Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten  (gelezen 38096 keer)

Offline JeaNinja

• Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten
« Reactie #180 Gepost op: 30-01-2024, 18:27:48 »
Hiermee het bewijs dat als ze de kubus volledig hadden opgelost, het mollogo niet correct hoeft te zijn. Ik heb mijn kubus namelijk een paar keer opgelost en het blijkt dat het middelste vakje (merkje) een andere orientatie kan hebben (dus beschouw mijn wit vlak maar even als mollogo):

Interessant! Ik heb dit zelf niet getest, maar wisselt het middenste vakje nog tijdens het oplossen (tegen het eind van de puzzel), of is de oriëntatie die je vanaf het begin hebt de uiteindelijke oriëntatie? Dat ga ik straks zelf ook eens even proberen, ik gooi het alvast even in de groep.

Als het de de eerste optie is, is de Rubiks kubus puzzel in moeilijkheid toegenomen t.o.v. het origineel. Dan lijkt me dat ze dat a) meegenomen hebben in de beoordeling, b) dat over het hoofd hebben gezien of c) zijn ze er vanuit gegaan dat toch niemand zo ver zou komen. (Mede omdat je met het oplossen ook zegt: "hallo ik ben een kandidaat")
« Laatst bewerkt op: 30-01-2024, 18:32:24 door JeaNinja »

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #181 Gepost op: 30-01-2024, 18:28:26 »
Op het opdrachtbriefje staat:

Los de Kubus op
Mollogo = 150
6 zijdes compleet = 750

Slechts een van onderstaande afbeeldingen is een Mollogo:

Net zoals slechts een van onderstaande afbeeldingen een Shelllogo is:

Uiteraard kan het zo zijn dat de productie zegt: we rekenen het goed, ook al klopt het middelste vlakje niet. Is dat logisch? Nee. Daarnaast hebben we geconstateerd dat bij beide kubussen het middelste vlakje niet klopt. Dus ze zijn ofwel allebei goed, of allebei fout.

Goed? Dan komen beide boten volgens dit overzicht op min 100 euro = totaal min 200 euro. Terwijl ze uiteindelijk op min 500 uitkwamen. Fout? Dan komen we in totaal op min 800 uit. Dat klopt ook niet.

Stof tot nadenken.  ;D
Groep Anna heeft de opdracht gedaan met de stick en een spiegel. Kan zijn dat ze die wel goed hadden. Op de insta van Kees zie je Sor over de rand hangen. Zou dan een kandidaten actie van hem zijn. Paste dat niet in de uitzending? Want verder werd hij erg verdacht in beeld gebracht. Dan moeten we de mol wellicht zoeken in de kubus draaiers.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #182 Gepost op: 30-01-2024, 18:45:24 »
Als de kubus van Anna/Kees ook fout is gerekend, kom je bij de spellen die op de twee boten verkeerd gingen op een minbedrag van -1.200 euro uit:

Telraam: -100 x 2 = -200
Driehoeksverhouding: -100 x 2 = -200
Doordraaien: -150 x 2 = -300
Geografie: -250 x 2 = -500

De totale opbrengst van deze opdracht was -500 euro, dus dan moet er met de drie (x 2) overige spellen (Vind je eigen weg, Ogenschijnlijk en Woordkunstenaar) 700 euro zijn verdiend. Maar met bedragen van +150 euro en -100 euro (Vind je eigen weg, Woordkunstenaar) kan dat niet:
6 goed = 900 euro
5 goed, 1 fout = 650 euro
4 goed, 2 fout = 400 euro
3 goed, 3 fout = 150 euro
etc.
Voor het spel 'Ogenschijnlijk' stond +150 en -250 euro. Maar ook daarmee lukt het niet:
5 goed, Ogenschijnlijk fout = 500 euro.
etc. (de bedragen worden alleen maar lager bij meer fouten)

Dus hoe komen we aan die 700 euro die verdiend moet zijn met die drie spellen? Ik heb nergens gezien dat een foute kubus -150 euro was. Volgens mij zegt alleen Tooske dat in de biecht. Maar ook als zij het zich verkeerd herinnert en een foute kubus -100 euro was, lukt het niet. Dan was het totale minbedrag van de vier spellen -1.100 euro, en moet er met de overige drie (x 2) spellen 600 euro verdiend zijn. Maar ik kom dus uit op een mogelijke opbrengst van die drie spellen van 900, 650, 500 en 400 euro of lager.

