Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten  (gelezen 37945 keer)

Offline WillempieW

• winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten
« Reactie #220 Gepost op: 2-02-2024, 12:17:26 »
Foto 1 is tijdens het oplossen van de kubus door Anna. Duidelijk is te zien dat de oranje zijkant in het rode vlak zit.
Foto 4 ... Zoals je ziet zit de oranje zijkant nog steeds in het rode vlak en de groene zijkant dus in het blauwe vlak. Als je op de kleuren let en niet op het mollogo dan moet deze oplossing dus fout worden gerekend.
Dit heeft toch niets met het oplossen van het vlak met het mollogo te maken?
Dit is pas van belang als je met de zijkanten begint. Je kunt het vlak met het mollogo 180° draaien en dan zitten die vlakjes wel goed.
Ik zie dat dus ook niet als fout.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #221 Gepost op: 2-02-2024, 15:22:14 »
Wales doet er niet toe. (is waarschijnlijk goed overigens).
Want boot Rian-Jeroen-Tooske, waar ook Wales geschreven staat,  heeft onder andere ook de U fout. Ulatai? of iets anders onleesbaar.

Topografie - beide teams zero points - min geld dus.

Edit: Boot Anna-Kees-Sor-Fons had topo ook al gefaald door oa West-Samoa , wat niet bestaat.

Wales and antwoord bij U inderdaad sowieso 1, misschien 2 fout. Kan Jeroen mooi kandidaats overkomen door nog op Qatar te komen als mol!

Offline Molmama

• Forumlid
« Reactie #222 Gepost op: 2-02-2024, 16:19:48 »
Wales and antwoord bij U inderdaad sowieso 1, misschien 2 fout. Kan Jeroen mooi kandidaats overkomen door nog op Qatar te komen als mol!

West Samoa wie zei dat ook alweer?
Is nu idd fout maar als bijv. Kees of Rian bijv het zei of 2 van de andere oudere deelnemers.
Is t wellicht eerlijke vergissing. Tot 1997 was het antwoord correct.
Wat nu Samoa heet, heette toen zo.

Zoiets als dat ik met topo Macedonie geleerd heb. En mijn kinderen het straks leren als Noord Macedonie (tenzij nog meer veranderd)
Mijn ouders leerden het met topo als onderdeel van Joegeslavie..

Maar ik dwaal af.
De letters U,W en Q waren makkelijkst mollen.

Uruguay, Wales en Quatar waren daarin enige correcte antwoorden.
Dus dan zou degene die bij W richting azie of afrika gaat verdachter zijn…

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #223 Gepost op: 2-02-2024, 16:22:14 »
West Samoa wie zei dat ook alweer?
Is nu idd fout maar als bijv. Kees of Rian bijv het zei of 2 van de andere oudere deelnemers.
Is t wellicht eerlijke vergissing. Tot 1997 was het antwoord correct.
Wat nu Samoa heet, heette toen zo.

Zoiets als dat ik met topo Macedonie geleerd heb. En mijn kinderen het straks leren als Noord Macedonie (tenzij nog meer veranderd)
Mijn ouders leerden het met topo als onderdeel van Joegeslavie..

Maar ik dwaal af.
De letters U,W en Q waren makkelijkst mollen.

dat was bij het andere groepje. Jeroen werd als de held neergezet met Qatar, maar er zat sowieso al een fout in het spel, dus gratis scoren voor de mol.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #224 Gepost op: 2-02-2024, 16:32:26 »
deze ontdekking staan ook allemaal al vanaf pagina 1, dus we komen in herhaling.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #225 Gepost op: 2-02-2024, 17:10:36 »
Ik denk dat Wales een twijfelgeval is, het is geen soevereine staat. Wit-Rusland is dat wel.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #226 Gepost op: 2-02-2024, 18:06:25 »
Dit heeft toch niets met het oplossen van het vlak met het mollogo te maken?
Dit is pas van belang als je met de zijkanten begint. Je kunt het vlak met het mollogo 180° draaien en dan zitten die vlakjes wel goed.
Ik zie dat dus ook niet als fout.
Ik denk dat je mijn bijdrage niet hebt begrepen. De puzzel zoals ingeleverd bevat een mollogo dat niet correct is en bovendien zitten de zijvlakken niet goed. Inderdaad kun je het mollogo 180 graden draaien maar dat is niet gebeurd. Dan zitten de kleuren wel goed maar is het logo nog steeds fout en de opdracht was toch om het mollogo goed te krijgen. Misschien was de opdracht wel als geslaagd gerekend als alleen de kleuren correct waren. Dat weten we niet. Is ook niet van belang want die kleuren zaten niet goed, dus de opdracht kan op geen enkele manier goed worden gerekend. Ook niet voor niets dat de opbrengst van de alle opdrachten samen -€500 was.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2024, 18:14:23 door MartinJ »

