Auteur Topic: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten  (gelezen 4702 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #60 Gepost op: 31-01-2024, 14:24:48 »
In Tsjechië was er toch ook gespoilerd, maar dat heeft toch de pret niet kunnen drukken.
Het leuke van opnieuw naar een land gaan waar widm al is geweest is dat je los kunt gaan op mogelijke hints die terug kunnen slaan op het eerste bezoek, die suspense maakt het alleen maar gelaagder, gecompliceerder lees leuker.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #61 Gepost op: 31-01-2024, 15:01:58 »
Ik maak me vooral boos over de hypocrisie van de makers, die de kandidaten selecteren met de kleurenwaaier en de genderkoek in de hand, hyperventilerend stukjes uit afleveringen knippen zodra een Twitteraar ergens aanstoot aan neemt en het woord 'executie' in de ban doen, maar wél zaken willen doen met allerlei landen met intens foute regimes, waar minderheden van welke gezindte dan ook überhaupt geen rechten hebben. Het is of het een, of het ander. Kennelijk is de ethische ondergrens voor de makers nog lang niet in zicht, mits er maar goedbekeken en dito betaald amusement gemaakt kan worden. Allemaal tot je dienst, maar bespaar ons dan ook je morele en steeds minder geloofwaardige virtue signaling.
In de hele discussie vond ik dit de sterkste alinea.

Voorts ben ik het met Erik eens dat ze gewoon naar Luxemburg hadden moeten gaan. Op de fiets, had zo gekund toch. NPO wordt toch wegbezuinigd in het komende kabinet dus vast low budget oefenen vlakbij lijkt me slim. Goed voor het milieu, en wij kunnen blijven genieten van WIDM.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #62 Gepost op: 31-01-2024, 15:16:28 »
Ik heb voor nu iets van: laten we het afwachten, we weten niet hoe het land gepresenteerd gaat worden. Rik/Hila/iemand zal vast een podcast maken over Oman, net zoals nu over Mexico. Ook om te voldoen aan de informerende functie die WIDM vervult, om het nog te kunnen scharen onder 'reisprogramma' ipv 'amusement' (wat nu door NPO wel wordt gedaan).

Maar, als er geen LHBT-kandidaten tussen (lijken te) zitten en er overwegend positief wordt gepraat over hoe mooi het land en de cultuur is, dan vind ik dat wel echt hypocriet. En eerlijk, imo past het juist wel in het plaatje voor de NPO om naar een streng islamitisch land te gaan wanneer ze het land in een positief daglicht zouden zetten. Dat zie je bijv. ook wanneer de ramadan is of als Marokko speelt op het WK: de talkshows, docu's en nieuwsitems op de NPO staan er disproportioneel in het teken van. Ik verwacht eigenlijk wel dat ze een positieve lens gaan gebruiken, het is tenslotte een feel-good familieshow. Al met al vind ik de keuze voor Oman erg apart.

Aan de andere kant, wat al werd gezegd, is WIDM al vaak geweest in landen met onfrisse praktijken. China inderdaad. En in 2012 was de planning om naar Marokko te gaan, waar ze een aantal weken van tevoren IJsland van maakten.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #63 Gepost op: 31-01-2024, 15:19:50 »
In de hele discussie vond ik dit de sterkste alinea.
Nou, om te reageren de kandidatenselectie: ik geloof niet dat WIDM bewust andere mensen cast om zogenaamd 'woke' te zijn. Ja, elk seizoen doet er wel iemand met een migratieachtergrond mee en iemand die niet hetero is mee. Maar niemand stelt zich er vragen bij dat er elk seizoen vijf mannen en vijf vrouwen meedoen. Dat is gewoon een afspiegeling van onze samenleving. De samenleving is in 25 jaar natuurlijk wel diverser geworden; plus het feit dat je in de categorie 'bekende Nederlanders' relatief veel LHBTI'ers zult tegenkomen. In de lijn waarin WIDM probeert verschillende beroepsgroepen te casten - niet meer alleen presentatoren en acteurs, maar ook hoofdredacteuren, Olympisch kampioenen en operazangers - past een dragqueen bijvoorbeeld heel goed.

Verder, om terug te gaan naar de hoofdvraag van dit topic, vind ik het hypocrisie-argument niet zo interessant. Een diverse groep kandidaten is leuk om naar te kijken, net zoals een land waar de mensenrechten gewoon gerespecteerd worden. Ik zou alleen aan het tweede iets zwaarder tillen.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 15:21:26 door Pac »
...óf niet!

