Auteur Topic: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten  (gelezen 4705 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
[Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten
« Gepost op: 30-01-2024, 11:06:02 »
Allicht, we gaan lekker voor de camera abseilen, lasergamen en inheemse markten afstruinen in een land waar de doodstraf staat op homoseksualiteit. Komt dat even goed uit,;  Rik doet niet mee en de kandidaten zijn onbekend, zodat die hun geaardheid lekker voor zichzelf kunnen houden. ::kots::

En sommigen hier maar discussiëren of de m/v-vraag in de test 'nog wel van deze tijd is'.... ::) ::)

« Laatst bewerkt op: 12-03-2024, 23:28:34 door D*N »
Woosie down?

Offline Rubmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Oman staat wel bekend als het meest tolerante land van de Arabische wereld. Dat komt omdat de  ibadistische stroming daar dominant is. Homoseksualiteit is verboden en er staat niet de doodstraf, maar een gevangenisstraf op. Die wordt trouwens zelden opgelegd daar.

Desalniettemin snap ik je punt hoor Michmol. Het maakt het natuurlijk niet veel beter.

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Ik begrijp je punt ook Michmol, maar wat wil je met het voorbeeld van een Nederlandse homoseksuele minister die met zijn vriendje naar Iran ging en twee gesluierde(!) excuusvrouwen meenam? Dat was een dikke middelvinger naar de hele LBHTQ-gemeenschap want ook in Iran kun je de doodstraf krijgen wegens homeseksualiteit. En voor degenen hier die pleiten voor opnames van WIDM in Europa omdat ze dan per trein kunnen reizen: diezelfde minister roept ook dat wij zo min mogelijk moeten vliegen, maar vliegt zelf om de haverklap voor vakanties de wereld over.  ::kots::

« Laatst bewerkt op: 30-01-2024, 14:01:11 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Laten we hier overigens geen politieke of LGBTQ+ discussie beginnen, vanwege een nog niet bevestigd land.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Eva.

  • Forumlid
De spoeling wordt wel erg dun als mensenrechten een rol spelen bij het kiezen van een land. Je kunt dan minstens zo principieel tegen opnames van WIDM in bijv. China, de VS en Mexico zijn.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
De spoeling wordt wel erg dun als mensenrechten een rol spelen bij het kiezen van een land. Je kunt dan minstens zo principieel tegen opnames van WIDM in bijv. China, de VS en Mexico zijn.

Ah, het grote goedpraten is al begonnen...

Maar als ik er dan toch serieus op in moet gaan: ik was al principieel tegen China als WIDM-land, en wel als een van de weinigen op dit forum. En van Mexico en de VS kun je van alles zeggen, maar de vergelijking met Oman gaat natuurlijk volstrekt niet op.

Het verbaasde me hogelijk dat een medeforummer die voortdurend dweept met holebi-kandidaten en zelfverklaard dragqueen is, 'heel erg enthousiast' wordt van Oman - dat overigens wel degelijk de doodstraf op homoseksuele handelingen kent, zie https://visumbuitenland.nl/oman/algemeen#:~:text=Homoseksuele%20handelingen%20zijn%20strafbaar%20in,piraten%20of%20gekaapt%20te%20worden.
Woosie down?

Offline Eva.

  • Forumlid
Ah, het grote goedpraten is al begonnen...

Maar als ik er dan toch serieus op in moet gaan: ik was al principieel tegen China als WIDM-land, en wel als een van de weinigen op dit forum. En van Mexico en de VS kun je van alles zeggen, maar de vergelijking met Oman gaat natuurlijk volstrekt niet op.

Het verbaasde me hogelijk dat een medeforummer die voortdurend dweept met holebi-kandidaten en zelfverklaard dragqueen is, 'heel erg enthousiast' wordt van Oman - dat overigens wel degelijk de doodstraf op homoseksuele handelingen kent, zie https://visumbuitenland.nl/oman/algemeen#:~:text=Homoseksuele%20handelingen%20zijn%20strafbaar%20in,piraten%20of%20gekaapt%20te%20worden.