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #227 Gepost op: 2-02-2024, 18:53:24 »
Ik denk dat Wales een twijfelgeval is, het is geen soevereine staat. Wit-Rusland is dat wel.
Er werd gevraagd naar landen, niet naar staten. En Wales is echt een land.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #228 Gepost op: 2-02-2024, 19:59:45 »
Niet omdat het moet maar omdat het kan.
Nogmaals het mollogo na verscherping en perspectief correctie.
Een zoals hij had moeten zijn (kijk hoe perfect de lijnen lopen) en de foute zoals op de ingeleverde kubus.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #229 Gepost op: 2-02-2024, 23:29:31 »
MartinJ, met alle respect, maar dat dat centrumvlakje 90graden gedraaid had moeten zijn om de vingerafdruk goed te krijgen, daar waren we 4pags geleden al achter.
Het lijkt of je een oneigenlijk punt wilt scoren, n.l zijvlakken. Die doen er niet toe. De mollogo-vlakken om het middelste vlak heen zijn allemaal goed, (voor cube kenners betekent dat dat de kleuren dan ook allemaal op hun goede plek zitten), het enige dat telt. Cube fout omdat het middelste vlak niet goed is, ga ik in mee. Sorry maar de rest is nietterzakedoend.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #230 Gepost op: 2-02-2024, 23:36:58 »
Er werd gevraagd naar landen, niet naar staten. En Wales is echt een land.
Er bestaat geen verschil tussen een land en een staat, dat is hetzelfde. Je hebt wel verschil tussen een natie en een staat.

Wales is gewoon geen land of staat. Er is een lijst van de VN met de 196 breed erkende landen in de wereld.

Maakt overigens voor de puzzel weinig uit, Ukrai(ne) was ook al fout.

Offline WillempieW

• Forumlid
« Reactie #231 Gepost op: 2-02-2024, 23:50:31 »
Ik denk dat je mijn bijdrage niet hebt begrepen. De puzzel zoals ingeleverd bevat een mollogo dat niet correct is en bovendien zitten de zijvlakken niet goed.
Ik heb jouw bijdrage heel goed begrepen
Dat het mollogo niet correct is had ik in post #143 van dit topic al geconcludeerd.
Dat de middenvlakken van de zijkanten niet de juiste kleur hebben, heeft in mijn ogen niets te maken met het wel of niet juiste mollogo vlak.

Het enige wat er bij deze kubus fout is is het middenvlak wat 90° gedraaid is.
Of dit wel of niet goed gerekend is, is voor ons alleen maar gissen (van de uiteindelijk gegeven antwoorden op de puzzels blijft zoveel onzeker dat ook op basis van het gewonnen bedrag geen 100% zekerheid te krijgen is).

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #232 Gepost op: 2-02-2024, 23:52:36 »
Er bestaat geen verschil tussen een land en een staat, dat is hetzelfde. Je hebt wel verschil tussen een natie en een staat.

Wales is gewoon geen land of staat. Er is een lijst van de VN met de 196 breed erkende landen in de wereld.

