Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden  (gelezen 26783 keer)

Offline Thiago

• Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #140 Gepost op: 19-02-2024, 12:44:55 »
Als ik de Mol zou zijn en Rik mocht niets vertellen over de keuzes van andere kandidaten.
Dan zou ik altijd voor de envelop kiezen zodat er in ieder geval niet € 3000 euro wordt verdiend met deze opdracht.

Je weet toch bijna 100% zeker dat mensen geld gaan bieden voor een Vrijstelling.

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #141 Gepost op: 19-02-2024, 12:52:39 »
Hoewel ik toch vooral Anna verdenk, sluit ik me hier wel op aan. Het valt enorm op voor de kandidaten wie laatst gaat. En je wil als productie ook voor de kandidaten je mol niet zomaar blootgeven.

Maar de mol moet hier niet per sé als laatste te gaan om informatie te hebben. Zodra 1 andere kandidaat heeft gekeken in de envelop, kun je de mol al naar binnen roepen. Op dat moment is de mol al zeker niet meer de enige, als die beslist om te kijken. En de mol kan dan ook beslissen om niet te kijken, de 3000 zijn al niet verdiend.

Ik vond het een beetje jammer dat ze in die 2de ronde niet de volgorde helemaal omdraaiden, eerste nu laatst, laatste nu eerst. Dat zou de hele ‘volgordediscussie’ een andere dimensie geven.

Maar als je als mol in de 2de ronde ergens halfweg de groep naar binnen moet, kun je gerust je bieding anticiperen op de kandidaten voor je. Je maakt met de mol gewoon 2 of 3 takes. Eentje net onder het bedrag dat al is geboden, een take met een bedrag een stukje erboven. En 1 met een hoog bedrag, voor als alle kandidaten veel te braafjes bieden.

Daarna kijk je als regie wat het beste uitkomt om je mol uit de wind te houden, maar toch maximaal geld uit de pot te halen.

1 ding moet je dan nog afspreken. De mol moet wel nog weten welke van zijn/haar biedingen je als regie uiteindelijk gebruikt, vóór de bekendmaking van de uitkomst.

Maar kijk, handig, Rik zegt bij einde opdracht wat het laagste (550€), gemiddelde (1500€) én hoogste (2000€) bod was. Dan kan de mol onmiddellijk zijn/ haar rolletje opnemen bij de reacties.

Nog eventjes vanuit mijn Anna tunnel. Wanneer Rik zegt dat het hoogste bod 2000€ is, kijkt ze eventjes blij, daarna handen voor de mond. En éénmaal wordt gezegd dat het Kees was, onmiddellijk verontwaardigt op Kees (alhoewel zij niet zoveel minder bood).

zou het dan ook niet opvallen als de ene kandidaat veel langer wegblijft dan de andere?
en de edit suggereert idd dat kees niet de mol is (omdat kees in werkelijkheid voor anna kwam en niet daarna) al hoop ik van wel want rian vind ik echt jammer omdat ze in het begin veel te passief is (en nog wel een beetje)

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #142 Gepost op: 19-02-2024, 12:54:43 »
zou het dan ook niet opvallen als de ene kandidaat veel langer wegblijft dan de andere?
en de edit suggereert idd dat kees niet de mol is (omdat kees in werkelijkheid voor anna kwam en niet daarna) al hoop ik van wel want rian vind ik echt jammer omdat ze in het begin veel te passief is (en nog wel een beetje)

Je kunt bij de mol de hele uitleg overslaan en kunt meteen beginnen met schieten. Bovendien zal de ene kandidaat meer tijd nodig hebben om te wikken en wegen dan de ander. Ik denk dat het niet zo veel zegt, hoe lang ze bij Rik zijn, wij zijn alleen een gecomprimeerde edit.

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Lo-expert
« Reactie #143 Gepost op: 19-02-2024, 12:56:08 »

Je weet toch bijna 100% zeker dat mensen geld gaan bieden voor een Vrijstelling.