Ik neig er dus naar te denken dat de kubus van Anna en Kees goed is gerekend. Maar het kan ook zijn dat een van de andere spellen (Telraam, Driehoeksverhouding, Geografie) uiteindelijk goed was.

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #183 Gepost op: 30-01-2024, 19:53:45 »
Ik neig er dus naar te denken dat de kubus van Anna en Kees goed is gerekend

Staat gewoon in beeld dat het goed was. toch? waarom het gedoe , midden vlakje was op tijd goed gedraaid door kees

Offline Blip

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #184 Gepost op: 30-01-2024, 20:27:58 »
Staat gewoon in beeld dat het goed was. toch? waarom het gedoe , midden vlakje was op tijd goed gedraaid door kees

Nee. Zoals meerdere mensen in dit topic al hebben aangegeven, klopt het middenvlakje van Kees ook niet. Hierbij nogmaals het laatste shot van de kubus. Daarna draait Kees nog 1 keer en is ie klaar. Tussen dit shot en het eindresultaat is niet geknipt in de montage. De kubus is dus fout.

« Laatst bewerkt op: 30-01-2024, 20:32:42 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #185 Gepost op: 30-01-2024, 21:58:55 »
Interessant! Ik heb dit zelf niet getest, maar wisselt het middenste vakje nog tijdens het oplossen (tegen het eind van de puzzel), of is de oriëntatie die je vanaf het begin hebt de uiteindelijke oriëntatie? Dat ga ik straks zelf ook eens even proberen, ik gooi het alvast even in de groep.

Als het de de eerste optie is, is de Rubiks kubus puzzel in moeilijkheid toegenomen t.o.v. het origineel. Dan lijkt me dat ze dat a) meegenomen hebben in de beoordeling, b) dat over het hoofd hebben gezien of c) zijn ze er vanuit gegaan dat toch niemand zo ver zou komen. (Mede omdat je met het oplossen ook zegt: "hallo ik ben een kandidaat")
Die orientatie blijft gewoon zoals die is omdat je na het eerste correcte vlak permutaties uitvoert die dit vlak intact laten. Voor het oplossen van de middelste laag bijvoorbeeld kun je gebruik maken van permutaties als U' L' U L . U F U' F'. Hier zit geen D (draaiing van de onderste laag) in. Voor de bovenlaag kun je gebruik maken van permutaties waar wel een D in zit maar dan heb je in elke permutatie zowel een D als een D'. Het netto effect op het middelste blokje van de D laag is dan nul.
Als je de hele kubus op wil lossen zodat ook het mollogo helemaal correct is, moet je er dus mee beginnen om te kijken hoe het middelste blokje van het logo gedraaid moet worden om aan te sluiten op één willekeurig blokje van de onderste laag, zodanig dat dit blokje ook past wat kleur van de zijkant betreft. Als één blokje past dan ontstaat er vanzelf een correct logo als de rest past kleur op kleur.
Maar ik denk niet dat dit een vereiste is om de hele kubus goed te keuren. Kleuren correct is volgens mij goed genoeg.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2024, 22:01:35 door MartinJ »

Offline JeaNinja

• Forumlid
« Reactie #186 Gepost op: 30-01-2024, 23:35:55 »
Die orientatie blijft gewoon zoals die is omdat je na het eerste correcte vlak permutaties uitvoert die dit vlak intact laten. Voor het oplossen van de middelste laag bijvoorbeeld kun je gebruik maken van permutaties als U' L' U L . U F U' F'. Hier zit geen D (draaiing van de onderste laag) in. Voor de bovenlaag kun je gebruik maken van permutaties waar wel een D in zit maar dan heb je in elke permutatie zowel een D als een D'. Het netto effect op het middelste blokje van de D laag is dan nul.
Als je de hele kubus op wil lossen zodat ook het mollogo helemaal correct is, moet je er dus mee beginnen om te kijken hoe het middelste blokje van het logo gedraaid moet worden om aan te sluiten op één willekeurig blokje van de onderste laag, zodanig dat dit blokje ook past wat kleur van de zijkant betreft. Als één blokje past dan ontstaat er vanzelf een correct logo als de rest past kleur op kleur.
Maar ik denk niet dat dit een vereiste is om de hele kubus goed te keuren. Kleuren correct is volgens mij goed genoeg.