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #64 Gepost op: 31-01-2024, 15:31:15 »
Weet iemand waar 'Oman' als spoiler voor het land vandaan komt? Ik kan het nergens vinden


Qua locatie is het vaak uitgelekt (Domincaanse Republiek, Georgië, Italië, Tsjechië, 'Afrika') en volgens mij nog nooit fout geweest, dus verwacht dat dit wel ergens op gebaseerd is, maar toch

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #65 Gepost op: 31-01-2024, 15:31:44 »
Ik maak me vooral boos over de hypocrisie van de makers, die de kandidaten selecteren met de kleurenwaaier en de genderkoek in de hand, hyperventilerend stukjes uit afleveringen knippen zodra een Twitteraar ergens aanstoot aan neemt en het woord 'executie' in de ban doen, maar wél zaken willen doen met allerlei landen met intens foute regimes, waar minderheden van welke gezindte dan ook überhaupt geen rechten hebben. Het is of het een, of het ander.

Hear hear!    ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #66 Gepost op: 31-01-2024, 15:32:30 »
Maar, als (...) er overwegend positief wordt gepraat over hoe mooi het land en de cultuur is, dan vind ik dat wel echt hypocriet.
Ik heb niet de illusie dat WIDM Oman zou hebben gekozen omdat er misstanden aan de kaak te stellen zijn, hooguit ondanks dat.

Wat ik overigens vind als ik zoek naar (Nederlandse) media over Oman, is dat vooral de progressievere koers van de sultan wordt aangehaald. Onder zijn vader was het in Oman nog minder een pretje voor de mensenrechten. Dat zal voor een deel echt wel waar zijn: het kan altijd erger. Maar ik ben bang dat als je een programma als WIDM opneemt in Oman, je vooral het PR-praatje van de sultan zult kopiëren.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 15:35:09 door Pac »
...óf niet!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #67 Gepost op: 31-01-2024, 16:00:21 »
Eens met vrijwel alles wat Erik Leppen, Pac en HIDM zeggen. Dat er vrijwel geen land ter wereld is waar niet tot op bepaalde hoogte mensenrechten worden geschonden, betekent niet dat je helemaal geen grens kunt trekken. Waar China voor mij nog een grijs gebied was (maar zeker een twijfelachtige keuze), vind ik Oman die grens wel over gaan.

En inderdaad, juist bij een seizoen met onbekenden en een andere presentator had je het ook makkelijk dichter bij huis kunnen houden ipv een dictatoriaal regime uit te kiezen. Dit was de uitgelezen kans geweest om een keer naar Noorwegen te gaan ofzo (hoewel ze het dan misschien niet in januari hadden moeten opnemen ;D)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #68 Gepost op: 31-01-2024, 16:01:31 »
Nou, om te reageren de kandidatenselectie: ik geloof niet dat WIDM bewust andere mensen cast om zogenaamd 'woke' te zijn. Ja, elk seizoen doet er wel iemand met een migratieachtergrond mee en iemand die niet hetero is mee. Maar niemand stelt zich er vragen bij dat er elk seizoen vijf mannen en vijf vrouwen meedoen. Dat is gewoon een afspiegeling van onze samenleving. De samenleving is in 25 jaar natuurlijk wel diverser geworden; plus het feit dat je in de categorie 'bekende Nederlanders' relatief veel LHBTI'ers zult tegenkomen. In de lijn waarin WIDM probeert verschillende beroepsgroepen te casten - niet meer alleen presentatoren en acteurs, maar ook hoofdredacteuren, Olympisch kampioenen en operazangers - past een dragqueen bijvoorbeeld heel goed.

Verder, om terug te gaan naar de hoofdvraag van dit topic, vind ik het hypocrisie-argument niet zo interessant. Een diverse groep kandidaten is leuk om naar te kijken, net zoals een land waar de mensenrechten gewoon gerespecteerd worden. Ik zou alleen aan het tweede iets zwaarder tillen.

Ofschoon ik die alinea met enige voldoening teruglees (toch wel leuk geformuleerd ;D), had ik beter 'ook' in plaats van 'vooral' kunnen zeggen als het gaat om waar ik me boos over maak. Want hoewel mijn geaardheid verder niemand iets aangaat en ik me verre van de uitwassen van 'woke' werp, gaan homorechten me zeer, zeer aan het hart.