Je weet ook bijna 100% zeker dat iemand gaat kijken.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #144 Gepost op: 19-02-2024, 13:02:36 »

Dit hangt echt wel een beetje af van wat de eerste die terugkomt doet. Als die zegt 'Jongens, dit zijn de opties. Laten we deze keer met z'n allen voor de pot gaan' en de groep stemt daarmee in, dan is het zomaar mogelijk dat de groep 3000 euro verdient.

We weten niet of ze een spreekverbod kregen van Rik, maar Rian zette hier de toon door geheimzinnig te doen en bij Fons was het al raak.

Dit pleit (wat mij betreft) voor de strategie om de mol hier juist als eerst naar binnen te sturen en maakt Rian i.m.o. verdacht. Vooral omdat uit de biechten bleek dat de groep recentelijk nog een gesprek had gehad over unaniem kiezen voor de pot, ik denk dat dat kans van slagen had gehad.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #145 Gepost op: 19-02-2024, 13:33:42 »
Maar als het verhaal van Fons klopt hebben geen overeenstemming bereikt over unaniem gaan voor de pot. Jammer dat we van die discussie niets zien, want daar kan de mol al actief aan het sturen zijn gestopt een bepaalde uitkomst.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #146 Gepost op: 19-02-2024, 13:40:03 »
Maar als het verhaal van Fons klopt hebben geen overeenstemming bereikt over unaniem gaan voor de pot. Jammer dat we van die discussie niets zien, want daar kan de mol al actief aan het sturen zijn gestopt een bepaalde uitkomst.

Ik kreeg uit Fons' biecht niet de indruk dat ze niet tot overeenstemming konden komen, maar dat ze het gesprek gewoon nog niet hadden afgemaakt. Toch denk ik dat het opnieuw aanzwengelen van dat onderwerp in dit geval, omdat het al leefde, mogelijk tot eensgezindheid had geleid. Uiteindelijk is er maar één mol en zitten er 5 kandidaten die geld willen verdienen.

Edit: Hij beweert dat de afspraak niet bezegeld was omdat anderen het er niet mee eens waren. Hmmm.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 13:43:39 door Eva. »

Offline Lo

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 19-02-2024, 13:57:08 »
Ik vond het een beetje jammer dat ze in die 2de ronde niet de volgorde helemaal omdraaiden, eerste nu laatst, laatste nu eerst. Dat zou de hele ‘volgordediscussie’ een andere dimensie geven.
Ja dan had Rian nog wel een hele molse positie gehad. Eerst door stilzwijgen afdwingen dat niemand wat zegt. Daarna kunnen kiezen wat je doet omdat je als laatste gaat.

Omdat ze hetzelfde rijtje afgingen zit de mol ergens achteraan denk ik, maar niet helemaal achteraan. Kees kon zo perfect het bedrag van Babs 'corrigeren' door te overtroeven, daarna kwamen er nog twee maar Sor kon toch niet bieden. Anna hoefde op zich als mol niks meer te doen, dan vind ik het wel een beetje gek dat ze 1500 zet. Kun je net zo goed 1000 of lager zetten, dan gaat het gemiddelde omlaag en staat Kees er nog slechter op.
De Blondine is de Mol, Stijn dus :)

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #148 Gepost op: 19-02-2024, 14:02:51 »
Siem wijst in zijn nieuwe video op Anna's reactie als Rosario na de eerste ronde uit de kamer komt. "Oh wat een grijns. Now you're one of them", wat erop duidt dat Anna als laatste naar binnen zal gaan. Ze wist dus al dat er in de enveloppen was gekeken, hoefde dat zelf niet meer te doen, en kon voor de vorm 1500 bieden toen de 2000 van Kees al was geboden.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 14:04:25 door Delightz »

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #149 Gepost op: 19-02-2024, 14:04:58 »
We weten niet of ze een spreekverbod kregen van Rik, maar Rian zette hier de toon door geheimzinnig te doen en bij Fons was het al raak.

Dit pleit (wat mij betreft) voor de strategie om de mol hier juist als eerst naar binnen te sturen en maakt Rian i.m.o. verdacht. Vooral omdat uit de biechten bleek dat de groep recentelijk nog een gesprek had gehad over unaniem kiezen voor de pot, ik denk dat dat kans van slagen had gehad.