Dank! Helder, en bedankt voor de uitleg!

Linksom of rechtsom werd de kubus er niet significant veel lastiger van, dus vind ik het in dit geval te verwaarlozen. Het lijkt mij daarnaast logisch dat ze in dit geval enigszins coulant zijn geweest in de beoordeling.

Maar die van Tooske(/Jeroen) was gewoon wel echt fout  ::rofl::

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #187 Gepost op: 31-01-2024, 07:36:50 »
Ik heb nog even verder zitten rekenen. Ik ben zoveel mogelijk opties na gegaan, maar daarmee is het nogal een uitgebreid ding geworden. Vandaar in spoiler tags.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Conclusie: Er is bijna geen mogelijkheid dat de kubus van Anna/Kees is fout gerekend, en de totaalopbrengst toch op -500 euro uitkomt. Dat kan eigenlijk alleen als de spellen 'Telraam' en 'Driehoeksverhouding' tenminste 1 x een goed antwoord hebben opgeleverd. En dan nog alleen als Tooske zich de opbrengst van 'Doordraaien' verkeerd herinnert, en die -100 was i.p.v. -150 euro.

Het meest waarschijnlijk is dat de kubus van Anna/Kees gewoon is goed gerekend.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 07:52:16 door Molest »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #188 Gepost op: 31-01-2024, 09:12:34 »
Gezien alle bevindingen van deze thread heb ik het volgende overzicht:

- Spel -

Telraam
Woordkunstenaar
Vind je eigen weg
Ogenschijnlijk
Doordraaien
Driehoeks-verhouding
Geografie

2 x 7 spelletjes
- Boot Anna -

- €100
- €100
+ €150
+ €150
+ €150
- €100
- €250

- €100
- Boot Tooske -

- €100
- €100
+ €150
+ €150
- €150
- €100
- €250

- €400
- Totaal Bedragen -

- €200
- €200
+ €300
+ €300
    €0
- €200
- €500

- €500
- Opmerkingen -

Beide geen 40 vierkanten
Niet in beeld / Niet afgemaakt
Doolhof - makkelijke opdracht
5 Cirkels - makkelijke opdracht
Anna/Kees Goed & Tooske Fout (hoeken)
Beide geen 27 driehoeken
West-Samoa & Ukrai

Case Closed. Dank u allen.

@molest
Kun je nog kort aangeven waarom je deze tabel dan niet juist vindt, voor ons aller overzicht? O, ik zie het al, je staakt je verzet en deze tabel is wel akkoord?
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 09:14:16 door foxhunter »

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #189 Gepost op: 31-01-2024, 11:03:20 »
Ik heb me niet verzet tegen deze tabel, hoor. Alleen nagegaan of een foute kubus van Anna/Kees nog tot -500 euro kon leiden. Dat wordt volgens mij dus heel erg ingewikkeld.

De enige mogelijkheid die ik zie, is als er vier zaken samenkomen:
- Tooske vergist zich (-100 ipv -150 bij Doordraaien)
- Telraam en Driehoeksverhouding leveren samen minstens 1 x een goed antwoord op
- Woordkunstenaar is niet gespeeld door groep Tooske
- Een van de groepen had Ogenschijnlijk fout

Vooral dat laatste lijkt me kras.

Als iemand met die foute kubus op een meer aannemelijke manier op -500 euro komt, hoor ik het graag. Maar voorlopig lijkt de tabel van BertN me gewoon het meest waarschijnlijke resultaat.

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #190 Gepost op: 31-01-2024, 11:20:42 »
Als iemand met die foute kubus op een meer aannemelijke manier op -500 euro komt, hoor ik het graag. Maar voorlopig lijkt de tabel van BertN me gewoon het meest waarschijnlijke resultaat.

Mee eens , gegeven dat zowel de 40-vierkanten als ook de 27 driehoeken beide fout zijn kan er enkel een oplossing gevonden naar €500 met meedere onwaarschijnlijke feiten tegelijk. Zoals én het bedrag voor winst/verlies fout als ook bijvoorbeeld Ukrai goed rekenen tegelijk!

Volgens mij zijn alle envoloppe waardes in beeld geweest toch? Of alleen die van Kubus niet?

