Sorry, je bent mij kwijt.
Als het mollogo correct is moet ook de 1e laag (van de zijvlakken) correct zijn, dat kan niet anders (of de complete kubus is niet correct op te lossen).
Waarom dat middenvlakje dan ook nog dezelfde zou kleur moeten hebben (wat met een simpele draai te doen is) om het bovenvlak goed te rekenen is mij een raadsel.
Dat was mijn punt niet! De situatie die jij hier schetst, mollogo perfect zou ik inderdaad ook goed rekenen, ook als het hele vlak nog een simpele draai nodig heeft om ook de kleuren van de zijvakken te laten overeenkomen.
Wat ik beschrijf is zowel molllogo fout als kleuren fout. Waar ik nog het volgende bij vergeten was.
Stel even dat Anna begonnen was zoals ik beschreef. Eerste ribbeblokje correct aansluitend bij middenvlakje. Vervolgens mollogo vlak draaien zodat dit blokje ook in het juiste kleur zijvlak belandt. Daarna de rest van dit vlak naar de juiste kleuren draaien.
En, nu komt ie, ze lost verder de hele kubus op. Alle vlakken hebben nu de juiste kleur. En stel nu dat in dat geval het middenvlakje van het mollogo een kwart slag gedraaid zat. Zouden ze nu om die reden deze oplossing fout rekenen? Ik denk het niet.
Lsdr: mollogo perfect
òf alle kleuren van mollogo vlak perfect: goed. Eén van die 2 fout, resultaat niet goed.
Edit:
Ik vind die kleur van de zijvlakjes belangrijk omdat ik graag wil begrijpen
waarom die niet goed waren. Met de nadruk op waarom. Want, als je het eerste ribbeblokje in het betreffende vlak hebt gebracht, dan maak je het voor jezelf een stuk makkelijker als je het vlak zodanig draait dat de kleur van het zijvlak overeenkomt met de kleur van het vlak. Daarna zie je meteen naar welk vlak de andere ribbeblokjes moeten. Het nalaten hiervan zou je daarom kunnen zien als molactie en daar ging het mij om.