Ik zou het van de regie wel een goeie move vinden als ze de mol als eerste naar binnen roepen. Op die manier maak je de mol wel minder verdacht. Maar de mol heeft ook helemaal geen invloed op het hele spel.

Wat als de hele groep dan echt niet kijkt? 3000€ gewonnen en de mol heeft niks gedaan. Dat scenario kun je als regie niet negeren, hoe onwaarschijnlijk het ook is.

Dan vermoed ik dat ze in dat geval ook een 2de ronde voorzien hadden, vermoedelijk konden ze dan alsnog allemaal bieden op de vrijstelling. Dan zou die 3000€ wel weer worden opgesoupeerd.

Maar dan gaat de mol weer als eerste binnen, heeft weer amper invloed en kan alweer enkel het spel beïnvloeden door wat mysterieus te wezen? Want op dat moment kan je als mol niet anticiperen op andere biedingen, er net boven gaan of er net onder blijven. Zelfs mijn theorie, waarbij ze enkele takes met bedragen nemen bij de mol, zou in dit scenario toch echt kijkersbedrog zijn.

Dat zou toch allemaal heel flauw zijn. ‘Kijk hoe goed ik heb gemold door niks te zeggen…’

Als Rian de mol blijkt te zijn (en ik wil dat nog niet uitlsuiten), dan heeft de regie haar enkel in die 1ste plaats gezet om verdenking van haar af te halen, maar dan is dit een opdracht waar de mol niks kan doen.

(En nogmaals, draai gewoon in de 2de ronde de volgorde om en dan heeft iedere positie zijn voordelen en nadelen, zowel als mol of als kandidaat.)

Offline JanMOL

• Forumlid
« Reactie #150 Gepost op: 19-02-2024, 14:28:33 »

Ja, maar niet 100%. Door zelf te kijken, speel je in ieder geval 500 eu uit de pot en zorg je dat het bedrag dat je kon verdienen als niemand keek (= 3000,-) niet wordt verdiend. Die zekerheid heb je. Als je wacht tot bieden, heb je geen zekerheid dat het tot dat stadium komt (beetje onduidelijk qua opdracht) en er wellicht 3000,- is verdiend als niemand keek. Onwaarschijnlijk, maar geen zekerheid.

Edit: overigens zeg ik niet dat dit de tactiek van de mol is geweest of moet zijn, maar sluit Fons en Sor dus nog niet uit op basis hiervan
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 14:33:38 door JanMOL »

Offline Thiago

• Forumlid
« Reactie #151 Gepost op: 19-02-2024, 15:13:50 »

Klopt maar ik zou als Mol altijd en sowieso voor de € 3000 gaan, dat bedrag mag gewoon niet verdiend worden. 

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #152 Gepost op: 19-02-2024, 15:20:57 »
Het is niet de enige mogelijkheid, maar Fons en Sor zetten het spel hier wel goed op de wagen. Ze houden 500 + 3000 uit de pot, daarbij openen ronde 2.

De kandidaten weten dat er gekeken is, dus als Mol kun je in ronde 2 achterover leunen en wachten of je nog een bonus krijgt in de vorm van een juiste bieding.

Ik vind deze ‘voortgangshint’ eigenlijk een stukje sterker dan de wat gekunstelde redenering voor de Mol op de markt.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Lo-expert
« Reactie #153 Gepost op: 19-02-2024, 15:34:31 »
Allemaal akkoord dat de mol kan beginnen, maar waarom zou je dat doen? De mol wil als laatste of voorlaatste om te sturen. Je moet niet eens van Rik voorkennis hebben. Op basis van observatie hadden Kees & Anna door dat fons had gekeken en maar een van de twee kan de mol zijn.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #154 Gepost op: 19-02-2024, 15:38:30 »
Ja, maar niet 100%. Door zelf te kijken, speel je in ieder geval 500 eu uit de pot en zorg je dat het bedrag dat je kon verdienen als niemand keek (= 3000,-) niet wordt verdiend. Die zekerheid heb je. Als je wacht tot bieden, heb je geen zekerheid dat het tot dat stadium komt (beetje onduidelijk qua opdracht) en er wellicht 3000,- is verdiend als niemand keek. Onwaarschijnlijk, maar geen zekerheid.