Conclusie: De kubus van Kees is goed gerekend of buiten beeld verbeterd. / Kubus van Tooske is buiten beeld verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 11:23:07 door BertN »

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #191 Gepost op: 31-01-2024, 13:09:45 »
Nogmaals ,wij moeten hier niet een halve week mee bezig zijn om uit te zoeken wat er mis is gegaan en wat goed om zo eventueel een mol actie te kunnen spotten .

Het hoeft van mij niet in plain daylight dat een mol iets mispeuterd,maar uitkomsten van opdrachten en winst en verliesbedragen achter houden om maar 2 minuten langer naar een mooie kerk of een berg te kunnen laten kijken, nee sorry.

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #192 Gepost op: 31-01-2024, 13:31:49 »
Dit is draadje/discussie enkel en alleen voor het bespreken van opdracht 3 en de juiste/foute oplossingen vinden, dan wel mol gedrag ontdekken aan de hand daarvan.
Als je deze discussie niet wilt. Of wilt bespreken wie de mol is gebasseerd op algemene informatie kan je dat elders doen.
Maar irritatie dat mensen opdrachten eindeloos tot in detail (op autisme af) hier bespreken is totaal ongepast!
Voegt nog minder toe dat hier bovendien nog te melden ook.

Als je frustratie hebt begin dan nieuwe discussie-thread over te veel fixeren op details in plaats van grote plaatje! Dat is dan een waardevole bijdrage!
(tip doen!)
Maar niet hier.

Edit: -- na lezen van hier onder
-- Verkeerd begrepen! -- is al goed. ... En niet erg dat niet alles in beeld komt , maar de basis regels die kandidaten ook te horen krijgen moeten vind ik nooit weggeknipt worden -- zoals bedragen , wat wel en niet mag. .. Gewoon in beeld brengen met graphic of uitleg van Rik/Redactie niet van Kandidaat die mag liegen.

Mee eens - dus in plaats van conflict. :-) smile
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 13:47:19 door BertN »

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #193 Gepost op: 31-01-2024, 13:43:37 »
Hoho, bert, ik irriteer me totaal niet aan deze discussie verre van zelfs.

Ik vind het alleen jammer dat het nodig is dat we er zo diep in moeten duiken om gewoon te kunnen achter halen wat er hier is misgegaan in de opdracht .
Ik vind dat we niet zouden moeten zoeken naar wat er mis is gegaan, maar dat dat gewoon ons in beeld aangegeven  had moeten worden ( bij voorkeur met een infographics ).

Ik ben juist blij met wat er hier wordt aangedragen

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #194 Gepost op: 31-01-2024, 14:10:43 »
Met alle waardevolle inspanningen die gepleegd zijn om deze opdracht  in kaart te brengen, is mijn persoonlijke conclusie in ieder geval dat we op basis van het verdiende geld helaas hier niet voldoende aanwijzingen hebben gevonden om potentieel molgedrag aan te kunnen wijzen.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Volgende keer beter.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #195 Gepost op: 31-01-2024, 15:49:11 »
Alleen Jeroen en Sor reageren bij de vraag wie er van spelletjes houdt, dus krijgen ze een eigen boot. Jeroen zegt: ‘Ik weet niet of ik er goed in ben, maar ik ben wel dol erop. Het klinkt als ‘dol d’rop’. Dol (Drop Of Love) heeft het nummer Leline. Dat kan je uitspreken als leyline en een leylijn is een rechte lijn op het aardoppervlak die wordt getrokken door meerdere punten van geografisch belang. En dat lijkt weer op de lijn tussen Amsterdam en Bordeaux die ik bij 3.2 Stad en Land aflopen #168 gelinkt heb aan Jeroen.

De titels passen voor mij ook bij Jeroen. Revanche (selfie op de vliegtuigtrap), Hoog spel spelen (de link tussen masker en schilderij) en Op het spel zetten (hij zet door die link zijn mol-reputatie op het spel).

Ik weet dat ik heel vaak de eerste aflevering aan de goede mol denk en daarna volkomen ontspoor door allerlei te vergezochte vaagheden naar andere kandidaten die stuk voor stuk afvallen. Dus nu dacht ik, ik blijft dit keer bij mijn eerste mol, omdat het in aflevering 1 zo’n bang molletje was. Dus afwachten maar weer tot het moment dat mijn mol het spel verlaat ,…. of niet dit keer.