Dan ben je erg selectief. In Mexico zijn zowel burgers als journalisten slachtoffers van drugskartels en corrupte politici en ambtenaren. Dat is niet minder ernstig.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Vooraf mich , ik begrijp je standpunt over mensenrechten voor minderheidsgroepen ( ik trek het even algemeen ) en keur die houding van landen als oman, china af .

Maar maakt de opname van een tv programma de politieke situatie in zon land anders dan hij al was?  Is de opname van widm in hongarije anders met hun buitenlandse politiek, of de opname bij bbb opde stoep die het graag zouden zien dat we oekrainse vluchtelingen terugsturen naar een land in oorlog . Of opnames in landen waar bendeoorlogen, drugshandel en criminialiteit het land veranderen in een staat van terror, moord etc .

Widm is geen politiek standpunt en moet dat ook niet gemaakt worden vind ik.
Is het dan verstandig dat ze uitgerekend oman zouden kiezen , hell no .

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Ik ben het met Mitchmol eens



Brtdm, andere mods,
het gaat hier over widm land-keuze in het algemeen, ik vind eigenlijk dat ingeval van behoefte hieraan meningen te delen, er wel plek voor moet kunnen zijn. Ik snap heel goed dat het spoiler-topic van dit seizoen daar niet voor is. Ik ben niet technisch genoeg maar misschien kan dat dit naar een nieuw topic verplaatst worden?


Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Ik snap mich, wat ik ook al aangaf.

Maar ik snap ook wat brtdm als moderator aangeeft, is een forum over een tv programma  ( los van het topic spoiler ) een plaats om deze beladen discussie te plaatsen.  Ik vind dit meer iets voor de huiskamer of zo.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Dan ben je erg selectief. In Mexico zijn zowel burgers als journalisten slachtoffers van drugskartels en corrupte politici en ambtenaren. Dat is niet minder ernstig.

Het grote verschil tussen Mexico en Oman is dat de 'niet minder ernstige situaties' in eerstgenoemd land niet in de wet verankerd liggen. Tot zover mijn selectiviteit.



Maar maakt de opname van een tv programma de politieke situatie in zon land anders dan hij al was?  Is de opname van widm in hongarije anders met hun buitenlandse politiek, of de opname bij bbb opde stoep die het graag zouden zien dat we oekrainse vluchtelingen terugsturen naar een land in oorlog . Of opnames in landen waar bendeoorlogen, drugshandel en criminialiteit het land veranderen in een staat van terror, moord etc .

Widm is geen politiek standpunt en moet dat ook niet gemaakt worden vind ik.
Is het dan verstandig dat ze uitgerekend oman zouden kiezen , hell no .

Er is een verschil tussen landen waar het door bende- of sektarisch geweld onrustig of onveilig is, en landen waar mensenrechtenschendingen in de wet besloten zijn.

Voorts kiest WIDM er natuurlijk al voortdurend voor om 'politieke standpunten' in te nemen: kijk naar het zorgvuldig casten van etnische minderheden en lhtbi'ers als kandidaat (het wordt nog spannend om te zien of ze dat ook voor Oman zullen doen), kijk naar het inruilen van het woord 'executie' voor 'eliminatie' (same difference, maar goed), kijk naar het haastig wegknippen van Marije Knevel die een Koreaanse zanger moet uitbeelden.

Het gaat erom dat het via de Nederlandse overheid met belastinggeld gefinancierde WIDM intensief met (lokale) overheden moet samenwerken om ergens überhaupt opdrachten te kunnen organiseren; door zich te encanailleren met bijvoorbeeld het ministerie voor toerisme in China, Oman etc. legitimeren ze mijns inziens zo'n regime.

Maar goed, het zal ongetwijfeld doorgaan en er zal straks verder geen haan meer naar kraaien (want laten we geen negatieve discussies voeren, ook niet als het land wél officieel bevestigd wordt). Maar vraag jezelf op een verloren moment eens af: wat zou de publieke reactie zijn als WIDM volgend jaar in Israël wordt georganiseerd?
« Laatst bewerkt op: 30-01-2024, 12:41:31 door Michmol »
Woosie down?

