Auteur Topic: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten  (gelezen 4699 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #100 Gepost op: 3-02-2024, 16:25:10 »
Ik betwist dit niet, maar ter balans zou je ook de HRW rapporten over Mexico, Zuid-Afrika, Georgië en Sri Lanka moeten lezen. HRW is erg kritisch want dat is hun taak, maar het zou onterecht zijn om met twee maten te meten.

Ik keer terug naar de vragen “waarom speelt WIDM zich in andere landen af” (volgens mij blikverbredend en dat komt de kwaliteit van het programma ten goede), “wat is de impact als je een bepaalde mensenrechtstandaard vereist” (mogelijk wordt het moeilijk om het ooit in een niet-westers ontwikkelingsland te houden), “wat is het effect van een boycot”  (je bereikt er volgens mij in Oman weinig mee) en buiten het programma om, als je werkelijk om de mensenrechten daar geeft, hoe kan de situatie daar het beste verbeterd worden?

De laatste vraag is vrij delicaat. Veel veranderingen vinden meer informeel plaats en focus op de juridische positie is misplaatst. In veel westerse landen bleef bijv homoseksualiteit lang verboden maar dat verbod werd steeds minder gehandhaafd en dat lijkt ook de meest waarschijnlijke manier waarop verbetering plaats kan vinden. Buitenlandse media-aandacht heeft vaak een averechts effect (en dat ligt waarschijnlijk ook aan de juridische verharding ten grondslag). Daarom willen homos in de Golfstaten doorgaans dat de rest van de wereld ze met rust laten. Er is een interessant verhaal over de homo scène in Dubai, maar homo’s weten dat als ze aan een artikel zouden meewerken, een artikel waarschijnlijk tot een backlash zou leiden. Een geleidelijke benadering werkt beter.

Justin hoeft zich in ieder geval geen zorgen in Oman te maken. Hij had gewoon mee gekund.

(Overigens/ter zijde: je zou voor de lol de onlangs overleden sultan Qaboos eens moeten googlen - er zijn hardnekkige geruchten over zijn seksualiteit.)
« Laatst bewerkt op: 12-03-2024, 18:26:19 door D*N »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #101 Gepost op: 12-03-2024, 18:22:06 »
Er zijn in elk geval twee betrokkene die sowieso met een grote pot naar huis gaan: het Omaanse ministerie voor Toerisme, en de makers die schaamteloos collaboreren met het een regime dat ergens onderdaan de mensenrechtenlijstjes bungelt... ::fluit::

Omdat ik inmiddels alweer gedreigd ben met een b*n, geef ik dit topic maar een opkontje met deze eerder verwijderde post.
Woosie down?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #102 Gepost op: 12-03-2024, 23:22:25 »
Nou ja zeg. Klopt toch gewoon allemaal wat je zegt

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #103 Gepost op: 12-03-2024, 23:30:56 »
En ook hierover hebben we het vaker gehad, dit soort problemen bespreek je via de pm in plaats van het hier op te stoken zonder context  ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #104 Gepost op: 13-03-2024, 00:11:38 »
Ik bespeur hier toch iets vreemds .. in dat andere topic heb je Michmols posts verwijderd maar jouw waarschuwingen naar hem laten staan wat een beetje raar overkomt en hier lees ik niks wat lijkt op opstoken oid. Ik lees vaker een vleugje rancune vanuit jouw kant naar Michmol. Die overigens achter in de 30 is, een gerenommeerd schrijver en al n flinke tijd op dit forum altijd respectvol is naar anderen.. met n scherpe mening.. dat wel gelukkig.
 
Is geen klein kind ofzo.

Respect werkt vaak beter 2 kanten op.

Anyway.. dat wilde ik ff kwijt erover
« Laatst bewerkt op: 13-03-2024, 00:14:38 door FS »

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #105 Gepost op: 13-03-2024, 00:28:25 »
Paar dingen van mijn kant:

Als een moderator aangeeft dat je een onderwerp in een ander topic moet houden of er niet over door moet gaan. Doe dat dan ook.

