Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooraf niets wist over de precieze mensenrechtensituatie in Oman. Om te zorgen dat we weten waar we het over hebben, heb ik de verslagen van Human Rights Watch er eens bijgenomen.
2019 en
2021 lijken de recentste jaren. Het is niet mals wat ze schrijven. Een greep uit wat wel en niet mag in Oman:
Wie de sultan beledigt of 'de prestige van de staat ondermijnt' kan een gevangenisstraf krijgen. Activisme tegen de status quo wordt gecensureerd of afgestraft. Wie deelneemt aan een protest, kan worden opgepakt.
Vrouwen verliezen de voogdij over kinderen uit een eerder huwelijk als ze opnieuw trouwen. Vrouwen die buiten het huwelijk zwanger worden maken meer kans op bestraffing dan vreemdgaande mannen. Huiselijk geweld is niet expliciet strafbaar. Wel staat in de wet dat ouders minderjarige kinderen fysiek mogen straffen.
Arbeidsmigranten krijgen onder meer te maken met fysiek geweld, seksueel misbruik, loon dat niet uitbetaald wordt en buitensporige werktijden. Het minsterie van werk doet er vaak niets tegen. Vrouwen zijn extra kwetsbaar voor misbruik en uitbuiting. Maar doordat de visum van een arbeidsmigrant gekoppeld zit aan diens contract, kan een werkgever ze in een houdgreep houden. Van baan wisselen mag pas met toestemming van de huidige werkgever.
De wet op homoseksualiteit lijkt zelfs aangescherpt in 2018: niet alleen relaties die tot een 'publiek schandaal' leiden zijn strafbaar, maar alle 'geslachtsgemeenschap met wederzijdse instemming tussen mannen' kan nu een gevangenisstraf opleveren van 6 maanden tot 3 jaar. Sinds datzelfde jaar kan 'non-gendernormatief' gekleed gaan je een boete opleveren tussen de 240 en 720 euro. Ik denk niet dat je Justin had gestrikt voor dit seizoen.