Verder wil ik de discussie niet teveel laten afdrijven, maar ik heb het gevoel dat de kandidaten de laatste jaren wel degelijk mede op woke-criteria als 'identiteit' en 'representatie' gescout worden. Maar dat is niet het enige; het volkomen opgeblazen incident rondom Marije Knevel die zogenaamd 'anti-Aziatisch racisme' bedreef heb ik al aangehaald, net als die suffe vervanging van 'executie' door 'eliminatie'. Maar ik breng ook de blunder van Rick McCullough in herinnering, die in een amechtige poging om op de pro-trans-bandwagon te springen om Nikke de Jager te steunen - op zichzelf overigens uitstekend - een spoiler van jewelste weggaf door een foto van haar uit een zeer late aflevering te posten.

(Onder het kijkerspubliek is daar kennelijk een markt voor: op dit forum ontstonden ironisch genoeg eerder topics over het vermeende gebrek aan diversiteit in de casting (wat aantoonbaar onjuist is overigens) en de wenselijkheid van m/v-vraag in de test dan over de abject geregeerde landen waar WIDM volkomen kritiekloos gaat volksdansen en pimpampetten).

Dat de makers, kortom, zich wel degelijk als liberaal en progressief profileren en tóch naar China en - naar verluidt - Oman gaan, maakt het alleen maar erger (en misschien nog wel meer als ze zich, zoals hierboven wordt voorspeld, eenmaal veilig terug in Nederland wél uitspreken (en dan ook nog uit strategische motieven)). Maar ook zonder die factor blijft overeind dat je als publieke omroep geen puur amusement zou moeten willen maken in landen met concentratiekampen voor etnische minderheden of wetsartikelen die lhbti'ers criminaliseren. (Plek 194 van 197 op de homorechtenindex, laat het even bezinken).
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 16:22:21 door Michmol »
Woosie down?

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #69 Gepost op: 31-01-2024, 16:23:49 »
(Plek 194 van 197 op de homorechtenindex, laat het even bezinken).

Hier wil ik nog een hele kleine kanttekening bij zetten dat ik heel benieuwd ben hoe die lijst is opgemaakt. Want op plek 172 staat bijvoorbeeld Uganda, waar een levenslange gevangenisstraf gebruikelijk is voor homoseksualiteit en de doodstraf staat op seksuele handelingen.
Of Pakistan op plek 109, waar het eveneens niet legaal is en ook levenslange gevangenisstraffen op staan.

Spreekt het nog altijd niet goed voor Oman natuurlijk.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #70 Gepost op: 31-01-2024, 16:26:07 »
Hier wil ik nog een hele kleine kanttekening bij zetten dat ik heel benieuwd ben hoe die lijst is opgemaakt. Want op plek 172 staat bijvoorbeeld Uganda, waar een levenslange gevangenisstraf gebruikelijk is voor homoseksualiteit en de doodstraf staat op seksuele handelingen.
Of Pakistan op plek 109, waar het eveneens niet legaal is en ook levenslange gevangenisstraffen op staan.

Spreekt het nog altijd niet goed voor Oman natuurlijk.

Wat is je punt? Volgend jaar naar Uganda? ;)
Woosie down?

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #71 Gepost op: 31-01-2024, 16:45:24 »
als je puur kijkt naar de getallen weet ik niet of dit de beste weergave van de werkelijkheid is. Ik vind dat er nog altijd een verschil is tussen wetten die bestaan en wetten die actief gehandhaafd worden.
Het grote punt waarom ik het zelf niet zo'n gigantisch probleem vind als widm hierheen gaat.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #72 Gepost op: 31-01-2024, 16:52:13 »
als je puur kijkt naar de getallen weet ik niet of dit de beste weergave van de werkelijkheid is. Ik vind dat er nog altijd een verschil is tussen wetten die bestaan en wetten die actief gehandhaafd worden.
Het grote punt waarom ik het zelf niet zo'n gigantisch probleem vind als widm hierheen gaat.

Die afweging is uiteraard aan jou. Al zou ik sommige molloten ook de vraag willen stellen in hoeverre hier al dan niet latente angst voor kritiek op de door bepaalde lieden toch redelijk heilig verklaarde 'makers' (of moeten we inmiddels van 'scheppers' spreken?) meespeelt. Er is hier immers wel vaker betoogd dat we vooral niet te kritisch zouden moeten zijn, omdat anders de chat met Ri(c)k of de fandag in gevaar zou kunnen komen...
Woosie down?

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #73 Gepost op: 31-01-2024, 17:03:38 »
Er is hier immers wel vaker betoogd dat we vooral niet te kritisch zouden moeten zijn, omdat anders de chat met Ri(c)k of de fandag in gevaar zou kunnen komen...