Kritiek hebben over een bepaald onderwerp is toegestaan. Maar we houden dit liever binnen bepaalde plekken, omdat we vaker meldingen krijgen van mensen dat ze dit behoorlijk onwenselijk vinden.
Kritiek hebben op moderatoren mag ook, maar dan hebben we liever dat je dit aangeeft bij de desbetreffende moderator of juist bij een andere moderator.


Ik zal zo Michmol een persoonlijk bericht sturen over hoe ik ertegen aankijk. Maar zal verder de details ook niet hier openbaar melden. Toekomstige berichten omtrent dit geval zal ik dan ook verwijderen.

Verder mag je hier losgaan over je mening omtrent Oman en andere mensenrechtenissues bij Wie is de Mol?
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #106 Gepost op: 13-03-2024, 09:44:14 »
Open Doors:
Most Omanis practise a moderately conservative form of Islam, which tends to be more tolerant towards other beliefs – although there is almost no tolerance for family members who convert to Christianity, in part because of Oman’s strong clan mentality.

As part of the government’s tight control of public life, all religious organisations must be registered with the authorities. Expatriate Christians can enjoy considerable freedom in Oman, as long as they avoid sharing their faith with Muslims.

Converts from Islam to Christianity face pressure from family and society to recant their new faith. This can include physical, mental and emotional abuse, job loss, family expulsion, disinheritance and losing custody of their children. Most Omani converts therefore keep their new faith hidden.

Despite the freedom given to expatriates those who come from Muslim backgrounds can experience pressure from within their own national or ethnic communities. Meanwhile, church services are strictly monitored to record any political statements and if any Omani nationals are attending.

Nederlandse programma's hebben inderdaad niks te zoeken in Oman.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #107 Gepost op: 13-03-2024, 13:20:59 »
Oman gebeuren praktijken die afschuwelijk zijn. Dat komt uit hoofdzaak door de godsdienst daar. Diezelfde godsdienst die veel mensen die hier nu klagen gewoon in België en Nederland verdedigen. Niets iets goed te keuren, maar toch wat hypocriet allemaal.

Verder ga ik hier niets over zeggen.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #108 Gepost op: 13-03-2024, 13:22:06 »
Wie is de Mol is een entertainmentprogramma, het zijn niet de Olympische Spelen. Ik heb er geen problemen mee, mits iedereen die meewerkt en deelneemt aan het programma veilig is.

Ook in andere landen die widm al heeft bezocht gebeuren dingen of bestaat wetgeving die het daglicht niet kunnen verdragen. Of het nu gaat om armoede, corruptie, vrouwenrechten, LGBTQ+-rechten, persvrijheid, censuur/propaganda, racisme of discriminatie.

Zolang mensen zich blijven verplaatsen en ideeën zich verspreiden is de kans op verandering het grootst. Geïsoleerde landen, waarin burgers niet worden blootgesteld aan andere of nieuwe mogelijkheden, zullen nooit emanciperen. Laat mensen maar kennismaken met Oman via widm en een reis boeken.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #109 Gepost op: 13-03-2024, 14:15:40 »
Geïsoleerde landen, waarin burgers niet worden blootgesteld aan andere of nieuwe mogelijkheden, zullen nooit emanciperen. Laat mensen maar kennismaken met Oman via widm en een reis boeken.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk, wat voor manieren je voor je ziet waarop toeristen de inwoners van hun vakantieland blootstellen aan nieuwe mogelijkheden op mensenrechtengebied.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #110 Gepost op: 13-03-2024, 14:29:51 »
Ik ben wel benieuwd eigenlijk, wat voor manieren je voor je ziet waarop toeristen de inwoners van hun vakantieland blootstellen aan nieuwe mogelijkheden op mensenrechtengebied.