Ben ik met je eens.
Ter aanvulling. Wiki er dan maar even bij:

Wales (verouderd Nederlands: Wallis of Kymrië, Welsh: Cymru, Latijn: Cambria) maakt als constituerend land met Engeland, Noord-Ierland en Schotland deel uit van het Verenigd Koninkrijk.[2] Wales ligt in het westen van het eiland Groot-Brittannië en grenst in het oosten aan Engeland. Wales kent een eigen taal, een eigen vlag en beperkt binnenlands bestuur, maar in de internationale betrekkingen geldt alleen het Verenigd Koninkrijk als soevereine staat. Wales is dus geen land in de strikte betekenis van 'onafhankelijke staat', maar wel in een wat ruimere betekenis van 'begrensd gebied met een politieke identiteit'. Historisch gezien is Wales als geheel nooit een zelfstandige staat geweest.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #233 Gepost op: 2-02-2024, 23:55:07 »
Ben ik met je eens.
Ter aanvulling. Wiki er dan maar even bij:

Wales (verouderd Nederlands: Wallis of Kymrië, Welsh: Cymru, Latijn: Cambria) maakt als constituerend land met Engeland, Noord-Ierland en Schotland deel uit van het Verenigd Koninkrijk.[2] Wales ligt in het westen van het eiland Groot-Brittannië en grenst in het oosten aan Engeland. Wales kent een eigen taal, een eigen vlag en beperkt binnenlands bestuur, maar in de internationale betrekkingen geldt alleen het Verenigd Koninkrijk als soevereine staat. Wales is dus geen land in de strikte betekenis van 'onafhankelijke staat', maar wel in een wat ruimere betekenis van 'begrensd gebied met een politieke identiteit'. Historisch gezien is Wales als geheel nooit een zelfstandige staat geweest.
klopt. Geografisch gezien is het eerder een regio of deelstaat.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #234 Gepost op: 3-02-2024, 01:20:27 »
Het enige wat er bij deze kubus fout is is het middenvlak wat 90° gedraaid is.
Niet met je eens. Zoals ik al schreef zijn er 2 dingen fout: het middenvlak zou 90° gedraaid moeten worden en het hele vlak 180°.
Waarom is dit relevant? Omdat het mogelijk is dat de oplossing als correct wordt beoordeeld als er één laag van de cube de juiste kleuren heeft, wat de eerste stap is bij het oplossen van de hele cube.
Er is namelijk veel voor te zeggen om niet zo zwaar te tillen aan het plaatje zelf. Temeer omdat het plaatje zodanig is dat 2 ribbeblokjes min of meer naadloos aansluiten op het middenvlak, waar ik al eerder over schreef. Als je pech hebt dan kan het volgende gebeuren. Je kiest een willekeurig ribbeblokje en brengt dit naar het mollogo vlak zodanig dat het aansluit op het middenvlak. Vervolgens draai je het mollogovlak totdat het zijvlak van dit blokje dezelfde kleur heeft als het betreffende zijvlak. Dit zou dan goed moeten zitten.
Nu breng je de andere ribbeblokjes op de plek die overeenkomt met de kleur van het zijvlak en tenslotte breng je de hoeken in de juiste positie. Precies zoals je een normale Rubiks cube behandelt. Als je pech hebt volgen de andere blokjes niet precies de juiste lijnen van de vingerafdruk hoewel het er wel veel op lijkt. Er is dan veel voor te zeggen om deze poging toch als succesvol te beschouwen.

Offline WillempieW

• Forumlid
« Reactie #235 Gepost op: 3-02-2024, 09:18:11 »
Sorry, je bent mij kwijt.
Als het mollogo correct is moet ook de 1e laag (van de zijvlakken) correct zijn, dat kan niet anders (of de complete kubus is niet correct op te lossen).
Waarom dat middenvlakje dan ook nog dezelfde zou kleur moeten hebben (wat met een simpele draai te doen is) om het bovenvlak goed te rekenen is mij een raadsel.

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #236 Gepost op: 3-02-2024, 09:35:44 »

Ja sorry, ben ik niet met je eens. Wales is een constituerend land en onderdeel van de staat Verenigd Koninkrijk. Er is wel degelijk een verschil tussen een land en een staat. Wales is geen staat, nooit geweest ook, maar wel degelijk een land. In die zin vergelijkbaar met Engeland, Schotland en Noord-Ierland.

De VN erkent alleen staten als hun leden, en dat is logisch. Op de VN-lijst zie je Engeland, Schotland en Noord-Ierland ook niet terug. Maar denk je dat wanneer ze Engeland ingevuld hadden dat iemand aan de juistheid daarvan getwijfeld had?