Offline Eva.

  • Forumlid
Het grote verschil tussen Mexico en Oman is dat de 'niet minder ernstige situaties' in eerstgenoemd land niet in de wet verankerd liggen. Tot zover mijn selectiviteit.


Er is een verschil tussen landen waar het door bende- of sektarisch geweld onrustig of onveilig is, en landen waar mensenrechtenschendingen in de wet besloten zijn.

Voorts kiest WIDM er natuurlijk al voortdurend voor om 'politieke standpunten' in te nemen: kijk naar het zorgvuldig casten van etnische minderheden en lhtbi'ers als kandidaat (het wordt nog spannend om te zien of ze dat ook voor Oman zullen doen), kijk naar het inruilen van het woord 'executie' voor 'eliminatie' (same difference, maar goed), kijk naar het haastig wegknippen van Marije Knevel die een Koreaanse zanger moet uitbeelden.

Het gaat erom dat het via de Nederlandse overheid met belastinggeld gefinancierde WIDM intensief met (lokale) overheden moet samenwerken om ergens überhaupt opdrachten te kunnen organiseren; door zich te encanailleren met bijvoorbeeld het ministerie voor toerisme in China, Oman etc. legitimeren ze mijns inziens zo'n regime.

Maar goed, het zal ongetwijfeld doorgaan en er zal straks verder geen haan meer naar kraaien (want laten we geen negatieve discussies voeren, ook niet als het land wél officieel bevestigd wordt). Maar vraag jezelf op een verloren moment eens af: wat zou de publieke reactie zijn als WIDM volgend jaar in Israël wordt georganiseerd?

Corruptie tot aan de hoogste politiek. Vrouwenrechten in de VS die (wettelijk) ingeperkt worden. Institutioneel racisme. Maar prima.   

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Beste mensen, iedereen heeft recht op zijn eigen opvattingen. Maar dit forum is niet bedoeld voor dit soort discussies.
Misschien kunnen jullie onderling appen over dit soort standpunten?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Beste mensen, iedereen heeft recht op zijn eigen opvattingen. Maar dit forum is niet bedoeld voor dit soort discussies.
Misschien kunnen jullie onderling appen over dit soort standpunten?

Sorry, het was me even ontschoten dat het controversieel is om het bestraffen, vastzetten en executeren van mensen vanwege hun seksuele geaardheid abject te vinden. Daar staan natuurlijk heel andere, volstrekt gelijkwaardige 'opvattingen' tegenover. Maar goed, ik heb mijn mening duidelijk gemaakt, en zal er verder het zwijgen toe doen. Het kritiseren van een samenwerking tussen de NPO en een dergelijk regime omwille van amusements-TV is maar 'sfeerverpestend', en dat moeten we niet willen met zijn allen.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2024, 13:12:40 door Michmol »
Woosie down?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Voor mij persoonlijk maakt het aantrekken van toerisme door een tv programma geen wezenlijk verschil of ik zon plek wel of niet zou willen bezoeken, maar ik snap wel dat dat voor mij geldt, maar voor heel veel anderen heeft dat wel degelijk invloed, kijk maar naar dubrovnik en game of thrones fans, of de davinci tour in parijs

Ik durf niet zo ver te gaan om de keuzen voor oman te koppelen aan ontvangen geld! Maar dat de keuze omstreden is, moge duidelijk zijn .

En nu verder over echte spoilers misschien in dit spoiler topic?   ::bravo::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Sorry, het was me even ontschoten dat het controversieel is om het bestraffen, vastzetten en executeren van mensen vanwege hun seksuele geaardheid abject te vinden. Daar staan natuurlijk heel andere, volstrekt gelijkwaardige 'opvattingen' tegenover. Maar goed, ik heb mijn mening duidelijk gemaakt, en zal er verder het zwijgen toe doen. Het kritiseren van een samenwerking tussen de NPO en een dergelijk regime omwille van amusements-TV is maar 'sfeerverpestend', en dat moeten we niet willen met zijn allen.