Ik begrijp je vraag niet. Ook toeristen brengen tijd door met locals, raken met mensen aan de praat en wisselen ideeën uit. Ik heb het niet over mensen die naar een all inclusive op Mallorca gaan en die hun enclave 10 dagen niet verlaten.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #111 Gepost op: 13-03-2024, 15:41:03 »
Ik begrijp je vraag niet. Ook toeristen brengen tijd door met locals, raken met mensen aan de praat en wisselen ideeën uit. Ik heb het niet over mensen die naar een all inclusive op Mallorca gaan en die hun enclave 10 dagen niet verlaten.

Maar ongeveer driekwart eeuw (Westers) toerisme heeft in landen als Oman de tolerantie ten opzichte van LHTBI'ers of andersdenkenden niet verhoogd. En gezien het track record van Wie is de Mol wat betreft het aankaarten van 'vervelende' situaties gaat ook het opnemen van een serie met Onbekende Nederlanders (en niet openlijk homoseksuele presentator) daar geen verandering in brengen.
Woosie down?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #112 Gepost op: 13-03-2024, 15:49:12 »
Maar ongeveer driekwart eeuw (Westers) toerisme heeft in landen als Oman de tolerantie ten opzichte van LHTBI'ers of andersdenkenden niet verhoogd. En gezien het track record van Wie is de Mol wat betreft het aankaarten van 'vervelende' situaties gaat ook het opnemen van een serie met Onbekende Nederlanders (en niet openlijk homoseksuele presentator) daar geen verandering in brengen.

Of het wel of geen effect heeft weet je niet, verandering gaat traag en revoluties hebben tijd nodig. Een voedingsbodem is echter wel belangrijk.

Twee homoseksuele vrienden zijn vorig jaar naar Jordanië geweest, waar ze een avond hebben doorgebrach bij locals. Er werd niet direct over gesproken, maar in omfloerste bewoordingen lieten de locals weten wel door te hebben dat ze een stelletje waren. Dat werd geaccepteerd of gedoogd, hoe dan ook.. ze voelden zich veilig. Don't ask don't tell (terwijl men het allang vermoedt) is al een heel groot verschil met weggestuurd worden of erger.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #113 Gepost op: 13-03-2024, 16:12:20 »
Oman gebeuren praktijken die afschuwelijk zijn. Dat komt uit hoofdzaak door de godsdienst daar. Diezelfde godsdienst die veel mensen die hier nu klagen gewoon in België en Nederland verdedigen. Niets iets goed te keuren, maar toch wat hypocriet allemaal.

Verder ga ik hier niets over zeggen.
Lijkt mij ook goed want de discussie gaat over mensenrechten, niet over het bashen van een specifieke religie.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #114 Gepost op: 13-03-2024, 16:20:23 »
Of het wel of geen effect heeft weet je niet, verandering gaat traag en revoluties hebben tijd nodig. Een voedingsbodem is echter wel belangrijk.

Twee homoseksuele vrienden zijn vorig jaar naar Jordanië geweest, waar ze een avond hebben doorgebrach bij locals. Er werd niet direct over gesproken, maar in omfloerste bewoordingen lieten de locals weten wel door te hebben dat ze een stelletje waren. Dat werd geaccepteerd of gedoogd, hoe dan ook.. ze voelden zich veilig. Don't ask don't tell (terwijl men het allang vermoedt) is al een heel groot verschil met weggestuurd worden of erger.