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #237 Gepost op: 3-02-2024, 10:10:03 »
Sorry, je bent mij kwijt.
Als het mollogo correct is moet ook de 1e laag (van de zijvlakken) correct zijn, dat kan niet anders (of de complete kubus is niet correct op te lossen).
Waarom dat middenvlakje dan ook nog dezelfde zou kleur moeten hebben (wat met een simpele draai te doen is) om het bovenvlak goed te rekenen is mij een raadsel.
Dat was mijn punt niet! De situatie die jij hier schetst, mollogo perfect zou ik inderdaad ook goed rekenen, ook als het hele vlak nog een simpele draai nodig heeft om ook de kleuren van de zijvakken te laten overeenkomen.

Wat ik beschrijf is zowel molllogo fout als kleuren fout. Waar ik nog het volgende bij vergeten was.
Stel even dat Anna begonnen was zoals ik beschreef. Eerste ribbeblokje correct aansluitend bij middenvlakje. Vervolgens mollogo vlak draaien zodat dit blokje ook in het juiste kleur zijvlak belandt. Daarna de rest van dit vlak naar de juiste kleuren draaien.
En, nu komt ie, ze lost verder de hele kubus op. Alle vlakken hebben nu de juiste kleur. En stel nu dat in dat geval het middenvlakje van het mollogo een kwart slag gedraaid zat. Zouden ze nu om die reden deze oplossing fout rekenen? Ik denk het niet.

Lsdr: mollogo perfect òf alle kleuren van mollogo vlak perfect: goed. Eén van die 2 fout, resultaat niet goed.

Edit:
Ik vind die kleur van de zijvlakjes belangrijk omdat ik graag wil begrijpen waarom die niet goed waren. Met de nadruk op waarom. Want, als je het eerste ribbeblokje in het betreffende vlak hebt gebracht, dan maak je het voor jezelf een stuk makkelijker als je het vlak zodanig draait dat de kleur van het zijvlak overeenkomt met de kleur van het vlak. Daarna zie je meteen naar welk vlak de andere ribbeblokjes moeten. Het nalaten hiervan zou je daarom kunnen zien als molactie en daar ging het mij om.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 11:50:22 door MartinJ »

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #238 Gepost op: 3-02-2024, 10:18:52 »
Ja sorry, ben ik niet met je eens. Wales is een constituerend land en onderdeel van de staat Verenigd Koninkrijk. Er is wel degelijk een verschil tussen een land en een staat. Wales is geen staat, nooit geweest ook, maar wel degelijk een land. In die zin vergelijkbaar met Engeland, Schotland en Noord-Ierland.

De VN erkent alleen staten als hun leden, en dat is logisch. Op de VN-lijst zie je Engeland, Schotland en Noord-Ierland ook niet terug. Maar denk je dat wanneer ze Engeland ingevuld hadden dat iemand aan de juistheid daarvan getwijfeld had?
Deze discussie is al eerder gevoerd en kom je volgens mij niet uit omdat het begrip "land" nu eenmaal niet helder gedefinieerd is. Wat ik me wel afvraag: als iemand Wenen in had gevuld, was dat ook goed gerekend? Want de deelstaten in Oostenrijk heten Bundesländer, vaak aangeduid met kortweg Länder. Wenen is zijn eigen Bundesland, je zou kunnen zeggen dat dat dus ook een land is.

Offline Molstein

• Forumlid
« Reactie #239 Gepost op: 3-02-2024, 11:03:11 »
Het onderstaand scenario (zie pag.7) toont aan hoe men aan -500 als eindresultaat kan komen. Daarin wordt de kubus van Kees goedgekeurd.
Wie dus stelt dat de kubus van Anna en Kees verkeerd was en afgekeurd werd, is welkom om een scenario te geven waarmee men ook op -500 als eindresultaat komt.

Idem voor het af/goedkeuren van Wales/Ukraine.

Gezien alle bevindingen van deze thread heb ik het volgende overzicht:

- Spel -

Telraam
Woordkunstenaar
Vind je eigen weg
Ogenschijnlijk
Doordraaien
Driehoeks-verhouding
Geografie

2 x 7 spelletjes
- Boot Anna -

- €100