Edit: overigens zeg ik niet dat dit de tactiek van de mol is geweest of moet zijn, maar sluit Fons en Sor dus nog niet uit op basis hiervan
Eigenlijk zou je als je de tekst van Rik letterlijk neemt juist verwachten dat de mol kijkt. Integriteit wordt beloond. De mol hoort niet integer te zijn toch.

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #155 Gepost op: 19-02-2024, 15:46:21 »
Op basis van observatie hadden Kees & Anna door dat fons had gekeken en maar een van de twee kan de mol zijn.

En dat is nogal een aanname in het geval er geen sprake is van voorkennis bij de mol.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #156 Gepost op: 19-02-2024, 15:52:09 »
Zou de mol eerst gaan en niet kijken? Denk het niet, stel dat niemand kijkt, dan speel je 3000euro in de pot.

Zonder of met voorkennis zou ik als mol altijd kijken.
Hoe meer er kijken, hoe groter de kans dat later extra geld wordt weggespeeld.
Stel dat iedereen kijkt, geen 2de ronde, maar wel -3000euro.

Offline JanMOL

• Forumlid
« Reactie #157 Gepost op: 19-02-2024, 16:00:34 »
Allemaal akkoord dat de mol kan beginnen, maar waarom zou je dat doen? De mol wil als laatste of voorlaatste om te sturen. Je moet niet eens van Rik voorkennis hebben. Op basis van observatie hadden Kees & Anna door dat fons had gekeken en maar een van de twee kan de mol zijn.

Maar Fons was toch ook wel redelijk goed te lezen + heeft in het verleden laten zien niet echt betrouwbaar te zijn. Dus ook zonder wetenschap zou ik dat gokje wel durven wagen. Zegt wat mij betreft niets over wel of niet zijn van de mol

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #158 Gepost op: 19-02-2024, 16:17:31 »
Zou de mol eerst gaan en niet kijken? Denk het niet, stel dat niemand kijkt, dan speel je 3000euro in de pot.

Zonder of met voorkennis zou ik als mol altijd kijken.
Hoe meer er kijken, hoe groter de kans dat later extra geld wordt weggespeeld.
Stel dat iedereen kijkt, geen 2de ronde, maar wel -3000euro.

De mol hoeft in de eerste ronde niet eens te beslissen, die kan in de tweede ronde ook de info krijgen over de keuzes van de rest in de eerste ronde en dan het hele riedeltje opnemen.

Maar ze kunnen ook gewoon in ronde 1 al twee takes opnemen, één met de hele intro van Rik en keuze 1 (niet kopen) en vervolgens heel kort alleen reactie 2 (wel kopen en een shot van de mol die de vragen bekijkt). Dat geldt ook voor ronde 2.

Bij Rian zie je niet eens wat ze opschrijft, ze konden dat dus (wie het ook is) ook gewoon oplossen door via de biecht pas te communiceren welk bedrag te mol koos en op welke kandidaat die had ingezet.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #159 Gepost op: 19-02-2024, 16:53:46 »
De mol hoeft in de eerste ronde niet eens te beslissen, die kan in de tweede ronde ook de info krijgen over de keuzes van de rest in de eerste ronde en dan het hele riedeltje opnemen.

Daar heb je een heel goed punt. Als we dan toch even willen veronderstellen dat Rian de mol is, dan kan ze in de eerste ronde gewoon wat keuvelen met Rik. In ronde 2 doet ze dan de keuze kijken/ niet kijken op basis van ronde 1. Ze zeggen via de biecht wat de mol heeft geboden, zonder daar bewijzen voor te tonen.
En ze weten dat alle molloten gaan roepen ‘de mol zit op het eind!’

Maar of dat dan nog ‘integer’ is naar je kijkers toe…?