Natuurlijk kan er in de praktijk zelfs in de meest repressieve dictaturen in de marges doorgaans meer dan op papier (even een zijweg ter illustratie: uit de research voor een biografie weet ik dat er bijvoorbeeld in Den Haag een bloeiende homo-subcultuur bestond tijdens de Duitse bezetting). Maar dat is niet mijn punt. Ik denk dat het wegblijven van productiebedrijven en (publieke) omroepen die met zakken vol geld aankloppen bij het Omaanse ministerie voor Cultuur en/of Toerisme een veel duidelijker signaal afgeeft dan het omfloerst en niet-openlijk samenzijn van LHTBI'ers in privé-omstandigheden.
Woosie down?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #115 Gepost op: 13-03-2024, 16:30:01 »
Natuurlijk kan er in de praktijk zelfs in de meest repressieve dictaturen in de marges doorgaans meer dan op papier (even een zijweg ter illustratie: uit de research voor een biografie weet ik dat er bijvoorbeeld in Den Haag een bloeiende homo-subcultuur bestond tijdens de Duitse bezetting). Maar dat is niet mijn punt. Ik denk dat het wegblijven van productiebedrijven en (publieke) omroepen die met zakken vol geld aankloppen bij het Omaanse ministerie voor Cultuur en/of Toerisme een veel duidelijker signaal afgeeft dan het omfloerst en niet-openlijk samenzijn van LHTBI'ers in privé-omstandigheden.

Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Mensen in landen die al dan niet vrijwillig in een bubbel leven, weten niet per se welke vrijheden wij genieten. Jonge meiden die studeren, vervolgens de optie hebben om een carrière na te jagen. Geen discriminatie o.b.v. geslacht, geaardheid of afkomst (wettelijk gezien, maatschappelijk moeten we hier ook nog flink aan de weg timmeren). Het zijn zaadjes die je plant en die groeien uiteindelijk, in de juiste hoofden. Kruisbestuiving, o.a. door toerisme, moedig ik aan.

Als we het oneens zijn, dan heb ik daar vrede mee. Ik ben niet op zoek naar een discussie, ik wilde alleen motiveren waarom ik niet tegen de opnames in Oman ben.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #116 Gepost op: 13-03-2024, 16:43:06 »
Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Mensen in landen die al dan niet vrijwillig in een bubbel leven, weten niet per se welke vrijheden wij genieten. Jonge meiden die studeren, vervolgens de optie hebben om een carrière na te jagen. Geen discriminatie o.b.v. geslacht, geaardheid of afkomst (wettelijk gezien, maatschappelijk moeten we hier ook nog flink aan de weg timmeren). Het zijn zaadjes die je plant en die groeien uiteindelijk, in de juiste hoofden. Kruisbestuiving, o.a. door toerisme, moedig ik aan.

Als we het oneens zijn, dan heb ik daar vrede mee. Ik ben niet op zoek naar een discussie, ik wilde alleen motiveren waarom ik niet tegen de opnames in Oman ben.

Ik ben bang dat we het oneens blijven over de opnames in Oman. Toch denk ik wel degelijk je oorspronkelijke punt begrepen te hebben. Ik bestrijd alleen dat de makers van WIDM een 'zaadje' kunnen (of zelfs wíllen)  planten door een even duurbetaald als kritiekloos spel te organiseren in samenwerking met de autoriteiten van intens foute regimes.
Woosie down?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #117 Gepost op: 13-03-2024, 16:53:51 »
Ik ben bang dat we het oneens blijven over de opnames in Oman. Toch denk ik wel degelijk je oorspronkelijke punt begrepen te hebben. Ik bestrijd alleen dat de makers van WIDM een 'zaadje' kunnen (of zelfs wíllen)  planten door een even duurbetaald als kritiekloos spel te organiseren in samenwerking met de autoriteiten van intens foute regimes.

Ik heb het over het effect van de opnames. WIDM is nog steeds populair, brengt de gastlanden doorgaans erg mooi in beeld en dat zal ongetwijfeld een aanzuigende werking hebben.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #118 Gepost op: 14-03-2024, 07:46:05 »
Zoals hierboven al gequote in het Engels, Oman krijgt een vriendelijk imago, maar de flirt met lokale bevolking is er niet. De OVD houdt alles in de gaten en diegene die geen gewenst gedrag vertoond verliest zijn baan, familie en kinderen en kan asiel in Nederland vergeten dankzij het vriendelijke imago.
Welkom in Oman.