Nee hoor, interessante discussie ::ok::. Alleen niet in het spoilertopic ;D. We overleggen nog even of we dit afsplitsen als apart topic hier of naar de huiskamer verplaatsen. Komen we op terug.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #16 Gepost op: 30-01-2024, 19:57:56 »
Dit topic is afgesplitst van het spoilertopic en nu omgedoopt tot discussie topic met de stelling of Wie is de mol naar landen moet gaan die mensenrechten schenden. Voel je vrij om hierover te discussiëren in dit topic.

Heb een kleine spoiler warning in de titel gegooid gezien het gaat om een mogelijke spoiler over het volgende land.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #17 Gepost op: 30-01-2024, 20:41:35 »
Top, dan kan ik nu ook mijn mening delen.  ;D


Ik vind het zelf niet zo'n probleem als WIDM naar een land als Oman gaat.
De eisen vanuit het programma zelf zijn denk ik vooral:
- het moet veilig zijn
- niet te veel restricties en regels voor opnames

Qua veiligheid hoeven we het niet lang te hebben geloof ik. Oman is één van de veiligste landen ter wereld.
Opname technisch heb ik geen idee van, maar ik neem aan dat dit goed is uitgezocht en Oman graag gasten verwelkomt.

Dat ze een stuk minder tolerant zijn op het gebied van LGBTQ+ rechten is inderdaad een groot minpunt, maar aan de andere kant zijn ze een stuk milder dan de rest van deze regio. Wettelijk gezien zijn er celstraffen van 6 maanden tot 3 jaar, maar alleen als dit tot publieke onrust leidt (wat dit dan ook moge betekenen).

Het lastige van dit vraagstuk is 'waar trek je de grens?'. Ik vind niet dat je andere culturen zomaar moet beoordelen op jouw eigen normen en waarden. Als je dit programma alleen wilt opnemen in landen die precies handelen naar onze normen en waarden, dan kan het nog lastig worden om buiten Europa op te nemen. Ik denk dat het juist belangrijk is om landen waar we het totaal niet mee eens zijn niet volledig te negeren. Respecteer de ander, zodat hij ook jou respecteert en milder wordt in zijn standpunt.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het hier niet over is gegaan bij de besprekingen over de locatie en dat er weloverwogen keuzes zijn gemaakt. En ik denk ook echt wel dat ze het hierover kunnen gaan hebben als er weer een podcastserie verschijnt.

Ik vind zelf WIDM in ieder geval een enorm geschikt programma om verschillende culturen te leren kennen. En bij verschillende culturen horen af en toe ook dingen waar wij in Nederland totaal niet achter staan. Zolang het voor de deelnemers veilig is en de samenwerking met de lokale autoriteiten prettig verloopt heb ik er niets groots op tegen.
Het wordt een ander verhaal als blijkt dat Oman er een bak geld tegenaan heeft gesmeten als promotiemiddel. Maargoed, het is geen Qatar en ik denk ook niet dat de makers zich laten omkopen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #18 Gepost op: 30-01-2024, 20:50:35 »
Citaat
Het wordt een ander verhaal als blijkt dat Oman er een bak geld tegenaan heeft gesmeten als promotiemiddel.
Waarom zou het dan een ander verhaal worden? Mag een land geen reclame voor zichzelf maken? Er zijn zoveel reclames voor "vakantielanden" op televisie, waarom zou dit dan niet mogen?

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #19 Gepost op: 30-01-2024, 20:59:50 »
Als de makers van widm eerst voor Oman kozen en dat daarna Oman besloot wat te investeren is het nog oké. Dit punt is ook niet bedoelt tegen Oman.

Maar als een of andere rijke sultan zag hoe goed bepaalde programma's kunnen werken voor toerisme en de makers van widm gezwicht zijn voor het geld. Dan heb ik wel iets tegen de keuze van de makers ja.

Ik heb vertrouwen in de makers dat ze ethische keuzes kunnen maken en zo Oman goed kunnen verklaren als land voor de opnames. Maar als dat geldgedreven is, dan vind ik er wel iets meer van.

Maargoed, dit was vooral een verwijzing naar het voetbal in het Midden-Oosten.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2024, 21:01:57 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?