Is dat betoogd? Volgens mij is kritisch zijn gewoon toegestaan, maar het dient respectvol te gebeuren.
Dat het een en ander niet door kan/mag gaan is puur omdat Avrotros nogal graag de controle houdt over zijn "kindje". De makers zelf werken met de beste overtuigingen aan het programma en steken er veel moeite in, dus dan is het wel zo aardig om ze niet keer op keer volledig af te kraken. Dringend bij de les houden is prima. Om terug te keren naar het onderwerp van dit topic.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #74 Gepost op: 31-01-2024, 17:05:50 »
Is dat betoogd? Volgens mij is kritisch zijn gewoon toegestaan, maar het dient respectvol te gebeuren.
Dat het een en ander niet door kan/mag gaan is puur omdat Avrotros nogal graag de controle houdt over zijn "kindje". De makers zelf werken met de beste overtuigingen aan het programma en steken er veel moeite in, dus dan is het wel zo aardig om ze niet keer op keer volledig af te kraken. Dringend bij de les houden is prima. Om terug te keren naar het onderwerp van dit topic.

Kennelijk toch een gevoelige snaar geraakt.
Woosie down?

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #75 Gepost op: 31-01-2024, 17:06:30 »
Die afweging is uiteraard aan jou. Al zou ik sommige molloten ook de vraag willen stellen in hoeverre hier al dan niet latente angst voor kritiek op de door bepaalde lieden toch redelijk heilig verklaarde 'makers' (of moeten we inmiddels van 'scheppers' spreken?) meespeelt. Er is hier immers wel vaker betoogd dat we vooral niet te kritisch zouden moeten zijn, omdat anders de chat met Ri(c)k of de fandag in gevaar zou kunnen komen...

Ik ben aardig kritisch vaak. Ik vind dat dit ook juist hoort en ik vind dat we soms zelfs overdreven kritisch zijn. Zo vind ik het seizoen tot nu toe zeer matig. Ik mag hopen dat Ri(c)k juist, net als in het 'gewone' bedrijfsleven, tegen feedback (en kritiek) kunnen om zo het beste uit zichzelf en het programma te halen.

Ondanks de slechte mensenrechten, ben ik (nog) geen tegenstander van het land. Ik begrijp ook de andere kanten, maar ik ben zelf in Jordanië geweest (niet te vergelijken) maar dat land heeft mij erg verrast. Ik kende het van Wie is de Mol, maar ik hoorde veel negatieve verhalen. Zelf heb ik dat niet meegemaakt. Ik vind dat we kritisch moeten blijven en dat we het programma, ondanks dat het van Belastinggeld wordt betaald, soms wat vaker los mogen zien van de politiek. Het begint bij jezelf, maar ik denk dat dit politieke kwesties zijn waar we eerder naar oplossingen moeten kijken, dan naar het al dan niet opnemen van een televisieprogramma.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #76 Gepost op: 31-01-2024, 17:12:09 »
Kennelijk toch een gevoelige snaar geraakt.
Kunnen we de discussie op inhoud houden svp en niet op de persoon. Zeker gezien je veel mooie inhoudelijke punten maakt is het een beetje jammer om het nu weer op de persoon te trekken naar een moderator.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #77 Gepost op: 31-01-2024, 17:16:02 »
Kunnen we de discussie op inhoud houden svp en niet op de persoon. Zeker gezien je veel mooie inhoudelijke punten maakt is het een beetje jammer om het nu weer op de persoon te trekken naar een moderator.

Je hebt misschien wel een beetje gelijk, al valt het me hier ook weer op dat het met name sommige moderators en actieve leden zijn die ongemakkelijk worden van het onderwerp (net als in de discussie over de wenselijkheid van een algemeen kritiektopic). Dat kan toeval zijn natuurlijk, maar zelfs als het wel (on)bewust beleid is leidt zo'n opmerking mijnerzijds alleen maar af van de inhoudelijke discussie.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 17:46:46 door Michmol »
Woosie down?

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #78 Gepost op: 31-01-2024, 17:17:34 »
Kennelijk toch een gevoelige snaar geraakt.

Wel goed dat je het zegt overigens. Ik vergeet steeds mijn abonnement op de avrotros op te zeggen.  :-X
 ::ontopic::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #79 Gepost op: 31-01-2024, 17:26:06 »
Grappig dat er spoiler in de titel staat en je door het, tjah, 'wakker geworden'-bijschrift toch weet in wat voor soort land het is.