Ziet dit er trouwens niet uit als een schattig molletje?

Offline xania

• Forumlid
  • We are all acting through this thing called life
« Reactie #196 Gepost op: 31-01-2024, 19:09:50 »
Ik kan het nog steeds niet helemaal volgen. Maar als het naar Jeroen wijst als mol ben ik mee. 😅 ook mijn schot voor de boeg dit  jaar en na de eerste aflevering even naar 2 gezakt maar ik kom inmiddels steeds dieper in de Jeroen Tunnel. Ik zie overal verwijzingen naar anoniem. Dat is voor mij voldoende naast de verdachte acties van hem.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #197 Gepost op: 31-01-2024, 21:25:47 »

Ziet dit er trouwens niet uit als een schattig molletje?
Een snoes van een molleke.

Offline xania

• Forumlid
  • We are all acting through this thing called life
« Reactie #198 Gepost op: 31-01-2024, 22:31:22 »
Ja wel iets duidelijker, maar dit aan elkaar knopen van dingen zijn voor mijn hoofd gewoon niet logisch, ben ik bang.
Het lijkt me sterk dat ze een woordje wat iemand uitspreekt gaan koppelen aan een (voor mij) onbekende band (wat verder niets met jeroen of widm te maken heeft?) en dan weer met een of ander nummer wat dan weer lijkt op iets anders wat dan weer verwijst naar nog wat anders en daar raak ik hem dan wel ongeveer kwijt.

Maar wel chapeau dat je dat soort connecties weet te maken.
Als ze dit soort hints er in zouden doen zou ik denk ik afhaken omdat ik dat persoonlijk echt veel te ver gezocht vinden.

Maar ik vind het wel enorm knap hoe jij dit soort dingen altijd connect.

Overigens herhalen Sor en Jeroen beide eigenlijk wat Rik zegt. Dus ze zeggen beide het woordje dol.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe je alle steden aan Jeroen koppelt.
Maar ik vind wel dat een hint alleen een echte hint kan zijn als je niet al die steden ook aan alle andere kandidaten kan koppelen b.v.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 22:36:46 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #199 Gepost op: 31-01-2024, 22:48:58 »
(Post even verwijderd en nu weer terug. En ja, ik verlies me altijd in het zoeken en zit vaak op de verkeerde mol, maar nu ;D. Maar dit keer heeft Jeroen wel het bootje met het kleinste aantal kandidaten die ook nog het minst handig in spelletjes zijn, dat is toch mol-waardig)

Jeroen zegt altijd van die vreemde dingen waar ik op aansla en dit keer geeft Rik de voorzet: ‘zorg ervoor dat er in elke groep iemand zit die dol is op spelletjes ...’ Jeroen zegt meteen ‘Ik weet niet of ik er goed in ben, maar ik ben dol d’rop’ en dat is gewoon vreemd om te zeggen. Als je dol bent op spelletjes weet je of je er wel of niet goed in bent. En ‘erop’ spreekt Jeroen bijna uit als ‘drop’. DOL is de afkorting van Drop Of Love, die hebben een nummer Leline gemaakt, dat kan je uitspreken als Leylijn. Bij Stad en Land aflopen heb ik alle kruispunten van het bord met Amsterdam verbonden. Dan blijkt dat er een rechte lijn is van Oslo door Amsterdam naar Bordeaux, zo’n lijn heet een leylijn. Als je met de auto van Amsterdam naar Bordeaux rijdt, ga je via Breda, Antwerpen en Parijs. Al die steden zijn te linken aan Jeroen.
Bij tafel 2 Bordeaux/Hamburg had Jeroen de stad Breda (80 minuten rijden), bij tafel P5 op Calle Amberes (Amberes is Anvers, de Franse naam voor Antwerpen) lag ook de kaart van Parijs, Jeroen had daar Marseille, de verste stad van Amsterdam.
Jeroen gaat langs deze steden en door 3 landen, de titel ook verklaard. En van de meegenomen kaarten heeft Jeroen de verste afstand van Amsterdam meegepakt van tafeltje 5, (M)Olympique Marseille. Is dit duidelijker?

@Marisa, Jeroen zit naast het molletje.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 22:50:40 door Crapuleke »