik straks naartoe (p3), ik ga eerst naar p5.’ (Klopt, ze is op weg naar p5)

Justin: ‘ik drop kees op p6 daar moet Rian bijkomen ik loop door naar p7 met walkie’ (Justin alleen met walkie, maar hij is niet de mol, Rian geen walkie, wel map)

Tooske: ‘Jeroen, ben jij op p6 geweest? Je krokodillefilmpjes?’ (Fout, krokodillefilmpjes zijn p5!)
Jeroen: ‘krokodillefilmpjes ben ik, waar ben je?’
Tooske: ‘p6’ (nogmaals zelfde fout)
Jeroen: ‘Jeroen onderweg’
Tooske: ‘hoek Liverpool Amberes’

Kees (samen met Rian, aan punt 6): ‘ligt Brno in Tsjechië?’ Geen antwoord

Tooske: ‘Jeroen, waar zit jij?’
Jeroen: ‘Ik ben bij Praag en (Ondres?)

Kees en Rian samen aan punt 6
Kees: ‘hoort u mij?’ Portofoon problemen? Fons en Tooske op dat moment alleen op stap, beide met portofoon. Als we de volgorde van de edit kunnen geloven.

Tooske: ‘Jeroen had daar al lang moeten zijn, dus ik maak alvast mijn envelop open.’ ‘Mijn kaartje ligt open (Parijs), ik ga alvast naar punt 3. Dan moet jij zelf de oplossing vinden voor locatie p5 (juiste locatie).’
Jeroen: ‘ik dacht dat ik onderweg was naar p3?’ (Nee, je was onderweg naar het door Tooske foutief doorgegeven p6? P3 is nooit gevonden door Tooske en Fons, maar ze hebben het wel veel vermeld.)

Einde fragment.
En waar is Fons de hele tijd terwijl we Tooske zien ronddolen? Het laatste dat we over hem horen is dat hij met Rian naar p4 moet. Daar zien we niks meer van. Rian moet OOK nog naar p6. Bij het eindpunt zien we Kees, Jeroen, Rosario en RIAN als eersten. Fons komt een eind daarna, nog nét op tijd ook binnen.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 23-01-2024, 17:19:03 »
Ja, viel mij tijdens de aflevering al op dat we niets meer zagen van Fons. Hij heeft ook geen enkele enveloppe open gemaakt.

Ook opmerkelijk dat Fons aan het begin van de opdracht zegt TOPOgrafisch erg sterk te zijn en vervolgens met Tooske de verkeerde kant opgaat.  ;D

Offline xania

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 23-01-2024, 17:40:59 »
Klopt het dan dat we maar van 2 sets vragen (Venetie-Lyon en Luik-Duisburg), die  ook goed beantwoord zijn, weten wie die enveloppen hebben opengemaakt? (Anna-Sor en Justin-Kees)? Of weten we bijvoorbeeld ook wie de enveloppen Eindhoven-Breda hebben opengemaakt?

Ja staat allemaal in het overzicht wat je quote

Jeroen en Sor maken eindhoven breda open.
En degene die hun oproept is dacht ik Justin.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #134 Gepost op: 23-01-2024, 17:50:47 »
Ik merk nu dat de fouten van Tooske hier ook al werden vermeld (post van Enermol). Toch vind ik Fons hier enorm verdacht. Tooske lijkt me echt een ramp in oriëntatie, maar Fons grijpt niet in en zegt dat hij ‘Tooske aan het testen was’ Fons is inderdaad de enige die geen enkele van zijn letters vindt. En door Tooske te laten dolen, is de kans dat haar letters gevonden worden ook heel klein. Met beiden hun letters te kort, hebben ze op het eind aan de puzzel (als de anderen het al snapten) de letters - o - k o- - t. Al heel moeilijk om daar ‘toekomst’ uit te halen, zeker als je vermoed dat er misschien nog fouten worden gemaakt of letters het einde niet bereiken.

Fons kiest ook zelf Tooske als partner aan het begin van de opdracht. Wist hij intussen al dat Tooske slecht was in oriëntatie?

Offline RaSa

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 23-01-2024, 17:51:29 »
Fons komt niet net op tijd binnen. Op het moment dat Kees zegt: "We hebben nog maar 3 minuten." Staat Fons er ook bij in beeld.

Heb zelf ook alles op een rijtje gezet van deze opdracht. In de hoop mijn mol te bevestigen. Maar kom irritant genoeg tot de conclusie dat die niet degene is die hier verdacht is. Dan kom ik voor deze opdracht uit op Fons, juist omdat we hem voor een deel "kwijt" zijn. En hij vertelt Tooske in het begin waar ze staan. Tooske kijkt ernaar en lijkt te denken: Ok, ik geloof je. Alleen staan ze op een compleet andere startlocatie. Hij speelt ook geen geld in de pot.

Degene die geld pakken zijn (en ook de juiste plaatsen kiezen):
Kees en Justin op P8
Sor en Jeroen op P2 (Jeroen probeert nog wel aan te sturen op de verkeerde plaatsnaam of denkt dat oprecht)
Kees en Rian op P6
Anna en Sor op P1

En dan pakken de volgende mensen geen geld maar wel de juiste plaats:
Jeroen en Tooske op P5 (eerst Tooske en afgemaakt door Jeroen)

Rest lijkt niet bereikt te zijn. Zou je de gevonden plaatsnamen correct in de puzzel plaatsen krijg je:
..o.ko.st

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #136 Gepost op: 23-01-2024, 17:58:26 »
Ik merk nu dat de fouten van Tooske hier ook al werden vermeld (post van Enermol). Toch vind ik Fons hier enorm verdacht. Tooske lijkt me echt een ramp in oriëntatie, maar Fons grijpt niet in en zegt dat hij ‘Tooske aan het testen was’

Dit klonk idd wel als een mol alibi, terwijl we 'm als kandidaat gewoon rare dingen hadden zien doen waarbij ze het feit dat ie dat deed om Tooske te testen uit de uitzending hadden gelaten

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 23-01-2024, 18:04:54 »
Wat ik vooral bijzonder vind, is dat hij splitst van Tooske om naar p4 te gaan. Pas later hoort Tooske dat ze naar p3 moet. Er word heel veel gefocust op Tooske die p3 maar niet kan vinden. Tooske vindt uiteindelijk nog binnen de tijd (met hulp van Anna) p3. Maar Fons, die al langer op weg was, heeft p4 nooit weten te bereiken? Of hij bereikt het, maar we zien er niks van (idem met Rian)? Maar hij staat wel aan het eindpunt bij de oplossing.

Ofwel hadden ze inderdaad niet genoeg cameramannen om Rian en Fons te volgen, ofwel is daar iets vreemds gebeurt.

Fons is ook de hele tijd alleen op stap met portofoon, ideaal om ervoor te zorgen dat de communicatie wordt verstoord tussen de anderen.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2024, 18:22:39 door Froky »

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 23-01-2024, 19:05:35 »

Jeroen: ‘ik dacht dat ik onderweg was naar p3?’ (Nee, je was onderweg naar het door Tooske foutief doorgegeven p6? P3 is nooit gevonden door Tooske en Fons, maar ze hebben het wel veel vermeld.)

Jeroen loopt van P3 naar Praga/Londres, dat is de route naar P5. Tooske zegt P6, maar zei misschien eerder P5. Jeroen zegt ‘oh, ik ben op weg naar P3’ (teruggegaan om zijn begintafeltje te verplaatsen?) en Tooske kan P3 niet vinden. Daarna kon Jeroen Marseille ophalen (vertraagd, telt niet, maar lijkt wel kandidaats) en was hij rennend op tijd om invloed te hebben bij het bord. Jeroen heeft met Marseille ook de plaats die het verste van Amsterdam is en P5 is ook mooie plaats om als laatste kaartje Marseille mee te nemen, zo vlak bij het eindpunt. Plaatsnaam P2 is mislukt door Kees.
Dan zou Jeroen 2 tafeltjes en het bord buitenspel gezet hebben.

Zwak punt hier, er was toch geen 2e persoon bij tafeltje 3, we hebben de vraag niet gehoord.

Is er al bedacht over het ‘land’ uit ‘stad en land’ aflopen?

Offline Grabmill

• Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 23-01-2024, 19:07:22 »
Ik vond dat Tooske simpelweg TE verdacht in beeld werd gebracht, op meerdere momenten. Was voor mij een hint dat ze het eigenlijk niet kan zijn.